2014-11-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
[Det handlar alltså om biofamiljen.]

Men Rami ingår ju i biomammans familj. Han är hennes bror. Alltså bör han också vara akademiker. Men här i tråden beskrivs Rami som WT-patrask.

Vet man något om hur Ramis och biomammans föräldrars situation?

Och något mer om Amanis familj? Hon har ju horder av syskon i Sverige. Vad sysslar de med och hur fungerar de?

De lever som WT (gillar inte uttrycket men är väl det närmaste man kan komma som beskrivning).
Och anstränger sig för att dölja det på FB mm. Inte helt ovanligt.

Rami verkar väl ha vissa intressen och ambitioner när det gäller att stoppa våld mot kvinnor och barn. Och det är möjligt att Madi är en hejare på människosmuggling. Överlag upplever jag hela familjen som rätt konstig. Bortom alla klassfrågor.

Det enda vi vet om Madis syskon är väl att någon är med på stöldräder och att de har frisersalonger.
Citera
2014-11-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag tyckte också att det var märkligt att Yaras pappa tog parti för Rami. Jag tror Yaras mamma är en stark kvinna för annars hade hon väl hållt sig till kollektivtänkandet. Men istället är hon t.o.m hårdare i sitt dömande än hennes man. Verkar nästan som om männen i familjen är lite ynkryggiga.

Kanske är det så att mannen vill skydda sitt äktenskap med hustrun genom att förminska Ramis roll. Att förmildra omständigheterna så att hans familj ska lugna ner sig i hämndtänket?!

Eller så är det som många av oss redan tror och känner på sig att Madi är en hagga och den störta bördan av Yaras död ligger på henne. För Madleen är relationen till brorden mycket känsligare och ett enormt svek att han inte kunde skydda henne.
Citera
2014-11-11, 20:57
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Länk till Pethrus sammanställning.

Kan någon lämna en länk. Tack.
Jag har lagt upp den här i en mer lättläst version (med indrag etc) än mina inlägg i tråden:
http://minfil.org/P3S8gabcb4/TIDSLINJE_DAGEN_F_R_YARAS_D_D.doc

OBS! Det enda som funnits att tillgå är alltså Ramis och grannarnas uppgifter samt polisens analyser av chattar och mobilsamtal. Min avsikt var bara att få lite struktur på alla data. Vad som är sant och inte sant i Ramis berättelse vet vi ju inget om, men jag ville se om det över huvud taget kunde finnas något tidsutrymme då den sista misshandeln av Yara kunde ha ägt rum OM det var så att hans historia var sann.
Citera
2014-11-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, jag såg att det nog var det som avsågs.

Nu har läst vad mamman har sagt. Det verkar som att familjen fick avslag på sin ansökan om anknytning av migrationsverket, överklagade beslutet och väntade på avgörandet från domstolen som skulle ha förhandling den 7 maj. Om familjen inte skulle få PUT av domstolen så skulle Rami - eller Madi - resa med Yara till Gaza under sommaren. Syftet med Yaras resa till Sverige var uppenbarligen att bereda hela familjen PUT. Men jag undrar fortfarande varför Yara måste dödas. Madi och Rami kunde ha börjat behandla henne som drottning efter att domstolstolen nekat familjen PUT, de tidigare skadorna hade kunnat läka och ingen skulle ha trott på Yara när hon kom hem till Gaza i juli. Det hade varit värre om domstolen gett familjen PUT för i så fall hade omedelbart rest till Sverige och fått se Yara i det skick som hon var redan innan hon dödades samt så småningom fått höra rykten om hur hon behandlades av Rami och Madi. För att inte tala om att de hade fått se lägenheten, madrassen osv. Om det nu var så att de var helt ovetande om hur Yara hade det hos Rami och Madi. Hur mycket föräldrarna än älskade Yara så lade de en helt orimlig börda på henne genom att ge henne ansvaret för familjens PUT. De kunde ha åkt hit tillsammans hela familjen om det nu var så att de inte trivdes i Gaza.
Citera
2014-11-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Kanske är det så att mannen vill skydda sitt äktenskap med hustrun genom att förminska Ramis roll. Att förmildra omständigheterna så att hans familj ska lugna ner sig i hämndtänket?!

Eller så är det som många av oss redan tror och känner på sig att Madi är en hagga och den störta bördan av Yaras död ligger på henne. För Madleen är relationen till brorden mycket känsligare och ett enormt svek att han inte kunde skydda henne.

Ramis roll lär vara mycket komplicerad för familjen. Brottet är oerhört och moderns bror är en av de skyldiga. Det är så nära släkt. Jag kan inte se att detta inte skulle spilla över på hela familjen. Formellt undrar jag ens om det räcker med "vanlig" hämnd. De åtalade bör ha mycket att fundera över.
Citera
2014-11-11, 21:03
Medlem
Jag tänker på den här bilden. Är inte det ett väldigt starkt bevis om vem som tilldelade slagen? Hon är dessutom vänsterhänt.

http://w.cdn-expressen.se/images/cd/b2/cdb214f9b277490a90be63ebccc9d4d2/4x3/645@70.jpg
Citera
2014-11-11, 21:05
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
De lever som WT (gillar inte uttrycket men är väl det närmaste man kan komma som beskrivning).
Och anstränger sig för att dölja det på FB mm. Inte helt ovanligt.

Rami verkar väl ha vissa intressen och ambitioner när det gäller att stoppa våld mot kvinnor och barn. Och det är möjligt att Madi är en hejare på människosmuggling. Överlag upplever jag hela familjen som rätt konstig. Bortom alla klassfrågor.

Det enda vi vet om Madis syskon är väl att någon är med på stöldräder och att de har frisersalonger.

Ja, jag vill nog hålla med dig. Vad vi sett tills idag har knappeligen med klass eller utbildning att göra. Det spelar ingen roll var de kommer ifrån eller vad deras föräldrar sysslat med.

Jag tror inte Amani och Rami någonsin har haft ett normalt liv sedan de kom till Sverige. När de fortfarande bodde i Gaza var det troligtvis kollektivet som höll ordning på dem. Men ensamma och utan stöd från kollektivet klarar de inte av att ta sig förbi hindren till ett normalt liv.

Rami har kämpat mest med att ta sig ur skiten. Jag kan bara fantisera om hur trist det måste ha varit att komma hem till ett icke-hem. Jag hade nog dött långsamt inombords.

Jag har så svårt att föreställa mig Amani som en människosmugglare. Hon har ju fastnat alldeles i tv-serier och facebookspel. Då har man sjunkit väldigt långt ner. Inte ens en föräldraledighet kan fungera som ursäkt.
Citera
2014-11-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ramis roll lär vara mycket komplicerad för familjen. Brottet är oerhört och moderns bror är en av de skyldiga. Det är så nära släkt. Jag kan inte se att detta inte skulle spilla över på hela familjen. Formellt undrar jag ens om det räcker med "vanlig" hämnd. De åtalade bör ha mycket att fundera över.

Väldigt invecklat iom att de är kusiner dessutom. Sjukt att de inte kunde förbarma sig över Madleen och ge henne stöd under den svåra tid...Blir uppriktigt förbannad och förstår inte alls hur de tänker...
Citera
2014-11-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Det blir oavsett vem som är rötägget(palestinier/israeliter) en ganska intressant diskussion eftersom det är helt förståeligt att han säger så med tanke på vart han kommer ifrån och vilket liv israelerna har utsatt honom för.

Men.....i Sverige är det inte uppskattat att skämta eller göra negativa liknelser utifrån någons etnicitet. Oavsett anledning och oavsett vem som har gjort dig illa, de får stympa och skända dig, men du får fortfarande inte kalla dem för fula/rasistiska namn.

Jag bryr mig egentligen inte, för jag förstår inte fullt ut, men det är något ologiskt i reglerna kring vad man får och inte får kalla folk. Speciellt eftersom ingen har mer rätt än den andre. I mina ögon är både israeler och palestinier ena riktiga dårar.

I mina öron låter det inte värre än när vi svenskar säger "akta dig för ryssen".
Citera
2014-11-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag har lagt upp den här i en mer lättläst version (med indrag etc) än mina inlägg i tråden:
http://minfil.org/P3S8gabcb4/TIDSLINJE_DAGEN_F_R_YARAS_D_D.doc

OBS! Det enda som funnits att tillgå är alltså Ramis och grannarnas uppgifter samt polisens analyser av chattar och mobilsamtal. Min avsikt var bara att få lite struktur på alla data. Vad som är sant och inte sant i Ramis berättelse vet vi ju inget om, men jag ville se om det över huvud taget kunde finnas något tidsutrymme då den sista misshandeln av Yara kunde ha ägt rum OM det var så att hans historia var sann.

Tusen tack. Bortsett från att Yara slutade skolan kl 13.00 och att Rami var på AF, finns egentligen bara ett kvitto från affären vd 15-tiden, resten är Ramis beskrivning. Sedan naturligtvis SOS-samtalen.
Citera
2014-11-11, 21:10
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jag tänker på den här bilden. Är inte det ett väldigt starkt bevis om vem som tilldelade slagen? Hon är dessutom vänsterhänt.

http://w.cdn-expressen.se/images/cd/b2/cdb214f9b277490a90be63ebccc9d4d2/4x3/645@70.jpg

Det där är nog en brännskada, inte en skavd blåsa som åklagaren försöker hävda...och något malplacerad för att passa in.
Citera
2014-11-11, 21:15
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nu har läst vad mamman har sagt. Det verkar som att familjen fick avslag på sin ansökan om anknytning av migrationsverket, överklagade beslutet och väntade på avgörandet från domstolen som skulle ha förhandling den 7 maj. Om familjen inte skulle få PUT av domstolen så skulle Rami - eller Madi - resa med Yara till Gaza under sommaren. Syftet med Yaras resa till Sverige var uppenbarligen att bereda hela familjen PUT. Men jag undrar fortfarande varför Yara måste dödas. Madi och Rami kunde ha börjat behandla henne som drottning efter att domstolstolen nekat familjen PUT, de tidigare skadorna hade kunnat läka och ingen skulle ha trott på Yara när hon kom hem till Gaza i juli. Det hade varit värre om domstolen gett familjen PUT för i så fall hade omedelbart rest till Sverige och fått se Yara i det skick som hon var redan innan hon dödades samt så småningom fått höra rykten om hur hon behandlades av Rami och Madi. För att inte tala om att de hade fått se lägenheten, madrassen osv. Om det nu var så att de var helt ovetande om hur Yara hade det hos Rami och Madi. Hur mycket föräldrarna än älskade Yara så lade de en helt orimlig börda på henne genom att ge henne ansvaret för familjens PUT. De kunde ha åkt hit tillsammans hela familjen om det nu var så att de inte trivdes i Gaza.

Det är för mej obegripligt att man skickar iväg ett ensamt litet barn som ett paket i händerna på människosmugglare utan att veta med vem eller hur de skulle ta sej hit. Och vad som hände sen.
Familjens trygghet var tydligen inget de ansåg att en traumatiserad Yara behövde.
Hon fick tvärtom bära en orimlig börda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in