Citat:
Jag tog upp mitt exempel för att jag tycker det kan vara intressant att känna till hur diskussionerna kan gå till. Och även hur svårt det kan vara att närma sig utsatta barn, som Yara, om man inte vill eller kan förstå vad det handlar om.
Jag ska inte diskutera mitt exempel mer förutom en liten fråga och ev ett litet svar:
Om man hade dokumentation på att pappan hade varit våldsam i familjen - tror du då att man hade gjort en annan bedömning? Du kan ju utgå litegran från vad vi vet om Yaras situation (och hur ser dokumentationen ut där, något jag har missat?
Jag ska inte diskutera mitt exempel mer förutom en liten fråga och ev ett litet svar:
Om man hade dokumentation på att pappan hade varit våldsam i familjen - tror du då att man hade gjort en annan bedömning? Du kan ju utgå litegran från vad vi vet om Yaras situation (och hur ser dokumentationen ut där, något jag har missat?
Det blir lite svårt att veta vad du menar med ”om man…” Socialtjänsten? Polisen? Hade det inträffat något som hade polisanmälts finns den dokumentationen hos dom.
Om socialtjänsten fått den informationen från t.ex. mamman vid samtal, finns ju bara hennes version. Att nedteckna vad som sagts i samtalet i en journal betyder inte att detta är ett bevis.
Låt oss säga att pappan inte har polisanmälts för något, nekar till anklagelsen och uppträder trevligt och sansat vid samtalen. En socialsekreterare kan inte/ska inte bestämma sig efter eget tycke utan måste gå efter det som framkommit. Hen kan ju inte skriva ”han verkar väldigt trevlig men jag tror han är en våldsam person när inte vi är med”…
När det gäller Yara känner vi inte till någon annan dokumentation än den som står i domen angående Ramis ”särskilt förordnad vårdnadshavare”. Den är skriven på typiskt socialtjänst-språk. Kort allmän historik vem Yara är. Varför hon behöver en ny vårdnadshavare. Och sen…
I utredningen enligt 11 kap. 1 § SoL 2013-02-12—2013-08-21 framkommer det att Yara inte har några särskilda behov mer än ”att hon är i behov av ett tryggt boende där hon får tillgång till vuxna som kan ta hand om henne och tillgodose hennes grundläggande behov”.
Här kan du använda hela texten till alla barn, du behöver bara byta ut namnet Yara och datum.
I utredningen 2013-04-29 enligt 6 kap. 6 § SoL gällande medgivande för Rami Ashour och Amani Madi att i sitt hem mottaga Alnajjar Yara framkommer inga hinder för att Yara ska bo hos morbrodern, utan morbrodern med frun tillgodoser Yaras behov och lämnas medgivande för att i sitt hem mottaga Yara för stadigvarande vård och fostran.
Samma här, byt ut namn och datum. I och för sig är det viktigt att man inte svamlar ut med texten när det gäller sammanställningen, den ska läsas och förstås av andra. I Yaras fall är det däremot så fruktansvärt fel slutsatser som drogs men det vet vi nu.
(Hela domen ligger som nr 6 på sidan 1 i tråden).