2014-11-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkas
Man kan ju undra varför hon ringer honom om han sitter i rummet intill och chattar...? Hon håller ju ändå på och ringer i 5 minuter, det verkar helt rubbat...

Om man tittar på tidslinjen så händer det absolut ingenting mellan 17:32-18:44, sedan blir det en jäkla trafik med chattar både här och där till 21:19. Enligt tidslinjen finns också en kort konversation med Madleen kl. 21:21, alltså mellan båda filmerna...?? Eller så läser jag åt helvete fel...

Såg precis i inlägg ovanför att man ska lägga på två timmar på chatten mellan Amani och Madleen. Och i så fall har de "pratat" med varandra kl. 23:21...

Mellan 17:32 och 18:44 hade paret "trevligt" enligt Rami. Amani duschade och sen gick hon lös på Yara med brödkaveln...
Citera
2014-11-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag har för mig att de ringde 112 kl 21.58 och att ambulansen anlände till adressen redan efter åtta minuter, kl 22.06.

Det är en lång tid efter chatten i alla fall. Nästan 40 minuter.

Insåg de / visste de att Y var död vid filmandet?
Citera
2014-11-08, 20:53
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Mellan 17:32 och 18:44 hade paret "trevligt" enligt Rami. Amani duschade och sen gick hon lös på Yara med brödkaveln...

Just det. Har svårt att tro på det faktiskt, känns inte riktigt sant, åt nåt håll. Eller så har jag inte förstått det där med att ha "trevligt" och sedan puckla på barnen efteråt...

När jag läser förhören så undrar jag om den här familjen öht fungerade. Åt de tillsammans någon gång? Gjorde de något tillsammans? Barnen (pojkarna) verkar ha tittat på tecknat och de vuxna satt på Facebook medan Yara städade och tvättade? De framstår som en väldigt dysfunktionell familj och det är lätt att tro att det finns psykisk sjukdom inblandat. Bortsett från det uppenbara sjuka att de dödat ett barn.
Citera
2014-11-08, 20:59
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Man kan ju undra varför hon ringer honom om han sitter i rummet intill och chattar...? Hon håller ju ändå på och ringer i 5 minuter, det verkar helt rubbat...

Om man tittar på tidslinjen så händer det absolut ingenting mellan 17:32-18:44, sedan blir det en jäkla trafik med chattar både här och där till 21:19. Enligt tidslinjen finns också en kort konversation med Madleen kl. 21:21, alltså mellan båda filmerna...?? Eller så läser jag åt helvete fel...

Såg precis i inlägg ovanför att man ska lägga på två timmar på chatten mellan Amani och Madleen. Och i så fall har de "pratat" med varandra kl. 23:21...

Om du tittar på översättningen med Amanis o Madleens chat så finns det två repliker just mellan de två filmerna. Det är replik 236 och 237.
Amani måste ha släpat iväg Yara till badrummet samtidigt som hon har svarat på Madleens chat.

Edit:Äh! Jag blir inte klok på det här. Tidsangivelserna
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-08 kl. 21:44.
Citera
2014-11-08, 22:09
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om du tittar på översättningen med Amanis o Madleens chat så finns det två repliker just mellan de två filmerna. Det är replik 236 och 237.
Amani måste ha släpat iväg Yara till badrummet samtidigt som hon har svarat på Madleens chat.

Edit:Äh! Jag blir inte klok på det här. Tidsangivelserna

Ja det blir jättesvårt när det är olika tider och man inte vet vad som gäller var i FUP...

Tycker inte det är vettigt ändå, att Amani faktiskt chattar med Madleen när hon sitter på akuten och Yara ligger död i något rum där, ihjälslagen av Amani... Hur fan funkar man då? Kan inte sätta mig in i situationen riktigt men har svårt att se hur man fixar att svara i det läget.

Sen undrar jag varför polisen inte tagit Amanis telefon. Båda två var i lägenheten när Yara dog, så mycket visste polisen, och då borde de ha tagit hennes telefon direkt också. Det var ett misstänkt dödsfall.
Citera
2014-11-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ja det blir jättesvårt när det är olika tider och man inte vet vad som gäller var i FUP...

Tycker inte det är vettigt ändå, att Amani faktiskt chattar med Madleen när hon sitter på akuten och Yara ligger död i något rum där, ihjälslagen av Amani... Hur fan funkar man då? Kan inte sätta mig in i situationen riktigt men har svårt att se hur man fixar att svara i det läget.

Sen undrar jag varför polisen inte tagit Amanis telefon. Båda två var i lägenheten när Yara dog, så mycket visste polisen, och då borde de ha tagit hennes telefon direkt också. Det var ett misstänkt dödsfall.

Men visst var det väl någon som satt och bevaka Madi medan hon satt i det där rummet. Hon var ju högst troligen misstänkt för brott.
Citera
2014-11-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det behövs ingen Hjärpe för att förklara att det inte är mannen som är gisslan i ett arabiskt hem. Profeten Mohammed har tagit hand om dilemmat med ilskna fruar som tråkar ut männen, genom att tillåta och uppmuntra månggifte.

I denna sak ser vi att Rami levde sitt eget liv, på egna villkor, typ som en ungkarl. Rami var ointresserad av familjen, och det tog sex minuter då han knullade Madi, medan helvetet och chattandet på nätet, pågick i hemmet.

Jag tycker att du ska ta av dig dina fördomsfulla glasögon en stund och betrakta fallet utifrån bevisningen och alla förhör. Att män inte kan vara kuvade sina fruar i arabiska kulturer är lite skrattretande, då vet du inte mycket om världen

Jag tror absolut Rami levde i sin egen värld och att han var "ointresserad" av familjen men inte för att han var arab utan för att de hade en dysfunktionell och depressiv tillvaro hemma. Det var ju bara bråk och misär. Vem vill inte fly undan det? Madis sätt att fly verkar vara via datorn och att sitta inne på rummet. Hon verkar inte direkt vara den där stereotypa arabiska hemmafrun som har det rent och snyggt hemma med en hel buffe på bordet.
Citera
2014-11-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men spelar det alls någon roll vad hon berättar efter allt detta tramsande? Hon har faktiskt inget sätt att bevisa något; Rami har bilder, telefonsamtal och chattar osv, som kan tyckas styrka det han berättar och det måtte ha chockat henne ordentligt. Det känslomässiga spelet, vem som sagt och gjort vad bortom den tekniska bevisningen kan hon inte göra mycket åt. Det blir ord mot ord. Alltså har hon bara att bekänna och hitta en förklaring, och det vet hon är ogörligt. Hon vet mycket väl att det är hon som har hållit i vapnet och att det kan bevisas. Vad finns därutöver? Alla väntar på en bekännelse ...

Jag upplever henne mycket även som om att hon vill avleda och dra ut på tiden med sina känsloutbrott.
Citera
2014-11-08, 22:26
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men visst var det väl någon som satt och bevaka Madi medan hon satt i det där rummet. Hon var ju högst troligen misstänkt för brott.

Ja någon sjukvårdspersonal var det som bevakade henne om jag inte minns helt fel från FUP. Uppenbarligen kunde hon ändå chatta på Facebook... och ringa Rami 12 (?) ggr... Tur att han inte hade tillgång till sin telefon, i så fall hade de kunnat "prata ihop" sig mer.

Det borde förstås ha varit en polis som bevakade, och så kanske det blev senare under natten också. Samtal och chat var ju runt 23-23:30 ca, och jag tror de åkte från hemmet runt 22:40 ca. Efter detta finns inget mer på hennes telefon, inget som syns i FUP iaf.
Citera
2014-11-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Jag har tjatat om det här, men jag vill verkligen understryka följande:

Rami vet antagligen lite om hur brottsplatsundersökningar och DNA-provning går till.

Det lämnar inga spår (på honom eller från honom) att slå ett barn som inte slår tillbaka, att stampa på någon som ligger under ett täcka (om blodet skulle flyga åt alla möjliga håll), att piska någon med en hoprullad elkabel (det är klart att hans fingeravtryck finns där, det är hans och han använder den), att trycka en kudde över någons ansikte, be Amani ta kaveln och "uppfostra barnet" för att han vill surfa mm.

Det finns otaliga sätt som han kan ha deltagit i misshandeln den aktuella kvällen utan att det har lämnat några spår. Kom ihåg att "Rami slår hårdast", cigarettbrännmärken mm.

Jag tycker att hans beteende är så j*** konstigt så man förstår ju att det är något han döljer, och Amani anser sig ha komprometterande information. Jag menar inte att Amani är mindre skyldig än trådens gängse uppfattning, men jag menar att han är mer skyldig.

Sen tycker jag fortfarande inte att vi har fått fram dödsögonblicket. Man kollar väl levertemperatur? (Den ska väl inte påverkas av att hon duschas varmt eller kallt?). Misshandeln kan ha skett vid 16.00 eller innan dess och sedan så ligger stackars flickebarnet och kvävs för att hon är så svag och illa åtgången, dels från misshandeln den aktuella kvällen och dels från tidigare misshandel. Att de båda (eller iaf Amani) hävdar att hon kom hem kl. 16.00 kan tala för att misshandeln skedde innan 16.00, för att de vill rentvå sig själva ifall polisen skulle få reda på dödsögonblicket eller tidpunkten för misshandeln ("okej, hon kanske blev misshandlad kl. 15.00, men då var hon inte hemma... så... vi är oskyldiga...")

Fast bevisningen tyder på att det Rami berättat stämmer. Yara har rört sig runt i rummet under misshandel. Så det tror jag inte stämmer.
Citera
2014-11-08, 22:29
Medlem
Citat:

Hon drog med första ambulansen och kanske man initialt hade tankar på mannen i lägenheten före kvinnan då det gäller misshandel, finns väl viss statistik som talar i en sådan riktning.

Sen så kanske Rami helt enkelt överlämnade frivilligt sin mobil för han hade ju sina filmer där vilket skulle fria honom från misstanke, iaf trodde han så.
Citera
2014-11-08, 22:31
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Jag antar att man inte misstänker kvinnan i första hand och hellre häktar mannen först. Sen kan det hända att de lät henne tro att faran var över tills de hittat folk som kunde ta hand om den yngste sonen. Han verkade fortfarande ammas flera ggr om dagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in