Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Dina tankar liknar mina.
Madis trovärdighet har faktiskt ökat, och kan hennes berättelse hänga ihop med en tidslinje så kan hennes situation ändras. Kan hon trovärdigt göra mot Rami, det han gjorde mot henne så har vi en fantastisk föreställning att se fram emot.
Yaras mamma har genom sitt vittnesmål bekräftat vilken vidrig klan detta är och hur hämndlystna de är. Det ger Madi handlingsfrihet, att komma med en story domstolen köper.
Det hela hänger på om advokaten lyckas förklara för henne att det är över med Rami. Och att hon nu måste kämpa för sina barn.
Jag vet inte om Madis trovärdighet ökar i någon verklig mening. Däremot kan hon ha fått en öppning för att i alla fall hantera den svenska rättvisan. Och Madi som hotad är en föreställning hon spelat i flera sammanhang. (Detta betyder inte att Rami inte har misshandlat henne det kan han mycket väl ha gjort. Alla verkar extremt dysfunktionella.) Vad jag hoppas är att Madi gör en bedömning som innebär att hon bestämmer sig för att tala.
Sedan tycker jag Madleen beskriver läget rätt pedagogiskt kring vad som väntar med begrepp som lilla/stora familjen.
Mamman: Ja, alltså, naturligtvis när saken går utanför familjens makt, så är det den stora familjen som bestämmer. I sådana fall är det inte individens uppfattning som gäller, utan familjens. Den här saken har förstört två stycken familjer, därför har det nu uppstått vedergällning eller hämnd.
EW: Mellan släkterna?
Mamman nickar.