2014-11-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ja, det var därför jag undrade. Varenda av dem verkar ha noll koll på datum och klockan, så jag tänkte att det kanske är så rent generellt i Palestina/Gaza. De verkar iallafall ha koll på om det var före eller efter skolstart, om det var på våren eller hösten. Men på detaljnivå minns de ingenting.

Jag tänker att det kan att ha att göra med att de har haft så många skype samtal och frågat så mycket varje gång, så mycket skador. Det blir förmodligen rörig. De är oroliga, framför allt Madleen, det underlättar säkert inte sorteringen i huvudet så mycket heller.
Citera
2014-11-11, 19:58
Medlem
Iobberknolls avatar
Varför ställer Christer Holmqvist de här frågorna när han vet ungefär vilka svar han får. Är det inte ganska riskabelt? På vilket sätt kan Rami ha nytta av det här? Är han ute efter något speciellt?
Om Madleen känner till att Rami är hunsad, kan hon berätta det utan att det krockar med någon övertygelse? Varför frågar de inte Madleen om svägerskans dominans mot Rami? De ställde ju frågan till Yaras pappa.

CH Vad är din uppfattning om din brors hustru som person, innan händelsen?

Mamman; Förut har jag bemött henne som en syster, som en väninna.

CH När förändrades detta?

Mamman: Efter att jag såg bilderna. Efter att jag tog reda på att hon har något att göra med min dotters död.

CH Kan du utveckla det?

Mamman: Som jag förstått det är all bevisning mot henne.

CH Har du själv några synpunkter på henne, innan detta hände, som person?

Mamman: Jag har aldrig tänkt att hon skulle kunna göra något sådant, något monstruöst som detta. Jag har inte tänkt att någon människa skulle kunna göra något sådant, Att min dotters blod är i hela huset. Det är inte rimligt att min bror sett blod i hela huset, och att han inte sett det, i hennes hår, på golvet, överallt. Han borde ha hjälpt henne när hon skrek efter hjälp, att det räcker, att hon har ont i magen. Varifrån har de hämtat denna hårdhet?

Mamman gråter högljutt när hon berättar, håller händerna för munnen, skakar.

CH Vid något tillfälle sade din brors hustru att Yara sov. Trodde du på henne då?

Mamman: Javisst, eftersom jag hade den här starka förtroendet att jag har lämnat min dotter hos min bror och hans fru som skulle ersätta våra roller som mamma och pappa.

CH Har du trott på din brors hustru varje gång?

Mamman: Jag visste att jag var tvungen att tro Jag hade ingen orsak att inte lita på henne.

CH Ska jag tolka det så att Yara själv sade att hon hade det bra i Sverige?

Mamman: Hon älskade Sverige och ville inte lämna landet. Trots att det var outhärdligt för mig i synnerhet den senaste månaden, så därför bestämt att om hon inte fick besked i slutet av skolan, så blev det dags att återvända. Och min bror hade också kännedom om att jag inte längre orkade leva utan henne om hon inte fick stanna.

CH Du hade uppfattningen att hon hade det bra?

Mamman: Det var så de visade mig att hon trivdes här. Men mitt problem var hela tiden ledsamheten och sorgen i Yaras ögon. De hade bortförklaringar till oron jag kände. De bekräftade för mig hela tiden att staten har en arm av metall och agerar för flickans bästa.

CH När du såg oron i Yaras ögon, vad gjorde du?

Mamman: Jag frågade mer än en gång, även min dotter, finns det något? Hon sade nej.

CH Hade du enskilt samtal med din bror någon gång?

Mamman: Ja, vi hade sådana samtal, särskilt när han var ute, jag sade snälla ta hand om min dotter. Han svarade, var inte orolig, hon är som min egendom, var inte rädd kära syster.

Mamman: Han brukade bli upprörd när både jag och pappan insisterade och frågade. Han sade, nu är det för mycket, ni får oss att känna som att ni har lämnat flickan hos judar. Lita på att vi tar hand om henne,
Citera
2014-11-11, 20:11
Medlem
Citat:
Varför ställer Christer Holmqvist de här frågorna när han vet ungefär vilka svar han får. Är det inte ganska riskabelt? På vilket sätt kan Rami ha nytta av det här? Är han ute efter något speciellt?
Om Madleen känner till att Rami är hunsad, kan hon berätta det utan att det krockar med någon övertygelse? Varför frågar de inte Madleen om svägerskans dominans mot Rami? De ställde ju frågan till Yaras pappa.

Mamman: Efter att jag såg bilderna. Efter att jag tog reda på att hon har något att göra med min dotters död.

CH Kan du utveckla det?

Mamman: Jag har aldrig tänkt att hon skulle kunna göra något sådant, något monstruöst som detta. Jag har inte tänkt att någon människa skulle kunna göra något sådant, Att min dotters blod är i hela huset. Det är inte rimligt att min bror sett blod i hela huset, och att han inte sett det, i hennes hår, på golvet, överallt. Han borde ha hjälpt henne när hon skrek efter hjälp, att det räcker, att hon har ont i magen. Varifrån har de hämtat denna hårdhet?

CH Vid något tillfälle sade din brors hustru att Yara sov. Trodde du på henne då?

Mamman: Javisst, eftersom jag hade den här starka förtroendet att jag har lämnat min dotter hos min bror och hans fru som skulle ersätta våra roller som mamma och pappa.

Mamman: Jag visste att jag var tvungen att tro Jag hade ingen orsak att inte lita på henne.

Mamman: Hon älskade Sverige och ville inte lämna landet. Trots att det var outhärdligt för mig i synnerhet den senaste månaden, så därför bestämt att om hon inte fick besked i slutet av skolan, så blev det dags att återvända. Och min bror hade också kännedom om att jag inte längre orkade leva utan henne om hon inte fick stanna.

Mamman: Det var så de visade mig att hon trivdes här. Men mitt problem var hela tiden ledsamheten och sorgen i Yaras ögon. De hade bortförklaringar till oron jag kände. De bekräftade för mig hela tiden att staten har en arm av metall och agerar för flickans bästa.

Mamman: Jag frågade mer än en gång, även min dotter, finns det något? Hon sade nej.

Mamman: Ja, vi hade sådana samtal, särskilt när han var ute, jag sade snälla ta hand om min dotter. Han svarade, var inte orolig, hon är som min egendom, var inte rädd kära syster.

Mamman: Han brukade bli upprörd när både jag och pappan insisterade och frågade. Han sade, nu är det för mycket, ni får oss att känna som att ni har lämnat flickan hos judar. Lita på att vi tar hand om henne,

Tack. Som Madleen säger "Min dotter har blött ner hela lägenheten och hade 255 benbrott, det orimligt att tro att han inte visste om något" (typ).

Efter det här förhöret måste Ramis trovärdighet sjunkit som en sten. Kan man över huvud taget tillmäta hans uppgifter något värde?

Kvar blir ett kvitto när han handlade, fiskrens på balkongen samt mobilfilmen.
Citera
2014-11-11, 20:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

CH Kan du utveckla det?

Han kanske trodde att hon likt pappan skulle rikta ilskan och anklagelserna mot Amani .. Nu gjorde hon inte det - hon anklagar sin bror ...

Tror inte han räknade med de svaren faktiskt.
Citera
2014-11-11, 20:14
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Skulle inte förvåna mig om Rami antastat stackars Yara. Har du sett fotot där han håller hårt om hennes hals samtidigt som han pussar henne och hon stretar emot. Äckligt foto minst sagt!

Jag har missat denna bild...var kan jag hitta den?
Citera
2014-11-11, 20:17
Bannlyst
Citat:
[b]

Wall of TEXT

Jävlar i helvete. Mördaren är antisemit rasist!!

Hur kan man säga så i domstol? Nu återberättar hon hans mening men ändå.
Kommer mamman eller brodern bli uthängd nu ordentligt?
Citera
2014-11-11, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han kanske trodde att hon likt pappan skulle rikta ilskan och anklagelserna mot Amani .. Nu gjorde hon inte det - hon anklagar sin bror ...

Ja men hon har ju rätt. Dom är från samma kött och blod, även om hon döda så har han varit som en fjolla, en tönt bögjäveln. Pannskott är rätta vägen.
Citera
2014-11-11, 20:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penkamamma

Nejdå, det är absolut ingen fara. Om man är palestinier får man nämligen hata judar, faktum är att det uppmuntras från vänsterhåll. Det hade varit betydligt värre om en jude sagt att han/hon hatade palestinier, då hade det blivit gatlopp i pressen.

Nu kommer det inte komma en enda reaktion.
Citera
2014-11-11, 20:26
Medlem
Citat:

När blev "Judar" ett skällsord? Det är ett folk precis som vi nämen de som palestinier eller muslimer.
Sen är det inte så konstigt om de skulle misstro judar där nere iom situationen som råder och har gjort i många många genarationer. Skulle snarare vara konstigt om de inte kände så.
Citera
2014-11-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dina tankar liknar mina.

Madis trovärdighet har faktiskt ökat, och kan hennes berättelse hänga ihop med en tidslinje så kan hennes situation ändras. Kan hon trovärdigt göra mot Rami, det han gjorde mot henne så har vi en fantastisk föreställning att se fram emot.

Yaras mamma har genom sitt vittnesmål bekräftat vilken vidrig klan detta är och hur hämndlystna de är. Det ger Madi handlingsfrihet, att komma med en story domstolen köper.

Det hela hänger på om advokaten lyckas förklara för henne att det är över med Rami. Och att hon nu måste kämpa för sina barn.

Jag vet inte om Madis trovärdighet ökar i någon verklig mening. Däremot kan hon ha fått en öppning för att i alla fall hantera den svenska rättvisan. Och Madi som hotad är en föreställning hon spelat i flera sammanhang. (Detta betyder inte att Rami inte har misshandlat henne det kan han mycket väl ha gjort. Alla verkar extremt dysfunktionella.) Vad jag hoppas är att Madi gör en bedömning som innebär att hon bestämmer sig för att tala.

Sedan tycker jag Madleen beskriver läget rätt pedagogiskt kring vad som väntar med begrepp som lilla/stora familjen.

Mamman: Ja, alltså, naturligtvis när saken går utanför familjens makt, så är det den stora familjen som bestämmer. I sådana fall är det inte individens uppfattning som gäller, utan familjens. Den här saken har förstört två stycken familjer, därför har det nu uppstått vedergällning eller hämnd.
EW: Mellan släkterna?
Mamman nickar.
Citera
2014-11-11, 20:31
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Som Madleen säger "Min dotter har blött ner hela lägenheten och hade 255 benbrott, det orimligt att tro att han inte visste om något" (typ).

Efter det här förhöret måste Ramis trovärdighet sjunkit som en sten. Kan man över huvud taget tillmäta hans uppgifter något värde?

Kvar blir ett kvitto när han handlade, fiskrens på balkongen samt mobilfilmen.

Jag tyckte också att det var märkligt att Yaras pappa tog parti för Rami. Jag tror Yaras mamma är en stark kvinna för annars hade hon väl hållt sig till kollektivtänkandet. Men istället är hon t.o.m hårdare i sitt dömande än hennes man. Verkar nästan som om männen i familjen är lite ynkryggiga.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Tror inte jag heller. Holmqvist utgick väl från att mamman skulle ha samma inställning som pappan.

Citat:

Jag tror palestinierna är undantagna den regeln. De räknas väl till den "goda sidan" och då får man väl raljera, dra förnedrande liknelser och "skämta" hur mycket man vill?
Citera
2014-11-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Ja precis! De verkar alla vara akademiker i hennes familj.

[Det handlar alltså om biofamiljen.]

Men Rami ingår ju i biomammans familj. Han är hennes bror. Alltså bör han också vara akademiker. Men här i tråden beskrivs Rami som WT-patrask.

Vet man något om hur Ramis och biomammans föräldrars situation?

Och något mer om Amanis familj? Hon har ju horder av syskon i Sverige. Vad sysslar de med och hur fungerar de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in