2014-11-11, 18:24
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Man måste hålla huvudet kallt när man lyssnar på en sörjande moder!

Yaras liv hade ett syfte, och det var att få hit familjen. När kontakten med Yara försämrades (som de nu medger), under tiden Yara var här och särskilt sista månaden, låter det bra. Deras roll i denna härva ska bortförklaras.

Men alla som själva har barn, hade rivit upp himmel och jord om de inte fått tala med sitt barn på flera veckor, när det finns Skype och Facebook. Föräldrarna hade kunnat göra en hel del, som att lugnt och sansat, ta kontakt med Yaras lärare eller rektorn. De hade kunnat framföra att situationen är känslig, och därför vill tala med Yara på skoltid. De hade kunnat kontakta släktingar i Sverige.

Min uppfattning är att folk gör det de kommer undan med, och föräldrarna valde att lita på Rami trots onda aningar och utan fortlöpande kontroll. Det var enklast vid stunden. Yaras död är en följd av en massa dåliga beslut, gjorda för klanens bästa utan hänsyn till att Yara var en egen liten människa. Det är inte alltid, alla andras fel som dessa föräldrar får det till. De kan inte ens redogöra för vems idé det var att sända i väg flickan och hur hon kom hit.

Jag anar pappa Mohammeds regi bakom moderns vittnesmål. Och hans agenda har vi förstått.
De talar mycket om hur bortskämd Yara var. Materiellt.
Ingenstans framkommer det nån oro över Yaras kissproblem eller psykiska hälsa. Vare sej i konversation med Madi eller i förhör.

Om mitt barn hade såna svårigheter att hålla tätt (även dagtid) hade jag oroat mej mycket för det och undrat över läkarkontakter. De tycks inte förstå att sängvätning ofta har en fysisk förklaring.
Vad orsaken än är så är det väldigt handikappande för ett barn. Inte nämns nån behandling för PTSD heller.

Mamman framhåller att de inte är "som andra i Gaza" och har problem med att anpassa sej. Ungefär. Mins ej ordagrant hur hon uttryckte det.
De har inte bott i Gaza så många år.
Jag undrar varför dessa familjer sökt sej just till Gaza, som de sedan gör allt för att komma ifrån.
Det finns naturligtvis en förhistoria som inte tas upp i fallet eller hör hemma där men det intresserar mej personligen.
Den arma mamman har sin egen sorg och skuld men har även andra förväntningar på sej.Tror jag.
Citera
2014-11-11, 18:26
Medlem
Dagens förhör av bioföräldrarna

Jag tycker båda gjorde ett sakligt och trovärdigt intryck på mig.
Citera
2014-11-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
(forts)

Amani kommer ut från Yaras rum, trött och ansträngd och med brödkaveln i handen. Kaveln är blodig. Hon förklarar att hon "uppfostrat" flickan: "Hunden har gjort mig arg. Jag lovar vid Gud att jag ska fostra henne. Jag blir galen på henne. Hon gör mig tokig och jag ska visa henne hat på riktigt. Flickan är stark. Hon höll på att nypa mig. Jag ska skära halsen av henne."
Rami frågar var Yara finns. "Där inne i rummet", säger Amani. Rami reser sig upp och lämnar över Rayan till Amani. Han springer in till Yara som ligger utsträckt på täcket på madrassen. Hon rör inte på sig. Rami tittar på henne och ropar hennes namn för att väcka henne. Yara svarar inte. Rami säger: "Amani, vad har du gjort med flickan, har du dödat henne?"
Amani springer in till Yara igen. Hon blir rädd och börjar ropa: "Vakna, Vakna, Vakna!" Rami skriker: "Har du mördat flickan? Du har mördat flickan! Flickan är död, Amani!" Amani: "Nej, Nej. Tyst! Tala inte sånt. Hon är nog bara trött för att hon inte har ätit på hela dagen."
Amani ger Rayan till Amani och lyfter upp den orörliga Yara i famnen och bär henne till badrummet. Hon vrider på duschen. Det kommer vatten på Yara. Rami följer efter henne och säger. "Du har dödat flickan. Hur kan det komma vatten på henne om hon är avsvimmad eller vad det nu är som har hänt med henne?" frågar Rami. "Nej, nej, det är normalt", svarar Amani. "Hon har kissat! Hon är bara avsvimmad."
Amani spolar vatten på Yara med duschen. "Snälla, vakna! Snälla, vakna!" säger hon. "Jag ska behandla dig som en drottning i fortsättningen."
21.23 Rami filmar Amani då hon duschar Yara för att väcka henne. Rami frågar vad hon gjort med henne: "Varför har du gjort så här? Vad har den lilla flickan gjort dig?". Amani: "Tyst! Det var inte meningen. Det var inte mitt uppsåt. Hon gjorde mig galen." Rami säger åt Amani att sluta spruta vatten på Yara: "Stäng av vattnet och få ut henne i friska luften i stället."
Rami tar ifrån henne Amani och bär ut flickan och lägger henne utanför badrummet. Rami tänker att hon kanske är i koma. Rami tar en parfymflaska i badrummet och sätter under näsan på Yara och säger: "Vakna, vakna, sniffa, lukta!"
"Har du mördat flickan?" säger han till Amani. "Du har mördat flickan." skriker han. "Vad har hon gjort dig?"
"Nej, nej!", säger Amani. "Hon är bara avsvimmad. Hon är bara avsvimmad."
Rami går ut i trappan och skriker mot Amani: "Du har dödat flickan!"
21.28 Grannen Sami får sms från sin fru Tina som skriver att grannarna (Rami och Amani) bråkar ute i trapphuset.
21.31 Obesvarad uppringning via Skype från Madleen.
Amani drar in Rami i lägenheten och stänger dören.
21.37 Rami och Amani är inne i lägenheten igen (enligt grannfrun Tina).
"Flickan är död", säger Rami. "Du har dödat flickan. Du måste ringa efter ambulansen och polisen och erkänna för polisen vad du har gjort."
Amani: "Nej, nej, de tar ifrån mig mina barn. Säg ingenting. Var tyst och gå ut. Annars går jag ut härifrån. Du ska vara tyst, annars tar de mina barn ifrån mig."
Rami: "Nej, du måste berätta. Du ska ringa till polisen, du ska berätta för ambulansen och berätta vad du gjort."
Amani: "Ja, ja, jag ska göra det. Men jag ska bara byta kläder på henne. Var inte orolig. Hon är bara avsvimmad."
Amani går och hämtar trosor, en tröja med halvlång ärm och en röd pyamas med svarta figurer/blommor på. Samtidigt letar Rami på sin mobil efter vart han ska ringa för att få dit en ambulans. Amani tar av Yara de blöta kläderna och tar på henne pyamasen. Hela tiden sitter Rami och skriker på henne: "Du har dödat flickan. Du har tagit livet av flickan."
"Hon gjorde mig arg", säger Amani. "Flickan är normal", säger hon. "Det är ingenting med henne. Och titta, hon andas ju, gör hon, flickan."
Rami hittar numret till ambulansen via nätet. "Ring till ambulans och polis", säger han till Amani. "Det är 112."
När Rami börjar slå numret hejdar hon honom och ber honom vänta. Sedan säger Amani att de ska ringa ambulansen och att hon tänker säga att flickan kom från skolan 16.00 och att Rami inte var hemma då. Och Yara kom hem och lade sig och sov. När Amani försökte väcka henne gick det inte. Yara rörde sig inte, så då ringde hon Rami och sa åt honom att komma hem därför att flickan blivit slagen och inte svarade, och då kom han för att kolla läget. Amani vill att det är vad de ska berätta för ambulansen och för polisen.
Rami: "Varför säger du så här? Säg sanningen."
Amani: "Nej, de tar mina barn ifrån mig."
Rami: Men vem ska då involveras i det här med flickan? Det är ju du som har gjort så här.
Amani: "Jag har tvättat brödkaveln. Var inte rädd.
Rami: "Nej, du ska berätta sanningen."
Amani: "Nej, vi ska berätta att det har hänt så här och det är allt. Begrav din hemlighet i en brunn. Även hennes familj ska vi säga så till."
Rami: "Men den här flickan som är dotter till andra männisor? Hennes släkt, då? Detta är min systers dotter."
Amani: "Det är lugnt. Jag ska föda en flicka åt dem och ge henne till dem. Antingen gör vi så här eller också har jag inte med saken att göra. Jag kan sticka härifrån med barnen så du aldrig får se dina barn mer. Du ska berätta på det här sättet för de kommer att ta ifrån mig mina barn."
Rami svarar inte utan säger bara till henne att ta numret till ambulansen och ringa dem: "Jag kan inte prata. Jag kan inte göra någonting. Ring ambulansen och få hit dem!" Sedan lyfter han upp flickan, bär in henne i vardagsrummet och lägger henne på soffan. Han sätter sig på soffan och försöker väcka henne: "Gumman, gumman vakna! Yara, Yara, vakna!" Han har inte förstått att hon har dött.
21.54 Rami börjar googla på "ambulans Karlskrona".
21.58 Amani ringer SOS.
21.37 Rami och Amani är inne i lägenheten igen.
22.00 Larmet kommer till ambulansen.

Ambulansen kommer. Rami sitter på soffan, böjd över Yara och håller hennes huvud. Sjukvårdarna tar över och Rami går ut för att röka. Rami gråter och skriker: "Hon har dödat flickan, hon har dödat flickan!"
När Rami är vid dörren kommer grannen Osama och frågar vad det är med honom. Rami säger till honom att "hon har slagit flickan, hon har mördat flickan. Flickan dog. Flickan dog." Osama säger att Rami ska lugna sig och hoppas på det bästa.
Osama går in och tolkar när Amani pratar med ambulanspersonalen. Rami sätter sig i trapphuset utanför dörren och röker och ber till Gud att flickan ska vakna och må bra. Osama kommer ut och säger att ambulanspersonalen säger att flickans hjärta har stannat.
Ambulansen åker iväg och Amani och Rayan följer med. Rami är kvar med grannen Osama och sin son Adnan. Polisen säger åt honom att sitta kvar på trappan och inte gå därifrån. Adnan somnar i hans famn.
När ambulansen har åkt iväg kommer polisen.

När jag läst dina sammanfattningar måste jag säga att det är obegripligt att Rami inte tog kaveln ifrån Madi. Istället försöker han tala ett rasande fruntimmer som slår ett barn i skallen med kaveln pedagogiskt tillrätta och lämnar henne med kaveln, så hon kan slå henne med den om och om igen. Hade han gjort samma sak om hon hållit i en kniv?
Citera
2014-11-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok. Som jag förstår det så hänger då det mesta på att Madi talar och hennes trovärdighet lär väl inte vara så hög. Om hon presenterar ett annat scenario där hon drar med sig Rami i katastrofen så skulle det kunna förändra bedömningen? Rami som dessutom har en garantställning.

Jag försöker bara tänka vad som skulle hända om Madi anklagade Rami ensam för mordet. Och hon med Hjärpes hjälp lyckas övertyga rätten om att hon är en misshandlad och förtryckt palestinsk kvinna underkuvad sin man.

Nu vet jag inte hur exakt rättsmedicinsk kunskap är. All teknisk bevisning pekar ju på henne. Något säger mig dock att Madi i ett visst läge kommer börja kämpa med både näbbar och klor. Om/när hon tror hon har något att vinna.

Dina tankar liknar mina.

Madis trovärdighet har faktiskt ökat, och kan hennes berättelse hänga ihop med en tidslinje så kan hennes situation ändras. Kan hon trovärdigt göra mot Rami, det han gjorde mot henne så har vi en fantastisk föreställning att se fram emot.

Yaras mamma har genom sitt vittnesmål bekräftat vilken vidrig klan detta är och hur hämndlystna de är. Det ger Madi handlingsfrihet, att komma med en story domstolen köper.

Det hela hänger på om advokaten lyckas förklara för henne att det är över med Rami. Och att hon nu måste kämpa för sina barn.
Citera
2014-11-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dagens förhör av bioföräldrarna

Jag tycker båda gjorde ett sakligt och trovärdigt intryck på mig.

Jag håller med om att de gjorde ett bra första intryck, men det intrycket kommer gå över när man smälter vad de verkligen vittnade om, och tänker till om: vad är det de förtiger?

Vad är det som är viktigare, än att svara sanningsenligt på frågor, i en rättegång om sitt eget barns misshandel till döds?
Citera
2014-11-11, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag anar pappa Mohammeds regi bakom moderns vittnesmål. Och hans agenda har vi förstått.
De talar mycket om hur bortskämd Yara var. Materiellt.
Ingenstans framkommer det nån oro över Yaras kissproblem eller psykiska hälsa. Vare sej i konversation med Madi eller i förhör.

Om mitt barn hade såna svårigheter att hålla tätt (även dagtid) hade jag oroat mej mycket för det och undrat över läkarkontakter. De tycks inte förstå att sängvätning ofta har en fysisk förklaring.
Vad orsaken än är så är det väldigt handikappande för ett barn. Inte nämns nån behandling för PTSD heller.

Mamman framhåller att de inte är "som andra i Gaza" och har problem med att anpassa sej. Ungefär. Mins ej ordagrant hur hon uttryckte det.
De har inte bott i Gaza så många år.
Jag undrar varför dessa familjer sökt sej just till Gaza, som de sedan gör allt för att komma ifrån.Det finns naturligtvis en förhistoria som inte tas upp i fallet eller hör hemma där men det intresserar mej personligen.
Den arma mamman har sin egen sorg och skuld men har även andra förväntningar på sej.Tror jag.

eeeh, för att få gratis pengar, boende, vård mm? Socialturism, välfärdsturism, put turism, för att sedan bli eviga turism medborgare.
Citera
2014-11-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Årtalet han anger är 2012 - inte 2013. Detta trots att man faktiskt vill ha en tidsangivelse på när hon skickades iväg. Hans svar är snarare att svara svävande (utan att ljuga) än att ge den information som efterfrågas.

Yara kan mycket väl ha skickats iväg i slutet av 2012. Hon kan varit i Egypten och väntat på smugglaren Amani ett par månader.
Citera
2014-11-11, 18:45
Medlem
Länk till Pethrus sammanställning.

Kan någon lämna en länk. Tack.
Citera
2014-11-11, 18:45
Medlem
Fler än jag som upplevde Yaras mamma för väldigt saklig och att hon hade en röd tråd igenom hela sitt vittnesmål. Stackars kvinna jag kände verkligen hennes sorg genom raderna. Vilken mardröm!!
Citera
2014-11-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med om att de gjorde ett bra första intryck, men det intrycket kommer gå över när man smälter vad de verkligen vittnade om, och tänker till om: vad är det de förtiger?

Vad är det som är viktigare, än att svara sanningsenligt på frågor, i en rättegång om sitt eget barns misshandel till döds?

Kanske att de har sin egen separata rättvisa att utkräva? Alla är släkt med alla, men de separeras ändå och kan kräva vendetta på varandra på ett sätt vi inte kan veta, för vi inte vet inom vilka konstellationer de lever under.

Sedan tror jag att mamman säkert har försökt att få hem sin dotter, eller velat göra något, men då blivit tystad av sin man och svärfar som i sin tur står i tacksamhetsskuld till ramis far och klan..garanterat.
Citera
2014-11-11, 18:48
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag kan inte se att bioföräldrarna har det minsta asylskäl men det fixades väl redan när Yara begravdes i Sverige. För mig är det ofattbart att inte vilja ha hem sitt barn och begrava det där jag bor och lever.

Jag tror det var någon som förde det på tal när begravningen var aktuell och vi kom nog fram till att det inte var särskilt vettigt att transportera kroppen(om det ens var möjligt att komma in)till Gaza. Väntetider, värme och det allmänna kaoset som råder där nere hade orsakat ett riktigt otäckt lik.
Citera
2014-11-11, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Måste nog vara ett missförstånd i översättningen eller så, de ansökte på anknytning när Yara fick PUT.

Menade varför mördarna inte berättade för föräldrarna ang Yara hade fått put, tänkte att för att Yaras bio föräldrar eventuellt gav mördarna pengar eller nåt i värde, eller att mördarna ville fortsätta få diverse bidrag för att de tog hand om Yara av staten,
Kanske både alt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in