Citat:
Man måste hålla huvudet kallt när man lyssnar på en sörjande moder!
Yaras liv hade ett syfte, och det var att få hit familjen. När kontakten med Yara försämrades (som de nu medger), under tiden Yara var här och särskilt sista månaden, låter det bra. Deras roll i denna härva ska bortförklaras.
Men alla som själva har barn, hade rivit upp himmel och jord om de inte fått tala med sitt barn på flera veckor, när det finns Skype och Facebook. Föräldrarna hade kunnat göra en hel del, som att lugnt och sansat, ta kontakt med Yaras lärare eller rektorn. De hade kunnat framföra att situationen är känslig, och därför vill tala med Yara på skoltid. De hade kunnat kontakta släktingar i Sverige.
Min uppfattning är att folk gör det de kommer undan med, och föräldrarna valde att lita på Rami trots onda aningar och utan fortlöpande kontroll. Det var enklast vid stunden. Yaras död är en följd av en massa dåliga beslut, gjorda för klanens bästa utan hänsyn till att Yara var en egen liten människa. Det är inte alltid, alla andras fel som dessa föräldrar får det till. De kan inte ens redogöra för vems idé det var att sända i väg flickan och hur hon kom hit.
Yaras liv hade ett syfte, och det var att få hit familjen. När kontakten med Yara försämrades (som de nu medger), under tiden Yara var här och särskilt sista månaden, låter det bra. Deras roll i denna härva ska bortförklaras.
Men alla som själva har barn, hade rivit upp himmel och jord om de inte fått tala med sitt barn på flera veckor, när det finns Skype och Facebook. Föräldrarna hade kunnat göra en hel del, som att lugnt och sansat, ta kontakt med Yaras lärare eller rektorn. De hade kunnat framföra att situationen är känslig, och därför vill tala med Yara på skoltid. De hade kunnat kontakta släktingar i Sverige.
Min uppfattning är att folk gör det de kommer undan med, och föräldrarna valde att lita på Rami trots onda aningar och utan fortlöpande kontroll. Det var enklast vid stunden. Yaras död är en följd av en massa dåliga beslut, gjorda för klanens bästa utan hänsyn till att Yara var en egen liten människa. Det är inte alltid, alla andras fel som dessa föräldrar får det till. De kan inte ens redogöra för vems idé det var att sända i väg flickan och hur hon kom hit.
Jag anar pappa Mohammeds regi bakom moderns vittnesmål. Och hans agenda har vi förstått.
De talar mycket om hur bortskämd Yara var. Materiellt.
Ingenstans framkommer det nån oro över Yaras kissproblem eller psykiska hälsa. Vare sej i konversation med Madi eller i förhör.
Om mitt barn hade såna svårigheter att hålla tätt (även dagtid) hade jag oroat mej mycket för det och undrat över läkarkontakter. De tycks inte förstå att sängvätning ofta har en fysisk förklaring.
Vad orsaken än är så är det väldigt handikappande för ett barn. Inte nämns nån behandling för PTSD heller.
Mamman framhåller att de inte är "som andra i Gaza" och har problem med att anpassa sej. Ungefär. Mins ej ordagrant hur hon uttryckte det.
De har inte bott i Gaza så många år.
Jag undrar varför dessa familjer sökt sej just till Gaza, som de sedan gör allt för att komma ifrån.
Det finns naturligtvis en förhistoria som inte tas upp i fallet eller hör hemma där men det intresserar mej personligen.
Den arma mamman har sin egen sorg och skuld men har även andra förväntningar på sej.Tror jag.