2014-11-10, 10:44
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Det är så sjukt larvigt att det är olagligt att köra med dimljus och halvljus på samtidigt. Dimljus bländar inte alls.
Om du på fullaste allvar känner dig bländad av dimljus så kanske du borde uppsöka en ögonläkare eller nåt.
Om dimljus bländar: varför är det då fullt lagligt att köra med endast dimljus på? Menar ni att på nåt jävla sätt så plussas dimljuset och halvljuset ihop så att man helt plötsligt blir bländad?

Dimljus bländar mindre än halvljus av tekniska skäl. Förutom att de lyser lika starkt som 2 st stearinljus så är dimljus nedvinklade två centimeter per meter, halvljus en centimeter per meter.

Folk som klagar på dimljus är paragrafryttare.
"Ajabaja, det där är ej tillåtet, oj vad bländad jag blir".

Dimljus är oftast "icke avskärmade" ljus, och därför kan de bli starkare och mer bländande, i synnerhet om det är blöt vägbana.

Så nej det är knappast folk som behöver gå till ögonläkaren. Utan det är snarare du som skall förstå skillnaden mellan avskärmat ljus och "icke avskärmande".. Dimljus är starkare än halvljus och positionsljus, men inte lika fullstarka som helljus och när de är "icke avskämad" med på detta så är det klart som fan att de kan bli bländande. I synnerhet nattetid.
Senast redigerad av Empress 2014-11-10 kl. 10:47.
Citera
2014-11-10, 11:10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Ah, men jag stör mig på bilister som kör så. Om de kör så inne i staden så är det inte hela världen, skillnad om de kör så på 1+1 väg med vajerräcke och man inte köra om.....
Egentligen är det en skitsak. Att jag bemöter just irritation över bilar som kör för sakta beror på att det är idioten bakom som är trafikfaran.
Du ligger bakom en som enl dig kör för sakta när han bara håller en för sig anpassad hastighet. Det är han som följer lagen. Inte du som vill köra fortare.
Nu är det så att jag var dig fram till jag upptäckte turbon. Efter det har jag lört mig att ta det lugnt. Jag tjänar inget på att stressa o förr eller senare kommer man om.
Vid 2-1-väg kan jag hålla med om att det är frustrerande att ligga i en kö bakom någon som är livrädd för wirarna för att sedan öka hastigheten när det blir tvåfiligt. Men även där mår man bäst att sucka lite uppgivet o inte stressa.
Citera
2014-11-10, 16:53
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Det är folk med DITT tänk som är den största trafikfaran och den s.k "irritationen" du talar om är självförvållat hos dig själv.

Om du har varit vaken på körlektionerna så vet du att dessa gula runda gula skyltar mer rödkant och svarta siffror betyder; "MAX tillåtna hastighet". Det finns inget som säger att man "ska" hålla den hastigheten.
Det är något som ingår i körutbildningen så det SKALL du har lärt dig.
Så skall du sitta och vara irriterad så skall du vara det på dig själv.
Dessutom är det inte olagligt att ligga i lägre hastighet än "MAX tillåtna hastighet".

Du skall också ha lärt dig via körskolan att det kan finnas många skäl till att någon kanske ligger i lägre hastighet. Men den förklaringen tycks ha passerat dig.. Eller så lider du av ett s.k teflon minne och vill skapa dig själv anledningar till att irritera dig.

Här är en radda fullt lagliga skäl till att man kan ligga i lägre hastighet, som inte beror på "väderlek/sikt/vägarbete/halt, utan just andra lagliga skäl:

• Trötthet, någon är på väg hem från jobbet och väljer då för att öka sin och andras säkerhet att köra långsammare för att minska risken för att gör riktiga trafikbrott.

• Bilen kan ha börjat krångla, (ja man kan ha en jävla otur att bilen funkade tillsynes felfritt när man stack hemifrån) och för att inte riskera en olycka så väljer man att köra saktare för att köra så säkert som möjligt.

• Punka, jo man kan köra med punka (ej rekommendabelt, men i nödfall så måste man), då är det läge att sänka hastigheten tills man kan stanna säkert, vid sidan av vägen, och byta däck längs vägrenen, eller om man hittar ett köpcentra med parkeringsplatser.

• Slitna däck, man kanske är på väg att åka och byta däcken. Många som lägger sig i lägre hastighet i det läget.

Kan lista mer lagliga skäl....

Har man lite vett i skallen (något du bevisligen saknar), som bilist så sitter man aldrig och gnäller och klagar och blir irriterad på folk som inte kör efter "MAX tillåtna hastighet".

Den bilist som har vett i skallen är den som kan klara av att tänka och använda hjärnan, och inser att det kan finnas en radda fullt lagliga skäl och sitter och listar upp dem, för sig själv i stället bakom ratten, för att sitta och gnälla på olika forum på internet och yla om att man "blir sååååååååå irriterad".

Det är knappast hastigheten (för snabbt eller "för långsamt") som är faran. Det är folk som inte klara av att samarbeta i trafiken och underlätta för varandra som är faran och det som är något att KANSKE, men bara KANSKE något att bli lite irriterad över.
Dåligt samarbete har idioter oavsett om de kör "för långsamt", "för fort" eller ligger "spik på".

Något som jag har märkt oavsett om folk kör "för fort" eller "för långsamt" och de värsta att gnälla på andra medtrafikanter är OFTA (notera att jag skriver OFTA) samma idioter som gnäller på andra som är hur pissdåliga som helst på att använda blinkers på rätt sätt och skiter oftast i att blinka vid filbyte, omkörning och när de skall svänga in på avfarter. Det är även oftast samma idioter som inte vet hur fan man bländar av heller. Dessa idioter inser aldrig att deras egna fel och brister blir inte "rätt" eller mindre "dumma" bara för att de gnäller på andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Egentligen är det en skitsak. Att jag bemöter just irritation över bilar som kör för sakta beror på att det är idioten bakom som är trafikfaran.
Du ligger bakom en som enl dig kör för sakta när han bara håller en för sig anpassad hastighet. Det är han som följer lagen. Inte du som vill köra fortare.
Nu är det så att jag var dig fram till jag upptäckte turbon. Efter det har jag lört mig att ta det lugnt. Jag tjänar inget på att stressa o förr eller senare kommer man om.
Vid 2-1-väg kan jag hålla med om att det är frustrerande att ligga i en kö bakom någon som är livrädd för wirarna för att sedan öka hastigheten när det blir tvåfiligt. Men även där mår man bäst att sucka lite uppgivet o inte stressa.

Om man är trött ska man nog inte köra alls.. En bekant till mig var trött och hen skulle köra hem men hamnade i diket. Som tur så blev inga andra inbladande och hen skadades inte, bara bilen.

De andra punkter kan jag ha förståelse för. Det är ju vad denna tråd handlar om. Vad som är Mest irriterande i trafiken. Så jag tycker faktiskt inte att du ska komma o klaga. Alla blir vi irriterande på olika saker. Jag anser mig själv som en rätt bra förare men självklart gör även jag fel ibland. Jag samarbetar bra när jag kör enligt mig. De som brukar åka med mig känner sig säkra så något rätt måste jag göra. Använder alltid blinkers, det ska man göra. Blinkar till och med lite för ofta där det absolut inte krävs blinkers.

Är det 40, 60 eller vad fasen det är för hastighetsbegränsning så ska man hålla så nära begränsningen man kan enligt mig.
Citera
2014-11-10, 18:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om man är trött ska man nog inte köra alls.. En bekant till mig var trött och hen skulle köra hem men hamnade i diket. Som tur så blev inga andra inbladande och hen skadades inte, bara bilen.

De andra punkter kan jag ha förståelse för. Det är ju vad denna tråd handlar om. Vad som är Mest irriterande i trafiken. Så jag tycker faktiskt inte att du ska komma o klaga. Alla blir vi irriterande på olika saker. Jag anser mig själv som en rätt bra förare men självklart gör även jag fel ibland. Jag samarbetar bra när jag kör enligt mig. De som brukar åka med mig känner sig säkra så något rätt måste jag göra. Använder alltid blinkers, det ska man göra. Blinkar till och med lite för ofta där det absolut inte krävs blinkers.

Är det 40, 60 eller vad fasen det är för hastighetsbegränsning så ska man hålla så nära begränsningen man kan enligt mig.
Lite felformulerat där.
Du vill att andra ska köra i en hastighet du tycker är lämplig.
Citera
2014-11-10, 18:40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Du har rätt i att tråden handlar om irritationsmoment i trafiken. Men om vi inte ska kunna ta en diskussion om det som irriterar andra människor så blir detta bara en listtråd där varannat inlägg handlar om idioter som kör för sakta.
Nu har du blivit bemött o garanterat fått något att tänka på.

Senast i dag körde jag runt o såg mig omkring på de centrala 50-gatorna i Linköping. Pendlade mellan 30-40. En för mig utmärkt hastighet just då. Hade de bakom blivit irriterade på mig så kunde de åkt en minut tidigare hemifrån så hade de hamnat mellan mig o fordonet framför i stället.
Citera
2014-11-10, 22:21
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Du det finns något som heter "inget val" med att man kan vara lite trött när man kör hem från jobbet.
Alla har inte tillgång till kommunaltrafik och jobbar på ett tjusigt kontor, på kontorstid sedu. Det finns folk som jobbar på sådan tider inom industrin och slutar på så dumma tider att nattrafiken har slutat och man kan ha haft en tuff dag på jobbet. Men det är väl överkurs för dig att tänka till lite utan för dina extrema snäva ramar och hur det ser ut för DIG personligen?

Citat:

Ja men vad fint. Du hade råd med att köpa in manualen för blinkers till din bil Synd bara att du inte passade på att köpa manualen:
"Vettigare saker att irritera sig över än folk som ligger 5-10km/h under "MAX tillåtna hastighet".

Citat:

Det är din egna mentalitet som du skall vara irriterad på och din omognad du tycks ha kvar.
Om du blir irriterad av en totalt trivial sak som att någon ligger under hastighetsgränsen med 5-10km/h så kanske du skall gå på KBT, för detta innan DU sätter dig bakom ratten igen, i stället för att läsa manualen. Det krävs nog i ditt fall.

Som första steg i KBT så kan du ju komma till mitt bostadskvarter. Där är majoriteten som dig, kör efter sin egna privata "regelbok" i stället för trafiklagarna. Så kan du ju se ditt tänk blir i praktiken. Då majoriteten av folket i mitt bostadskvarter lever efter samma devis som dig "enligt mig så skall man göra så..."..

För kan man bli irriterad över en sådan total trivial skitsak som att någon ligger under "MAX tillåtna hastighet" över några fjuttiga km så kan man ju undra hur det skulle bli på andra områden/lägen som är mycket värre egentligen, som exempelvis att inte folk använder blinkers på ett korrekt sätt och där med skapar ett form av trafikkaos av detta.

Sedan så kanske du skall ta och gå om körskolan för repetition.
Det ingår också i körkortsutbildningen att man skall "planera sin körning" och ge sig av i "god tid" för att det kan upp stå situationer att man möter på

• Vägarbeten
• Trafikanter som måste ligga under "MAX tillåtna hastighet".
• Det kan ha uppstått en trafikolycka
Och annat lite smått och gott som man SKA ta med i beräkningen när man kör bil.

Det du aldrig har rätt att ta med i beräkningen är att kräva att folk måste ligga och kära i "MAX tillåtna hastighet" bara för att du anser det.
Som sagt det är enbart ditt egna fel om du blir irriterad på att folk kör lite under "MAX tillåtna hastighet"..

Hm.. En följdfråga, ligger du i 120km i timmen med, på motorvägen, vid underkylt regn, en kall vinterdag (säg -10°C till -15°C) och irritera dig på folk som tar det lite lugnare?

Jo det kan bli regn vid dessa minusgrader även om det inte är så vanligt.
Citera
2014-11-11, 08:47
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Du det finns något som heter "inget val" med att man kan vara lite trött när man kör hem från jobbet.
Alla har inte tillgång till kommunaltrafik och jobbar på ett tjusigt kontor, på kontorstid sedu. Det finns folk som jobbar på sådan tider inom industrin och slutar på så dumma tider att nattrafiken har slutat och man kan ha haft en tuff dag på jobbet. Men det är väl överkurs för dig att tänka till lite utan för dina extrema snäva ramar och hur det ser ut för DIG personligen?

Ja men vad fint. Du hade råd med att köpa in manualen för blinkers till din bil Synd bara att du inte passade på att köpa manualen:
"Vettigare saker att irritera sig över än folk som ligger 5-10km/h under "MAX tillåtna hastighet".

Det är din egna mentalitet som du skall vara irriterad på och din omognad du tycks ha kvar.
Om du blir irriterad av en totalt trivial sak som att någon ligger under hastighetsgränsen med 5-10km/h så kanske du skall gå på KBT, för detta innan DU sätter dig bakom ratten igen, i stället för att läsa manualen. Det krävs nog i ditt fall.

Som första steg i KBT så kan du ju komma till mitt bostadskvarter. Där är majoriteten som dig, kör efter sin egna privata "regelbok" i stället för trafiklagarna. Så kan du ju se ditt tänk blir i praktiken. Då majoriteten av folket i mitt bostadskvarter lever efter samma devis som dig "enligt mig så skall man göra så..."..

För kan man bli irriterad över en sådan total trivial skitsak som att någon ligger under "MAX tillåtna hastighet" över några fjuttiga km så kan man ju undra hur det skulle bli på andra områden/lägen som är mycket värre egentligen, som exempelvis att inte folk använder blinkers på ett korrekt sätt och där med skapar ett form av trafikkaos av detta.

Sedan så kanske du skall ta och gå om körskolan för repetition.
Det ingår också i körkortsutbildningen att man skall "planera sin körning" och ge sig av i "god tid" för att det kan upp stå situationer att man möter på

• Vägarbeten
• Trafikanter som måste ligga under "MAX tillåtna hastighet".
• Det kan ha uppstått en trafikolycka
Och annat lite smått och gott som man SKA ta med i beräkningen när man kör bil.

Det du aldrig har rätt att ta med i beräkningen är att kräva att folk måste ligga och kära i "MAX tillåtna hastighet" bara för att du anser det.
Som sagt det är enbart ditt egna fel om du blir irriterad på att folk kör lite under "MAX tillåtna hastighet"..

Hm.. En följdfråga, ligger du i 120km i timmen med, på motorvägen, vid underkylt regn, en kall vinterdag (säg -10°C till -15°C) och irritera dig på folk som tar det lite lugnare?

Jo det kan bli regn vid dessa minusgrader även om det inte är så vanligt.

Vilka personer har inte tillgång till kommunaltrafik? Vem har sagt att jag jobbar på ett kontor? Är man trött så ska man enligt mig försöka undvika att köra. Det gör jag i alla fall.

När det är Vägarbeten, trafikolyckor SÅ är det självklart att jag sänker hastigheten!! Känns som denna diskussion har eskalerat.

Det jag stör mig på är när bilister kör under hastighetsbegränsningen när det är bra underlag och klar sikt!!!!! Om det är helt andra förutsättningar som att det är is på vägen och dålig sikt så kör jag också under maxhastigheten!!
Citera
2014-11-11, 10:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Som sagt det är enbart ditt egna fel om du blir irriterad på att folk kör lite under "MAX tillåtna hastighet".

Fast det är ju tämligen ointressant vems fel det är eftersom trådes titel är: "Mest irriterande i trafiken". Det är väl många som blir irriterade på "Bror Duktig" även om de inte kan anföra några sakliga argument för vari deras irritation. Huvuddelen av förklaringen till all irritation ligger hos den som är irriterad.

Jag kan bli irriterad på den som står framför mig i matkön för att den tar så in i helvete lång tid på sig att betala och har så många frågor att ställa. Lika förbannat ligger felet hos mig eftersom den kunden har rätt att få sina ärenden utförda hur lång tid det än må ta och oftast tar det ju bara någon minut extra.
Citera
2014-11-11, 11:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det jag stör mig på är när bilister kör under hastighetsbegränsningen när det är bra underlag och klar sikt!!!!! Om det är helt andra förutsättningar som att det är is på vägen och dålig sikt så kör jag också under maxhastigheten!!

Vem som helst har rätt att bli irriterad av andras körstil. Problemet är att detta i själva verket avslöjar att man inte riktigt har greppat förutsättningarna för hur trafiken fungerar. Problemet är också att irritation ofta föder aggressivitet och ökar riskerna för överilade och okontrollerade ageranden som kan leda till ökande risker både för en själv och andra trafikanter.

En av grundpelarna i den svenska trafikpolicyn är att varje bilist med ett giltigt körkort väljer sin egen körstil och hastighet som förhoppningsvis faller inom den svenska trafiklagstiftningen. Med andra ord har man som trafikant ingen anledning att sätta upp sina egna villkor för hur andra skall köra.

Det här är något som många trafikanter har oerhört svårt att förstå och allra svårast är det när det handlar om hastighet. Många bilister tror att det är en rättighet att kunna köra i 90 på 90-väg. Så är det självklart inte. Den hastighet man kan köra i beror på massor av parametrar som styr trafikflödet.

Många tror också att man har en skyldighet att köra i 90 på 90-väg. Så är det självklart inte eftersom valet av hastighet är individuellt så länge man håller sig till gällande trafikregler.
Citera
2014-11-11, 12:44
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Vilka personer har inte tillgång till kommunaltrafik? Vem har sagt att jag jobbar på ett kontor? Är man trött så ska man enligt mig försöka undvika att köra. Det gör jag i alla fall.

Intressant.. Vad skrev jag att DU jobbade på kontor. Kan inte minnas att jag använde personliga pronomen. Dubbelkollar. Nepp det gjorde jag inte.

Ja du glömde du att läsa innan du svarade?
Glöm inte att läsa denna gången.

Vi tar din fråga en fråga du hade redan fått svar på OM du läste först och frågade sen.
"Vilka personer har inte tillgång till kommunaltrafik?

Citat:

Citat:
När det är Vägarbeten, trafikolyckor SÅ är det självklart att jag sänker hastigheten!! Känns som denna diskussion har eskalerat.

Eh vad skrev jag att du inte sänkte hastigheten vid vägarbeten etc? Ingenstans.

Det jag skrev är att DU skall ha som KUNSKAP att planera din körning då det kan uppkom situationer, som att folk kör låpngsamt vägarbtene etc..

Du skall ha kunskapen att förstå vad "planerad körning innebär". Plaanerad körning innebär inte bara att man typ "sänker hastighet vid vägarbete".

Citat:

Där avslöjade du sig själv helt och hållet.

Nu har jag fått bekräftat från dig att du inte klarar av att förstå anpassningar av situation om det inte är sådan situation där det drabbar dig precis lika mycket som andra samtidigt.

Jag har redan radat upp flera situationer som gör att man kanske är tvungen att sänka hastigheten. Något som man som bilförare måste anpassa sig till.
Det är inte alltid medtrafikanterna SE tydligt varför någon helt plötsligt är tvungen att sänka hastigheten på en till synes vacker dag med skinande sol och ligga under "MAX tillåtna hastighet".

Jag kan säga dig en sak. Hoppas att du råkar så jäkla illa ut med din tjusiga bil som att växellådan bitvis haverera, så du bara kan kära på ettan och tvåan och ligger på motorväg som har 120km med bra väglag och vackert väder, och du kan köra max 90 enbart.
En till synes frisk växellåda kan gå alltid när som helst..

MÄRK då dina egna ord som du har skrivit på Flashback. Då du anser att man skall alltid ligga i MAX tillåtna hastighet om det är bra väglag. Då väglaget eller vägarbeten som enligt dina egna utsago är giltiga skäl att ligga lägre hastighet. Annars så blir DU irriterad.
Citera
2014-11-11, 13:07
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jag kan säga dig en sak. Hoppas att du råkar så jäkla illa ut med din tjusiga bil som att växellådan bitvis haverera, så du bara kan kära på ettan och tvåan och ligger på motorväg som har 120km med bra väglag och vackert väder, och du kan köra max 90 enbart.
En till synes frisk växellåda kan gå alltid när som helst..

MÄRK då dina egna ord som du har skrivit på Flashback. Då du anser att man skall alltid ligga i MAX tillåtna hastighet om det är bra väglag. Då väglaget eller vägarbeten som enligt dina egna utsago är giltiga skäl att ligga lägre hastighet. Annars så blir DU irriterad.
Nu går faktiskt din dumhet så pass långt att man börjar ifrågasätta om du bara är dum eller fortfarande sitter kvar i sandlådan.
Att köra bil under de tider som kollektivtrafiken inte längre går brukar knappast resultera i att man ser folk som kör 5km under maxhastighet. I de lägena är man bara förvånad att man ser andra trafikanter.
Slökörarna sitter hemma då de inte vågar köra i mörker.
Sedan borde även du förstå andemeningen. Tror du på fullast allvar att den här killen blir sur om någon ligger i 90 på motorväg?
En normal person som råkar ut för ett haveri agerar på två möjliga sätt. Hur du gör vet jag inte. Men då du inte själv kan tänka ut det så förutsätter jag att du inte är normal.
Men händer något med fordonet som gör att man måste göra en hastighetssänkning så sätter man på varningsblinkersen o kör i vägrenen. Är felet allvarligt så skiter man i stoppförbudet, stannar med varningsblinkersen, sätter ut den där förhatliga triangeln som har en funktion utöver tvåor på besiktningen om den saknas. Sist men inte minst så ringer man efter hjälp. Ja, jag förstår att du din stackare antagligen åkt hemifrån utan din mobil.
Men om du vevar med armarna just när jag passerar så stannar jag så du kan låna min mobil.

Har du tänkt måla upp fler scenarier så pratar du om ytterligheter vilket folk brukar ha förbarmande om.
Citera
2014-11-11, 13:12
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det är ju tämligen ointressant vems fel det är eftersom trådes titel är: "Mest irriterande i trafiken". Det är väl många som blir irriterade på "Bror Duktig" även om de inte kan anföra några sakliga argument för vari deras irritation. Huvuddelen av förklaringen till all irritation ligger hos den som är irriterad.

Jag kan bli irriterad på den som står framför mig i matkön för att den tar så in i helvete lång tid på sig att betala och har så många frågor att ställa. Lika förbannat ligger felet hos mig eftersom den kunden har rätt att få sina ärenden utförda hur lång tid det än må ta och oftast tar det ju bara någon minut extra.

Tyvärr så sparkar du in redan öppna dörrar att påtala för mig vad trådens ämne, som står i rubriken, handlar om.

Jag kan säga så här. Jag själv har sagt i från i denna tråden om situationer i trafiken som gör mig irriterad. Jag kan även tillägga med riktigt irriterad.
Även om jag råka lägga in det med en viss sarkasm mot McMakz när jag gjorde en jämförelse mellan detta med blinkers och "framförvarande ligger och kör lite för sakta 'n "MAX tillåtna hastighet".

Men jag får upprepa mig då, och skriver det lite mer utmålat med.

Det som irritera mig är situationer som verkligen drabbar många medtrafikanter i trafiken, och även kan leda till trafikolycka bara för att många bilister är så inta helvete för bekväma, ja direkt LATA faktiskt, att använda dem och kollar ordentligt att de funkar innan de sticker. Det är värre än att folk råkar "blända av" i tid nattetid vid möte.
Ja jag pratar om blinkers. Det är mitt största irritationsmoment i trafiken.

Borde fan ha det som i vissa andra länder. Dryga Böter om man inte använt blinkers på korrekt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in