Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Mackz
Så du menar att man ska hålla 40 på en 50 väg?! Det är ju faktiskt de som skapar irritation för bilarna som är bakom och försöker köra om.. När jag kör så håller jag högst 5 km/h över men vid skolor under skoltid så håller jag lägre hastighet..
Stör mig inte alls på de som kör lagligt! Så länge de inte kör ca 5 km/h under eller mer...
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Mackz
Men har man lite vett så håller man inte heller 5-10 km/h lägre än den tillåtna hastigheten

Oftast är det äldre tanter o herrar som gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Mackz
Nej men är det en viss hastighet så ska man hålla DEN hastigheten, varken mer (som jag gör) eller mindre!
Det är folk med DITT tänk som är den största trafikfaran och den s.k "irritationen" du talar om är självförvållat hos dig själv.
Om du har varit vaken på körlektionerna så vet du att dessa gula runda gula skyltar mer rödkant och svarta siffror betyder; "MAX tillåtna hastighet". Det finns inget som säger att man "ska" hålla den hastigheten.
Det är något som ingår i körutbildningen så det SKALL du har lärt dig.
Så skall du sitta och vara irriterad så skall du vara det på dig själv.
Dessutom är det inte olagligt att ligga i lägre hastighet än "MAX tillåtna hastighet".
Du
skall också ha lärt dig via körskolan att det kan finnas
många skäl till att någon kanske ligger i lägre hastighet. Men den förklaringen tycks ha passerat dig.. Eller så lider du av ett s.k
teflon minne och vill skapa dig själv anledningar till att irritera dig.
Här är en radda fullt
lagliga skäl till att man kan ligga i lägre hastighet, som
inte beror på "väderlek/sikt/vägarbete/halt, utan just andra lagliga skäl:
• Trötthet, någon är på väg hem från jobbet och väljer då för att öka sin och andras säkerhet att köra långsammare för att minska risken för att gör riktiga trafikbrott.
• Bilen kan ha börjat krångla, (ja man kan ha en jävla otur att bilen funkade tillsynes felfritt när man stack hemifrån) och för att inte riskera en olycka så väljer man att köra saktare för att köra så säkert som möjligt.
• Punka, jo man kan köra med punka (ej rekommendabelt, men i nödfall så måste man), då är det läge att sänka hastigheten tills man kan stanna säkert, vid sidan av vägen, och byta däck längs vägrenen, eller om man hittar ett köpcentra med parkeringsplatser.
• Slitna däck, man kanske är på väg att åka och byta däcken. Många som lägger sig i lägre hastighet i det läget.
Kan lista mer lagliga skäl....
Har man
lite vett i skallen (något du bevisligen saknar), som bilist så sitter man aldrig och gnäller och klagar och blir irriterad på folk som inte kör efter "MAX tillåtna hastighet".
Den bilist som har vett i skallen är den som kan klara av att tänka och använda hjärnan, och inser att det kan finnas en
radda fullt lagliga skäl och sitter och listar upp dem, för sig själv i stället bakom ratten, för att sitta och gnälla på olika forum på internet och yla om att man "blir sååååååååå irriterad".
Det är knappast hastigheten (för snabbt eller "för långsamt") som är faran. Det är folk som inte klara av att samarbeta i trafiken och underlätta för varandra som är faran och det som är något att KANSKE, men bara KANSKE något att bli lite irriterad över.
Dåligt samarbete har idioter oavsett om de kör "för långsamt", "för fort" eller ligger "spik på".
Något som jag har märkt oavsett om folk kör "för fort" eller "för långsamt" och de värsta att gnälla på andra medtrafikanter är OFTA (notera att jag skriver OFTA) samma idioter som gnäller på andra som är hur pissdåliga som helst på att använda blinkers på rätt sätt och skiter oftast i att blinka vid filbyte, omkörning och när de skall svänga in på avfarter. Det är även oftast samma idioter som inte vet hur fan man bländar av heller. Dessa idioter inser aldrig att deras egna fel och brister blir inte "rätt" eller mindre "dumma" bara för att de gnäller på andra.