2014-11-09, 20:28
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kan bara hålla med.
I det fallet undrar jag varför inte ordningsmakten bötfäller alla som kör med dimljusen. Det är knappast ett brott som är svårt att upptäcka.
Har märkt av en ordentlig ökning med just dimljus i höst.
Det är så sjukt larvigt att det är olagligt att köra med dimljus och halvljus på samtidigt. Dimljus bländar inte alls.
Om du på fullaste allvar känner dig bländad av dimljus så kanske du borde uppsöka en ögonläkare eller nåt.
Om dimljus bländar: varför är det då fullt lagligt att köra med endast dimljus på? Menar ni att på nåt jävla sätt så plussas dimljuset och halvljuset ihop så att man helt plötsligt blir bländad?

Dimljus bländar mindre än halvljus av tekniska skäl. Förutom att de lyser lika starkt som 2 st stearinljus så är dimljus nedvinklade två centimeter per meter, halvljus en centimeter per meter.

Folk som klagar på dimljus är paragrafryttare.
"Ajabaja, det där är ej tillåtet, oj vad bländad jag blir".
Senast redigerad av Anon2 2014-11-09 kl. 20:41.
Citera
2014-11-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den slutsatsen var inte särskilt begåvad. Jag tolkar det så oavsett om jag är ute på vägarna eller inte. Det har för övrigt inte med mig att göra eftersom jag aldrig råkar ut för det. Jag kör för fort.
så......stanna hemma då, för ditt bästa och för vårt bästa.
Citera
2014-11-09, 20:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
så......stanna hemma då, för ditt bästa och för vårt bästa.

Det är bäst för alla om alla stannar hemma. Trafiken är ett farligt tillhåll särskilt med sådana som, i stil med dig, tycks tro sig ha företräde.
Citera
2014-11-09, 21:21
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Det är så sjukt larvigt att det är olagligt att köra med dimljus och halvljus på samtidigt. Dimljus bländar inte alls.
Om du på fullaste allvar känner dig bländad av dimljus så kanske du borde uppsöka en ögonläkare eller nåt.
Om dimljus bländar: varför är det då fullt lagligt att köra med endast dimljus på? Menar ni att på nåt jävla sätt så plussas dimljuset och halvljuset ihop så att man helt plötsligt blir bländad?

Dimljus bländar mindre än halvljus av tekniska skäl. Förutom att de lyser lika starkt som 2 st stearinljus så är dimljus nedvinklade två centimeter per meter, halvljus en centimeter per meter.

Folk som klagar på dimljus är paragrafryttare.
"Ajabaja, det där är ej tillåtet, oj vad bländad jag blir".
I mörker bländar det mot blöt vägbana. I dimma dämpas det ljuset ändå.
Men du kanske tror att lagen kom till för att polisen ska ha en lag till att ignorera?
Citera
2014-11-09, 21:38
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Fast egentligen är det en annan diskussion. Det är uttryck för personer som är osäkra och kanske egentligen inte borde ha körkort. Hastigheten är visserligen en faktor [och när den blir tillräckligt hög, den värsta] vad gäller skador i trafiken.

Det kan ju finns sådana som kör långsammare än 50 helt enkelt av det skälet att situationen inte medger högre fart.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Om folk kör saktare än mig så kör jag om. Det är allt.
Men du stör dig inte på de som kör lagligt. Vad kallar du det för att störa sig på de som kör 5km/h under lagstadgad maxhastihet i så fall?

Ah, men jag stör mig på bilister som kör så. Om de kör så inne i staden så är det inte hela världen, skillnad om de kör så på 1+1 väg med vajerräcke och man inte köra om.....
Citera
2014-11-09, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Ah, men jag stör mig på bilister som kör så. Om de kör så inne i staden så är det inte hela världen, skillnad om de kör så på 1+1 väg med vajerräcke och man inte köra om.....

Men, där är det väl inte 50?

Självklart är det påfrestande om det är en lång 1+1-sträcka och man hamnar efter någon som kör kraftigt under max.fart. Det gäller dock att hantera det som erfaren bilist. det gäller att hålla känslorna borta från trafiken. De har förstört så mycket för så många, för så lite.
Citera
2014-11-09, 22:04
Medlem
Citat:
Fast det är väl lika illa även om du kör långsamt. Avståndet ska ju hållas oavsett framförvarandes hastighet.

Ja fast det går då från att vara det störigaste som finns, till att bli ännu störigare.
Citera
2014-11-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Haha håller med dig på samtliga punkter.

Där satt den.. Men förförallt.. FOLK SOM INTE VÅGAR TRYCKA PÅ GASPEDALEN!!!
Citera
2014-11-10, 07:27
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:

Citat:
Men, där är det väl inte 50?

Självklart är det påfrestande om det är en lång 1+1-sträcka och man hamnar efter någon som kör kraftigt under max.fart. Det gäller dock att hantera det som erfaren bilist. det gäller att hålla känslorna borta från trafiken. De har förstört så mycket för så många, för så lite.

Var god och läs det fetstilta.. Jo, det får man göra, men det är inte så jäkla lätt för det mesta!
Citera
2014-11-10, 07:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Var god och läs det fetstilta.. Jo, det får man göra, men det är inte så jäkla lätt för det mesta!

Med 1 + 1 menar man vanligen väg med högre hastighet och vajerräcke som avdelar. Därav min fråga. I staden (om du nu menar staden när du skriver staden) är det ju oftast annat som "stör" än en bil som kör 40.
Citera
2014-11-10, 10:34
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Så du menar att man ska hålla 40 på en 50 väg?! Det är ju faktiskt de som skapar irritation för bilarna som är bakom och försöker köra om.. När jag kör så håller jag högst 5 km/h över men vid skolor under skoltid så håller jag lägre hastighet..

Stör mig inte alls på de som kör lagligt! Så länge de inte kör ca 5 km/h under eller mer...

Citat:
Men har man lite vett så håller man inte heller 5-10 km/h lägre än den tillåtna hastigheten Oftast är det äldre tanter o herrar som gör det.

Citat:
Nej men är det en viss hastighet så ska man hålla DEN hastigheten, varken mer (som jag gör) eller mindre!

Det är folk med DITT tänk som är den största trafikfaran och den s.k "irritationen" du talar om är självförvållat hos dig själv.

Om du har varit vaken på körlektionerna så vet du att dessa gula runda gula skyltar mer rödkant och svarta siffror betyder; "MAX tillåtna hastighet". Det finns inget som säger att man "ska" hålla den hastigheten.
Det är något som ingår i körutbildningen så det SKALL du har lärt dig.
Så skall du sitta och vara irriterad så skall du vara det på dig själv.
Dessutom är det inte olagligt att ligga i lägre hastighet än "MAX tillåtna hastighet".

Du skall också ha lärt dig via körskolan att det kan finnas många skäl till att någon kanske ligger i lägre hastighet. Men den förklaringen tycks ha passerat dig.. Eller så lider du av ett s.k teflon minne och vill skapa dig själv anledningar till att irritera dig.

Här är en radda fullt lagliga skäl till att man kan ligga i lägre hastighet, som inte beror på "väderlek/sikt/vägarbete/halt, utan just andra lagliga skäl:

• Trötthet, någon är på väg hem från jobbet och väljer då för att öka sin och andras säkerhet att köra långsammare för att minska risken för att gör riktiga trafikbrott.

• Bilen kan ha börjat krångla, (ja man kan ha en jävla otur att bilen funkade tillsynes felfritt när man stack hemifrån) och för att inte riskera en olycka så väljer man att köra saktare för att köra så säkert som möjligt.

• Punka, jo man kan köra med punka (ej rekommendabelt, men i nödfall så måste man), då är det läge att sänka hastigheten tills man kan stanna säkert, vid sidan av vägen, och byta däck längs vägrenen, eller om man hittar ett köpcentra med parkeringsplatser.

• Slitna däck, man kanske är på väg att åka och byta däcken. Många som lägger sig i lägre hastighet i det läget.

Kan lista mer lagliga skäl....

Har man lite vett i skallen (något du bevisligen saknar), som bilist så sitter man aldrig och gnäller och klagar och blir irriterad på folk som inte kör efter "MAX tillåtna hastighet".

Den bilist som har vett i skallen är den som kan klara av att tänka och använda hjärnan, och inser att det kan finnas en radda fullt lagliga skäl och sitter och listar upp dem, för sig själv i stället bakom ratten, för att sitta och gnälla på olika forum på internet och yla om att man "blir sååååååååå irriterad".

Det är knappast hastigheten (för snabbt eller "för långsamt") som är faran. Det är folk som inte klara av att samarbeta i trafiken och underlätta för varandra som är faran och det som är något att KANSKE, men bara KANSKE något att bli lite irriterad över.
Dåligt samarbete har idioter oavsett om de kör "för långsamt", "för fort" eller ligger "spik på".

Något som jag har märkt oavsett om folk kör "för fort" eller "för långsamt" och de värsta att gnälla på andra medtrafikanter är OFTA (notera att jag skriver OFTA) samma idioter som gnäller på andra som är hur pissdåliga som helst på att använda blinkers på rätt sätt och skiter oftast i att blinka vid filbyte, omkörning och när de skall svänga in på avfarter. Det är även oftast samma idioter som inte vet hur fan man bländar av heller. Dessa idioter inser aldrig att deras egna fel och brister blir inte "rätt" eller mindre "dumma" bara för att de gnäller på andra.
Citera
2014-11-10, 10:37
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Med 1 + 1 menar man vanligen väg med högre hastighet och vajerräcke som avdelar. Därav min fråga. I staden (om du nu menar staden när du skriver staden) är det ju oftast annat som "stör" än en bil som kör 40.

Mmm precis.
Men det är ju tydligt uppenbart inte relevant.
Det viktigaste är ju att alla ligger "spikat" på "max tillåtna hastighet"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in