2016-05-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, Vägverket har nog tappat intresset för olika typer av broschyrer...

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gverket

Kanske dags att du konsulterar din skolfröken igen?

Men inte fan minns jag vem broschyrens utgivare var. Men det kvittar. Jag lärde mig köra i rondeller vilket var det viktigaste
Citera
2016-05-20, 20:36
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Jag tog nog körkort senast. Och jag fick lära mig i körskolan att blinka vänster. Tror att broschyren från vägverket inte hade någon åsikt om vad som är mest korrekt. Men enligt mig är det bättre ju mer bilisterna signalerar sina avsikter på förhand. Så jag är för vänsterblinkning i rondell
Jag var handledare senast i höstas o fick i samband med det tre olika svar. Så varför är ditt rätt?
Citera
2016-05-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och hastighetsbegränsningen var?

Det spelar ju absolut ingen roll. Man ska aldrig hindra trafiken och definitivt inte utan en god anledning. Och tvivlar på att någon som tuffar på i 111 har en god anledning.

Ps. For your info. 111km/h är faktiskt en hastighetsöverträdelse. Han borde omedelbart saktat ned och kört tillbaka till högerfilen då det inte fanns någon anledning för honom att ligga i vänsterfilen.
Senast redigerad av Turbohaler666 2016-05-20 kl. 20:42.
Citera
2016-05-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag var handledare senast i höstas o fick i samband med det tre olika svar. Så varför är ditt rätt?

Därför att det är mitt sätt såklart

Edit:
Skulle själv aldrig medvetet göra något som saknar poäng. Och kan såklart argumentera för min sak. Ju mer bilisterna signalerar sina avsikter till sina medtrafikanter desto bättre. Olycksrisken minskar och planerad körning underlättas.
Senast redigerad av Turbohaler666 2016-05-20 kl. 20:41.
Citera
2016-05-20, 21:21
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Därför att det är mitt sätt såklart

Edit:
Skulle själv aldrig medvetet göra något som saknar poäng. Och kan såklart argumentera för min sak. Ju mer bilisterna signalerar sina avsikter till sina medtrafikanter desto bättre. Olycksrisken minskar och planerad körning underlättas.
Fast jag har funderat just över blinkers i rondeller. Egentligen en ändlös diskussion.

Nu kör jag mkt i Linköping. Gott om rondeller o de flesta tvåfiliga där man kan köra rakt fram i två enl skyltningen.
Ska man svänga höger i en rondell är det bra att blinka höger redan när man kör in i den för att visa de vid nästa påfart vart man ska.
Ska man rakt fram så blinkar man höger när man ska ut. Men här kommer första intressanta saken.
Många gnäller att de som svänger inte blinkar. Själv tolkar jag deras körning. Den visar bra vad de ska göra.
Men står man o ska in i en rondell så är det i ytterst få rondeller där du faktiskt ser den högra sidan på bilen som ska svänga. Däremot om farmor Greta kommer i ytterfil för att köra trekvarts varv kan blinkersen vara bra att ha så man inte mosar henne när man ska bryta hennes fil.

Vänsterblink på väg in i rondellen.
Inget blink visar de till höger att du ska passera. De mitt emot dig är så långt bort att de ändå hinner ut innan du är framme. De till vänster om dig skiter fullständigt i att kolla efter mötande trafik.
Men sedan har vi rondellens uppbyggnad.
I de flesta rondellerna i Linköping (Har inte funderat på andra städer) är mitten av rondellen öpphöjd o gärna med dekorationer. De som är mitt emot dig ser dig inte ens i dessa rondeller.

Så i princip är det bara om du ska till höger i rondellen som dina blinkningar gör nytta.

Se inte detta som att jag propagerar för att inte blinka. Detta är mer lite tankar jag fått av alla inlägg ang rondelkörning o blinkers.
Citera
2016-05-20, 21:25
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Det spelar ju absolut ingen roll. Man ska aldrig hindra trafiken och definitivt inte utan en god anledning. Och tvivlar på att någon som tuffar på i 111 har en god anledning.

Ps. For your info. 111km/h är faktiskt en hastighetsöverträdelse. Han borde omedelbart saktat ned och kört tillbaka till högerfilen då det inte fanns någon anledning för honom att ligga i vänsterfilen.
En bra anledning är att inte bryta mot lagar o förordningar.

Låg själv på E4 i dag i rusningen. Jag förstår vad du menar. Jag hade inte bråttom så jag valde högerfil förutom när jag körde om lastbilar.
Men vid tre tillfällen blev jag omkörd av en bil som segade sig om medan den hade ett lämmeltåg efter sig.
Att dessa ska få köra om är helt ok. Men här pratar vi om att de faktiskt hade rejäla luckor att gå in i men de valde att fortsätta i vänsterfil.

Nu irriterar jag mig inte på dessa fast jag ofta är vänsterfilsköraren. Var bara kul att själv köra lagligt o se skådespelet.
Citera
2016-05-20, 22:01
Medlem
Citat:

Låg själv på E4 i dag i rusningen. Jag förstår vad du menar. Jag hade inte bråttom så jag valde högerfil förutom när jag körde om lastbilar.
Men vid tre tillfällen blev jag omkörd av en bil som segade sig om medan den hade ett lämmeltåg efter sig.
Att dessa ska få köra om är helt ok. Men här pratar vi om att de faktiskt hade rejäla luckor att gå in i men de valde att fortsätta i vänsterfil.

Nu irriterar jag mig inte på dessa fast jag ofta är vänsterfilsköraren. Var bara kul att själv köra lagligt o se skådespelet.

Själv gillar jag att köra effektivt och irriterar mig på ineffektivitet. Ligger i högerfilen om jag inte har bråttom. Ligger i högerfilen om jag har bråttom eller för att göra trafiken mer effektiv för att det är stockning i högerfilen.

Har alltid koll i backspegeln och lämnar vägen fri för folk som vill passera och förväntar mig det samma i gengäld. Blinkar alltid när jag ska byta fil och förväntar mig samma respekt av andra.

Jag tror stenhårt på att om folk höll bättre koll på trafiken och anpassade körningen till rådande omständigheter (bland annat väglag och trafikrytmen) och sina medtrafikanter så skulle både olyckorna och köerna minska.
Citera
2016-05-20, 22:08
Medlem
Citat:
Fast jag har funderat just över blinkers i rondeller. Egentligen en ändlös diskussion.

Nu kör jag mkt i Linköping. Gott om rondeller o de flesta tvåfiliga där man kan köra rakt fram i två enl skyltningen.
Ska man svänga höger i en rondell är det bra att blinka höger redan när man kör in i den för att visa de vid nästa påfart vart man ska.
Ska man rakt fram så blinkar man höger när man ska ut. Men här kommer första intressanta saken.
Många gnäller att de som svänger inte blinkar. Själv tolkar jag deras körning. Den visar bra vad de ska göra.
Men står man o ska in i en rondell så är det i ytterst få rondeller där du faktiskt ser den högra sidan på bilen som ska svänga. Däremot om farmor Greta kommer i ytterfil för att köra trekvarts varv kan blinkersen vara bra att ha så man inte mosar henne när man ska bryta hennes fil.

Vänsterblink på väg in i rondellen.
Inget blink visar de till höger att du ska passera. De mitt emot dig är så långt bort att de ändå hinner ut innan du är framme. De till vänster om dig skiter fullständigt i att kolla efter mötande trafik.
Men sedan har vi rondellens uppbyggnad.
I de flesta rondellerna i Linköping (Har inte funderat på andra städer) är mitten av rondellen öpphöjd o gärna med dekorationer. De som är mitt emot dig ser dig inte ens i dessa rondeller.

Så i princip är det bara om du ska till höger i rondellen som dina blinkningar gör nytta.

Se inte detta som att jag propagerar för att inte blinka. Detta är mer lite tankar jag fått av alla inlägg ang rondelkörning o blinkers.

Om alla skulle blinka innan rondellen skulle det underlätta planeringen av körningen. Det underlättar ju jättemycket för mig som kör in i en rondell om bilisterna till vänster om mig blinkar höger (om de ska till höger) redan innan de kör in i rondellen. Då vet jag det och behöver inte stanna och lämna företräde utan kan bara tuffa på. Om de däremot inte blinkar eller blinkar vänster vet jag att jag eventuellt måste sakta ner och lämna företräde. Samma sak för de bilister som kommer rakt framifrån.

Det som är jobbigt i dagens läge är att det inte finns några allmänna regler att förhålla sig till. Man vet inte riktigt vad en bilist som inte blinkar alls tänker göra. Då tar man såklart det säkra före det osäkra och saktar ner. Kanske helt i onödan. Då kan jag bli irriterad.
Citera
2016-05-20, 22:13
Medlem
Något som jag kan bli sjukt irriterad på är bilister i vänsterfilen som byter fil (omkörning) utan att vare sig blinka eller kolla döda vinkeln. Dessa bilister är livsfarliga och jag stöter på en sån minst varannan dag (kör mycket motorväg). Jag har nästan lust att meja ner dem med min bil.

Eftersom det är så extremt vanligt förekommande lärde jag mig tidigt att ha extremt bra koll på bilar till höger om mig. Har stenhård koll och är vaksam som fan om DE råkar ha exempelvis en långtradare (eller annan bromskloss som hindrar DERAS framfart) framför sig. För det händer mer än ofta att en sån förare plötsligt bara byter fil utan den blekaste att jag ligger i hög hastighet precis bredvid dem. Blir så sjukt irriterad över att jag tvingas ta ansvar över dessa jävla kaputförare.
Senast redigerad av Turbohaler666 2016-05-20 kl. 22:22.
Citera
2016-05-21, 09:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Det där kommer av erfarenhet. Det lönar sig inte att bli irriterad på sina medtrafikanter.
Citera
2016-05-21, 11:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Om alla skulle blinka innan rondellen skulle det underlätta planeringen av körningen.

Nej, så är det inte. Om alla som skall rakt fram helt plötsligt börjar blinka INNAN rondellen så blir kaos.
Citera
2016-05-21, 13:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Om alla skulle blinka innan rondellen skulle det underlätta planeringen av körningen. Det underlättar ju jättemycket för mig som kör in i en rondell om bilisterna till vänster om mig blinkar höger (om de ska till höger) redan innan de kör in i rondellen. Då vet jag det och behöver inte stanna och lämna företräde utan kan bara tuffa på. Om de däremot inte blinkar eller blinkar vänster vet jag att jag eventuellt måste sakta ner och lämna företräde. Samma sak för de bilister som kommer rakt framifrån.

Det som är jobbigt i dagens läge är att det inte finns några allmänna regler att förhålla sig till. Man vet inte riktigt vad en bilist som inte blinkar alls tänker göra. Då tar man såklart det säkra före det osäkra och saktar ner. Kanske helt i onödan. Då kan jag bli irriterad.
Ta en tvåfilig rondell. Bilen i höger körfält blinkar vänster när den ska in i rondellen. Jag har sett poliser göra det.
Hur tolkar du den signalen? Min tolkning är att det är en överambitiös jävel som ska höger eller rakt fram då skyltningen säger att det är dit filen går.
Bra, då vet jag att den leker polisbil o kommer inte vara ivägen för mig som tar vänsterfil för att köra rakt fram.
Nu har jag både Blis i ena bilen o vridbar nacke i båda.
Men nu är det farmor Greta som sitter i bilen i högerfil. Farmor Greta är en krutkärring som kör en liten pigg bil så hon drar faktiskt på. Problemet är att Greta inte förstått hur man kör i rondell så när någon utan Blis o stelopererad nacke kör som mig så kommer h*n smälla in i farmor Greta som faktiskt skulle vänster i rondellen.

Finns en tråd här som jag inte orkar leta upp. Men där hände detta. Dock framgick aldrig om blinkers användes. Men det blir den som ligger i vänsterfilen som blir vållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in