Citat:
Ursprungligen postat av
Turbohaler666
Därför att det är mitt sätt såklart
Edit:
Skulle själv aldrig medvetet göra något som saknar poäng. Och kan såklart argumentera för min sak. Ju mer bilisterna signalerar sina avsikter till sina medtrafikanter desto bättre. Olycksrisken minskar och planerad körning underlättas.
Fast jag har funderat just över blinkers i rondeller. Egentligen en ändlös diskussion.
Nu kör jag mkt i Linköping. Gott om rondeller o de flesta tvåfiliga där man kan köra rakt fram i två enl skyltningen.
Ska man svänga höger i en rondell är det bra att blinka höger redan när man kör in i den för att visa de vid nästa påfart vart man ska.
Ska man rakt fram så blinkar man höger när man ska ut. Men här kommer första intressanta saken.
Många gnäller att de som svänger inte blinkar. Själv tolkar jag deras körning. Den visar bra vad de ska göra.
Men står man o ska in i en rondell så är det i ytterst få rondeller där du faktiskt ser den högra sidan på bilen som ska svänga. Däremot om farmor Greta kommer i ytterfil för att köra trekvarts varv kan blinkersen vara bra att ha så man inte mosar henne när man ska bryta hennes fil.
Vänsterblink på väg in i rondellen.
Inget blink visar de till höger att du ska passera. De mitt emot dig är så långt bort att de ändå hinner ut innan du är framme. De till vänster om dig skiter fullständigt i att kolla efter mötande trafik.
Men sedan har vi rondellens uppbyggnad.
I de flesta rondellerna i Linköping (Har inte funderat på andra städer) är mitten av rondellen öpphöjd o gärna med dekorationer. De som är mitt emot dig ser dig inte ens i dessa rondeller.
Så i princip är det bara om du ska till höger i rondellen som dina blinkningar gör nytta.
Se inte detta som att jag propagerar för att inte blinka. Detta är mer lite tankar jag fått av alla inlägg ang rondelkörning o blinkers.