Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Mackz
Om man är trött ska man nog inte köra alls.. En bekant till mig var trött och hen skulle köra hem men hamnade i diket. Som tur så blev inga andra inbladande och hen skadades inte, bara bilen.
Du det finns något som heter "inget val" med att man kan vara lite trött när man kör hem från jobbet.
Alla har inte tillgång till kommunaltrafik och jobbar på ett tjusigt kontor, på kontorstid sedu. Det finns folk som jobbar på sådan tider inom industrin och slutar på så dumma tider att nattrafiken har slutat och man kan ha haft en tuff dag på jobbet. Men det är väl överkurs för dig att tänka till lite utan för dina extrema snäva ramar och hur det ser ut för DIG personligen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Mackz
De andra punkter kan jag ha förståelse för. Det är ju vad denna tråd handlar om. Vad som är Mest irriterande i trafiken. Så jag tycker faktiskt inte att du ska komma o klaga. Alla blir vi irriterande på olika saker. Jag anser mig själv som en rätt bra förare men självklart gör även jag fel ibland. Jag samarbetar bra när jag kör enligt mig. De som brukar åka med mig känner sig säkra så något rätt måste jag göra. Använder alltid blinkers, det ska man göra. Blinkar till och med lite för ofta där det absolut inte krävs blinkers.
Ja men vad fint. Du hade råd med att köpa in manualen för blinkers till din bil Synd bara att du inte passade på att köpa manualen:
"Vettigare saker att irritera sig över än folk som ligger 5-10km/h under "MAX tillåtna hastighet".
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Mackz
Är det 40, 60 eller vad fasen det är för hastighetsbegränsning så ska man hålla så nära begränsningen man kan enligt mig.
Det är din egna mentalitet som du skall vara irriterad på och din omognad du tycks ha kvar.
Om du blir irriterad av en totalt trivial sak som att någon ligger under hastighetsgränsen med 5-10km/h så kanske du skall gå på KBT, för detta innan DU sätter dig bakom ratten igen, i stället för att läsa manualen. Det krävs nog i ditt fall.
Som första steg i KBT så kan du ju komma till mitt bostadskvarter. Där är majoriteten som dig, kör efter sin egna privata "regelbok" i stället för trafiklagarna. Så kan du ju se ditt tänk blir i praktiken. Då majoriteten av folket i mitt bostadskvarter lever efter samma devis som dig "enligt mig så skall man göra så..."..
För kan man bli irriterad över en sådan total trivial skitsak som att någon ligger under "MAX tillåtna hastighet" över några fjuttiga km så kan man ju undra hur det skulle bli på andra områden/lägen som är mycket värre egentligen, som exempelvis att inte folk använder blinkers på ett korrekt sätt och där med skapar ett form av trafikkaos av detta.
Sedan så kanske du skall ta och gå om körskolan för repetition.
Det ingår också i körkortsutbildningen att man skall "planera sin körning" och ge sig av i "god tid" för att det kan upp stå situationer att man möter på
• Vägarbeten
• Trafikanter som måste ligga under "MAX tillåtna hastighet".
• Det kan ha uppstått en trafikolycka
Och annat lite smått och gott som man SKA ta med i beräkningen när man kör bil.
Det du aldrig har rätt att ta med i beräkningen är att kräva att folk måste ligga och kära i "MAX tillåtna hastighet" bara för att du anser det.
Som sagt det är
enbart ditt egna fel om du blir irriterad på att folk kör lite under "MAX tillåtna hastighet"..
Hm.. En följdfråga, ligger du i 120km i timmen med, på motorvägen, vid underkylt regn, en kall vinterdag (säg -10°C till -15°C) och irritera dig på folk som tar det lite lugnare?
Jo det kan bli regn vid dessa minusgrader även om det inte är så vanligt.