2014-12-01, 19:48
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Låg bakom en stadsjeep häromdagen som låg i 70 på 90 sträcka och sen när jag skulle dra om drog bilen på massa och då avbröt jag omkörningen... men då bromsar bilen ner mig igen och då gör jag ett nytt försök och dra om men stadsjeepen ökar i hastighet när jag ska dra om denna gången också och vid 110 ger jag upp och lägger mig bakom och då bromsar översittaren ner till 65 - 70.

Vad är det för fel på medelålders män i Volvo XC90 som sitter i mobiltelefon och kör i 70 på 90-vägar och sen hindrar folk från att dra om?

Ring 112 och anmäl ett rattfyllo.
Citera
2014-12-01, 19:52
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Ring 112 och anmäl ett rattfyllo.
Har inte regnummer tyvärr.
Citera
2014-12-01, 20:07
Medlem
Fenomenet med att - gärna under eftermiddagarnas grötiga trafik - köra fram till rondellen och missta väjningsskylten för en stoppskylt till följd av sin våldsamma gråstarr som förvånandsvärt många verkar lida av.

Vad som då händer är att folk kör fram till rondellen, stannar, frikopplar, drar i handbromsen, kokar kaffe och hänger tvätt medan man kollar så att ingen bil kommer innan de rinner ut i rondellen i 4 km/h. Detta görs alltså oavsett vad som pågår i rondellen; det kan likagärna vara helt tomt i rondellhelvetet och inom ett par mils radie bortom denna rondell, men det ska likväl stannas och kollas innan det haltas ut i den livsfarliga rondellen.

Försiktighet är en sak, men det här är bara snigleri. I majoriteten av rondeller syns det tydligt; antingen via blinkers eller via att biljävlarna helt enkelt flyger ut ur rondellen, var de ska någonstans och i den värsta eftermiddagsrusningen, så kan man ha ett följsamt flöde - nästan som en blixtlåsprincip - i de här medelstora rondellerna. Denna princip kan genomföras med god marginal dessutom om man bara kan kosta på sig att underhålla sin förmåga att göra två saker samtidigt och hålla ett öga på rondellen innan man står längst fram i kön där och ska ha 100 meters säkerhetsmarginal till kommande bilar innan man ger sig iväg.
Citera
2014-12-01, 20:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Fenomenet med att - gärna under eftermiddagarnas grötiga trafik - köra fram till rondellen och missta väjningsskylten för en stoppskylt till följd av sin våldsamma gråstarr som förvånandsvärt många verkar lida av.

Om trafiken är "grötig" finns det väl all anledning att iaktta försiktighet. Men du kanske uppfattar det som att skylten väjningsplikt innebär att den som är i cirkulationen ska stanna för inkommande?
Citera
2014-12-01, 20:18
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Har inte regnummer tyvärr.

Nej, inte nu. Direkt när det händer.

Bland det läskigaste/konstigaste bildrulle-minne skedde innan mobiltelefonerna var vanliga.

Jag och en polare hade varit i Åtvidaberg och skulle tillbaka till Linköping, rv 35 är smal, krokig och kuperad. Jag kör min Fiat Uno med 70 ystra cavalinos under huven (fan trot). Vi kommer ikapp en ful BMW 3-serie.

BMW-muppen ligger i vägrenen, halvägs över mittlinjen och tillbaka till vägrenen. Hastighetsgränsen pendlar mellan 70 och 90, muppen varierar mellan 60 och 100 utan korrelation till vad skyltarna visar.

Polaren håller med om att den här göken åker vi om. Han ser att jag drar i fyran och börjar leta efter lucka. Han kan vägen bättre och säger "Bra raka efter nästa krön".

Släpper till lite lucka, i med trean. Det går i 65 (på 90-väg). Två sekunder innan krönet går pelle i durken. Tomt i mötande fil, vänster pil, nu åker vi.

Min hastighetsmätare pekar på 135 när jag inser att BMWn kommer fortsätta försvinna i fjärran.

Ned till normal hastighet och nej, jag provade inte igen.

Det tog flera år innan någon påpekade "Det där var ju ett klockrent rattfyllo!"

Får jag imorgon syn på en sån tar jag fram telefonen och rapporterar direkt och hänger på bakom och guidar polisen.
Citera
2014-12-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om trafiken är "grötig" finns det väl all anledning att iaktta försiktighet. Men du kanske uppfattar det som att skylten väjningsplikt innebär att den som är i cirkulationen ska stanna för inkommande?

Men du kanske borde ta och uppdatera dina dräpande kommentarer? Det finns fler formuleringar än "... men du kanske skulle/tycker/vill...". Den är rätt dassig tbh.

Upprepar mig själv; försiktighet är en sak, men det här är enbart rent snigleri. Irriterande. Det dödar flow, vilket kloggar trafiken ännu mer än mängden bilar redan gör.
Citera
2014-12-01, 20:45
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Nej, inte nu. Direkt när det händer.

Bland det läskigaste/konstigaste bildrulle-minne skedde innan mobiltelefonerna var vanliga.

Jag och en polare hade varit i Åtvidaberg och skulle tillbaka till Linköping, rv 35 är smal, krokig och kuperad. Jag kör min Fiat Uno med 70 ystra cavalinos under huven (fan trot). Vi kommer ikapp en ful BMW 3-serie.

BMW-muppen ligger i vägrenen, halvägs över mittlinjen och tillbaka till vägrenen. Hastighetsgränsen pendlar mellan 70 och 90, muppen varierar mellan 60 och 100 utan korrelation till vad skyltarna visar.

Polaren håller med om att den här göken åker vi om. Han ser att jag drar i fyran och börjar leta efter lucka. Han kan vägen bättre och säger "Bra raka efter nästa krön".

Släpper till lite lucka, i med trean. Det går i 65 (på 90-väg). Två sekunder innan krönet går pelle i durken. Tomt i mötande fil, vänster pil, nu åker vi.

Min hastighetsmätare pekar på 135 när jag inser att BMWn kommer fortsätta försvinna i fjärran.

Ned till normal hastighet och nej, jag provade inte igen.

Det tog flera år innan någon påpekade "Det där var ju ett klockrent rattfyllo!"

Får jag imorgon syn på en sån tar jag fram telefonen och rapporterar direkt och hänger på bakom och guidar polisen.

Klart man borde anmäla. Hade jag vetat regnumret på stadsjeepen så skulle jag anmäla.
Senast redigerad av TLuther 2014-12-01 kl. 21:02.
Citera
2014-12-01, 21:09
Medlem
dindummers avatar
*Folk som inte blinkar ut ur rondeller
*Folk som faktiskt håller hastigheten men som gör detta på helt övergivna vägar mitt ute i ingenstans
*Folk som ligger och kör många kilometer för sakta på 2+1 väg
*Folk som kör om i ytterfilen när det är köbildning och tror att han är viktigare än alla andra
*Folk som inte kollar i backspegeln
*Folk som inte kan ligga i jämn hastighet

Finns hur mycket som helst.
Citera
2014-12-01, 21:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men du kanske borde ta och uppdatera dina dräpande kommentarer? Det finns fler formuleringar än "... men du kanske skulle/tycker/vill...". Den är rätt dassig tbh.

Upprepar mig själv; försiktighet är en sak, men det här är enbart rent snigleri. Irriterande. Det dödar flow, vilket kloggar trafiken ännu mer än mängden bilar redan gör.

Du kanske ska träna på att skriva mer koncist i stället för att stapla ord på varandra. Bättre att stanna innan infart och låta stressade trafikanter bakom lära sig att vänta, än att kasta sig ut och störa cirkulerande trafik. Väjningsplikt sträcker sig mycket längre än att hinna ut framför. Man får inte hindra de cirkulerande på något sätt. Den som är i cirkulation ska in behöva bromsa in för att ge plats åt inpasserande. Det smäller titt som tätt i cirkulationsplatser just på grund av att de som kör in har för litet avstånd.
Citera
2014-12-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kanske ska träna på att skriva mer koncist i stället för att stapla ord på varandra. Bättre att stanna innan infart och låta stressade trafikanter bakom lära sig att vänta, än att kasta sig ut och störa cirkulerande trafik. Väjningsplikt sträcker sig mycket längre än att hinna ut framför. Man får inte hindra de cirkulerande på något sätt. Den som är i cirkulation ska in behöva bromsa in för att ge plats åt inpasserande. Det smäller titt som tätt i cirkulationsplatser just på grund av att de som kör in har för litet avstånd.

Du är verkligen som en vägglus i den här tråden. Sitter och väser på väggen och sprider osämja. Är du själv en aktiv rondellsnigel?

Det handlar inte om att störa cirkulerande trafik; menar inte att folk ska slänga sig ut med decimetermarginal - det handlar om att inte söla mer än nödvändigt. Det finns inget behov av att köra fram, stanna för att sedan konstatera att "nej, se på fan. Det kom ingen bil. Vad bra. Då kan jag åka" när man lika gärna kan konstatera det i rullning.

Väjningsplikt är ingen stopplikt och mer ofta än inte så finns det inget som helst behov av att stanna utan det går utmärkt att köra eftersom kommande bil precis lagom har åkt in i rondellen på andra sidan.
Citera
2014-12-01, 23:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Vad som då händer är att folk kör fram till rondellen, stannar, frikopplar, drar i handbromsen, kokar kaffe och hänger tvätt medan man kollar så att ingen bil kommer innan de rinner ut i rondellen i 4 km/h. Detta görs alltså oavsett vad som pågår i rondellen; det kan likagärna vara helt tomt i rondellhelvetet och inom ett par mils radie bortom denna rondell, men det ska likväl stannas och kollas innan det haltas ut i den livsfarliga rondellen.

Här i området har vi en 3-4 km lång mötesseparerad 1+1-väg (80 km/h), på denna relativt korta sträcka har vi 4 rondeller och efter den sista rondellen öppnar en 2+1-väg upp sig och blir det två körfält och hastighetsgränsen ökar 100 km/h.

Ibland händer det att man hamnar bakom en "kandidat" här, ofta går det då trögt i rondellerna, och efter varje rondell ökar vederbörande hastigheten lååångsamt och nöjer sig självklart med att hålla 60-70 km/h mellan rondellerna, efter nästa rondell samma sak igen.
Eftersom vägen är mötesseparerad går det inte att köra om, följden blir alltid den samma - snabbt bildas en kö bakom på 10-20-30 bilar..
Irritationen ökar successivt och efter den sista rondellen när 2 körfält breder ut sig bryter helvetet lös och alla blåser om så det visslar om det..
Ofta ärer man att vederbörande blir ännu mer osäker bakom ratten..
Förmodligen säger han till sin fru i passagerarsätet: "oj, här kör dom ju som dårar"
Citera
2014-12-02, 00:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Det du förespråkar är naturligt för oss som tror oss kunna läsa trafiken. Men om alla började köra som oss så skulle de som är osäkra o de som inte hanterar bilen rätt börja krocka. Det tycker jag vore rätt dumt.
Ett tips.
Om man kan välja fil i rondellen o båda går att välja så välj den vänstra. På så sätt passerar man de som behöver en tom sträcka, lång som ett hangarfartyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in