2014-10-30, 17:29
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orez
Jag testade bara på skoj för någon dag sedan att göra överföring med Swish via Safello 1 timme senare fanns BTC i min wallet, så visst går det framåt, dock kan ju Safellos priser vara något dyrare än Bitstamp.
Eftersom fiat nu äntligen är konkurrensutsatt kommer det absolut gå framåt, utan tvekan. Transaktioner kommer gå snabbare och lättare även för kronor/dollar.

Det handlar dock bara om att skjuta på den oundvikliga döden. Problemet med fiat är ju nämligen inte att det är "dyrt och långsamt", detta är bara symptom på det underliggande problemet att konceptet var fullständigt förlegat i samma sekund som en lösning fanns för problemet med decentraliserade marknader. Det vill säga fiat som det ser ut idag kommer aldrig någonsin komma ifatt, det finns inga oklarheter i den prognosen.

Så jag inte blir felciterad i framtiden vill jag gärna hålla isär vad som är gissningar/spekulationer och vad som snarare är "fakta". Vi skulle ju kunna få helt nya alternativ som är mer decentraliserade och flexibla än sek/dollar, typ nya hybridlösningar etc, så jag menar inte att det är garanterat att just btc slår ut det globala valutasystemet. Däremot är det säkert att dagens version av dollar/sek kommer att dö om inte mänsklighetens teknikutveckling av någon (rimligen hemsk/dystopisk) anledning avstannar/backar.
Citera
2014-10-31, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orez
Då jag har gjort överföring från Swedbank till Bitstamp har det tagit 3 dagar.

Jag testade bara på skoj för någon dag sedan att göra överföring med Swish via Safello 1 timme senare fanns BTC i min wallet, så visst går det framåt, dock kan ju Safellos priser vara något dyrare än Bitstamp.

Deras avgifter är helt sjuka.

Däremot kan de dra dessa priser så länge som de saknas en större efterfrågan här i Sverige.
Annars blir deras företag knappast långvarigt. Tror inte de möter någon större konkurrans.
Men å andra sidan tror jag nog att dom har konkat inom ett år, jag tror i några av deras beslut att de tagit sig vatten över huvudet och som en startup inom denna industri så behövs mycket pengar för att överleva. Något som inte många startups tyvärr har/får slut på väldigt fort

Med det sagt så gillar jag Fybse väldigt mycket. Bara använt Safello en gång, gillade detta mindre.
Det känns på tok för centraliserat med Safello! Men Fybse är ju också en handelssida så den är väl också centraliserad till en viss mån..
Citera
2014-11-01, 18:27
Medlem
wastedandlazys avatar
Att köpa bitcoin är väl inget problem men när börjar man få problem med skatteverket när man för tillbaks till bankonto sek (hur man nu gör det).
Räknas det som aktie eller valuta(inkomst)?
I senare fall borde det räcka med att spara "kvitto" på att man en gång köpt
fast det kanske är kapitalvinstskatt 30% på valutahandel
Citera
2014-11-01, 18:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Att köpa bitcoin är väl inget problem men när börjar man få problem med skatteverket när man för tillbaks till bankonto sek (hur man nu gör det).
Räknas det som aktie eller valuta(inkomst)?
I senare fall borde det räcka med att spara "kvitto" på att man en gång köpt
fast det kanske är kapitalvinstskatt 30% på valutahandel

Jag vet inte hur skatteverket resonerar vad gäller bitcoinvinst (det vet de nog inte ens själva) men för att undvika krångel kanske du kan ta ut det i "prylar" istället? Det finns ju rätt många som tar bitcoin som betalning för alla möjliga saker nu för tiden.
Citera
2014-11-01, 19:23
Medlem
Tjena, jag nu som ungdom fått tillgång till en nämnvärd mängd pengar och funderar på att långsiktigt investera ( 7-8) år framåt. Jag har uppfattat det som bitcoin är före sin tid och kommer explodera i pris om några år, och det vore läge i att investera i det nu?
Citera
2014-11-01, 19:42
Medlem
wastedandlazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavatPojke
Tjena, jag nu som ungdom fått tillgång till en nämnvärd mängd pengar och funderar på att långsiktigt investera ( 7-8) år framåt. Jag har uppfattat det som bitcoin är före sin tid och kommer explodera i pris om några år, och det vore läge i att investera i det nu?

Explodera igen?
Citera
2014-11-01, 20:16
Medlem
FooFighterss avatar
Citat:
Vet inte vad din uppfattning är baserad på, men du bör veta att Bitcoin är riktigt högrisk och det är inte alls säkert att Bitcoins ens är aktuellt om 7-8 år. Lägg inte alla ägg i samma korg, så att säga. På 7-8 år kommer du kunna få en fin utveckling på börsen.
Citera
2014-11-01, 20:32
Medlem
Citat:

Ädelmetaller och bostäder är säkrare investeringar.

På ett år har bitcoin rasat från 1000+$ till runt 300$ så väldigt osäkert vad som kommer hända men läs gärna på mer om ämnet
Citera
2014-11-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Ädelmetaller och bostäder är säkrare investeringar.

På ett år har bitcoin rasat från 1000+$ till runt 300$ så väldigt osäkert vad som kommer hända men läs gärna på mer om ämnet

Och den fortsätter bara att rasa för varje dag som går.. Frågan är när det vänder, om det ens gör det.
Citera
2014-11-02, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Med det sagt så gillar jag Fybse väldigt mycket. Bara använt Safello en gång, gillade detta mindre.
Det känns på tok för centraliserat med Safello! Men Fybse är ju också en handelssida så den är väl också centraliserad till en viss mån..

Fybse är ju knepigt.. deras priser är super höga ibland, sen droppar dom ner priset 100-150 kr en kort stund för att sedan gå upp till överpriser igen. Man får lixom sitta och vänta in rätt tid när Fybs kurs droppar till en mer normal nivå.

Kört på Fyb, btcx, Safello sen kollar jag kursen på olika tor sidor Sen är dom det som dom säger, det har droppat mycke sista tiden och bästa är att köpa snabbt och köpa snabbt så man inte riskerar att losa, vill man chansa så köper man och väntar lite´.. Jag kör lite blandat och har precis fixat et bitstamp konto. Jag tror btcn kommer sjunka lite till sen gå upp men det är rena spekulationer, att den skulle försvinna helt låter jävligt orimligt
Citera
2014-11-02, 05:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
De flesta skulle nog se investering i bitcoin som asymmetrisk snarare än säker och i sådana fall är det en bra idé att investera "lite". Nu vet jag inte hur mycket pengar det handlar om, men 5-10% i den typen av investering är väl något av ett riktmärke.*

Rekommenderar i sådana fall att du skyddar merparten, men använder en liten del till att handla etc så du förstår vad det är för typ grej du köpt. Du kommer antagligen även snabbt märka att det är ganska mycket mer fantastiskt än vad man tror redan idag.

* Ännu bättre riktmärke är att du föreställer dig att du tappar 60-70% av investeringen och funderar på om detta skulle göra dig panikartad eller inte.
Senast redigerad av Trillske 2014-11-02 kl. 06:00.
Citera
2014-11-02, 13:21
Medlem
Illuzionzs avatar
Har säkert redan frågats men..
Var får man bäst priser på btc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem