Citat:
Hej gott folk,
Jag hittade inte någon annan aktiv tråd för mitt ärende, så jag försöker här:
Hur är det med komplettering av brittisk juristexamen i Sverige? Jag läste att kravet var bland annat att den tidigare juristexamen ska vara fyraårig, vilket de brittiska juristutbildningarna inte är (jur.kand: 3 år). Är det någon som vet något om detta? Tacksam för all svar jag kan erhålla. För övrigt verkar det som att kompletteringsutbildningen (UTLEX som det heter) i både GU och SU inte hade någon intagning denna höst, men att det kommer att bli aktuellt nästa år.
Jag hittade inte någon annan aktiv tråd för mitt ärende, så jag försöker här:
Hur är det med komplettering av brittisk juristexamen i Sverige? Jag läste att kravet var bland annat att den tidigare juristexamen ska vara fyraårig, vilket de brittiska juristutbildningarna inte är (jur.kand: 3 år). Är det någon som vet något om detta? Tacksam för all svar jag kan erhålla. För övrigt verkar det som att kompletteringsutbildningen (UTLEX som det heter) i både GU och SU inte hade någon intagning denna höst, men att det kommer att bli aktuellt nästa år.
Hej! Jag/vi sitter i samma sits då min fästman har en juristexamen från sydafrika. Hans är dock 4 år lång, så det ska inte vara några problem för honom. Dock är de ganska strikta med 4-årskravet, jag har pratat med kursansvarig i Göteborg.
Planen vi har för honom är att under 2 år eller så plugga SFI och sedan svenska som andraspråk, för att kunna komma in på kompletteringsutbildningen efter det.
Om du bara läst en bachelor of law på 3 år tror jag du måste läsa en honours för att få göra kompletteringsutbildningen, vet inte exakt vad som skulle kunna motsvara det.
Om du inte bryr dig om en svensk jur.kand går det att få jobb inom juridiken ändå, jag vet en kille från australien som hade 3 års bachelor och jobbar på företag som rådgivare idag. Då kan man söka sig till arbetsförmedlingen och fråga efter ett program som heter "den korta vägen", den är till för att folk med utländka utbildningar ska kunna jobba inom sitt område i Sverige, plugg kombineras då med handledd praktik inom ditt område.
Googla upp kontaktuppgifter till de som håller i kompletteringsurbildningen på GU och SU, kolla vad som är bäst för dig att göra.
Vad jag förstått är det högt söktryck på kompletteringskurserna, så även om man har 4 års jur-kand är man inte garanterad plats.