2014-10-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Du kan söka nästa vår (om du är färdig till sommaren). Ansökningstiden brukar vara fram till 15 april. Har ni ingen studievägledare i skolan?!

Jag går i en rätt så dålig skola, det har vi, men vi har inte fått någon information och känner inte för att vänta 2 månader på svar genom att boka möte.
Citera
2014-10-26, 10:44
Medlem
D.Drogbas avatar
Tjena!
Hur svår och tung är litteraturen på juristlinjen jämfört med hhs?
Hur mycket mer litteratur är det att läsa och ta in jämfört med hhs?

Kort o gott: Är det mera LÄSA på jurist än hhs eller är det en myt?
Citera
2014-10-26, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Tjena!
Hur svår och tung är litteraturen på juristlinjen jämfört med hhs?
Hur mycket mer litteratur är det att läsa och ta in jämfört med hhs?

Kort o gott: Är det mera LÄSA på jurist än hhs eller är det en myt?
Juristprogrammet brukar väl anses vara det program med flest sidor per högskolepoäng.

Sedan finns det inte heller någon utbildning som heter "hhs" varför det blir svårt att göra en rättvis jämförelse.
Citera
2014-10-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drewrsimpson
Jag går i en rätt så dålig skola, det har vi, men vi har inte fått någon information och känner inte för att vänta 2 månader på svar genom att boka möte.
Sluta skyll på skolan och ta dig i kragen. Det är knappast svårt att ta reda på sånt här själv. Hört talas om antagning.se?
Citera
2014-10-26, 12:09
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Juristprogrammet brukar väl anses vara det program med flest sidor per högskolepoäng.

Sedan finns det inte heller någon utbildning som heter "hhs" varför det blir svårt att göra en rättvis jämförelse.

Okej, sorry. Jag menar ju självklart ekonomi kandidat, som jag tror du förstod
Citera
2014-10-26, 15:26
Medlem
Hur är nollningen på VT i Uppsala/Lund? Någon som startade på våren som kan svara? Är det viktigt att tillförskaffa sig en lägenhet innan terminsstart?
Citera
2014-10-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstan
Hur är nollningen på VT i Uppsala/Lund? Någon som startade på våren som kan svara? Är det viktigt att tillförskaffa sig en lägenhet innan terminsstart?
I Uppsala var den väldigt trevlig. Precis som höstens men mer inomhus i och med vädret. Är det något mer specifikt du undrar?
Citera
2014-10-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Sluta skyll på skolan och ta dig i kragen. Det är knappast svårt att ta reda på sånt här själv. Hört talas om antagning.se?

Det är därför jag frågar här?
Citera
2014-10-26, 16:14
Medlem
Citat:

Ang. bostad: Jag skulle säga att det är viktigt, ganska i alla fall. Första veckorna kan du bo hos fadder/kursare men efter säg en månad bör du för din egen skull ha hittat ett någorlunda permanent uppehälle. Det är tillräckligt psykologiskt påfrestande att påbörja en utbildning i en helt ny stad där man inte känner en person. En bostad är en sorts garant för att man i alla fall några timmar under dygnet kan känna ro den första tiden.

Om du inte redan står i bostadskö (Uppsala) kan jag rekommendera dig att kolla igenom den här tråden. Allt du behöver veta finns oantastligt sammanfattat i trådstarten.
Citera
2014-10-26, 16:55
Medlem
Tacksam för alla svar! Precis som redan skrivits kommer jag inte känna någon, och jag känner mig betydligt mycket säkrare på linjen än själva livet, vill till Uppsala för studentlivet och en bra start på det känns viktigt...
Citera
2014-10-26, 21:34
Medlem
Katla.s avatar
Citat:

Nollning VT i Lund är rolig, uppfattade inte att den var "sämre" än den nollning som genomfördes på hösten. Sen får man ju komma ihåg att det som sker på hösten oftare sker i varmare bättre väder oavsett vilket, vilket helt klart främjar förfester i parker och liknande Men det är ju inte själva nollningen som sådan.

Lägenhet: jo, det är ju alltid trevligt att ha någonstans att gå när det är dags att sova, men om man bor inom hyfsat avstånd kan man ju säkert pendla. Annars finns ju AFB med sin novischförtur där nyantagna till LU har förtur till vissa bostäder och man lottas till ett könummer.
Citera
2014-10-26, 23:42
Medlem
Chopin1s avatar
Hej gott folk,

Jag hittade inte någon annan aktiv tråd för mitt ärende, så jag försöker här:

Hur är det med komplettering av brittisk juristexamen i Sverige? Jag läste att kravet var bland annat att den tidigare juristexamen ska vara fyraårig, vilket de brittiska juristutbildningarna inte är (jur.kand: 3 år). Är det någon som vet något om detta? Tacksam för all svar jag kan erhålla. För övrigt verkar det som att kompletteringsutbildningen (UTLEX som det heter) i både GU och SU inte hade någon intagning denna höst, men att det kommer att bli aktuellt nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in