2014-10-27, 08:14
Medlem
TheGrokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopin1
Hej gott folk,

Jag hittade inte någon annan aktiv tråd för mitt ärende, så jag försöker här:

Hur är det med komplettering av brittisk juristexamen i Sverige? Jag läste att kravet var bland annat att den tidigare juristexamen ska vara fyraårig, vilket de brittiska juristutbildningarna inte är (jur.kand: 3 år). Är det någon som vet något om detta? Tacksam för all svar jag kan erhålla. För övrigt verkar det som att kompletteringsutbildningen (UTLEX som det heter) i både GU och SU inte hade någon intagning denna höst, men att det kommer att bli aktuellt nästa år.

Hej! Jag/vi sitter i samma sits då min fästman har en juristexamen från sydafrika. Hans är dock 4 år lång, så det ska inte vara några problem för honom. Dock är de ganska strikta med 4-årskravet, jag har pratat med kursansvarig i Göteborg.

Planen vi har för honom är att under 2 år eller så plugga SFI och sedan svenska som andraspråk, för att kunna komma in på kompletteringsutbildningen efter det.

Om du bara läst en bachelor of law på 3 år tror jag du måste läsa en honours för att få göra kompletteringsutbildningen, vet inte exakt vad som skulle kunna motsvara det.

Om du inte bryr dig om en svensk jur.kand går det att få jobb inom juridiken ändå, jag vet en kille från australien som hade 3 års bachelor och jobbar på företag som rådgivare idag. Då kan man söka sig till arbetsförmedlingen och fråga efter ett program som heter "den korta vägen", den är till för att folk med utländka utbildningar ska kunna jobba inom sitt område i Sverige, plugg kombineras då med handledd praktik inom ditt område.

Googla upp kontaktuppgifter till de som håller i kompletteringsurbildningen på GU och SU, kolla vad som är bäst för dig att göra.

Vad jag förstått är det högt söktryck på kompletteringskurserna, så även om man har 4 års jur-kand är man inte garanterad plats.
Citera
2014-10-27, 10:26
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhzhzh
Hur funkar det att börja plugga juristlinjen som lite "äldre"? Är kommer vara 21-22 år när jag börjar studera isåfall, kommer in på i princip alla lärosäten. Tänker både hur det kommer vara under studietiden, men även efter, med jobb osv.
Förstår att du är ung men du framstår som ganska "dum" när du tror att du är äldre vid 21-22. Lite äldre är du när du börjar närma dig eller faktiskt klivit över 30-strecket. Du kommer jobba tills du är minst 75 och är du utbildad och klar när du är 27 har du alltså 48 år som verksam, tycker du det verkar vara lite "kort om tid"?
Citera
2014-10-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Förstår att du är ung men du framstår som ganska "dum" när du tror att du är äldre vid 21-22. Lite äldre är du när du börjar närma dig eller faktiskt klivit över 30-strecket. Du kommer jobba tills du är minst 75 och är du utbildad och klar när du är 27 har du alltså 48 år som verksam, tycker du det verkar vara lite "kort om tid"?

Nej, jag tror du missuppfattar mig. Jag vet att många yrken som jag intresserat mig för - mestadels ekonomi-relaterade - är tveksamma till att blivande anställda har "hål" i sitt CV, vilket jag mer eller mindre har (60hp språkstudier, över nästan 2 år). Undrade bara om samma gällde för jobben som man söker som blivande jurist.

Jag förstår självklart att jag egentligen inte anses vara äldre, eller för den delen gammal
Citera
2014-10-27, 12:44
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhzhzh
Nej, jag tror du missuppfattar mig. Jag vet att många yrken som jag intresserat mig för - mestadels ekonomi-relaterade - är tveksamma till att blivande anställda har "hål" i sitt CV, vilket jag mer eller mindre har (60hp språkstudier, över nästan 2 år). Undrade bara om samma gällde för jobben som man söker som blivande jurist.

Jag förstår självklart att jag egentligen inte anses vara äldre, eller för den delen gammal
Det låter mer korrekt och jag förstår hur du tänkte även om du formulerade dig lite avigt.
Citera
2014-10-27, 18:21
Medlem
Belfours avatar
Kursen Straffrätt och straffprocessrätt i Lund är nyss påbörjad, tydligen så kommer vi nu inte få ha med något öht till tentamen. Hur hanterande ni som läst denna kurs tidigare? Jag känner någon slags inre tomhet och förvirring då vi hittills alltid få ha med någon slags bok eller i vart fall skriva anteckningar, vafan?

Sedan dessa grupparbeten, utgör 30% av betyget och delas med 4-5 andra personer, hur tänkte dom här? Kul för den som kommer med ett par slöa VPK-are som med stor sannolikhet kommer dra ner dennes poängmöjligheter...

Citera
2014-10-27, 18:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Kursen Straffrätt och straffprocessrätt i Lund är nyss påbörjad, tydligen så kommer vi nu inte få ha med något öht till tentamen. Hur hanterande ni som läst denna kurs tidigare? Jag känner någon slags inre tomhet och förvirring då vi hittills alltid få ha med någon slags bok eller i vart fall skriva anteckningar, vafan?

Sedan dessa grupparbeten, utgör 30% av betyget och delas med 4-5 andra personer, hur tänkte dom här? Kul för den som kommer med ett par slöa VPK-are som med stor sannolikhet kommer dra ner dennes poängmöjligheter...

Ingen lagtext? Försöker ni göra en GU?
Citera
2014-10-27, 21:07
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ingen lagtext? Försöker ni göra en GU?

Nej, dock kan det bli så att tentamen innehåller lagtext (men det är inte säkert) som vi får använda oss av vid svar på en fråga. Men annars gäller enbart penna och sudd.

Vad har GU hittat på för djävulskap?
Citera
2014-10-27, 21:13
Medlem
Hur svårt är det egentligen på juristprogrammet?
Lyckades klonka helgens högskoleprov och kommer därmed in på landets samtliga juristlinjer.

Räknar betydligt bättre än vad jag läser/skriver men visst bör detta kunna tränas upp hyfsat snabbt?
Kommer jag som enbart har läst två hela böcker i mitt liv få det tufft att klara av utbildningen?

Någon som läser på juristprogrammet som var i samma sits som mig innan ni påbörjade utbildningen?
Citera
2014-10-27, 21:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klnftw
Lyckades klonka helgens högskoleprov och kommer därmed in på landets samtliga juristlinjer.

Räknar betydligt bättre än vad jag läser/skriver men visst bör detta kunna tränas upp hyfsat snabbt?
Kommer jag som enbart har läst två hela böcker i mitt liv få det tufft att klara av utbildningen?

Någon som läser på juristprogrammet som var i samma sits som mig innan ni påbörjade utbildningen?
Juristprogrammet är inte särskilt svårt. Men att få raka AB:n är svårt.
Citera
2014-10-27, 21:57
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Nej, dock kan det bli så att tentamen innehåller lagtext (men det är inte säkert) som vi får använda oss av vid svar på en fråga. Men annars gäller enbart penna och sudd.

Vad har GU hittat på för djävulskap?

Jag skojar lite, men för ett bra tag sedan postades hemsk statistik från GU här i tråden. Those guys had it hard.
Citera
2014-10-27, 22:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Du stavar bra, så du är redan över medel. Det är mycket att läsa och göra om man vill ha höga betyg, men någon elitbegåvning behöver du inte vara. Viss läsvana hjälper naturligtvis men det går att träna upp snabbt (särskilt om du, mot all förmodan, tycker juridik är kul)
Citera
2014-10-28, 22:07
Medlem
Veasellls avatar
Citat:

Cirka 10-20 böcker per termin är kursfordran, så det beror väl lite på varför du inte läst. Har du svårt för att läsa är det nog ingen hit, men är det bara på grund av bristande intresse bör det inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in