2014-10-26, 10:57
  #38425
Medlem
Femtonminkvarts avatar
testade mig precis på orden, dom var väldigt mycket enklare i år jämfört med tidigare år.
Citera
2014-10-26, 10:59
  #38426
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Snarare du som är inkompetent, men visst. Förklara gärna hur och varför normeringen är inkompetent.

Är du inte läskunnig?
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/normeringstabellervaren2014.5.32335cb414589905b281 47.html
Både 69 och 80 ger 2,0 på kvant. Ponera att man har 80 på den och 70 på verb. Då får man samma som en som har 69 på kvant och 70 på verb.
Fattar du nu för jag tror inte jag kan förklara enklare
Citera
2014-10-26, 11:03
  #38427
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Är du inte läskunnig?
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/normeringstabellervaren2014.5.32335cb414589905b281 47.html
Både 69 och 80 ger 2,0 på kvant. Ponera att man har 80 på den och 70 på verb. Då får man samma som en som har 69 på kvant och 70 på verb.
Fattar du nu för jag tror inte jag kan förklara enklare
Ja, vad är fel med det? Förklara gärna.

Som du så uppmärksamt noterat är det inte totalpoängen som spelar störst roll för resultatet. Det är hur man står sig mot övriga provskrivande som är det väsentliga.
Citera
2014-10-26, 11:10
  #38428
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, vad är fel med det? Förklara gärna.

Som du så uppmärksamt noterat är det inte totalpoängen som spelar störst roll för resultatet. Det är hur man står sig mot övriga provskrivande som är det väsentliga.


Ok jag försöker igen.
Tycker du att det är rättvist att det inte spelar någon som helst roll om man har 69p eller 80p på kvant? Båda resultaten ger 2,0.
Citera
2014-10-26, 11:10
  #38429
Medlem
Jag är så avundssjuk på alla matte-snillar där ute, ni som får 60+ på kvant, hur många ma-kurs har ni gått? Längre än C-kurs? Hur mycket repitionspluggande gjorde ni inför provet? Släpa fram gamla skolböcker någon månad innan?

Så irriterande, de antyder att det bara är A-kurs, my ass. Jag har läst B-kurs (VG+) och fick bara 40 på kvant, varav 90% är poäng på NOG+DTK, XYZ-delarna är ju bara nitlotter.

Beundransvärt att ni får så höga poäng, må jag säga.

Good work -.-
Citera
2014-10-26, 11:13
  #38430
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD

Ok jag försöker igen.
Tycker du att det är rättvist att det inte spelar någon som helst roll om man har 69p eller 80p på kvant? Båda resultaten ger 2,0.


Förklara gärna hur du tycket betygssystemet ska se ut!
Citera
2014-10-26, 11:15
  #38431
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Vad svamlar du om? Texterna var precis lika ointressanta som vanligt. Dess innehåll har inte alls diskuterats bland politiker. Tror du ljuger om ditt resultat med.
Fritidspedagoger, psykologer på vårdcentraler, matematik har varit på tapeten sedan våren till hösten. Det är intressanta texter till skillnad från i våras med flickrummet, Bellman, ornitologi (om fåglar och flyttfåglar) och "invandring bygger landet". Det var för mycket fokus på genus, mångfald, fåglar och naturreservat i våras. Det försvårade för mig att ta in information. Men nu kom det texter som passade mig bättre. Vem tycker att en text om algebra i skolan är ointressant? Jag var fängslad eftersom jag själv brukar lära ut på andra sätt för andra som har svårt för algebra. Har man engagerat sig i dessa frågor i år så blir också texterna lättare att ta till sig. Visst är det lättare att läsa en text som man har en relation till?

Skolkrisen i Sverige, liksom resten av Europa? Den har varit väldigt aktuell.
Citera
2014-10-26, 11:16
  #38432
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat
Jag är så avundssjuk på alla matte-snillar där ute, ni som får 60+ på kvant, hur många ma-kurs har ni gått? Längre än C-kurs? Hur mycket repitionspluggande gjorde ni inför provet? Släpa fram gamla skolböcker någon månad innan?

Så irriterande, de antyder att det bara är A-kurs, my ass. Jag har läst B-kurs (VG+) och fick bara 40 på kvant, varav 90% är poäng på NOG+DTK, XYZ-delarna är ju bara nitlotter.

Beundransvärt att ni får så höga poäng, må jag säga.

Good work -.-

Se det positivt - det är lättare att träna på matte än på läsning.
Skulle säga att du har delvis rätt. KUNSKAPERNA räcker nog med A och B men ju mer man tillämpar dem desto bättre går det så fler mattekurser ger bättre resultat.
Citera
2014-10-26, 11:17
  #38433
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD

Ok jag försöker igen.
Tycker du att det är rättvist att det inte spelar någon som helst roll om man har 69p eller 80p på kvant? Båda resultaten ger 2,0.
Du kan väl förstå varför provet fick en ny utformning 2011 och vad för syfte det hade? Provet ska testa en bred kunskap, och då ska man inte kunna få toppresultat bara genom att lyckas på en del av hela provet. Att man nu får sitt slutgiltiga resultat genom ett medelvärde av verbala och kvantitativa delen visar då bättre hur brett dit kunskapsområde är.
Citera
2014-10-26, 11:18
  #38434
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av APJD

Ok jag försöker igen.
Tycker du att det är rättvist att det inte spelar någon som helst roll om man har 69p eller 80p på kvant? Båda resultaten ger 2,0.
Vad jag tycker är rättvist är väl inte särskilt relevant. Menar du att man endast ska kunna få 2.0 om man har alla rätt?

Som sagt, läs på om vad normering innebär så kanske du förstår. Kanske.
Citera
2014-10-26, 11:18
  #38435
Medlem
L1zards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat
Jag är så avundssjuk på alla matte-snillar där ute, ni som får 60+ på kvant, hur många ma-kurs har ni gått? Längre än C-kurs? Hur mycket repitionspluggande gjorde ni inför provet? Släpa fram gamla skolböcker någon månad innan?

Så irriterande, de antyder att det bara är A-kurs, my ass. Jag har läst B-kurs (VG+) och fick bara 40 på kvant, varav 90% är poäng på NOG+DTK, XYZ-delarna är ju bara nitlotter.

Beundransvärt att ni får så höga poäng, må jag säga.

Good work -.-

Jag skrev 75/80 på kvant och runt 65/80 på kvant förra provet. Jag går 3an på gymnasiet.
Jag pluggade ganska mycket på kvantdelen, dock är jag ganska bra på matte från början. Men att jag höjde mig 10 poäng berodde definitivt på mycket pluggande. Kan vara värt att nämna att jag endast pluggade på gamla högskoleprov.
Citera
2014-10-26, 11:19
  #38436
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Man-of-Jazz
Förklara gärna hur du tycket betygssystemet ska se ut!

Som innan givetvis. Jag skrev ju för fan det! Alla ni 2,0are som inte inse kan läsa ett inlägg på 3 rader gör mig fundersam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in