2014-10-26, 11:20
  #38437
Medlem
Heavisides avatar
Oj vilka lätta ord. Gjorde testet på DN och fick 16/20 på knappt två minuter. Jag har för mig att jag fick under 15 av 40 på de riktiga proven 2012. Nu råder det inte bara betygsinflation utan även HSP-inflation!
Citera
2014-10-26, 11:21
  #38438
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Som innan givetvis. Jag skrev ju för fan det! Alla ni 2,0are som inte inse kan läsa ett inlägg på 3 rader gör mig fundersam.
Som innan?

Tycker inte du att det är orättvist att både en med 109 rätt och en med 122 (max) rätt får 2,0?

Citera
2014-10-26, 11:21
  #38439
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat
Jag är så avundssjuk på alla matte-snillar där ute, ni som får 60+ på kvant, hur många ma-kurs har ni gått? Längre än C-kurs? Hur mycket repitionspluggande gjorde ni inför provet? Släpa fram gamla skolböcker någon månad innan?

Så irriterande, de antyder att det bara är A-kurs, my ass. Jag har läst B-kurs (VG+) och fick bara 40 på kvant, varav 90% är poäng på NOG+DTK, XYZ-delarna är ju bara nitlotter.

Beundransvärt att ni får så höga poäng, må jag säga.

Good work -.-


Fick 65 (~1,8) på gårdagens, läste matte E under gymnasietiden men när jag skrev provet för några år sedan när jag gick i andra ring på gymnasiet och höll på med matte C så skrev jag 1,9 på kvantitativa delen.. Skrev dock 0,5 på verbala delen vid samma tillfälle Igår blev det en stabil höjning på verbala till 1,4/1,5 beroende på A&D

NOG+DTK är enligt mig de enklaste delarna, 99% rätt, XYZ skulle jag säga är väldigt enkel att höja sig i, är ju bara grundläggande regler som gäller där! KVA är lite klurigare men det går! Lycka till i vår!
Citera
2014-10-26, 11:22
  #38440
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad jag tycker är rättvist är väl inte särskilt relevant. Menar du att man endast ska kunna få 2.0 om man har alla rätt?

Som sagt, läs på om vad normering innebär så kanske du förstår. Kanske.

Orkar inte läsa i tråden om vad du påstod att du fick i går men allt över 1,0 ljuger du om.

JAG MENAR ATT DET ÄR DEN TOTALA POÄNGEN SOM SKALL RÄKNAS - SOM DET VAR FÖRR!
Vad fan är det som är så svårt att fatta?
Citera
2014-10-26, 11:22
  #38441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APJD

Ok jag försöker igen.
Tycker du att det är rättvist att det inte spelar någon som helst roll om man har 69p eller 80p på kvant? Båda resultaten ger 2,0.


Jo, men använder du din hjärna och tänker efter, så kanske du inser att ifall flera personer skrev över 70 på kvant, så skulle det säkert krävas 75+ för 2.0.
Citera
2014-10-26, 11:23
  #38442
Medlem
upparinteners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggat
Jag är så avundssjuk på alla matte-snillar där ute, ni som får 60+ på kvant, hur många ma-kurs har ni gått? Längre än C-kurs? Hur mycket repitionspluggande gjorde ni inför provet? Släpa fram gamla skolböcker någon månad innan?

Så irriterande, de antyder att det bara är A-kurs, my ass. Jag har läst B-kurs (VG+) och fick bara 40 på kvant, varav 90% är poäng på NOG+DTK, XYZ-delarna är ju bara nitlotter.

Beundransvärt att ni får så höga poäng, må jag säga.

Good work -.-
Går sista året på gymnasiet nu, läst klart ma 3b. Jag skulle nog säga att 2b räcker, det är ju i 1 och 2 som grunderna gås igenom, 3b 4 osv ska man ha dem - och eftersom derivata osv inte är med på HP så antar jag att 2b räcker.
Däremot får man ju en ökad förståelse när man läst över ma2, t.ex. vid linjära funktioner som man lär sig absolut allt om i 3b. Faktorisering är också en stor grej i ma 3b, så det kapitlet är sjukt värt att läsa då det förenklar många av ekvationer på HP massvis (hittas bland annat här.

Ont
fick 66 på kva, första gången jag skrev så känner mig nöjd. 62 på verb med! Blir datavetenskap till hösten
Citera
2014-10-26, 11:24
  #38443
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Som innan?

Tycker inte du att det är orättvist att både en med 109 rätt och en med 122 (max) rätt får 2,0?


Nej, din dumme jävel för då får båda 2,0. Nu påverkar inte ett spann på 10p ett skit samtidigt som de andra stegen är 2-3p.
Citera
2014-10-26, 11:24
  #38444
Medlem
73/80 på KVA och 65/80 på Verb. Hoppas på 1.85 och känner mig nöjd även om jag önskar att jag hade presterat lite bättre på den verbala delen.
Citera
2014-10-26, 11:25
  #38445
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Som innan givetvis. Jag skrev ju för fan det! Alla ni 2,0are som inte inse kan läsa ett inlägg på 3 rader gör mig fundersam.

Hade det sett ut som innan hade jag antagligen fått högre poäng än idag, men det är ju betydligt mer rättvist nu än hur det såg ut i det gamla systemet.
Citera
2014-10-26, 11:26
  #38446
Medlem
LaudonISs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Någon som kan rekommendera en bra ordlista som man kan plugga in?

http://www.memrise.com/course/105477/hp-ord/
http://www.memrise.com/course/131703/morfem/
Citera
2014-10-26, 11:26
  #38447
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Du kan väl förstå varför provet fick en ny utformning 2011 och vad för syfte det hade? Provet ska testa en bred kunskap, och då ska man inte kunna få toppresultat bara genom att lyckas på en del av hela provet. Att man nu får sitt slutgiltiga resultat genom ett medelvärde av verbala och kvantitativa delen visar då bättre hur brett dit kunskapsområde är.

Du är egentligen den enda som är värd att svara här. Pinsamt vad korkat folk det finns.

Jag anser att nackdelarna med dagens system kraftig överväger fördelarna.
Citera
2014-10-26, 11:27
  #38448
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Man-of-Jazz
Hade det sett ut som innan hade jag antagligen fått högre poäng än idag, men det är ju betydligt mer rättvist nu än hur det såg ut i det gamla systemet.

Jag ger upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in