Citat:
Ursprungligen postat av
471
Här är ett bra exempel på en uppgift som jag stirrade på i en minut innan jag gav upp. Utan tidtagning löste jag den sedan på 15 sekunder..
Då löste du uppfigten på 1 minut 15 sekunder
Citat:
Ursprungligen postat av
471
Tycker för övrigt det är lite
fånigt att ha med uppgifter av den här typen, de har ju egentligen inte med att göra att behärska ett matematiskt koncept, hela frågan är bara en visuell överstegsfint för att få en att läsa talet fel innan man ens börjar lösa uppgiften.
Jo, du bevisar ju själv att det är en utmärkt uppgift. Man måste kunna multiplikation och förkortning av bråk och ha lite logiskt tänkande. Är man expert på det, stirrar man inte blint i en minut
Citat:
Ursprungligen postat av
471
Finns här någon som har haft problem med tidspressen under provet och lyckats träna sig förbi det?
Jag räknar med ungefär en minut på sig per uppgift på XYZ KVA & NOG, och med tidtagning blir det alldeles för mycket slarv eller ännu värre tunnelseende så jag inte ens vet var jag ska börja.
Fråga:
Är det bättre att fortsätta öva med tickande klocka eller ska jag nöta uppgifter utan tidspress så jag lär mig mer grundligt? Vad är effektivast?
Tidtagning per uppgift känns overkill. Per del (kvant eller verb) är det som gäller. Du måste dock lära dig lösa enstaka uppgifter inom
rimlig tid, annars släppa dem.