2014-10-09, 07:06
  #37225
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Nej, du bryter inte mot någon regel och ditt sätt fungerar. När du har fått b = (c+a)/a kan du förenkla det sista till (c+a)/a = c/a + 1 vilket är ett av svarsalternativen.

Anledningen till att jag sa att man skall dividera med a i båda led och inte utveckla parentesen är att du redan har fått ett så fint uttryck serverat. Det är bara att dividera med a och sedan addera med 1 så är du klar.


Tack
Citera
2014-10-09, 10:28
  #37226
Medlem
Finns här någon som har haft problem med tidspressen under provet och lyckats träna sig förbi det?

Jag räknar med ungefär en minut på sig per uppgift på XYZ KVA & NOG, och med tidtagning blir det alldeles för mycket slarv eller ännu värre tunnelseende så jag inte ens vet var jag ska börja.

Fråga:

Är det bättre att fortsätta öva med tickande klocka eller ska jag nöta uppgifter utan tidspress så jag lär mig mer grundligt? Vad är effektivast?
Citera
2014-10-09, 10:37
  #37227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Finns här någon som har haft problem med tidspressen under provet och lyckats träna sig förbi det?

Jag räknar med ungefär en minut på sig per uppgift på XYZ KVA & NOG, och med tidtagning blir det alldeles för mycket slarv eller ännu värre tunnelseende så jag inte ens vet var jag ska börja.

Fråga:

Är det bättre att fortsätta öva med tickande klocka eller ska jag nöta uppgifter utan tidspress så jag lär mig mer grundligt? Vad är effektivast?


Här är ett bra exempel på en uppgift som jag stirrade på i en minut innan jag gav upp. Utan tidtagning löste jag den sedan på 15 sekunder..

Tycker för övrigt det är lite fånigt att ha med uppgifter av den här typen, de har ju egentligen inte med att göra att behärska ett matematiskt koncept, hela frågan är bara en visuell överstegsfint för att få en att läsa talet fel innan man ens börjar lösa uppgiften.
Citera
2014-10-09, 11:37
  #37228
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Här är ett bra exempel på en uppgift som jag stirrade på i en minut innan jag gav upp. Utan tidtagning löste jag den sedan på 15 sekunder..
Då löste du uppfigten på 1 minut 15 sekunder
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Tycker för övrigt det är lite fånigt att ha med uppgifter av den här typen, de har ju egentligen inte med att göra att behärska ett matematiskt koncept, hela frågan är bara en visuell överstegsfint för att få en att läsa talet fel innan man ens börjar lösa uppgiften.
Jo, du bevisar ju själv att det är en utmärkt uppgift. Man måste kunna multiplikation och förkortning av bråk och ha lite logiskt tänkande. Är man expert på det, stirrar man inte blint i en minut

Citat:
Ursprungligen postat av 471
Finns här någon som har haft problem med tidspressen under provet och lyckats träna sig förbi det?

Jag räknar med ungefär en minut på sig per uppgift på XYZ KVA & NOG, och med tidtagning blir det alldeles för mycket slarv eller ännu värre tunnelseende så jag inte ens vet var jag ska börja.

Fråga:

Är det bättre att fortsätta öva med tickande klocka eller ska jag nöta uppgifter utan tidspress så jag lär mig mer grundligt? Vad är effektivast?
Tidtagning per uppgift känns overkill. Per del (kvant eller verb) är det som gäller. Du måste dock lära dig lösa enstaka uppgifter inom rimlig tid, annars släppa dem.
Citera
2014-10-09, 13:39
  #37229
Medlem
Boblovebudss avatar
http://static.squarespace.com/static/5351353fe4b013cdd4cf5fe2/t/53a6f620e4b088db7ad159ab/1403450912869/Högskoleprovet%202012%20höst.pdf

Skulle behöva hjälp med 1,8,10,15,18,19,21. Någon som kan var en räddare i nöden och hjälpa med alla, enstaka går också bra.
Citera
2014-10-09, 13:57
  #37230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Här är ett bra exempel på en uppgift som jag stirrade på i en minut innan jag gav upp. Utan tidtagning löste jag den sedan på 15 sekunder..

Tycker för övrigt det är lite fånigt att ha med uppgifter av den här typen, de har ju egentligen inte med att göra att behärska ett matematiskt koncept, hela frågan är bara en visuell överstegsfint för att få en att läsa talet fel innan man ens börjar lösa uppgiften.

Hur i helvete löser man den?
Citera
2014-10-09, 15:22
  #37231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidum1
Hur i helvete löser man den?
Hmm är inte helt hundra, men när det är multiplikation som i det här fallet kan man förkorta och eftersom det finns två av varje en i täljare och än i nämnaren(2 tvåor, 2 treor, 2 fyror osv) betyder det att det kommer att bli 1/1 alltså en hel. Svaret bordet alltså vara A.
Citera
2014-10-09, 15:36
  #37232
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
http://static.squarespace.com/static/5351353fe4b013cdd4cf5fe2/t/53a6f620e4b088db7ad159ab/1403450912869/Högskoleprovet%202012%20höst.pdf

Skulle behöva hjälp med 1,8,10,15,18,19,21. Någon som kan var en räddare i nöden och hjälpa med alla, enstaka går också bra.

1.

8.

10

15.

Resten får någon annan ta.
Citera
2014-10-09, 15:45
  #37233
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
http://static.squarespace.com/static/5351353fe4b013cdd4cf5fe2/t/53a6f620e4b088db7ad159ab/1403450912869/Högskoleprovet%202012%20höst.pdf

Skulle behöva hjälp med 1,8,10,15,18,19,21. Någon som kan var en räddare i nöden och hjälpa med alla, enstaka går också bra.
1
Resten av x är 2, resten av 9 är 1. Totalt blir det 3. Resten av 3 är 3.
8
Räkna!
3/8 = (3/4)/2 = 0.750/2 = 0.375 eller använd den hederliga liggande stolen!
0.375+0.065=0.44
0.44/2 = 0.22
10
Hört talas om Pythagoras? Smart gubbe!
15
pi r^2 formeln. Den skuggade = stora cirkeln - små cirklarna
18
Ställ upp ekvationssystem
19
Kan du inte ens sätta in värdena?
21
Vad blir mn? Har du ens försökt lösa det?
Citera
2014-10-09, 15:56
  #37234
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
[...]
Resten får någon annan ta.
18.

19.

21.
Citera
2014-10-09, 21:41
  #37235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Nej, du bryter inte mot någon regel och ditt sätt fungerar. När du har fått b = (c+a)/a kan du förenkla det sista till (c+a)/a = c/a + 1 vilket är ett av svarsalternativen.

Anledningen till att jag sa att man skall dividera med a i båda led och inte utveckla parentesen är att du redan har fått ett så fint uttryck serverat. Det är bara att dividera med a och sedan addera med 1 så är du klar.


Kan man verkligen göra så? Jag har för mig att förenkling likt dettta bara är tillåtet om det rör sig om multiplikation. Att (a + c)/c = a+ 1 känns främmande. Länge sedan jag räknade sist så du har säkert rätt.
Citera
2014-10-09, 21:47
  #37236
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Kan man verkligen göra så? Jag har för mig att förenkling likt dettta bara är tillåtet om det rör sig om multiplikation. Att (a + c)/c = a+ 1 känns främmande. Länge sedan jag räknade sist så du har säkert rätt.
(a + c)/a = c+1 är fel, men (c+a)/a = c/a + 1 som mmbaver skrev är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in