2014-10-31, 14:40
  #39025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
I vilket fall bör de i så fall vara tydliga och tillägga "Ni som har två böcker i en klarar er alls inte på matte A"

Ja enligt Wikipediaartikeln saknas sannolikhetslära som är en tämligen central del på högskoleprovet. Konjugat- och kvadreringsregler saknas troligtvis också.

UHR har ju ingen som helst skyldighet att gå igenom alla böcker och se vilka som går bra och inte. UHR informerar bara om att Matematik A räcker, om du inte själv har koll på vad som ingår där så är det synd för dig.
Detta har alltså inget med högskoleprovet att göra utan snarare vanlig källkritik.

Sannolikhet ingår i årskurs 9, vet inte om det är med i MaA, det är med i Ma1.

I vilket fall undviker man ju alla missförstånd om man skaffar en bok som täcker Ma1b.
Citera
2014-10-31, 14:53
  #39026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
Fick 70 på verbala och 49 på kvant - löser nog 1.3 på kvant men ligger farligt nära 1.8 på verbala...

HT11 - 70-72 1.9
VT12 - Orelevant
HT12 - 70-72 1.9
VT13 - 68-70 1.8
HT13 - 69-71 1.8
VT14 - 70-72 1.9

Vad tror ni om chansen på att jag får 1.9 på verbala utifrån provets svårighetsgrad jämfört med tidigare? Även om orden var lättare så kanske det vägs upp av att ELF upplevdes tyngre för många?

Denna väntan alltså...

Om du fick 70 på verbala bör du undvika att skriva "orelevant" 😜 ... Tror tyvärr att verbala kommer stiga med en poäng, men det är som tidigare nämnt omöjligt att förutse. Vi får hålla tummarna helt enkelt. Det viktiga för mig är att kvant inte stiger, då jag redan har viss marginal på verb.
Citera
2014-10-31, 15:25
  #39027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
UHR har ju ingen som helst skyldighet att gå igenom alla böcker och se vilka som går bra och inte. UHR informerar bara om att Matematik A räcker, om du inte själv har koll på vad som ingår där så är det synd för dig.
Detta har alltså inget med högskoleprovet att göra utan snarare vanlig källkritik.

Sannolikhet ingår i årskurs 9, vet inte om det är med i MaA, det är med i Ma1.

I vilket fall undviker man ju alla missförstånd om man skaffar en bok som täcker Ma1b.

Ja så uppenbarligen har du fel. Matte A räcker enbart om man nu kommer ihåg sin sannolikhetslära från högstadiet till 100 %, vilket förmedligen inte alla gör. Ekvationssystem får du inte heller lära dig i matte A. Sen ska vi inte tala om allt nyttigt i matte B som gör vissa uppgifter avsevärt lättare att förstå och lösa. Slutsats: Matte A och B räcker för allt så länge du kommer ihåg vad +-*/ betyder. Ska du klara dig med enbart matte A får du köpa lite högstadieböcker först, vad låter klokast? Tack och ajö.

För övrigt är UHRs påstående av mindre betydelse. Underlättar venndiagram, modulo eller grundläggande förståelse för derivata uppgifterna på högskoleprovet bör man kanske ta en titt på det även om det inte kunskapsmässigt är nödvändigt.
__________________
Senast redigerad av Celuex 2014-10-31 kl. 15:38.
Citera
2014-10-31, 16:07
  #39028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Ja så uppenbarligen har du fel. Matte A räcker enbart om man nu kommer ihåg sin sannolikhetslära från högstadiet till 100 %, vilket förmedligen inte alla gör. Ekvationssystem får du inte heller lära dig i matte A. Sen ska vi inte tala om allt nyttigt i matte B som gör vissa uppgifter avsevärt lättare att förstå och lösa. Slutsats: Matte A och B räcker för allt så länge du kommer ihåg vad +-*/ betyder. Ska du klara dig med enbart matte A får du köpa lite högstadieböcker först, vad låter klokast? Tack och ajö.

För övrigt är UHRs påstående av mindre betydelse. Underlättar venndiagram, modulo eller grundläggande förståelse för derivata uppgifterna på högskoleprovet bör man kanske ta en titt på det även om det inte kunskapsmässigt är nödvändigt.

Det är ju knappast jag som har fel, möjligtvis kan du ha synpunkter på informationen från UHR. Det står också, om du läser citatet, att svårighetsgraden är A/1b, vilket betyder att det inte är något svårare. Dock ingår allt som kom innan dessa kurser, dvs allt från grundskolan. Kan man inte detta så börjar man lämpligast där, eftersom det kan vara svårt att ta till sig information som är avsedd som repetition snarare än grundlig genomgång.

Det bästa är helt klart att använda en 1b-bok, så slipper man fundera över vad som ingick i utgångna kurser.

Ska man tala om vad som gör uppgifter lättare så finns det ju ingen övre gräns, man har nytta av matematik som man läser på högskolan.
Citera
2014-10-31, 17:33
  #39029
Medlem
Makubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfPureEmotion
Om du fick 70 på verbala bör du undvika att skriva "orelevant" 😜... Tror tyvärr att verbala kommer stiga med en poäng, men det är som tidigare nämnt omöjligt att förutse. Vi får hålla tummarna helt enkelt. Det viktiga för mig är att kvant inte stiger, då jag redan har viss marginal på verb.

Det skulle ju kunna vara så att jag fick 10 fel på orden 😜
Citera
2014-10-31, 19:29
  #39030
Medlem
Dubbelfels avatar
Jag har funderat på en sak och formulerar frågeställningen som en uppgift i högskoleprovet.

Det var betydligt fler som gjorde högskoleprovet den här gången. Senaste gångerna har det krävts 73 eller 74 för 2,0 på verbala delen. Räcker det med 73 i år?

1) Lika många skarphjärnor som tidigare fick resultat i intervallet 1,5-2,0.
2) De provdeltagare som tillkom är obegåvade och placerade sig allihopa i intervallet 0,0-0,5.

Tillräckligt med information för lösningen erhålls

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Citera
2014-10-31, 19:41
  #39031
Medlem
Förstår att jag är ännu en av dem jobbiga som frågar "jag fick si och så, vad får jag för resultat?", men med min ångest inför vårens ansökning så kunde jag inte motstå att ansluta till det tåget!

Jag fick alltså,
KVA: 63
Verbal: 46

Ni rutinerade hp-skrivare, hur bedömer ni mina chanser till att få 1,4?

Ska alltså ha fått 1,4 med samtliga normeringar med undantag för den i våras.
Citera
2014-10-31, 20:41
  #39032
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Ja så uppenbarligen har du fel. Matte A räcker enbart om man nu kommer ihåg sin sannolikhetslära från högstadiet till 100 %, vilket förmedligen inte alla gör. Ekvationssystem får du inte heller lära dig i matte A. Sen ska vi inte tala om allt nyttigt i matte B som gör vissa uppgifter avsevärt lättare att förstå och lösa. Slutsats: Matte A och B räcker för allt så länge du kommer ihåg vad +-*/ betyder. Ska du klara dig med enbart matte A får du köpa lite högstadieböcker först, vad låter klokast? Tack och ajö.

För övrigt är UHRs påstående av mindre betydelse. Underlättar venndiagram, modulo eller grundläggande förståelse för derivata uppgifterna på högskoleprovet bör man kanske ta en titt på det även om det inte kunskapsmässigt är nödvändigt.

Enligt UHR ligger svårighetsgraden på Matte A, men
Plocka fram dina gamla matematikböcker från högstadiet och gymnasiet. Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1b i GY 2011.
Jag tolkar det som att man ska kunna allt upp till Matte A. Detta innebär inte att endast matte A räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Stentaxi
Förstår att jag är ännu en av dem jobbiga som frågar "jag fick si och så, vad får jag för resultat?", men med min ångest inför vårens ansökning så kunde jag inte motstå att ansluta till det tåget!

Jag fick alltså,
KVA: 63
Verbal: 46

Ni rutinerade hp-skrivare, hur bedömer ni mina chanser till att få 1,4?

Ska alltså ha fått 1,4 med samtliga normeringar med undantag för den i våras.
Exakt 89.4%
__________________
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-10-31 kl. 20:43.
Citera
2014-10-31, 20:44
  #39033
Medlem
Borde inte normeringen vara på det här viset istället? Om man totalt får 80 rätt på både kvant och verb innebär det att man har 50% rätt. 0.50 * 2 (max poäng) = 1,00 ?
__________________
Senast redigerad av demotrams 2014-10-31 kl. 20:46.
Citera
2014-10-31, 20:45
  #39034
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Borde inte normeringen vara på det här viset istället? Om man totalt får 80 rätt på både kvant och verb innebär det att man har 50% rätt. 0.80 * 2 (max poäng) = 1,00 ?
Nej, det där är ingen normering.
Citera
2014-10-31, 20:49
  #39035
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Borde inte normeringen vara på det här viset istället? Om man totalt får 80 rätt på både kvant och verb innebär det att man har 50% rätt. 0.80 * 2 (max poäng) = 1,00 ?

Syftet med hp-normeringen är att det ska vara lika svårt att få ett viss poäng under olika provtillfällen.
Citera
2014-10-31, 20:49
  #39036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, det där är ingen normering.

Tycker att det är lite orättvist att 0- 19 rätt ger 0.0 poäng. Jag kan förstå att 19 rätt kan man gissa sig till men det är ändå 19 rätt. Detta borde ge minst 0,1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in