2014-10-24, 08:16
Medlem
svallerbyttans avatar
Försvarsmakten håller presskonferens 10:00
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/underrattelseoperationen-i-stockholms-skargard/notiser/pressinbjudan/
Senast redigerad av svallerbyttan 2014-10-24 kl. 08:18.
Citera
2014-10-24, 08:24
Medlem
Inte direkt överraskande, insatserna flyttades ju dag för dag söderut allt närmare "öppet hav" vilket tydde på att båten var på g bort, nu har marinen antingen tappat spåret eller så har diplomatin lett till att den fått gå ostört efter att antingen u-båten eller misstänkt färdväg bevakats några dagar.

Lite synd, det var ju lite spänning några dar.
Citera
2014-10-24, 08:26
Medlem
TealSeamTixs avatar
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/underrattelseoperationen-i-stockholms-skargard/notiser/pressinbjudan/

"Kvar i området finns mindre markenheter med specifika uppgifter."

Vad skulle såna specifika uppgifter tänkas vara, om operationen är avblåst?
Citera
2014-10-24, 08:29
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix

"Kvar i området finns mindre markenheter med specifika uppgifter."

Vad skulle såna specifika uppgifter tänkas vara, om operationen är avblåst?

Kanske de sysslar med att demontera gömslen, fällor, utplacerade mikrofoner och kameror och liknande?
Citera
2014-10-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
OT:
Du briljerar med det enda du har, okunskap och naivitet.
Jag tror att det framgår tydligt att undertecknad varken är 12 år, flicka, gubbe, teknikblind eller 75 år. Du har inte många rätt där.
Du, liksom många andra i din generation har vaggats in i en falsk trygghet där varje komplexa problem måste reduceras till ett minimum, enbart för att det var just den information som man lyckades få fram på internet.
Åtta år av alliansregeringens fördummande åtgärder i skolan har givit resultat.
Du påstår att du vet vilken generation jag tillhör.
Du påstår att du vet exakt vad FRA gör och inte gör (svårt att kalla något för okunskap om du själv inte sitter på obestridlig fakta).

Båda dessa måste man jobba på FRA för att veta, det andra väldigt högt uppe. Så antingen har du avslöjat något som säkert inte är helt ok att avslöja enligt Försvarsmakten eller så är du en lögnare.
Jobbar du på FRA tar jag tillbaka att just du är naiv, annars är du bara blind och blåögd.

Men är som du säger OT, märkte att jag trampade på väldigt ömma FRA-tår med en liten sarkastisk sidokommentar.

Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
OnT:
Försmarsmakten behöver mer resurser, men inte till att övervaka svenskars privatliv, utan för att hävda sveriges suveränitet. Den här insatsen visar på vikten av ett väl fungerande och välavvägt försvar med underrättelse inhämntning från bl.a. FRA och insatser från marinen och flygvapnet. Men det finns brister, och dessa måste täckas, så att även du fortsättningsvis lugnt kan få porrsurfa i frihet.
Att det finns brister är ju ganska tydligt, och att man borde skjuta in mer pengar till försvaret efter att en militärt starkare makt öppet simulerat (en lyckad) kärnvapensprängning mot Sverige är inte heller någon hemlighet.
Inte så att bristerna måste täckas eller är möjligt, som du påstår. Men det är en god idé att försöka täcka så många som möjligt.
Citera
2014-10-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klipo25

Hoppas mycket info presenteras på pressträffen nu, men förväntar mig inte mycket.

jag tror man kan förvänta sig något i stil att operationen och inkommet material ska "analyseras" och att det kommer ta lång tid
Citera
2014-10-24, 08:47
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman

...en militärt starkare makt öppet simulerat (en lyckad) kärnvapensprängning mot Sverige är inte heller någon hemlighet...

Utveckla, tack. Vad syftar du på?
Citera
2014-10-24, 08:47
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
Inte direkt överraskande, insatserna flyttades ju dag för dag söderut allt närmare "öppet hav" vilket tydde på att båten var på g bort, nu har marinen antingen tappat spåret eller så har diplomatin lett till att den fått gå ostört efter att antingen u-båten eller misstänkt färdväg bevakats några dagar.

Det har nog märkt att den eller de, flera enheter, smitit ut och att det inte hörs något ljud längre.

Nu ska materialet analyseras och erfarenheter ska sammanställas. Det som var meningen med en underrättelseanalys. Har de uppsnappat nya signaturer från ev. ny ubåtstyp delar de säker med sig till Nato. Dumt av Ryssen att komma hit vi är världsbäst på insamling av sådan data.
Citera
2014-10-24, 08:51
Medlem
Citat:
Citat:
Mycket märkligt nu när tydliga spår på botten upptäckts.

Jag är övertygad om att insatsen inte avbryts resultatlöst.

Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Försvarsmakten håller presskonferens 10:00

Citat:
Ursprungligen postat av evanderross

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ja, det är ju ingen mening att fortsätta när nu budgeten är presenterad av regeringen.

Citat:

Hoppas mycket info presenteras på pressträffen nu, men förväntar mig inte mycket.

Vi får nu på riktigt se hur försvarsmakten svarar upp mot de nya direktiven uppifrån.
Öppenhet är ordet jag far efter.

Citat:
Citat:
Citat:
"Hittills har kränkningar och andra händelser som berört Sverige tystats ner genom hemligstämplar."
Citat:
"– Jag vill ha ökad öppenhet om kränkningar och olika händelser."
/Försvarsminister Peter Hultqvist
http://www.svd.se/nyheter/valet2014/peter-hultqvist-kraver-klar-redovisning-av-tillstandet-i-det-svenska-forsvaret_4019043.svd/
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-10-24 kl. 08:55.
Citera
2014-10-24, 08:55
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Det har nog märkt att den eller de, flera enheter, smitit ut och att det inte hörs något ljud längre.

Nu ska materialet analyseras och erfarenheter ska sammanställas. Det som var meningen med en underrättelseanalys. Har de uppsnappat nya signaturer från ev. ny ubåtstyp delar de säker med sig till Nato. Dumt av Ryssen att komma hit vi är världsbäst på insamling av sådan data.

Utan en endaste en helikopter så är ni världsbäst?? Hehe ni skämta mig aprillo
Citera
2014-10-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
Personligen har jag lite egna teorier och funderingar (om man rent hypotetiskt utgår från att Ryssland ligger bakom undervattensaktiviteterna)

Den omdiskuterade ljusfyren som en strib 90 kolliderade med skulle kunna vara en av flera tillfälliga och i förväg installerade stationer med Sonar Beacon, inspelningsutrustning av motorljud eller liknande som var tänkt att samla information om övningen som hölls i området.

Detta nätverk av stationer var tänkta att rapportera till t. ex NS Concord, på vilket man man huserar en begränsad mängd militär personal, som plötsligt ser att den aktuella (påkörda) stationen slutar att fungera. Man skickar ut en eller två miniubåtar av typen Triton för att kontrollera stationen. Under tiden har Marinen insett att övningen övervakas efter analys av det påkörda föremålet. Ubåtarnas hamnar mitt i pådraget, efter att ha larmat att utrustningen saknas helt till Concord, som i sin tur rapporterar/ reläar till Kalininggrad.

Marinen vet att ubåtarna kan ta sig ut enkelt då man har begränsade resurser. ,man utnyttjar media för att skapa en intensiv båttrafik i syfte att hålla nere (kvar) motståndaren som inte vet vad för båtar som passerar. Det som var tänkt som en snabb enkel insats från motståndaren har nu blivit ett besvärligt läge.

Man vet att man kommer att upptäckas direkt om man försöker ta sig ut snabbt. En försiktig förflyttning till ett strategiskt läge inleds. När man når det strategiska läget gör man fast tritonubåtarna i botten, och tar sig in mot land, för att senare kunna urnästla i ett bättre valt läge när allt har lagt sig lite.

Marinen har sedan tidigare fått korn på förflyttningen och har koll på Tritonubåtarnas ungefärliga position. Man vill inte tappa spåret och utlyser ett minimiavstånd på 10000m till militära enheter. Man lyckas nu hitta ubåtarnas exakta position, och lurar bort media med en extrainsatt presskonferens under tiden som man skickar ner dykare och säkerställer fyndet i lugn och ro.

Ubåtarnas bevakas fortsättningsvis noga, samtidigt som man gör en sökinsats på de närliggande öarna. Ubåtarnas är det primära, besättningen det sekundära.

Kan teorin vara något sånär hållbar?

Din teori är intressant, men det den inte förklarar är varför FM inte har berättat att bojen är Rysk och varför man över huvud taget inte har lagt fram några bevis för kränkning.
Om din teori skulle stämma så innebär ju den att FM har haft full koll på vad som händer men inte har avslöjat något. Om vi jämför med kränkningar i luften så har man ju inte hållit käften så varför skulle man göra det i det här fallet.
Det borde definitivt ligga i FMs och Sveriges intresse att kunna visa upp något enda bevismaterial som förklarar den stora insatsen och det borde vara i Sveriges intresse att framföra en skarp protest till Ryssland, men det finns inget som styrker att man har jagat något som existerar i verkligheten. Idag när jakten har avbrutits har en dykare hittat hål i botten och säger att de troligen har orsakats av en miniubåt, men det är väl ungefär lika trovärdigt som inspelningarna av minkar på 1980-talet.
Citera
2014-10-24, 09:04
Medlem
Repost:
2014-10-21, 18:26
"Är det någon som har noterat eller kanske t.o.m. gjort en karta (Google Maps - my map eller liknande) på platser där dom har genomfört "underrättelseroperationen" under dessa fem dygn? Vore ganska intressant att se och det bör dessutom vara relativt enkelt att ta fram informationen i och med att media har publicerat det.
Jag menar platser där militärfartyg har varit, inte bara där observationer från allmänheten har gjorts.
Vore väldigt intressant att se kartan."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in