2014-10-24, 03:28
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Det her er jo beviset på at det er en ubåt i området.

Se nya spåret: Gåtfulla avtryck på havsbotten

http://www.expressen.se/nyheter/se-nya-sparet-gatfulla-avtryck-pa-havsbotten/

Intressant. Med tanke på att miniubåten isf borde rikta minst två motorer nedåt så har man ju ett avstånd där emellan. Har man lite tekniska underrättelser om ryssarnas ubåtar så borde man isf kunna klassificera den om nu detta spår kommer från en ubåt.
Senast redigerad av svallerbyttan 2014-10-24 kl. 03:57.
Citera
2014-10-24, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Intressant. Med tanke på att miniubåten isf borde rikta mins två motorer nedåt så har man ju ett avstånd där emellan. Har man lite tekniska underrättelser om ryssarnas ubåtar så borde man isf kunna klassificera den om nu detta spår kommer från en ubåt.
precis, detta är ju iaf det bästa dom släppt i media som bevis, så frågan är vad fsm sitter på för material egentligen?
Citera
2014-10-24, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
10 observationer under 10timmar, ja, då har du mkt bra underlag men fortfarande INGEN garanti på att du söker i rätt område. Man kanske tom skulle misstänka att de eftersökta VILL leda dig till att söka i fel område.

10 var bara ett exempel, det kan vara 20 eller 30.. Men det är väldigt bra underlag.

Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
MEN frågan är VARFÖR du nu försöker flytta målstolparna genom att lägga till parametrar när ditt ursprungliga påstående var att föremål i uläge som har 90tons deplacement hittas inom 24 timmar, hur lätt som helst???
Är det så att du själv inser hur j*vla korkat det påståendet var kanske?

Jag flyttar ingenting det är snarare du som inte läste min text.
Jag har aldrig påstått att den föreställda ubåten har 90tons deplacement.
Jag menade att ubåtar i allmänhet har över 90tons deplacement.
Texten finns..
Se..
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ubåtar har deplacementet på över 90ton.
Det går att hitta en sån under 24h om den finns där..

Megaapan förstod men tyvärr inte du..

Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Det är ubåtar i allmänhet du menar ? Så i princip skulle bara en miniubåt
klara av att ta sig in i skärgården?
Precis..
Senast redigerad av IR5 2014-10-24 kl. 04:19.
Citera
2014-10-24, 04:44
Medlem
Denna Triton-NN som någon "expert" på Expressen uttalat sig om känns ytterst orimlig. Den är till för att, som jag förstod det på Wikipedia, mer eller mindre skjutsa attackdykare/soldater en kortare sträcka till ett mål. Inte glida runt och spana i skärgården bland optimistjollar och waxholmsbolaget. En miniubåt, absolut, men något lite saftigare med ett tryckskrov som går djupare än 40 meter. Vad har vi då att välja på? Jag är skeptisk till att det skulle vara ryssen, jag lutar mer åt Nato. Vet vi vad någon av dom har att välja på vid bryggkanten?
Citera
2014-10-24, 05:40
Medlem
Skelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Intressant. Med tanke på att miniubåten isf borde rikta minst två motorer nedåt så har man ju ett avstånd där emellan. Har man lite tekniska underrättelser om ryssarnas ubåtar så borde man isf kunna klassificera den om nu detta spår kommer från en ubåt.

Vanliga hål gjorda av simpor.
Citera
2014-10-24, 05:51
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Tack för länken.

Men du "glömmer" den lite mer tillämpliga paragraf 15 i IKFN.

vi citerar direkt från ditt länkade dokument:
Mina kursiveringar.
Och någon får gärna förklara hur man kan lägga skuld för kränkningen, eller ha diplomatiska förhandlingar, med en viss stat innan du har säker identifiering eller obestridliga bevis. Det vore väl ytterst pinsamt att anklaga fel stat? Så Göran Frisk med flera får gärna förklara denna lilla detalj. In fact, I dare him to.
Skulle det vara en natobåt eller annan vänligt sinnad nation som "övar" och tvingas upp, så löser man saker snyggt.
Om det skulle vara en ryss/ISS/ebola/taliban ubåt agerar man anorlunda.
Göran Ofrisk har troligtvis själv lekt kattoråtta med allierade ubåtar för att öka anslagen.
Hela grejen är fejk rakt igenom. Och har alltid varit det.
Citera
2014-10-24, 07:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelet
Vanliga hål gjorda av simpor.

Kan du länka till något som styrker att dimper gör sådana hål och att de hålen är vanliga. Intressant, jag har aldrig sett sådana simphål, har trots allt en ansenlig mängd loggböcker.
Citera
2014-10-24, 07:55
Medlem
Herrstorpotatiss avatar
Personligen har jag lite egna teorier och funderingar (om man rent hypotetiskt utgår från att Ryssland ligger bakom undervattensaktiviteterna)

Den omdiskuterade ljusfyren som en strib 90 kolliderade med skulle kunna vara en av flera tillfälliga och i förväg installerade stationer med Sonar Beacon, inspelningsutrustning av motorljud eller liknande som var tänkt att samla information om övningen som hölls i området.

Detta nätverk av stationer var tänkta att rapportera till t. ex NS Concord, på vilket man man huserar en begränsad mängd militär personal, som plötsligt ser att den aktuella (påkörda) stationen slutar att fungera. Man skickar ut en eller två miniubåtar av typen Triton för att kontrollera stationen. Under tiden har Marinen insett att övningen övervakas efter analys av det påkörda föremålet. Ubåtarnas hamnar mitt i pådraget, efter att ha larmat att utrustningen saknas helt till Concord, som i sin tur rapporterar/ reläar till Kalininggrad.

Marinen vet att ubåtarna kan ta sig ut enkelt då man har begränsade resurser. ,man utnyttjar media för att skapa en intensiv båttrafik i syfte att hålla nere (kvar) motståndaren som inte vet vad för båtar som passerar. Det som var tänkt som en snabb enkel insats från motståndaren har nu blivit ett besvärligt läge.

Man vet att man kommer att upptäckas direkt om man försöker ta sig ut snabbt. En försiktig förflyttning till ett strategiskt läge inleds. När man når det strategiska läget gör man fast tritonubåtarna i botten, och tar sig in mot land, för att senare kunna urnästla i ett bättre valt läge när allt har lagt sig lite.

Marinen har sedan tidigare fått korn på förflyttningen och har koll på Tritonubåtarnas ungefärliga position. Man vill inte tappa spåret och utlyser ett minimiavstånd på 10000m till militära enheter. Man lyckas nu hitta ubåtarnas exakta position, och lurar bort media med en extrainsatt presskonferens under tiden som man skickar ner dykare och säkerställer fyndet i lugn och ro.

Ubåtarnas bevakas fortsättningsvis noga, samtidigt som man gör en sökinsats på de närliggande öarna. Ubåtarnas är det primära, besättningen det sekundära.

Kan teorin vara något sånär hållbar?
Citera
2014-10-24, 08:10
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
Personligen har jag lite egna teorier och funderingar (om man rent hypotetiskt utgår från att Ryssland ligger bakom undervattensaktiviteterna)

Den omdiskuterade ljusfyren som en strib 90 kolliderade med skulle kunna vara en av flera tillfälliga och i förväg installerade stationer med Sonar Beacon, inspelningsutrustning av motorljud eller liknande som var tänkt att samla information om övningen som hölls i området.

Detta nätverk av stationer var tänkta att rapportera till t. ex NS Concord, på vilket man man huserar en begränsad mängd militär personal, som plötsligt ser att den aktuella (påkörda) stationen slutar att fungera. Man skickar ut en eller två miniubåtar av typen Triton för att kontrollera stationen. Under tiden har Marinen insett att övningen övervakas efter analys av det påkörda föremålet. Ubåtarnas hamnar mitt i pådraget, efter att ha larmat att utrustningen saknas helt till Concord, som i sin tur rapporterar/ reläar till Kalininggrad.

Marinen vet att ubåtarna kan ta sig ut enkelt då man har begränsade resurser. ,man utnyttjar media för att skapa en intensiv båttrafik i syfte att hålla nere (kvar) motståndaren som inte vet vad för båtar som passerar. Det som var tänkt som en snabb enkel insats från motståndaren har nu blivit ett besvärligt läge.

Man vet att man kommer att upptäckas direkt om man försöker ta sig ut snabbt. En försiktig förflyttning till ett strategiskt läge inleds. När man når det strategiska läget gör man fast tritonubåtarna i botten, och tar sig in mot land, för att senare kunna urnästla i ett bättre valt läge när allt har lagt sig lite.

Marinen har sedan tidigare fått korn på förflyttningen och har koll på Tritonubåtarnas ungefärliga position. Man vill inte tappa spåret och utlyser ett minimiavstånd på 10000m till militära enheter. Man lyckas nu hitta ubåtarnas exakta position, och lurar bort media med en extrainsatt presskonferens under tiden som man skickar ner dykare och säkerställer fyndet i lugn och ro.

Ubåtarnas bevakas fortsättningsvis noga, samtidigt som man gör en sökinsats på de närliggande öarna. Ubåtarnas är det primära, besättningen det sekundära.

Kan teorin vara något sånär hållbar?

Jag tycker det låter som en rimlig teori, kanske inte i detalj men i det stora hela ligger nog sanningen någonstans där skulle jag gissa
Citera
2014-10-24, 08:13
Medlem
Insatsen är avbruten, meddelar försvaret
Citera
2014-10-24, 08:14
Medlem
RettaVisans avatar
Nu är hela insatsen avblåst enligt Ekot på radion.

pucktvåa...

Vi får önska besökarna en säker hemresa efter att de blev utlotsade häromdagen, coh välkomna åter.
Citera
2014-10-24, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Insatsen är avbruten, meddelar försvaret
Mycket märkligt nu när tydliga spår på botten upptäckts.

Jag är övertygad om att insatsen inte avbryts resultatlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in