2014-10-24, 09:07
Medlem
Svensk Maskirovska inleds idag.

"Sökinsatsen avbryts"

Man har koll på något som Ruski satt ut, eller en farkost i strategiskt läge som drönar, alternativt så har man lånat signalbojar av Nato och satt ut vid nya in och utfarter.

Fällan är riggad mina damer och herrar - om jag har rätt, är chansen lika stor att vi hittar något de kommande 60 timmarna som de första 3 timmar efter observationen gjordes.
Citera
2014-10-24, 09:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/underrattelseoperationen-i-stockholms-skargard/notiser/pressinbjudan/

"Kvar i området finns mindre markenheter med specifika uppgifter."

Vad skulle såna specifika uppgifter tänkas vara, om operationen är avblåst?

Ja du, vad skulle sådana specifika uppgifter kunna tänkas vara?

Kanske genomsök av terräng i operationsområdet syftande till att finna spår av landstigen ubåtsbesättning?
Citera
2014-10-24, 09:12
Medlem
Midus avatar
Bara för att Försvarsmakten har uttalat att de ämnar arbeta med större öppenhet, betyder inte det att de kommer att släppa information nu. De väljer ut vad de tycker är lämpligt att offentliggöra, och NÄR det är lämpligt att göra så. Som någon påpekat tidigare, så är de internationella spänningarna mellan Ryssland och bl.a. Nato- och EU-länder större nu än tidigare.

Jag förväntar ett uttalande i stil med:
-Underrättelseoperationen är nu avslutad. Vi är nöjda med den information vi samlat in och kommer nu att gå över i nästa fas av insatsen, vilket innebär analys och revidering av lägesbild/hotbild för territorialvatten.

Och när frågan från journalisterna kommer om de faktiskt hittat något, så blir det antagligen något i stil med:
-Vi har skäl att misstänka främmande undervattensaktivitet på svenskt vatten.

Försvarsmakten har troligen vad de behöver för att kunna gå vidare. Oavsett om de hittat något, sänkt något, eskorterat/tillfångatagit/jagat ut/kompromissat etc. etc. så kommer du och jag inte att få veta det, åtminstone inte nu.

Om det är så att de är säkra på en kränkning eller faktiskt har jagat ut/sänkt/överlämnat något, så är det mest troliga att detta ska analyseras, försvarsutskott och regering briefas, omvärldsanalys görs, diplomatiska trådar dras etc etc. I detta skede är det nog inte önskvärt att folk och media vet något som kan ställa till med politisk oro.

Och för er som hängt fast vid att det är en bluff för att influera en större försvarsbudget:
-Undervattensverksamhet i svenska vatten bedrivs bäst i tidsperioden runt oktober pga. fysiska faktorer som termoklin- och haloklin skiktning, ljusläge i omgivningen, minskad sikt i luft och färre privatpersoner i skärgården (googla och lär).
-Kränkningar av territorium samt statsspionage ökar ej sällan statistiskt hos flera stater vid regeringsskifte och en period efter, i syfte av underrättelse eller att förändra parlamentariskt läge (googla och lär).

Åter igen, ovan är mina tankar och funderingar. Jag påstår inte att det är sant, att det härstammar från källa eller fakta, utan det är tolkningar jag gjort baserat på min bakgrund, erfarenhet och kunskap. Det är upp till envar att bedöma.
Citera
2014-10-24, 09:15
Medlem
Kan de cirkulära objekten i botten som privatdykaren fotat vara spår av minisuben AS-28 Priz?
Citera
2014-10-24, 09:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Bara för att Försvarsmakten har uttalat att de ämnar arbeta med större öppenhet, betyder inte det att de kommer att släppa information nu. De väljer ut vad de tycker är lämpligt att offentliggöra, och NÄR det är lämpligt att göra så. Som någon påpekat tidigare, så är de internationella spänningarna mellan Ryssland och bl.a. Nato- och EU-länder större nu än tidigare.

Jag förväntar ett uttalande i stil med:
-Underrättelseoperationen är nu avslutad. Vi är nöjda med den information vi samlat in och kommer nu att gå över i nästa fas av insatsen, vilket innebär analys och revidering av lägesbild/hotbild för territorialvatten.

Och när frågan från journalisterna kommer om de faktiskt hittat något, så blir det antagligen något i stil med:
-Vi har skäl att misstänka främmande undervattensaktivitet på svenskt vatten.

Försvarsmakten har troligen vad de behöver för att kunna gå vidare. Oavsett om de hittat något, sänkt något, eskorterat/tillfångatagit/jagat ut/kompromissat etc. etc. så kommer du och jag inte att få veta det, åtminstone inte nu.

Om det är så att de är säkra på en kränkning eller faktiskt har jagat ut/sänkt/överlämnat något, så är det mest troliga att detta ska analyseras, försvarsutskott och regering briefas, omvärldsanalys görs, diplomatiska trådar dras etc etc. I detta skede är det nog inte önskvärt att folk och media vet något som kan ställa till med politisk oro.

Och för er som hängt fast vid att det är en bluff för att influera en större försvarsbudget:
-Undervattensverksamhet i svenska vatten bedrivs bäst i tidsperioden runt oktober pga. fysiska faktorer som termoklin- och haloklin skiktning, ljusläge i omgivningen, minskad sikt i luft och färre privatpersoner i skärgården (googla och lär).
-Kränkningar av territorium samt statsspionage ökar ej sällan statistiskt hos flera stater vid regeringsskifte och en period efter, i syfte av underrättelse eller att förändra parlamentariskt läge (googla och lär).

Åter igen, ovan är mina tankar och funderingar. Jag påstår inte att det är sant, att det härstammar från källa eller fakta, utan det är tolkningar jag gjort baserat på min bakgrund, erfarenhet och kunskap. Det är upp till envar att bedöma.

Kunde inte sagt det bättre själv, helt enig i din bedömning.

I övrigt funderar jag på om de kvarvarande mindre markenheterna kan betyda att man har viss ytövervakning i området.
Citera
2014-10-24, 09:21
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kunde inte sagt det bättre själv, helt enig i din bedömning.

I övrigt funderar jag på om de kvarvarande mindre markenheterna kan betyda att man har viss ytövervakning i området.

Det är en fundering som borde ligga bland de mest sannolika scenarierna, men man vet inte. Skönt att någon är inne på samma spår.

Att lämna markförband för att hålla "uppsikt" kan givetvis innebära att man bedriver någon form av efterarbete, men generellt är det en vanlig signal som vill visa att "vi är inte nöjda och har gått till sängs, utan vi har koll" utåt. Det signalerar att trots att vi inte officiellt har en ökad militär beredskap, så är vi nu på alerten. Det är heller inte särskilt dyrt att ha markförband ute, och FM ser det troligen som bra, skarp träning för manskapet.
Citera
2014-10-24, 09:25
Medlem
Underbart att vi fortfarande pratar om bortbogserade båtar, moderfartyg och Ryska Spetznaz soldater. När vi inte har en enda uns av bevis.
Citera
2014-10-24, 09:36
Medlem
Jag hoppas verkligen detta var sista gången vi fick bevittna ett sånt här spektakel. FM måste ju inse att detta bara är löjligt och att de tappar allt förtroende, både hos svenska folket och internationellt. Politikerna kan inte bara höja försvarsanslagen om inte militären visar upp hårda bevis. Det som har presenterats hittills är ju inte vatten värt.

Jag påstår inte att FM inte har jagat en ubåt, den saken kan jag inte avgöra, men detta är inte första gången det händer och aldrig har det gett några konkreta resultat. Inte en enda tydlig bild, inte en enda ljudupptagning, inte ett föremål som bevisar något.

Om försvaret skall bedriva ubåtsjakt så skall man aldrig yppa detta till allmänheten. Det är i så fall bättre att man säger att det pågår en övning eller något i den stilen. Att hålla presskonferens efter presskonferens och bara stå och berätta att nu söker man här eller där och nu är båtarna i land för att proviantera är ju bara idiotiskt.

Sedan att döpa om ubåtsjakt till underrättelseoperation gör inte saken bättre utan är bara ytterligare ett exempel på försvarets bristande förmåga och intelligens. Det verkar som att den svenska försvarsledningen består av ett gäng glada amatörer.
Citera
2014-10-24, 09:44
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Underbart att vi fortfarande pratar om bortbogserade båtar, moderfartyg och Ryska Spetznaz soldater. När vi inte har en enda uns av bevis.

Vi har ju bilden som föreställde en ubåt men det skulle lika gärna kunna vara en manipulerad bild. Varför nu någon skulle ha gjort det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag hoppas verkligen detta var sista gången vi fick bevittna ett sånt här spektakel. FM måste ju inse att detta bara är löjligt och att de tappar allt förtroende, både hos svenska folket och internationellt. Politikerna kan inte bara höja försvarsanslagen om inte militären visar upp hårda bevis. Det som har presenterats hittills är ju inte vatten värt.

Jag påstår inte att FM inte har jagat en ubåt, den saken kan jag inte avgöra, men detta är inte första gången det händer och aldrig har det gett några konkreta resultat. Inte en enda tydlig bild, inte en enda ljudupptagning, inte ett föremål som bevisar något.

Om försvaret skall bedriva ubåtsjakt så skall man aldrig yppa detta till allmänheten. Det är i så fall bättre att man säger att det pågår en övning eller något i den stilen. Att hålla presskonferens efter presskonferens och bara stå och berätta att nu söker man här eller där och nu är båtarna i land för att proviantera är ju bara idiotiskt.

Sedan att döpa om ubåtsjakt till underrättelseoperation gör inte saken bättre utan är bara ytterligare ett exempel på försvarets bristande förmåga och intelligens. Det verkar som att den svenska försvarsledningen består av ett gäng glada amatörer.
Det är inte FM som tappar förtroende när ubåtar setts och fotograferats, och ändå inte kan hitta en ubåt. Det är politiker som inte ger FM förutsättningarna att kunna lyckas som tappar förtroende. Försvarsledningen är inga magiker utan arbetar utifrån de förutsättningar de får. Tänk på att Sveriges Försvarsmakt, arbetar med 3-4 fartyg för att söka genom världens största skärgård sett till antal öar.
Hur ska man lyckas?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Man kan väl inte säga att man jagar ubåt om man inte vet vad det är för farkost man söker? I den fasen när man söker svar på vad det är man har fått spår på så bör det kallas underrättelseinhämtning, helt korrekt tycker jag.

En undervattensfarkost kan vara en konventionell ubåt, en miniubåt, undervattensmoped, fjärrstyrd robot m.m.
Citera
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Kan de cirkulära objekten i botten som privatdykaren fotat vara spår av minisuben AS-28 Priz?
Varför tror du det? Skulle den avlämna sex runda avtryck i botten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in