Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Nej inte alltid men ofta

och FN är inte neutral utan kontrollerad av USA&co.
Kan du som vet allt berätta för oss hur många år eller dagar av sanktioner har Israel haft sen starten? Och hur många år av sanktioner Syrien haft under samma tid?
Kan du berätta för oss hur många FN resolutioner har Israel brutit och vad straffet blev?
Varför straffas Iran för sin kärnprogram men ingen pratar om Israels kärnvapen?
Jag vet inte allt och har aldrig påstått att jag vet allt. Jag tror inte att det finns några sanktioner mot Israel annars skulle detta inte ha hänt:
http://news.yahoo.com/jewish-settlers-over-10-e-jerusalem-homes-210014690.html
Handel och vapen sanktioner mot Syrien finns men de går nog runt dem. Om vi ska tro på turkarna i tråden så bedrivs handel med Turkiet, och åtminstone Ryssland möjligen Kina levererar vapen till Syrien.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Vem är envis här? Du envisas om en sak som är en självklarhet för de flesta.
Jag säger att det är underground press, men det får bli som du vill då.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Ingen speciellt med slaget, IS hade en offensiv på Hasakah och de misslyckades där, det betyder inte slutet för IS.
Slutet för IS har jag inte sagt något om, men att slaget är viktig för daesh skrivs det om i media. Har du rätt eller har media rätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Nopp, som sagt bor det minst 16miljoner sunni i Syrien och hur många % har anslutit sig till IS, rätt är att IS får fästen bland islamister, både kurder och araber.
De fick bra fäste i Raqqa, jag tror inte att den staden består endast av islamister.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Ganska nytt.
Ganska nytt innebär högst 10 år?
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Ja och det är som jag skrev fel, du som vet allt bör veta att minst 10% av av befolkning är kurder, och som du vet är kurder inte araber och som du vet finns det andra etniciteter i Syrien, så hur kan det stämma att 90% är araber?
Jag tror CIA samlade på de officiella siffrorna för Syrien, det kan inte vara så att de hittade på det där, det är så regimen har räknat. På papperet kommer regimen givetvis att förminska antalet minoriteter. Om jag har fel så får du hänvisa till dina källor eller regimens officiella källor eftersom du är från Syrien.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Kristendomen har överlevt, har inte påstått annat men de kristna arabiska stammarna i söder var snabba på att konvertera till islam.
Islam i början var inte lika IS idag, kristna kunde bo bland muslimer utan problem, kristna och muslimer delade stor kyrkan i Damaskus, hälften av kyrkan gjordes om till moske, man hade en ingång och sen gick kristna till höger och muslimer till vänster, det funkade bra ganska länge.
Men inte alla araber blev muslimer trots att de flesta blev det.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Lägg av

vad hände med original befolkning då? En liten del av de länder är äkta araber, en del av arabiska armen stannade kvar och blandade sig med original befolkning men majoriteten är inte araber.
Jag och de flesta från området kan med 90% säkerhet peka ut en marockan, eller en sudanes bland tusen syrier .
Jag kollade upp vartenda bok, bl a
Länder i Fickformat där det står att de flesta invånarna är araber. T o m om Egypten hade jag fel om, majoriteten av egyptierna är araber. De riktiga egyptierna som härstammar från antikens egyptier är kopter, och de är en minoritet i Egypten d v s i sitt eget land. Araber har tagit över hela Mellanöstern och fortsätter att göra så. När en folkgrupp glömmer bort sitt ursprung, så som arabiserade folkgrupper i MÖ gör, då är de araber. Ursprungsbefolkningen i alla länder som du räknade upp är i minoritet, de har blivit omvända till islam eller folkmördade. I Syrien är majoriteten araber liksom andra arabländer, ursprungsbefolkningen är arameisktalande folket som utgör en minoritet. Annars får du komma med källor som motbevisar mig, för i alla böcker står det majoriteten är araber - jag köper inte ditt ord, jag vill ha källa.
Nej, jag är emot arabiseringen som följde islamiseringen. Låt gå att alla alawiter i Syrien är icke araber men de kommer att försvinna på ett eller annat sätt om oppositionen som består av araber vinner inbördeskriget - då är alla minoriteter i fara.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Vad i det jag skrev var rasistisk?
Du pratar nedsättande om en folkgrupp, jag tycker det är rasistisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Japp men vi diskuterade områden som kurderna i tråden kallas för kurdiska, städer som de påstår är kurdiska.
Det var du som satte upp reglerna om vad som skulle diskuteras.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Jag skrev om du minns att majoriteten av kurderna är barn/barnbarn till flyktingar, citerar mig själv ifall du glömt det
Har du (eller andra kurder) undrat varför jag skrev majoritet?
Varför skrev jag inte alla eller varenda kurd?
Det kan inte stämma att majoriteten av kurder kom till Syrien på 20-talet, för diskrimineringen som Hafez al-Assad utsatte kurderna för gäller endast 350 000 kurder, dessa är de som kom till Syrien på 20-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Jo för kurder har bott i Syrien sen 1100 men inte i de områden kurderna i tråden kallar för kurdiska, och i de områden kurder har bott sen 1100talet, det handlade om några kurdiska stammar som följde med islamiska armen i olika uppdrag och sen tröttnat på krig och valde att bosätta sig i olika områden och där finns det spår och namn som bevisar att kurder har funnits där som tex Tall Kurdi som betyder kurdiskakullen och ligger i al-Ghouta, mellan Adra och Duma.
Ett annat ex är Jabal al-Akrad som betyder kurdernas berg i kanten av Aleppo.
Ang Ayyubiderna /Saladin så var de kurder men själva staten var inte kurdisk, det handlade om duktiga generaler som gjort karriär i den islamiska armen och lyckats ta makten.... som individer och inte som kurdisk stat, det var inte bara araber som hade makten i den islamiska riket utan många olika etniciteter hade makten då och då, araber, kurder, turkar och t.o.m slavar hade makten i några hundra år, du vet väl vilka mamlukererna va?
Vem som helst kunde göra karriär i den islamiska armen och en del av de som var duktiga på krig och smarta på politik lyckades ta makten.
Jag kan mitt lans historia(det mesta iaf) och gillar inte lögnerna vissa skriver i tråden.
Jag tror kurderna började göra "karriär" för 1000 år sedan, innan dess bestod de av fria nomad stammar i området som heter Kurdistan. Ayyubid dynastin var kurdisk, det handlade inte om karriär i militären, det var en dynasti som kontrollerades av kurder.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Jag hatar inte, jag har inte förespråkat våld mot andra folkslag som vissa kurder gjort i tråden, det jag hatar är de terrorister som förstör mitt land och dödar mitt folk, och ogillar (inte hatar) egoister.
Jag vet inte de senaste veckorna har jag endast sett hatisk text från dig, du är bara duktigare på att gömma eller förklä din hat men det syns ändå. Sen ger det upphov till en kedjereaktion som förstör tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Jag har rätt att tycka som alla andra , sen om någon inte gillar det är hans problem inte mitt.
Jag skriver inte här för att folk ska gilla mig, respektera mig, sånt skiter jag i, tillhör inte generationen som jagar likes på fB eller forum, skriver här för att rapportera om det som händer i mitt land ur min och mina tankar om det .
Och om det är så viktig är jag 50+ , hur många år över vill jag inte berätta.
Ingen av oss skriver här för att få likes på FB eller forum, men vi kan föregå med ett gott exempel, speciellt om vi är i 50+ åldern, eller? För det är ungdomar här, om en man i 50+ åldern har fel på beteendet så kommer det att smita till de ungdomar som ser upp till dig. Jag börjar låta som en moraltant... strunt samma. Men för ett tag så trodde jag att du var en tonåring.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Tog dina argument slut så du upprepar sånt terrorister skrivet sen dag ett?
Assad sagt att kurderna är en del av Syrien, men är ganska säker att han menar de som inte hotar Syriens säkerhet .
Nej, mina argument tar inte slut. Jag ville veta vad du tycker, därför frågade jag. Vilka terrorister?
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
SAA finns i Hasakah och i Kamishli.
SAA var tvungen att satsa på de huvudstaden i första hand och på de områden som är strategisk viktiga för landet, det alla länder i krig, t.o.m Sverige, ÖB sagt för några månader sen att svenska armen kommer bara skydda Stockholm om landet är under attack.
Flygvapnet hjälpte YPG i Ayn al-Arab så gott de kunde, bombat på dagen och dörstört massa IS konvojer på väg till Ayn al-Arab, de har t.o.m bombat i närheten av staden, senast för några dagar sen.
Andra säger (t o m Assad sa något sånt) att SAA kan inte skicka flyget nära gränsen för turkar skjuter ner syriska plan. Din bild av kriget är helt annorlunda än den bild av kriget som vi får från nyheterna. Jag hoppas att du inte har förvandlats till en syrisk "Bagdad Bob"