2014-10-21, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
1. Ännu en gång talar du ur röven, generalerna i fråga var både araber och kurder, det de hade gemensamt var att de var sunnimuslimer. Som sagt du har noll kunskap du talar bara för att du vill ha en åsikt, även om denna åsikt är baserad på navelludd.

2. Är det därför det dör albaner som flugor i Irak och Syrien medan de strider för ISIS? Det finns alla sorters pack som krigar för ISIS. Till och med kurder är med och attackerar både Kobane och kurdiska städer i Irak. Som sagt konflikten är för komplicerad för dig, läs på sen kom tillbaka.

3. Kurderna har fått massvis med stöd, hela autonomin i Irak är tack vare USA. USA agerar till och med som Kurdistans flygvapen just nu, det är kurderna man skyddar med dessa flygattacker inte araber.

1. Fortfarande den irakiska armen som kollapsade. Den utgörs mestadels av shiamuslimer va?

2. Det krigar cirka 200 albaner för IS av ett folk på 10 miljoner. Bra där.

3. USA har väl givit stöd till alla tre stora parter i Irak? Jag förstår inte varför man försöker hålla i gång ett död projekt som Irak är. Shia och Sunnimuslimer i Mellanöstern verkar ju hata varandra som albaner ock serber. Det är generellt för det finns dem som kommer överens. När araberna inte kan komma överens hur fan ska kurderna lita på dem? Nej en kurdisk stat är fortfarande bästa alternativen enligt mig. Men där kurder förstår att ett StorKurdistan inte kommer hända.
Citera
2014-10-21, 17:41
Medlem
Citat:
Slutligen, vad spelar det för roll vad ni "neutrala" som inte är från "mellanöstern" tycker, vad har ni med saken och göra? Att tala ur sin röv om situationer man inte har någon kunskap till bara för att man vill känna sig viktig och ha en åsikt. Detta är inte Kosovo vs. Serbien. Att jämföra balkan och mellanöstern är som att jämföra ett riktigt stridsflygplan med ett leksaksflygplan du får i ett kinderägg.
Eftersom du anser dig kunna Mellan Östern borde du kunna kunna svara på frågorna:
Vad är orsaken till inbördeskriget i Syrien ? Att Turkiet har önskan att störta Assad är välkänt. Vad skulle vara orsaken till det ? Finns det andra som har intresse att störta Assad än Turkiet och vad skulle motivet vara ?
Citera
2014-10-21, 18:26
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom du anser dig kunna Mellan Östern borde du kunna kunna svara på frågorna:
Vad är orsaken till inbördeskriget i Syrien ? Att Turkiet har önskan att störta Assad är välkänt. Vad skulle vara orsaken till det ? Finns det andra som har intresse att störta Assad än Turkiet och vad skulle motivet vara ?

Mycket enkelt. Saudiarabien, Qatar, Turkiet, USA och Israel frukar en shiitisk makt expansion. Med ett starkt Iran, ett Irak som har alla förutsättningar att bli en stormakt i regionen om man hade fått arbeta ostört samt ett stabilt Syrien skulle maktfördelningen luta över mot denna shiitiska axeln.

USA är mot detta då man är allierade med Saudiarabien och inte har några intressen av att se ett Iran som ökar sitt inflytande.

Israel har som vi vet ett enormt hat mot Iran, detta tillsammans med att Hezbollah i Libanon även dom är trogna den shiitiska maktaxeln.

Turkiet har en ledare som fantiserar om att öka sin makt och expandera denna i mellanöstern. Han såg sin chans att få inflytande över den nya regeringen som skulle ta över efter Assad, slutade med att han skämde ut sig så det knakar om det.

Saudiarabien och Qatar drivs av sitt shiahat, dessa har enda sedan Saddam's fall gjort allt för att destabilisera Irak. De har hjälpt Saddams släktingar att omgruppera om de koordination med dessa har man finansierat terrorister i Irak ända sedan 2003. ISIS är inget nytt fenomen, de stackars irakierna har fått stå ut med de faderlösa hundarna i över ett decennium nu, tidigare var det Al Qaida i Irak med Al Zarqawi i spetsen. Med andra ord, det är ett proxy krig vi ser där folk får utlopp för sina perverterade planer på andra människor och andra länders bekostnad.
Citera
2014-10-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Nej inte alltid men ofta och FN är inte neutral utan kontrollerad av USA&co.
Kan du som vet allt berätta för oss hur många år eller dagar av sanktioner har Israel haft sen starten? Och hur många år av sanktioner Syrien haft under samma tid?
Kan du berätta för oss hur många FN resolutioner har Israel brutit och vad straffet blev?
Varför straffas Iran för sin kärnprogram men ingen pratar om Israels kärnvapen?
Jag vet inte allt och har aldrig påstått att jag vet allt. Jag tror inte att det finns några sanktioner mot Israel annars skulle detta inte ha hänt:http://news.yahoo.com/jewish-settlers-over-10-e-jerusalem-homes-210014690.html

Handel och vapen sanktioner mot Syrien finns men de går nog runt dem. Om vi ska tro på turkarna i tråden så bedrivs handel med Turkiet, och åtminstone Ryssland möjligen Kina levererar vapen till Syrien.

Citat:
Vem är envis här? Du envisas om en sak som är en självklarhet för de flesta.
Jag säger att det är underground press, men det får bli som du vill då.
Citat:
Ingen speciellt med slaget, IS hade en offensiv på Hasakah och de misslyckades där, det betyder inte slutet för IS.
Slutet för IS har jag inte sagt något om, men att slaget är viktig för daesh skrivs det om i media. Har du rätt eller har media rätt?

Citat:
Nopp, som sagt bor det minst 16miljoner sunni i Syrien och hur många % har anslutit sig till IS, rätt är att IS får fästen bland islamister, både kurder och araber.
De fick bra fäste i Raqqa, jag tror inte att den staden består endast av islamister.

Citat:
Ganska nytt.
Ganska nytt innebär högst 10 år?

Citat:
Ja och det är som jag skrev fel, du som vet allt bör veta att minst 10% av av befolkning är kurder, och som du vet är kurder inte araber och som du vet finns det andra etniciteter i Syrien, så hur kan det stämma att 90% är araber?
Jag tror CIA samlade på de officiella siffrorna för Syrien, det kan inte vara så att de hittade på det där, det är så regimen har räknat. På papperet kommer regimen givetvis att förminska antalet minoriteter. Om jag har fel så får du hänvisa till dina källor eller regimens officiella källor eftersom du är från Syrien.

Citat:
Kristendomen har överlevt, har inte påstått annat men de kristna arabiska stammarna i söder var snabba på att konvertera till islam.
Islam i början var inte lika IS idag, kristna kunde bo bland muslimer utan problem, kristna och muslimer delade stor kyrkan i Damaskus, hälften av kyrkan gjordes om till moske, man hade en ingång och sen gick kristna till höger och muslimer till vänster, det funkade bra ganska länge.
Men inte alla araber blev muslimer trots att de flesta blev det.

Citat:
Lägg av vad hände med original befolkning då? En liten del av de länder är äkta araber, en del av arabiska armen stannade kvar och blandade sig med original befolkning men majoriteten är inte araber.

Jag och de flesta från området kan med 90% säkerhet peka ut en marockan, eller en sudanes bland tusen syrier .
Jag kollade upp vartenda bok, bl a Länder i Fickformat där det står att de flesta invånarna är araber. T o m om Egypten hade jag fel om, majoriteten av egyptierna är araber. De riktiga egyptierna som härstammar från antikens egyptier är kopter, och de är en minoritet i Egypten d v s i sitt eget land. Araber har tagit över hela Mellanöstern och fortsätter att göra så. När en folkgrupp glömmer bort sitt ursprung, så som arabiserade folkgrupper i MÖ gör, då är de araber. Ursprungsbefolkningen i alla länder som du räknade upp är i minoritet, de har blivit omvända till islam eller folkmördade. I Syrien är majoriteten araber liksom andra arabländer, ursprungsbefolkningen är arameisktalande folket som utgör en minoritet. Annars får du komma med källor som motbevisar mig, för i alla böcker står det majoriteten är araber - jag köper inte ditt ord, jag vill ha källa.

Nej, jag är emot arabiseringen som följde islamiseringen. Låt gå att alla alawiter i Syrien är icke araber men de kommer att försvinna på ett eller annat sätt om oppositionen som består av araber vinner inbördeskriget - då är alla minoriteter i fara.

Citat:
Vad i det jag skrev var rasistisk?
Du pratar nedsättande om en folkgrupp, jag tycker det är rasistisk.

Citat:
Japp men vi diskuterade områden som kurderna i tråden kallas för kurdiska, städer som de påstår är kurdiska.
Det var du som satte upp reglerna om vad som skulle diskuteras.
Citat:
Jag skrev om du minns att majoriteten av kurderna är barn/barnbarn till flyktingar, citerar mig själv ifall du glömt det

Har du (eller andra kurder) undrat varför jag skrev majoritet?
Varför skrev jag inte alla eller varenda kurd?
Det kan inte stämma att majoriteten av kurder kom till Syrien på 20-talet, för diskrimineringen som Hafez al-Assad utsatte kurderna för gäller endast 350 000 kurder, dessa är de som kom till Syrien på 20-talet.

Citat:
Jo för kurder har bott i Syrien sen 1100 men inte i de områden kurderna i tråden kallar för kurdiska, och i de områden kurder har bott sen 1100talet, det handlade om några kurdiska stammar som följde med islamiska armen i olika uppdrag och sen tröttnat på krig och valde att bosätta sig i olika områden och där finns det spår och namn som bevisar att kurder har funnits där som tex Tall Kurdi som betyder kurdiskakullen och ligger i al-Ghouta, mellan Adra och Duma.

Ett annat ex är Jabal al-Akrad som betyder kurdernas berg i kanten av Aleppo.
Ang Ayyubiderna /Saladin så var de kurder men själva staten var inte kurdisk, det handlade om duktiga generaler som gjort karriär i den islamiska armen och lyckats ta makten.... som individer och inte som kurdisk stat, det var inte bara araber som hade makten i den islamiska riket utan många olika etniciteter hade makten då och då, araber, kurder, turkar och t.o.m slavar hade makten i några hundra år, du vet väl vilka mamlukererna va?

Vem som helst kunde göra karriär i den islamiska armen och en del av de som var duktiga på krig och smarta på politik lyckades ta makten.

Jag kan mitt lans historia(det mesta iaf) och gillar inte lögnerna vissa skriver i tråden.
Jag tror kurderna började göra "karriär" för 1000 år sedan, innan dess bestod de av fria nomad stammar i området som heter Kurdistan. Ayyubid dynastin var kurdisk, det handlade inte om karriär i militären, det var en dynasti som kontrollerades av kurder.

Citat:
Jag hatar inte, jag har inte förespråkat våld mot andra folkslag som vissa kurder gjort i tråden, det jag hatar är de terrorister som förstör mitt land och dödar mitt folk, och ogillar (inte hatar) egoister.
Jag vet inte de senaste veckorna har jag endast sett hatisk text från dig, du är bara duktigare på att gömma eller förklä din hat men det syns ändå. Sen ger det upphov till en kedjereaktion som förstör tråden.

Citat:
Jag har rätt att tycka som alla andra , sen om någon inte gillar det är hans problem inte mitt.
Jag skriver inte här för att folk ska gilla mig, respektera mig, sånt skiter jag i, tillhör inte generationen som jagar likes på fB eller forum, skriver här för att rapportera om det som händer i mitt land ur min och mina tankar om det .
Och om det är så viktig är jag 50+ , hur många år över vill jag inte berätta.
Ingen av oss skriver här för att få likes på FB eller forum, men vi kan föregå med ett gott exempel, speciellt om vi är i 50+ åldern, eller? För det är ungdomar här, om en man i 50+ åldern har fel på beteendet så kommer det att smita till de ungdomar som ser upp till dig. Jag börjar låta som en moraltant... strunt samma. Men för ett tag så trodde jag att du var en tonåring.

Citat:
Tog dina argument slut så du upprepar sånt terrorister skrivet sen dag ett?
Assad sagt att kurderna är en del av Syrien, men är ganska säker att han menar de som inte hotar Syriens säkerhet .
Nej, mina argument tar inte slut. Jag ville veta vad du tycker, därför frågade jag. Vilka terrorister?

Citat:
SAA finns i Hasakah och i Kamishli.
SAA var tvungen att satsa på de huvudstaden i första hand och på de områden som är strategisk viktiga för landet, det alla länder i krig, t.o.m Sverige, ÖB sagt för några månader sen att svenska armen kommer bara skydda Stockholm om landet är under attack.

Flygvapnet hjälpte YPG i Ayn al-Arab så gott de kunde, bombat på dagen och dörstört massa IS konvojer på väg till Ayn al-Arab, de har t.o.m bombat i närheten av staden, senast för några dagar sen.
Andra säger (t o m Assad sa något sånt) att SAA kan inte skicka flyget nära gränsen för turkar skjuter ner syriska plan. Din bild av kriget är helt annorlunda än den bild av kriget som vi får från nyheterna. Jag hoppas att du inte har förvandlats till en syrisk "Bagdad Bob"
Senast redigerad av Hommer 2014-10-21 kl. 19:25.
Citera
2014-10-21, 18:43
Medlem
Citat:
Hmm vad ska man tycka om detta? En idiot som ville ansluta sig till IS köpte en biljett till ISland
http://svenskbladet.se/utrikes/index.php?alias=ville_kampa_for_is_hamnade_pa_is_l and.html

Hahaha, är det en sida du hämtar nyheter ifrån?
Citera
2014-10-21, 18:47
Medlem
Citat:
Balkan är ju ett skräck exempel på hur det går när man håller på och delar ut länder till höger och vänster. Serbien, ett land med hög arbetslöshet, ålderstigen befolkning och inte mycket ljus i tunneln. Inget land i balkan är en förebild och absolut inget man skall ta efter. Snarare är hela balkan ett fruktansvärt skräckexempel man skall sky med alla medel
Balkan är inte skräckexemplet på hur det går för länder om man delar de höger och vänster - det är Syrien och Irak. Dessa två länder kom till på grund av händelserna efter och under Sykes-Picot-avtalet, mellan britterna och fransmännen. Därför är området en enda röra sen dess.
Senast redigerad av Hommer 2014-10-21 kl. 18:56.
Citera
2014-10-21, 19:19
Medlem
Kul att folk i tråden, främst pro-Assad människor skriver hur kurder ofta skriker på hjälp.
Ni kanske inte har fattat men eran hjälte Assad är bitch till Iran och Ryssland.
Syriens ekonomi är helt förstört. Hur tror ni Assad har råd att köpa in massa vapen, hålla armen i drift samt betala alla soldaters löner? Svaret är Iran. Utan Irans bidrag hade regimen kollapsat. Assad är alltså fullständigt beroende av Iran.

Hezbollah hade inte funnits utan Iran.

Så sluta upp med skitsnack som att kurderna är beroende av USA. Dom flesta länderna är beroende av stormakter/regionmakter.

Citat:
Mycket enkelt. Saudiarabien, Qatar, Turkiet, USA och Israel frukar en shiitisk makt expansion. Med ett starkt Iran, ett Irak som har alla förutsättningar att bli en stormakt i regionen om man hade fått arbeta ostört samt ett stabilt Syrien skulle maktfördelningen luta över mot denna shiitiska axeln.

USA är mot detta då man är allierade med Saudiarabien och inte har några intressen av att se ett Iran som ökar sitt inflytande.

Israel har som vi vet ett enormt hat mot Iran, detta tillsammans med att Hezbollah i Libanon även dom är trogna den shiitiska maktaxeln.

Turkiet har en ledare som fantiserar om att öka sin makt och expandera denna i mellanöstern. Han såg sin chans att få inflytande över den nya regeringen som skulle ta över efter Assad, slutade med att han skämde ut sig så det knakar om det.

Saudiarabien och Qatar drivs av sitt shiahat, dessa har enda sedan Saddam's fall gjort allt för att destabilisera Irak. De har hjälpt Saddams släktingar att omgruppera om de koordination med dessa har man finansierat terrorister i Irak ända sedan 2003. ISIS är inget nytt fenomen, de stackars irakierna har fått stå ut med de faderlösa hundarna i över ett decennium nu, tidigare var det Al Qaida i Irak med Al Zarqawi i spetsen. Med andra ord, det är ett proxy krig vi ser där folk får utlopp för sina perverterade planer på andra människor och andra länders bekostnad.
Ja, skyll allt på andra länder. Det finns ca 100 000 syrier som strider mot Assad. Massor med stammar runt om i landet går emot regimen. Varför är det så? Har dom blivit hjärntvättade av USA & co?
Citera
2014-10-21, 19:41
Bannlyst
Citat:
Hörde det också, men inte att IS konfiskerade utan att flygplanen av"misstag" släppt vapnen på IS .

Tackar.

Fin bildsamling

Det här är helt sjukt, först tillåter Turkiet att Peshmerga får gå över gränser för att hjälpa PYD sen så "råkar" USA släppa vapenleveransen fel till IS. Hur är det möjligt, visst går det men har dom ingen koordination och vet dom inte var kurderna är och var IS befinner sig? Allt det här är så jävla komplicerat att man inte vet något faktiskt.

Konstigt att ingen här främst kurder han anklagat att det är turkars fel att vapnen hamnat i händerna på IS?
Citera
2014-10-21, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milanista22
Ja såg det på video men samtidigt sägs det att usa har förstört de kort efter.

Nej de har inte förstört det, så länge det inte är bevisat. Har du bevis på det, inte i text utan bild?
Citera
2014-10-21, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Okunnig skulle jag nog inte påstå att jag är. Är ändå från Balkan så vet vad nationalism och kamp för mark är för något.

Allt handlar om kompromisser om Mellanöstern vill ta ett steg framåt. Kurderna behöver ett eget land i mellanöstern, man är för stort folk för att inte ha det. Om vi säger att kurdiska delen i Irak blir självständigt så är det ett stort steg för kurderna. Kurderna hade/blivit omtalade att förstått att omvärlden inte kommer vilja ha andra kurdiska regioner i omliggande delar ansluter sig utan att man får leva i dessa länder men där man blir behandlade som arabiska befolkningen tex.

Tycker inte man kan jämföra kurderna med andra minoriteter då kurderna är rätt många och har ändå en politisk och väpnad kraft som har visats i denna konflikten tex.

Tyst på dig ditt skräp!
På vems bekostnad skall Kurdistan skapas har du tänkt? Antar att du är serb och det enda ni vill ju att splittra Turkiet men det kommer inte hända, ska vi vara realistiska så är Serbien ännu närmre att delas upp än att Turkiet skulle det.

När vi ändå är på spåret om det, du är väldigt omtänksam serb om vill att kurder ska ha ett land, då kan du ju bidra med att ge bort en del av et land, ni bidrar ju ändå inget bra till världen, vad har ni gjort för bra som man kan nämna det senaste seklet förutom folkmord på muslimer, nämn ett exempel bara.

Bara för att man är många till antal betyder det inte att man har rätt till ett land idiot. Kurder är den näst största gruppen efter finnarna i Sverige. Ska kurder få ett land här i Sverige också om 50 år när dom är säkert mer än 1 miljon, bara idag finns det ca 200k kurder i Sverige.

För att få något lugnare mellanöstern så borde kurderna i sin helhet tagga ner lite och inte skrika för mycket; KURDISTAN KURDISTAN. Det gillas inte av någon, anledningen till att Iran ger lite stöd till kurerna är för att IS inte skall komma och operera i Iran också, inget annat.

Innerst inne så vill Iran, Irak, Syrien (Assad) och Turkiet att kurder som är bråkmakar som kämpar för ett kurdistan att dom förintats inget annat. Och för att för många länder inte splittras är det bästa att kurderna taggar ner ordentligt.

Ponera att ett Kurdistan skapas av det länder jag nämnt, hur tror du de skulle ha, tror du kurderna skulle ha som ett annat fungerande land? Då skulle hela jävla mellanöstern attackera Kurdistan. Det vi ser nu skulle vara en fis i rymden mot vad det skulle vara då din idiot. Håll dig till trådar om balkan och så, ta gärna en titt på aktuellan kriminalfall, där har du säkert något som intresserar dig din!!
Citera
2014-10-21, 20:08
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Kul att folk i tråden, främst pro-Assad människor skriver hur kurder ofta skriker på hjälp.
Ni kanske inte har fattat men eran hjälte Assad är bitch till Iran och Ryssland.
Syriens ekonomi är helt förstört. Hur tror ni Assad har råd att köpa in massa vapen, hålla armen i drift samt betala alla soldaters löner? Svaret är Iran. Utan Irans bidrag hade regimen kollapsat. Assad är alltså fullständigt beroende av Iran.

Hezbollah hade inte funnits utan Iran.

Så sluta upp med skitsnack som att kurderna är beroende av USA. Dom flesta länderna är beroende av stormakter/regionmakter.

Ja fast samtidigt har ju Syrien stöttat Iran en gång i tiden under Irak/Iran kriget och Hizbollah krigar mot Irans värsta fiende. Och sen har Assad bett Ryssland att bomba Daesh mål i Syrien? Har Hizbollah bett Iran om flygunder stöd i Syrien?

Det är stor skillnad på vilken hjälp man får. Syrien och Hizbollah får hjälp i form av bidrag. Kurderna är de ända som vill ha och får hjälp i militär form. Det har hänt i Irak och nu händer det i Syrien igen och det är alltid samma anledning. Stoppar inte USA Daesh åt er så blir ni slaktade. Kurder är inte kabbala att försvara sig själva, vi har sett det flera gånger nu.

Även om Iran eller Ryssland hade beväpnat kurder hade det varit samma sak. Ni hade gnällt på det ena och andra och slutligen hade USA ändå fått komma för att förhindra ett potentiellt folkmord.
Citera
2014-10-21, 21:50
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Notera att alla vid det här laget känner till att du håller på IS och att du bara sprider rykten, desinformation och påhittade historier i tråden.

Om jag hade hållit på IS hade jag sagt det rakt ut. Behöver inte några PKKurder som ska snacka i mitt namn. Du ska nog titta på dina enga påhittade historier först och främst. PYD och ISIS kan döda varandra i all oändlighet för min del...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in