2014-11-06, 02:25
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Jag har kollat på videon och måste säga följande:

ISIS propaganda maskin är mycket bättre än jag trodde. Hade jag varit en dum åsna utan någon mening med mitt liv, det vill säga utan kärlek, pengar, vettiga vänner, socialt liv, drömmar, mål och så vidare så hade jag fan gått med i ISIS (Nej jag stödjer inte ISIS och kommer aldrig gå med i ISIS så ingen missuppfattar, jag försöker förmedla att jag har full förståelse för hur vilsna människor väljer att gå med). Man ser ju klart och tydligt vilken genomslagskraft deras propaganda har. Dom framställer sig som mäktiga, fruktade, starkast, oändligt med resurser, hur ljus deras framtid är och hur heliga dom är som slåss för GUD.

Nyckeln förutom att motarbeta ISIS militärt är att bromsa deras mediala propaganda, stänga ner sidor och ta bort videos. Detta är lika viktigt som airstrikes osv.

Ni som inte sett videon, titta på den och sätt er i skorna av en vilsen individ som känner sig orättvist behandlad av detta livet. Det vill säga dom tittar omkring och ser att dom inte har något materialistiskt, dom har inga tjejer, dom har ingen kärlek, dom har inget bra jobb, dom har inga pengar, dom har ingen motivation, dom har inga mål, inga drömmar, inget vettigt socialt liv, ingen glädje. Låtsas att ni är en såhär värdelös människa, hade ni inte kunnat förstå hur dessa värdelösa och hopplösa individer kan välja att gå med ISIS för att känna sig fulländade och en del av något större?

Detta citatet är väldigt viktigt och knyter an till det jag skrivit:

“The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.”
- Mark Twain.
Håller helt med dig, tänkte exakt samma sak när jag kollade på videon. Det är slowmotion, specialeffekter och grejer. Man tror att grabbarna är odödliga. Dock visar man ju inte de tusentals slaktade Daesh som ligger bakom kameran. Men det är klart, det är lätt för oss insatta att hitta felen i videon.
Förstår också som du säger varför de riktigt fula killarna i Bergsjön som aldrig sett en fitta går med i Daesh. Psykiskt svaga individer som inte kan få en tjej, lär vara väldigt enkla att manipulera. Speciellt med sån här skit.

Ska också avsluta med ett favoritcitat:

"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing".
Edmund burke.
Citera
2014-11-06, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt
"Barrel bombs" ... Dem är "onda" för att dem inte är laserstyrda eller? Har inte riktigt förstått problemet med dessa bomber.

Tro inte att civila bor i Aleppo som vanligt, speciellt inte i dem rebellkontrollerade områdena. Dock så finns det ju en fördel för lojalisterna i att civila inte uppehåller sig i dem rebellkontrollerade områderna heller. Tvivlar dock verkligen på att man medvetet siktar på civila då detta bara ger mer luft under vingarna till rebellerna...

Kartan påvisar också att flygbombningarna verkar vara koncentrerade kring "heta-områden" i Aleppo dessutom. Jämför med denna karta; https://imgur.com/a/7E3zK ... Dessutom så har rebellerna inte samlingsområden på samma ställen hela tiden etc etc...

Det där med sunni vs. shia/alaviter är propaganda som salafisterna/rebellerna och NATO önskar och propsar för. Det stämmer inte att konflikten är så, det är massvis med sunnis i SAA och NDF. "Muftin" i Syrien är polare med Assad ... Försvarsministern och tidigare ÖBn i SAA är sunni etc.

Problemet med "Barrel bombs" är dom bokstavligen bara kastas ner ifrån en helikopter och att dom är byggda att det ska komma så mycket splitter skada som möjligt därför gör det att man kan omöjligt använda dom mot mål i Aleppo att man någon som helst aning vilka som tar skada ( Kolla hur IDF gjorde när dom gjorde bombningar mot ett mycket mer befolkningstätt område som Gaza) Visst det blir alltid civila som skadas men med dom där bombarna så säger man att man inte bryr sig ett skvatt. Så massor med barn och kvinnor dör , men du kanske inte ser något problem i det?

Bashar taktik har i två år nu varit att omringa rebellernas område och sedan konstanta bomba städerna/områdena tills dom förlorar all moral och att rebellerna omöjligt kan föra en fungerande "regering " i dessa områden ( det säger dom flesta experter som är objektiva , men fortsätta att tveka du )

Haha du verkar ha väldigt lite koll på konflikten i såna fall om du inte tror att till stor del att den är byggd på sekterism. Finns säkert en del sunnis i SAA, vissa kanske till och med vill vara där och slåss för Bashar. Tvekar att du hittar många i NDF dock. Såklart att det finns sunnis i regeringen landet består till största del av sunnis men hela säkerhetsapparaten och högsta hönsen inom militären samt den militär ryggraden (Republican guard, 4th Armoured Division osv) bygger på stödet av alwaiter
Citera
2014-11-06, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Vad gör olagliga beväpnade grupper inne i en storstad? Vad hade Sverige gjort om en djävla massa terrorister hade tagit över halva stockholm? Eller vad hade USA gjort för den delen, om de var utsatta för ett liknande scenario? Ett hett tips är att kolla upp hur jänkarna handskades med Falluja i Irak. Första ledtråden är vit fosfor i mängder.

Du kallar dom terrorister? Vad är en terrorist? Är man inte terrorist om man kastar ner tunnor med bomber ifrån en helikopter och dödar massor med kvinnor och barn? Om vi hade massor med protester i Stockholm hade vi nog inte börjat skjuta på dom som Bashar gjorde i början. Jag är mycket medveten om att många av rebellerna idag har en väldigt sunni islamiskt syn. Men problemet är helt enkelt att sunni majoriteten inte vill bli styrda av vad dom ser som en Alawit som är en lyd regim åt Iran. Ni får inte glömma att sunni befolkningen har gjort revolution innan denna.

Jag är medveten om alla hemskheter U.S.A har gjort inklusive användningen av vit fosfor, men det ursäktar väl inte vad Assad gör? Och U.S.A var aldrig i närheten av skapa så mycket civila dödsoffer som Bashar har gjort mot sitt folk. Och det skulle ingen i väst acceptera eller.
Senast redigerad av kolingen321 2014-11-06 kl. 03:38.
Citera
2014-11-06, 08:39
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det kanske är långsökt. Sahli Muslim är ledare över PYD vars militära gren är YPG. Om en sådan person i ledarposition uttalar sig om att FSA kommer få använda kurdiskt kontrollerat territorium där ändamålet är att förhindra SAA från en inringning av Aleppo - så innebär det att man direkt samarbetar med fienden rörande ett strategiskt viktigt territorium. Detta kommer sannolikt inte att accepteras.

Regeringen kan acceptera att YPG är "neutrala" i den bemärkelsen att de samarbetar lite med FSA rörande försvar i mindre viktiga städer - Kobane. När det däremot börjar röra sig om Aleppo kan saker och ting förändras. SAA har egentligen inte ett större militärstrategiskt syfte med att ha närvaro i al-Hassake regionen. Det är enbart en manifestation om att man kontrollerar territorium utöver västkusten. Om det vill sig så illa att SAA bestämmer sig för att anfalla kurderna i Aleppo kan dessa soldater evakueras. Jag tror dock detta inte inträffar - men förlusten ligger snarare på YPG i sådana fall då vi vet att den syriska regeringens flyganfall varit förödande för rebellerna i övriga delar av landet.

Nu är det inte YPG som styr i Aleppo, utan en annan grupp. Huruvida Sahli Muslim har kontroll över Jabhat al-Akrad kan jag inte uttala mig om. Har hans uttalanden bekräftats?

Jag kan även tillägga att det inte hade varit förödande om Sheikh Masqoods östra delar användes av FSA som försörjningslinjer. SAA är nära att blockera Sheikh Masqoods östra delar vid området norr om Bostan Pasha och Ein al-Tal. Det är dock svåra områden att erövra.

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=36.233889&lon=37.165375&z=14&m=b&sear ch=Aleppo
Det är endast en twitter medelande. Samma källa säger att SAA har nästan omringat Aleppo och att endast al kastello vägen - rebellerna sista försörjningslinje - återstår.

YPG:s neutralitet bör accepteras av regimen även om FSA tilläts använda Sheikh Maqsood som försörjningslinje. Såvida Assad är inte helt vrickad så bör man inte frukta en attack från regimen. Regimen bör inte se det som förräderi, för YPG är inte en del av SAA eller har inte lovat regimen lojalitet. Jabhat al-Akrad samarbetar med YPG i Sheikh Maqsood.
Senast redigerad av namo 2014-11-06 kl. 09:14.
Citera
2014-11-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Det är endast en twitter medelande. Samma källa säger att SAA har nästan omringat Aleppo och att endast al kastello vägen - rebellerna sista försörjningslinje - återstår.

YPG:s neutralitet bör accepteras av regimen även om FSA tilläts använda Sheikh Maqsood som försörjningslinje. Såvida Assad är inte helt vrickad så bör man inte frukta en attack från regimen. Regimen bör inte se det som förräderi, för YPG är inte en del av SAA eller har inte lovat regimen lojalitet. Jabhat al-assad samarbetar med YPG i Sheikh Maqsood.
Jabhat Al-akrad
Citera
2014-11-06, 09:16
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Jabhat Al-akrad
Jag använder mobilen, autocorect har ställt till det Men jag har ändrat.
Citera
2014-11-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Problemet med "Barrel bombs" är dom bokstavligen bara kastas ner ifrån en helikopter och att dom är byggda att det ska komma så mycket splitter skada som möjligt därför gör det att man kan omöjligt använda dom mot mål i Aleppo att man någon som helst aning vilka som tar skada ( Kolla hur IDF gjorde när dom gjorde bombningar mot ett mycket mer befolkningstätt område som Gaza) Visst det blir alltid civila som skadas men med dom där bombarna så säger man att man inte bryr sig ett skvatt. Så massor med barn och kvinnor dör , men du kanske inte ser något problem i det?

Bashar taktik har i två år nu varit att omringa rebellernas område och sedan konstanta bomba städerna/områdena tills dom förlorar all moral och att rebellerna omöjligt kan föra en fungerande "regering " i dessa områden ( det säger dom flesta experter som är objektiva , men fortsätta att tveka du )

Haha du verkar ha väldigt lite koll på konflikten i såna fall om du inte tror att till stor del att den är byggd på sekterism. Finns säkert en del sunnis i SAA, vissa kanske till och med vill vara där och slåss för Bashar. Tvekar att du hittar många i NDF dock. Såklart att det finns sunnis i regeringen landet består till största del av sunnis men hela säkerhetsapparaten och högsta hönsen inom militären samt den militär ryggraden (Republican guard, 4th Armoured Division osv) bygger på stödet av alwaiter

Återigen vad gör beväpnade grupper inne i en storstad tillsammans med civila? Om terroristerna hade brytt sig om civila så hade de undvikit tätbefolkade områden och fokuserat på militära mål istället. Du kanske missade dokumentären på svt om barnen i konfliken som får gå och samla material till pappas bomber? Sen tycker jag att du är otroligt korkad, det är krig och ALLA parter använder alla medel för att få ett övertag i konflikten. Kolla på terroristernas hemagjorda vapen som "hellcanons". Är de precsisionsvapen med laserstyrning? Sen verkar du ha missat konceptet klusterammo, som fungerar på samma sätt som barrelbombs.

Skevt att du skriver "rebellernas område", som att de har någon som helst legimitet att okupera ens en centimeter av något lands territorium? Ser det bara som positivt att de blir omringade och får svälta ihjäl, inte mer än rätt om de inte ger upp. Föra en "fungerande regering" hahaha. Var det dagens skämmt eller? Jag gillar även dina "experter" du refererar till, det brukar låta så när man inte har något under fötterna.

Du verkar ha sjukt dålig koll på konflikten, när du börjar svamla om sekterism. Du vet om att landets president är gift med en sunni brud? Skummt att han inte har barellbombat henne än. Kan råda dig att skumma igenom tråden så kommer du hitta mycket källor om hur det ser ut inom SAA/NDF med sunnis osv.
Citera
2014-11-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Du kallar dom terrorister? Vad är en terrorist? Är man inte terrorist om man kastar ner tunnor med bomber ifrån en helikopter och dödar massor med kvinnor och barn? Om vi hade massor med protester i Stockholm hade vi nog inte börjat skjuta på dom som Bashar gjorde i början. Jag är mycket medveten om att många av rebellerna idag har en väldigt sunni islamiskt syn. Men problemet är helt enkelt att sunni majoriteten inte vill bli styrda av vad dom ser som en Alawit som är en lyd regim åt Iran. Ni får inte glömma att sunni befolkningen har gjort revolution innan denna.

Jag är medveten om alla hemskheter U.S.A har gjort inklusive användningen av vit fosfor, men det ursäktar väl inte vad Assad gör? Och U.S.A var aldrig i närheten av skapa så mycket civila dödsoffer som Bashar har gjort mot sitt folk. Och det skulle ingen i väst acceptera eller.

Jag har ingen riktigt klar definition på terrorism, men jag brukar börja dra gränsen någonstans med att folk beväpnar sig för att störta en regering, sen brukar jag ruttna någonstans vid bilbomber och halshuggningar. För att inte snacka om att det strömmar till slödder ifrån hela världen då de lockas av självmord och massakrar.

Du verkar ha missat vad som hände i Göteborg vid kravallerna där, tror det var 2001. En snubbe som försökte kasta sten mot polisen vart skjuten. Sverige som ett idag sekulärt land, likt Syrien hade aldrig accepterat att några skäggapor försöker ta makten. Sen verkar du ha en skev bild av vad som hände i början av konflikten, det är bara att skumma bakåt i denna tråd så kommer du att hitta svar.

Kan du ge mig en trovärdig källa på att majoriteten av sunnis i Syrien inte vill bli styrda av en allawit som Assad? Risken finns att du har hört denna fras av dina terroristpolare och därmed har förvandlats till en sanning i ditt skeva huvud. Ett tips angående tidigare försök att ta över makten, kolla upp muslimska brödraskapet i Syrien, så kanske du får svar på dina funderingar.

Jag jämnför inte med USAs hemskheter, utan tog det som ett exempel. Det är roligt att ni terroristkramare alltid skyller civila dödsoffer på Assad, jag menar terroristerna har ju aldrig gjort en fluga förnär.

Ett hett tips till dig innan du ger dig in på denna tråd är att komma med lite mer slipade argument och läsa på lite, annars gör du dig till åtlöje och blir bara uppäten.
Citera
2014-11-06, 12:50
Medlem
Ni Syrien motståndare,

Varför är ni emot ett sekulärt Syrien, det bästa arabiska landet innan terroristerna kom dit.
Fri skola, sjukvård osv.
Kvinnor kunde leva fritt, diskoteken var fulla, jag kan fortsätta.
Syrien var inte som dom andra inavlade arab länderna där alla gifter sig med sina kusiner utan dom var bättre.

Känn på denna låt o öppna era ögon ,
http://youtu.be/KkmqqM4ayEM
Citera
2014-11-06, 14:37
Medlem
Citat:
Jag har ingen riktigt klar definition på terrorism, men jag brukar börja dra gränsen någonstans med att folk beväpnar sig för att störta en regering, sen brukar jag ruttna någonstans vid bilbomber och halshuggningar. För att inte snacka om att det strömmar till slödder ifrån hela världen då de lockas av självmord och massakrar.

Du verkar ha missat vad som hände i Göteborg vid kravallerna där, tror det var 2001. En snubbe som försökte kasta sten mot polisen vart skjuten. Sverige som ett idag sekulärt land, likt Syrien hade aldrig accepterat att några skäggapor försöker ta makten. Sen verkar du ha en skev bild av vad som hände i början av konflikten, det är bara att skumma bakåt i denna tråd så kommer du att hitta svar.

Kan du ge mig en trovärdig källa på att majoriteten av sunnis i Syrien inte vill bli styrda av en allawit som Assad? Risken finns att du har hört denna fras av dina terroristpolare och därmed har förvandlats till en sanning i ditt skeva huvud. Ett tips angående tidigare försök att ta över makten, kolla upp muslimska brödraskapet i Syrien, så kanske du får svar på dina funderingar.

Jag jämnför inte med USAs hemskheter, utan tog det som ett exempel. Det är roligt att ni terroristkramare alltid skyller civila dödsoffer på Assad, jag menar terroristerna har ju aldrig gjort en fluga förnär.

Ett hett tips till dig innan du ger dig in på denna tråd är att komma med lite mer slipade argument och läsa på lite, annars gör du dig till åtlöje och blir bara uppäten.

Att du orkar.. smartskaftet fattar ju inte att USA jämnar staden med marken i motsvarande situation. Vad hände med Fallujah när USA gav sig fan på att rensa den från "terrorister"?
Inte fan var det några små futtiga tunnbomber som användes iallafall utan ordentliga bomber stora nog att slå ut hela kvarter.
Citera
2014-11-06, 14:42
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Ni Syrien motståndare,

Varför är ni emot ett sekulärt Syrien, det bästa arabiska landet innan terroristerna kom dit.Fri skola, sjukvård osv.
Kvinnor kunde leva fritt, diskoteken var fulla, jag kan fortsätta.
Syrien var inte som dom andra inavlade arab länderna där alla gifter sig med sina kusiner utan dom var bättre.

Känn på denna låt o öppna era ögon ,
http://youtu.be/KkmqqM4ayEM
Svårt.

Alltid ett bra tecken på bra ledarskap i ett land när diskoteken är fulla. Hoppas alla tar och lyssnar på låten, den förändrade hela min åsikt om konflikten i alla fall.
Citera
2014-11-06, 15:27
Medlem
Citat:

Jo jag blir verkligen uppäten av dig "brurchan" som kör väldigt slipade argument som kallar mig "terroristkramare " och kallar alla som inte håller med dig terrorister( kanske den absolut mest korkade och använda arguments tekniken som finns) Du visar själv aldrig några källor men kallar mig idiot för att jag inte gör det, du ber mig vissa källor på att Sunnis inte gillar att bli styrda av Shia ledare? Du ber mig vissa källor hur Assad använder taktiken att omringa rebell städer och sedan bomba dom till underkastelse? (kolla hur Assad van slaget över Homs där har du ett väldigt bra exempel) Kolla på en jävla karta hur kriget har sett ut, kolla på wikipedia hur MÖ fungerar. Du verkar ju inte ens ha grundläggande koll om läget i Syrien eller i MÖ överhuvudtaget (https://www.youtube.com/watch?v=g1NgB6GZV8k https://www.youtube.com/watch?v=_-roW5Y7vbw ) Kolla dom är länkarna så får du lite grundläggande kunskap .

Jag är medveten om att Assads fru är sunni( haha du är så patetisk, tro mig kan mycket mer om hela regionen och konflikten en du ) Men bara för att hans fru är sunni så spelar faktumet inte roll att sunni inte vill bli styrda av shia? Kolla vad som har hänt i Irak, i princip alla sunni områden gjorde revolt och slutade med att det blev IS. Kolla revolten i Hama 1982, kolla Bahrin idag (shia som inte vill bli styrda av sunni) kolla jävla kriget i Lebanon (samt konflikterna som finns där nu ) I hela MÖ finns det sekteriska konflikter (säger inte att det bara är sektarism men det är en väldigt stor del ) Problemet är att länderna i MÖ vet inte hur dom ska dela på makten inom deras länder med dom olika folkgrupperna och religionerna .

Jag vet inte ens om jag orkar fortsätta skriva med dig, att påstå att det finns massor av sunnis i NDF ? vet du ens vilka som låg bakom skapandet NDF och vad det är? Du har så lite koll om grundläggande saker att det inte går att ha en debatt.

Dom Syriska ungdomarna hade stora demonstrationer i början ( det fanns säkert folk som kastade stenar och gjorde ännu värre saker ) men faktum kvarstår att majoriteten av sunni befolkningen inte vill ha Assad som deras ledare så när armen började skjuta på dom så tog dom upp vapen och många lämnade armen och skapade områden som dom styrde, du kallar dom terrorister .Vilket enligt dig ursäktar att Assads styrkor får kasta tunnor med bombar ner mot Aleppo som dödar hundratals barn och kvinnor. För att Assad är "legitim" ? För att han tog över tronen ifrån sin pappa som tog makten med vapen och våld exakt som sunni rebellerna försöker göra nu, men enligt dig så blir dom terrorister då fast dom gör exakt som Assads pappa och hans alawit officerare för att få makten. Makt som dom kunde ta relativt enkelt, för under kolonial tiden under Frankrike så hade alawiterna fått en stor del av makten och gav höga positioner inom militären för dom såg som mindre nationalistiska en sunni majoriteten så därför ett mindre hot mot det Franska styret.

Gissar på att du brushan inte tycker grupper som hizbollah är några terrorist organisationer?

Själv tycker jag man är lika korkade om man väljer shia,sunni eller vill vara en liten jude. Alla religioner är lika korkade för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in