2014-10-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Jag är mer rädd för att dessa flyg som IS beslagit ska användas för Kamikaze attacker..
Det är nog de enda IS kan klara av med flyg, och du har rätt de har också varnat för det.
Citera
2014-10-21, 12:43
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Du är en envis människa som alltid har "rätt"
Nej inte alltid men ofta och FN är inte neutral utan kontrollerad av USA&co.
Kan du som vet allt berätta för oss hur många år eller dagar av sanktioner har Israel haft sen starten? Och hur många år av sanktioner Syrien haft under samma tid?
Kan du berätta för oss hur många FN resolutioner har Israel brutit och vad straffet blev?
Varför straffas Iran för sin kärnprogram men ingen pratar om Israels kärnvapen?

Citat:
Fast de använder ordet "fighter" för daesh också, och som sagt det är en underground press.
Vem är envis här? Du envisas om en sak som är en självklarhet för de flesta.

Citat:
Du pratar om storleken på slaget, men jag pratade om vikten av slaget; det är skillnad.
Ingen speciellt med slaget, IS hade en offensiv på Hasakah och de misslyckades där, det betyder inte slutet för IS.

Citat:
Nej, jag menade att daesh har det lättare att få fästen i sunni områden
Nopp, som sagt bor det minst 16miljoner sunni i Syrien och hur många % har anslutit sig till IS, rätt är att IS får fästen bland islamister, både kurder och araber.

Citat:
Hur nytt är denna "påhitt" enligt dig?
Ganska nytt.

Citat:
Det står att 10% består av kurder armenier och andra.
Ja och det är som jag skrev fel, du som vet allt bör veta att minst 10% av av befolkning är kurder, och som du vet är kurder inte araber och som du vet finns det andra etniciteter i Syrien, så hur kan det stämma att 90% är araber?

Citat:
Klart att det finns kristna araber. Kristendomen överlevde alltså överlevde kristna araber också, många kyrkor är multietniska som t ex Grekisk-ortodoxa kyrkan i Antiocha.
Kristendomen har överlevt, har inte påstått annat men de kristna arabiska stammarna i söder var snabba på att konvertera till islam.
Islam i början var inte lika IS idag, kristna kunde bo bland muslimer utan problem, kristna och muslimer delade stor kyrkan i Damaskus, hälften av kyrkan gjordes om till moske, man hade en ingång och sen gick kristna till höger och muslimer till vänster, det funkade bra ganska länge.

Citat:
Endast egyptier är inte araber men de andra länderna som du räknar är majoriteten av befolkningen araber.
Lägg av vad hände med original befolkning då? En liten del av de länder är äkta araber, en del av arabiska armen stannade kvar och blandade sig med original befolkning men majoriteten är inte araber.

Jag och de flesta från området kan med 90% säkerhet peka ut en marockan, eller en sudanes bland tusen syrier .
Citera
2014-10-21, 13:14
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Man går all in mot kurderna i både Irak och Syrien, bara jag som tycker kriget börjar bli ett krig mellan IS och kurderna?

Skämtar du eller? Vilka tror du att ISIS trupperna runt Kobani är? Många är kurdstammar som misshandlades och fördrevs från området när YPG tog över från Assad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Strider har blossat upp mellan IS och kurder i Kobane efter 2 dygns lugn, en talesman för kurderna säger de behöver tyngre vapen och inte manskap som han anser är tillfäckligt. USA har också bombat IS ställningar.

De vill inte förlora kontrollen över Ayn Al-Arab därför säger de att de inte behöver manskap. De är rädda att Peshmerga ska komma dit och riskera deras maktbas. Många kurder de fördrev när de tog över var just kurder i sympati med Barzani.
Citera
2014-10-21, 13:18
Medlem
sorias avatar
Citat:
Du låter så rasistisk!
Vad i det jag skrev var rasistisk?

Citat:
Det finns kurdiska efterlämningar om du letar efter det - Krak des Chevaliers är skapad av kurder, Ayyubiderna har byggt Nimrod Fortress och det mesta av Aleppos citadell är byggd av Ayyubiderna mm...
Japp men vi diskuterade områden som kurderna i tråden kallas för kurdiska, städer som de påstår är kurdiska.
Jag skrev om du minns att majoriteten av kurderna är barn/barnbarn till flyktingar, citerar mig själv ifall du glömt det
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Kurderna kom till Kamishli först 1927 , staden som räknas ha största samling av kurder, kurderna kom också på 20talet till Ayn al-Arab , samma sak i många områden, majoriteten av kurderna i Syrien är flyktingar eller barn/barnbarn till flyktingar som kom på 20talet.
Har du (eller andra kurder) undrat varför jag skrev majoritet?
Varför skrev jag inte alla eller varenda kurd?

Jo för kurder har bott i Syrien sen 1100 men inte i de områden kurderna i tråden kallar för kurdiska, och i de områden kurder har bott sen 1100talet, det handlade om några kurdiska stammar som följde med islamiska armen i olika uppdrag och sen tröttnat på krig och valde att bosätta sig i olika områden och där finns det spår och namn som bevisar att kurder har funnits där som tex Tall Kurdi som betyder kurdiskakullen och ligger i al-Ghouta, mellan Adra och Duma.

Ett annat ex är Jabal al-Akrad som betyder kurdernas berg i kanten av Aleppo.
Ang Ayyubiderna /Saladin så var de kurder men själva staten var inte kurdisk, det handlade om duktiga generaler som gjort karriär i den islamiska armen och lyckats ta makten.... som individer och inte som kurdisk stat, det var inte bara araber som hade makten i den islamiska riket utan många olika etniciteter hade makten då och då, araber, kurder, turkar och t.o.m slavar hade makten i några hundra år, du vet väl vilka mamlukererna va?

Vem som helst kunde göra karriär i den islamiska armen och en del av de som var duktiga på krig och smarta på politik lyckades ta makten.

Jag kan mitt lans historia(det mesta iaf) och gillar inte lögnerna vissa skriver i tråden.

Citat:
Jag tycker att folkslag som hatar varandra inte ska kommentera varandra - det låter så rasistisk och pinsamt, man skäms som människa.
Jag hatar inte, jag har inte förespråkat våld mot andra folkslag som vissa kurder gjort i tråden, det jag hatar är de terrorister som förstör mitt land och dödar mitt folk, och ogillar (inte hatar) egoister.

Citat:
Hur ska någon ur din folkgrupp respektera dig om du låter som du gör Soria? Jag vet inte hur gammal du är Soria men jag börjar tappa respekten för dig.
Jag har rätt att tycka som alla andra , sen om någon inte gillar det är hans problem inte mitt.
Jag skriver inte här för att folk ska gilla mig, respektera mig, sånt skiter jag i, tillhör inte generationen som jagar likes på fB eller forum, skriver här för att rapportera om det som händer i mitt land ur min och mina tankar om det .
Och om det är så viktig är jag 50+ , hur många år över vill jag inte berätta.

Citat:
Berätta istället hur Assads regim ser på kurderna
Tog dina argument slut så du upprepar sånt terrorister skrivet sen dag ett?
Assad sagt att kurderna är en del av Syrien, men är ganska säker att han menar de som inte hotar Syriens säkerhet .

Citat:
varför lämnade regimens soldater Hasaka och andra områden som kontrolleras av kurder nu?
SAA finns i Hasakah och i Kamishli.
SAA var tvungen att satsa på de huvudstaden i första hand och på de områden som är strategisk viktiga för landet, det alla länder i krig, t.o.m Sverige, ÖB sagt för några månader sen att svenska armen kommer bara skydda Stockholm om landet är under attack.

Flygvapnet hjälpte YPG i Ayn al-Arab så gott de kunde, bombat på dagen och dörstört massa IS konvojer på väg till Ayn al-Arab, de har t.o.m bombat i närheten av staden, senast för några dagar sen.
Citera
2014-10-21, 13:19
Medlem
sorias avatar
En fråga till turkarna i tråden, har ni sett intervjuer med gisslan som IS släppte?
Citera
2014-10-21, 13:29
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Fast nu har vi ju facit i hand, varken FSA eller SAA kan klara av IS
Bara i din egen hjärna, de som följt konflikten vet att SAA har lyckats på de fronter de satsat på som i al-Ghouta,Qalamoun, Hama, Homs och Aleppo.

Citat:
vad spelar det för roll om kurderna från början hade valt sida bland dessa två?
Mycket mycket mycket, kurdiska byar och städer skulle vara säkrare och YPG kunde få vapen från regeringen.

Citat:
Just nu är IS väldigt fördelaktig för Assad
Jasså, är de fördelaktiga genom att ta baser som bas17, bas121, flygplatser som al-Tabqa och Meng?

Citat:
Så du menar att det är bättre att han ärvt den absoluta makten över Syrien?
Det du skrev var lögn och jag gillar inte lögner, skriv som det är istället.

Citat:
Ja och Syrien tillhör MÖ och de avviker inte från regeln. Han är en diktator/envåldshärskare.
Han är folkvald och det senaste valet är ett bra bevis på folkets vilja .

[url]
Citat:
Vad kom först hönan eller ägget?
Det är självklart hönan, fattar inte hur folk försätter med detta när vetenskapen bevisat att det är hönan som kom först

Citat:
Från ditt perspektiv så kan saker och ting te sig så, men antagligen så har kurderna samma åsikt om andra. Det ligger inte i människans natur att lägga skulden på sig själv.
Igen och för sista gången, kurder har uppmuntrat till folkmord och halshuggningar på andra etniciteter, så lågt kommer jag aldrig sjunka .
Citera
2014-10-21, 13:40
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
En fråga till turkarna i tråden, har ni sett intervjuer med gisslan som IS släppte?

Ja, första dagarna. Sen glömdes det bort. Det är så mycket skit som händer att allt glöms bort i Turkiet efter 2-3 dagar.
Citera
2014-10-21, 13:40
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Man går all in mot kurderna i både Irak och Syrien, bara jag som tycker kriget börjar bli ett krig mellan IS och kurderna?

Dom trappar up sina självmordsattacker i Bagdad också, över 200 civila shiamuslimer har dött bara senaste veckan. Igår dog över 20 i en moské.
Citera
2014-10-21, 14:14
Medlem
Supporters avatar
Mycket snack om historia, kurder, vem som äger mark och annat babiansnack just nu.

Jag postar en del gamla och nya bilder på SAA som jag för övrigt hoppas kommer gå ur detta som segrare, vare sig det är mot några skäggapor eller kurder i slutändan.

Försvarsministern besöker trupperna
http://i59.tinypic.com/29m7peu.jpg

Aleppos tiger. Förmodligen en av dom skickligare befälen SAA förfogar över
http://i60.tinypic.com/30tl0nq.jpg

Genomgång innan strid, Aleppo
http://i61.tinypic.com/16aa0rc.jpg

Palestinierna (PLF)
http://i58.tinypic.com/m8i6jc.jpg

Assad med sina grabbar
http://i61.tinypic.com/2jg6p9c.jpg

Syriska stridspiloter
http://i57.tinypic.com/107kp35.jpg

En leksak som lär vara deras favorit, uppgraderad version av MIG 29
http://i58.tinypic.com/2i1d2cj.jpg

Syrisk förstelöjtnant på ceremoni för Assad då han blev nyvald president i år
http://i57.tinypic.com/2nbasyd.jpg

Syriska fallskärmsjägare på 80-talet
http://i58.tinypic.com/x52l41.jpg

Finns de som är piloter också
http://i58.tinypic.com/muy2qp.jpg

Damaskus
http://i62.tinypic.com/300uulc.jpg

Cred till SAA som håller ISIS och andra islamistapor utanför dessa områden
http://i57.tinypic.com/2ql5xlg.jpg
Citera
2014-10-21, 14:17
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Dom trappar up sina självmordsattacker i Bagdad också, över 200 civila shiamuslimer har dött bara senaste veckan. Igår dog över 20 i en moské.

Bagdad och shia delen av Irak måste tyvärr rensas på sunnimuslimer. Det är ända vägen framåt.
Citera
2014-10-21, 14:23
Medlem
sorias avatar
Citat:
De vet hur man ska formulera sig och faktum kvarstår att kurderna i praktiken blir diskriminerade i landets politiska makt.

Jag frågade dig specifik om källor på att just kurdiska partier var förbjudna
Citat:
Antar att du har säkra källor på att just kurdiska partier var förbjudna i Syrien....eller?
Du svarar med en länk och bokstavligen skriver YPD är förbjuden, i hela ditt länk nämndes inte PYD så varför ljuger du?

Du visar det igen, du försätter tro att kurderna är universums centrum, hela Syrien inrikespolitik handlar om kurder och bara kurder

Har du funderat på varför denna lag kom?
Den är till för att skydda minoriteter i Syrien och som du vet är kurderna ett av dessa minoriteter, tänk om religiösa och etniska partier varit godkända vem tror du förlorar på detta?

Tänk om i nästa riksdags val fanns det kurdiskapartier, arabiska partier, assyriska partier, sunnipartier, vilket parti skulle få majoriteten av rösterna?
Ju arabiska och sunni partier, det är dessa som får majoriteten av stolarna i riksdagen och det är de som kommer bestämma .

Regeringen ville inte få samma utveckling som i Irak där shia röstar på shia partier och kurder på kurdiska partier och sunni på sunni partier, oavsett vilken politik dessa partier har, är det bra för landets utveckling?
Shia partier i Irak kommer alltid få majoriteten av rösterna.

Den lag du inte gillar är en säkerhet för att Syrien ska försätta vara sekulär och enad, inte delad på olika etniciteter och religioner, rasister gillar inte såna lagar

Citat:
Kurderna har under syriska historian gjort avtryck, Salladin och den där kända borgen kommer jag på nu.
Nopp du kom inte på det utan du läste vad Hommer skrev du borde skämmas, du som kurd bör kunna ditt folks historia och inte bara läsa lögner och skitpropaganda .

Läs mitt svar till Hommer , Saladin var inte representant för kurder, lika mycket som kurdiska jihadister i IS representerar alla kurder. Saladin var en soldat i islamiska armen och gjorde bra karriär .

Citat:
Men notera dock att Damaskus alltid sett på minoriteter med misstänksamma ögon.
NEJ det finns flera etniciteter i Syrien och alla är lika, de som Damaskus tittar misstänkt på är terrorster och de som samarbetar med terrorister, och de som hotar landets säkerhet, spelar ingen roll om dessa är kurder,alawiter eller druz.

Citat:
Det ligger inte i deras intresse att starta påkostade arkeologiska projekt där resultatet på något sätt skulle stärka dessa grupper. Dem har ju infört arabisering i syfte att förstöra deras existens och förändra regionens prägel.
Vilken skit du kommer med, som jag skrev har olika museer,universitet och organisationer från fler länder grävt i Syrien de senaste 100-150åren.....jag visste att du skulle gnälla på syriska grävningar och därför nämnde jag inte dessa.

Syrien är ett av de bästa länder i MÖ som tar hand om sina minoriteter och skäms inte för sin historia, på syriska pengar står det Syrien på flera språk som historisk användes i Syrien.
Och på national historiska museet kan du se landets historia representerat, alla folkslag,minoriteter, alla kungar,riken osv....inget att skämmas för.

Citat:
Ingen bryr sig om detta förutom du och några andra på ett forum och vad har ni för inflyttande i vem som tar över vad där nere?
Du bryr dig visst, barnsligt när argumenten tar slut så spelar du ointresserad du och andra kurder bryr er om detta annars skulle ni inte engagera er.

Citat:
Det står vist var källan kommer ifrån, det är en bok. Om du trycker på fotnoten så har du alla uppgifter som du behöver för att hitta boken.
Nopp, kan inte läsa var siffran kom från, visst det står något om en bok som skrev 92 men det är allt, var denna författare hämtat sina siffror? Står det verkligen så i boken eller har någon kurd citerat fel som du tex gjorde när du länkade till en källa och bokstavligen skrev att PYD var förbjuden när inget stod om PYD i din källa.

Citat:
Jag förstår inte ens varför vi diskuterar dessa saker, förstår du?
För du ljög, behöver jag citera det du skrev?
Du få skriva precis vad du vill men om det inte stämmer kommer jag (i mån av tid) kommentera det .
Citera
2014-10-21, 14:24
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ja, första dagarna. Sen glömdes det bort. Det är så mycket skit som händer att allt glöms bort i Turkiet efter 2-3 dagar.
Vad sa de då?
Finns det video eller artiklar om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in