Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
De vet hur man ska formulera sig och faktum kvarstår att kurderna i praktiken blir diskriminerade i landets politiska makt.
Jag frågade dig specifik om källor på att
just kurdiska partier var förbjudna
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Antar att du har säkra källor på att just kurdiska partier var förbjudna i Syrien....eller?
Du svarar med en länk och bokstavligen skriver YPD är förbjuden, i hela ditt länk nämndes inte PYD så varför ljuger du?
Du visar det igen, du försätter tro att kurderna är universums centrum, hela Syrien inrikespolitik handlar om kurder och bara kurder
Har du funderat på varför denna lag kom?
Den är till för att skydda minoriteter i Syrien och som du vet är kurderna ett av dessa minoriteter, tänk om religiösa och etniska partier varit godkända vem tror du förlorar på detta?
Tänk om i nästa riksdags val fanns det kurdiskapartier, arabiska partier, assyriska partier, sunnipartier, vilket parti skulle få majoriteten av rösterna?
Ju arabiska och sunni partier, det är dessa som får majoriteten av stolarna i riksdagen och det är de som kommer bestämma .
Regeringen ville inte få samma utveckling som i Irak där shia röstar på shia partier och kurder på kurdiska partier och sunni på sunni partier, oavsett vilken politik dessa partier har, är det bra för landets utveckling?
Shia partier i Irak kommer alltid få majoriteten av rösterna.
Den lag du inte gillar är en säkerhet för att Syrien ska försätta vara sekulär och enad, inte delad på olika etniciteter och religioner, rasister gillar inte såna lagar
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Kurderna har under syriska historian gjort avtryck, Salladin och den där kända borgen kommer jag på nu.
Nopp du kom inte på det utan du läste vad Hommer skrev

du borde skämmas, du som kurd bör kunna ditt folks historia och inte bara läsa lögner och skitpropaganda .
Läs mitt svar till Hommer , Saladin var inte representant för kurder, lika mycket som kurdiska jihadister i IS representerar alla kurder. Saladin var en soldat i islamiska armen och gjorde bra karriär .
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Men notera dock att Damaskus alltid sett på minoriteter med misstänksamma ögon.
NEJ det finns flera etniciteter i Syrien och alla är lika, de som Damaskus tittar misstänkt på är terrorster och de som samarbetar med terrorister, och de som hotar landets säkerhet, spelar ingen roll om dessa är kurder,alawiter eller druz.
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Det ligger inte i deras intresse att starta påkostade arkeologiska projekt där resultatet på något sätt skulle stärka dessa grupper. Dem har ju infört arabisering i syfte att förstöra deras existens och förändra regionens prägel.
Vilken skit du kommer med, som jag skrev har olika museer,universitet och organisationer från fler länder grävt i Syrien de senaste 100-150åren.....jag visste att du skulle gnälla på syriska grävningar och därför nämnde jag inte dessa.
Syrien är ett av de bästa länder i MÖ som tar hand om sina minoriteter och skäms inte för sin historia, på syriska pengar står det Syrien på flera språk som historisk användes i Syrien.
Och på national historiska museet kan du se landets historia representerat, alla folkslag,minoriteter, alla kungar,riken osv....inget att skämmas för.
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Ingen bryr sig om detta förutom du och några andra på ett forum och vad har ni för inflyttande i vem som tar över vad där nere?
Du bryr dig visst, barnsligt när argumenten tar slut så spelar du ointresserad

du och andra kurder bryr er om detta annars skulle ni inte engagera er.
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Det står vist var källan kommer ifrån, det är en bok. Om du trycker på fotnoten så har du alla uppgifter som du behöver för att hitta boken.
Nopp, kan inte läsa var siffran kom från, visst det står något om en bok som skrev 92 men det är allt, var denna författare hämtat sina siffror? Står det verkligen så i boken eller har någon kurd citerat fel som du tex gjorde när du länkade till en källa och bokstavligen skrev att PYD var förbjuden när inget stod om PYD i din källa.
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Jag förstår inte ens varför vi diskuterar dessa saker, förstår du?
För du ljög, behöver jag citera det du skrev?
Du få skriva precis vad du vill men om det inte stämmer kommer jag (i mån av tid) kommentera det .