Citat:
Ursprungligen postat av
voun
Hej!
Om jag till exempel ska bevisa att rekursionsformeln:
a_0=2
a_1=0
a_(n+2)=3a_(n+1)-2a_n , n>=0
kan skrivas som den slutna formeln a_n=4-2^(n+1). Varför måste jag då bevisa både a_0 och a_1? Räcker det inte med att bevisa a_0 och sen om jag lyckas bevisa att formeln gäller för n=p om den gäller för n<p så borde det väl räcka?
Det finns ett klassiskt exempel på falskt induktionsbevis: Alla hästar har samma färg.
Bevis: Antag att du har en hage med 1 häst. Hagen uppfyller villkoret att alla hästar har samma färg. Antag hagar med n hästar uppfyller villkoret. Har du en hage med n+1 hästar tar du bara ut den sista hästen, vips så gör induktionsantagandet att alla hästar har samma färg. Ta nu ut den första hästen. Återigen har du då n hästar där alla har samma färg. Alla n+1 hästar har alltså samma färg.
Problemet ligger i fallet med två hästar. Säg att du har en vit häst och en svart häst. Tar vi först ut den svarta hästen har vi en vit häst (alla hästar i hagen har då samma färg). När vi sedan tar ut den vita hästen har vi en svart häst kvar, vilket förvisso har samma färg som sig själv men den är förstås inte vit.
I din uppgift har du två basfall, och det räcker inte med enbart ett av dem för att rekursionsformeln ska gälla.