2014-10-20, 19:02
Medlem
Neonels avatar
y+7 y+5
--- = ---
2 1.6

Hjälp med att lösas, tack!
Citera
2014-10-20, 19:03
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Har några frågor gällande en konvergensuppgift.

Uppgiften

Facit

a-uppgiften
I det här steget: P(|Y_n - 1|>ε) = P(Y_n < 1-ε) = P(X_1 < 1-ε)^n förstår jag inte riktigt vad som händer.
Till att börja med förstår jag inte varför man tar just en 1a i |Y_n - 1|.
Sedan förstår jag inte varför P(Y_n < 1-ε) = P(X_1 < 1-ε)^n. Jag utgår ifrån att det har med hur Y_n definierats och att X_k är en följd av stokastiska variabler där 1≤k≤n, alltså n st. Men jag kan inte riktigt dra ihop punkterna varför det stämmer.
En idé jag har är att eftersom X är U(-1,1)-fördelad följer det att alla X_k har samma sannolikhet att uppfylla X_k < 1-ε.

Eftersom Y_n är maximumet av X_1, X_2, .., X_n så är det rimligt att anta att den konvergerar i sannolikhet mot 1, detta är ju maximumet X_k kan anta. Annars så skulle man kunna beräkna fördelningen för Y_n och liknande om man inte inser detta omedelbart. Men jag skulle säga att man har kört på 1 just eftersom det är väldigt väldigt rimligt att det borde vara 1 den konvergerar mot.

P(Y_n < c) = P(X_1 < c, X_2 < c, ... , X_n < c) = {oberoende} = P(X_1 < c)P(X_2 < c)...P(X_n < c) = {likafördelade} = P(X_1 < c)P(X_1 < c) ... P(X_1 < c) = P(X_1 < c)^n.
Citera
2014-10-20, 19:07
Medlem
Kurpatovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Derivatan blir f'(x)=2^-x-x*ln2*2^-x. Den har x=1/ln 2 som enda nollställe.

f(1/ln 2) kan du räkna ut genom att använda att 2=e^(ln 2). Då blir 2^-x=(e^(ln 2))^-x=e^(-xln 2).

f(1/ln 2)=1/ln 2*e^(-1/ln2*ln 2)=1/ln2*e^-1

Att det är en maximipunkt förstår man genom att titta på hur funktionen beter sig då x går mot plus och minus oändligheten.

f(0) blir inte 1.

Tack tack!!
Citera
2014-10-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
En lösning till sin(x+pi/4)=0 är x+pi/4 = 0.
Men sinusfunktionen är ju periodisk och vi söker alla vinklar x som löser ekvationen.
Jag hänge inte riktigt med här:

Hur gick du från

α = pi/4, så att sinα = cosα = 1/√2

sin²α + cos²α = 1

till

f(x) = √2(sinx*cosα + cosx*sinα) = √2 sin(x+α)?
Citera
2014-10-20, 19:13
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonel
y+7 y+5
--- = ---
2 1.6

Hjälp med att lösas, tack!

Vad får du om du multiplicerar ekvationens båda led med den gemensamma nämnaren 2*1.6 och sedan förkortar?
Citera
2014-10-20, 19:20
Medlem
Neonels avatar
visste inte att det var så svårt att förklara steg för steg för att demonstrera exakt hur du tänker. Utan du föredrar att vara ett wiseass och svarar med en fråga och på det,ytterligare termer som en nybliven matte-b student har svårt för. tack.
Citera
2014-10-20, 19:21
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzich
Jag hänge inte riktigt med här:

Hur gick du från

α = pi/4, så att sinα = cosα = 1/√2

sin²α + cos²α = 1

till

f(x) = √2(sinx*cosα + cosx*sinα) = √2 sin(x+α)?

f(x) = sinx + cosx = √2 (sinx*1/√2 + cosx*1/√2)

= √2 (sinx*cosα + cosx*sinα) = √2 sin(x+α)

- additionsformeln för sinus i sista steget.
Citera
2014-10-20, 19:25
Medlem
Nails avatar
Citat:
visste inte att det var så svårt att förklara steg för steg för att demonstrera exakt hur du tänker. Utan du föredrar att vara ett wiseass och svarar med en fråga och på det,ytterligare termer som en nybliven matte-b student har svårt för. tack.

Jag inbillade mig att du ville hjälpa till lite själv och att du inte krävde att bli matad med silversked.
Citera
2014-10-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
f(x) = sinx + cosx = √2 (sinx*1/√2 + cosx*1/√2)

= √2 (sinx*cosα + cosx*sinα) = √2 sin(x+α)

- additionsformeln för sinus i sista steget.

Så vinkeln 1/√2 , väljer man just den vinkeln bara för att sinx + cosx ska bli 1?

Angående x coordinaterna, dem kan va x = pi/4, 3pi/4, 5pi/4, 7pi/4

Men varför just 3pi/4 och 7pi/4? Hade jag haft en graf hade jag sett direkt att det är dem två, men hur vet jag att det är just 3pi/4 och 7pi/4 som korsar x utan graf?
Citera
2014-10-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Du använder dig inte av definitionen för injektivitet/surjektivitet. En funktion f är injektiv om f(a)=f(b) medför att a=b. Ekvivalent är att a skilt från b implicerar att f(a) är skilt från f(b). Du använder dig av terminologi som inte är särskilt matematisk. Vad menar du med "det finns max ett naturligt tal som ger ett naturligt tal om man stoppar in det i funktionen"? Alla naturliga tal ger naturliga tal (som funktionsvärde) om man stoppar in det i funktionen.

Säg att a!=b (a skilt från b). Då kan vi utan att tappa generalitet anta att a>=b+1. Detta innebär att f(a)=2a>=2b+2>2b, så f(a)!=f(b).

För surjektivitet gäller att för varje tal b ska det finnas ett tal a så att f(a)=b. Gäller detta verkligen för alla b; vad händer om b=3?

Återigen samma terminologi som är svårtolkad. Ett motexempel fungerar väl, alltså att hitta två olika tal som ger samma funktionsvärde.

Se definitionen av surjektivitet.

Bevisa gärna att funktionen är injektiv och surjektiv.

Vi har en definition av injektiv och det är att om det för varje y tillhör N finns högst ett x tillhör N som uppfyller f(x) = y. Ser nu att det inte finns någon n som ger f(n) = 3 så därför är den inte surjektiv.

På g) ser jag nu att både 6 och 7 ger samma funktionsvärde så därför är den inte injektiv. Dock borde den väl vara surjektiv eftersom det för varje y tillhör N finns minst ett x tillhör N, som uppfyller f(x) = y.

Sammansättningen blir injektiv för att om det för varje y tillhör N finns högst ett x tillhör A som uppfyller f(x) = y. T.ex ger 0 sammansättningen 0, 1 ger 1, 2 ger 2 osv. Den är även surjektiv för att om det för varje y tillhör B finns minst ett x tillhör A, som uppfyller f(x) = y.
Citera
2014-10-20, 20:08
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzich
Så vinkeln 1/√2 , väljer man just den vinkeln bara för att sinx + cosx ska bli 1?

Angående x coordinaterna, dem kan va x = pi/4, 3pi/4, 5pi/4, 7pi/4

Men varför just 3pi/4 och 7pi/4? Hade jag haft en graf hade jag sett direkt att det är dem två, men hur vet jag att det är just 3pi/4 och 7pi/4 som korsar x utan graf?

1/√2 = sinα = cosα!

Eftersom sinx och cosx har samma koefficient (=1) i det givna uttrycket för f(x) väljer man hjälpvinkeln α så att sinα = cosα. Ett lämpligt val kan då vara α = pi/4.

Mer läsning om hjälpvinkelmetoden:
http://www.mah.se/upload/FAKULTETER/TS/Matematik/Hjalpvinkel.pdf

En lösning är x = - pi/4. Lägg till, eller dra ifrån, ett antal pi så får du fler lösningar:

x = - p/4 + n*pi, n heltal
Citera
2014-10-20, 20:22
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Det där är typexemplet på hur man ser till att inte bli hjälpt mer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in