Det var en uppgift ur min bok som var att bevisa detta. Menar du att det är fundamentalt och inte behöver bevisas?
Ja, vad som är ett "vektorrum" är en definition, som normalt ges i form av ett antal axiom varav den identitet du vill bevisa är ett av dem. Ett bevis i formell mening består då av detta axiom.
Tänkte ta tag i det här med att bevisa diverse teorem och kom fram till att jag fullständigt suger på detta. Hur sjutton ska man tänka när man ska bevisa satser? Vissa saker är så enkla att de bara är självklara när man läser de men hur sjutton ska jag visa detta på papper??? Har ni några tips på detta?
Ta bara en så enkel grej som detta:
Om k och l är skalärer och och v är en vektor så gäller (k+l)v = kv + lv
Hur bevisar jag detta?
Är jag på rätt väg om jag tänker såhär?
(k+l)v= (k+l) (v1, v2 ,v3... vn) =(k+l)v1, (k+l)v2 ..... (k+l)vn = (kv1+lv1), (kv2+lv2) osv osv och sedan förenkla till kv+lv = HL?
Kan man göra så?
Det srinivasa säger stämmer visserligen. Men däremot så verkar det som du ska bevisa att det axiom är uppfyllt för R^n, det är inte så att R^n är ett vektorrum per definition utan något som måste bevisas vilket görs genom att bevisa att det uppfyller axiomen för ett vektorrum.
Det du har skrivit skulle jag acceptera som ett bevis för detta.
Hur ska jag göra för att hitta skärningspunkter mellan paraboloiden z=x^2+y^2 och 3z=4-x^2-y^2?
Jag gjorde ett försök och började undersöka 3z=4-x^2-y^2 och gjorde om den lite så jag fick 4=x^2+y^2+3z och undersökte den i tre delar då y=z=0 så fick jag fram att x=± 2. då x=z=0 fick jag fram att y=±2 och då x=y=0 fick jag fram att z=4/3. Är dessa skärningspunkterna? Förstår inte .
Jag sitter med en matlab-lab som måste kompletteras, förstår inte vad jag gör fel. Läraren sa att kurvan för pendelns svängningstid som funktion av utslagsvinkeln inte ska vara linjär, men jag får den att bli linjär.
I_TABELL=[];
I=0;
k=sind(fi0./2);
i=1:length(fi0);
for i=i
j=k(i);
f=@Labb4_Uppgift_2_FUN;
for n=2:length(Delintervall)
fi=Delintervall(n);k
I_del=quadl(f,Delintervall(n-1),Delintervall(n),10^-6); % Delintervallen av integralen.
I=I+I_del; % Adderar alla dessa.
end
I_TABELL=[I_TABELL I]; % Sparar alla värden i en vektor.
end
T=4*sqrt(L/g).*I_TABELL;
figure(3)
plot(fi0,T,'-bsquare');
hold on
xlabel('Utslagsvinkel [°]')
ylabel('Svängningstid [s]')
That=2*pi*sqrt(L/g);
fi_finare=0:pi/36:pi/2;
plot(fi_finare,That.*(ones(length(fi_finare))),'-ro')
grid on
legend('Svängningstiden','Svängningstiden för små svängingar')
__________________
Senast redigerad av Tripleface 2014-10-21 kl. 13:01.
Ja, vad som är ett "vektorrum" är en definition, som normalt ges i form av ett antal axiom varav den identitet du vill bevisa är ett av dem. Ett bevis i formell mening består då av detta axiom.
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Det srinivasa säger stämmer visserligen. Men däremot så verkar det som du ska bevisa att det axiom är uppfyllt för R^n, det är inte så att R^n är ett vektorrum per definition utan något som måste bevisas vilket görs genom att bevisa att det uppfyller axiomen för ett vektorrum.
Det du har skrivit skulle jag acceptera som ett bevis för detta.
Okej men då tror jag att jag hajar och jag tror jag fattar varför jag själv tycker det är krångligt att bevisa det också. Det är just för att det är ett axiom som inte direkt går att härleda fram. Det går ju att visa att det även gäller för vektorer (som jag gjorde tidigare) men det går ju inte att förklara varför själva axiomet lyder som det lyder, mer än att man bara har bestämt att det är så?
Okej men då tror jag att jag hajar och jag tror jag fattar varför jag själv tycker det är krångligt att bevisa det också. Det är just för att det är ett axiom som inte direkt går att härleda fram. Det går ju att visa att det även gäller för vektorer (som jag gjorde tidigare) men det går ju inte att förklara varför själva axiomet lyder som det lyder, mer än att man bara har bestämt att det är så?
Nej, det går inte att visa att "det även gäller för vektorer" på något annat sätt än att det helt enkelt är en del av definitionen av vad ett "vektorrum" är.
Vad menar du för övrigt med "själva axiomet"?
Hur ska jag göra för att hitta skärningspunkter mellan paraboloiden z=x^2+y^2 och 3z=4-x^2-y^2?
Jag gjorde ett försök och började undersöka 3z=4-x^2-y^2 och gjorde om den lite så jag fick 4=x^2+y^2+3z och undersökte den i tre delar då y=z=0 så fick jag fram att x=± 2. då x=z=0 fick jag fram att y=±2 och då x=y=0 fick jag fram att z=4/3. Är dessa skärningspunkterna? Förstår inte .
De båda paraboloiderna är rotationssymmetriska kring z-axeln. Skärningskurvan är en cirkel med radien r = 1 och med centrum i (0,0,1).