Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-10-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Spetznaz.
Ja, spetsnäsorna...
Dessa brutala sällar som sades både använda filning av tänder som förhörsmetod och kunna ljudlöst skjuta knivar på intet ont anande vaktposter. Sanning eller myt?
I stort alla med kritiska befattningar fick under 80-talet besök av polska tavelförsäljare eller afrikanska studenter. Att TIR-lastbilar och handelsfartyg ofta hade hjälpförare/befäl som var ovanligt vältränade och kortklippta är fakta. (Påminner om filmen Förebudet för tidstypisk beskrivning).

När väl kriget inletts bör väl antagligen Zonen och Milostaberna varit exempel på primära mål för de Spetsnaz enheter som befann sig i landet. Att bevaka Zonen var kritiskt! Det är väl inte osannolikt att den ena fallskärmsjägarbataljonen hade krigsuppgift i Zonen (Milo-staber tilldelades ju en jägarbataljon för skydd), tillsammans med ett antal HV-förband + IB 3 och IB33 (I3) samt IB13 (I13) som löd under områdesansvarige MB B (om de nu inte skulle slå fienden i Gävletrakten).

Man kan då kanske göra några antaganden (som i olika form tagits upp tidigare):
- Zonen bör ha varit en av flera möjliga grupperingar för HKV och HL (som DenGamleMuppen antyder)
Zonen hade inte klarat en längre tids drift. Att transportera personal mellan berganläggning och förläggning var en stor risk, tog mycket tid och krävde stora resurser. De viktiga personerna förlades i sitt berg, men omöjligen alla. Man försökte säkert slå en järnring runt området, men att hermetiskt tillsluta var omöjligt och FJ kunde inte bevaka hela området. Zonen var dock den primära och alla Zonens anläggningar byggdes för en primär funktion, även om det i de allra flesta fallen fanns reservanvändning för dem resp reservgruppering för dess primära funktioner.
- MB B bör har grupperat i Zonen eller dess omedelbara närhet.
Att MB B skulle organisera ytterligare ett område att bevaka med egen jägarbataljon och HV tror jag man såg som ineffektivt. Jag tror därför MB B låg närmare Zonen än uppgifterna om A2 i Smedjebacken antyder eller gruppering i Disa (dock möjlig alternativ gruppering om fienden skulle slås i Gävle).

Så, fritt fram att såga eller hylla!
Citera
2014-10-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Tidigare i tråden finns det ett dokument, 'delar av riksledningen ska vara i F051'.

Var i tråden finns dukomentet du nämner? Kan inte hitta det.
Citera
2014-10-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Ja, spetsnäsorna...
Dessa brutala sällar som sades både använda filning av tänder som förhörsmetod och kunna ljudlöst skjuta knivar på intet ont anande vaktposter. Sanning eller myt?
I stort alla med kritiska befattningar fick under 80-talet besök av polska tavelförsäljare eller afrikanska studenter. Att TIR-lastbilar och handelsfartyg ofta hade hjälpförare/befäl som var ovanligt vältränade och kortklippta är fakta. (Påminner om filmen Förebudet för tidstypisk beskrivning).

När väl kriget inletts bör väl antagligen Zonen och Milostaberna varit exempel på primära mål för de Spetsnaz enheter som befann sig i landet. Att bevaka Zonen var kritiskt! Det är väl inte osannolikt att den ena fallskärmsjägarbataljonen hade krigsuppgift i Zonen (Milo-staber tilldelades ju en jägarbataljon för skydd), tillsammans med ett antal HV-förband + IB 3 och IB33 (I3) samt IB13 (I13) som löd under områdesansvarige MB B (om de nu inte skulle slå fienden i Gävletrakten).

Man kan då kanske göra några antaganden (som i olika form tagits upp tidigare):
- Zonen bör ha varit en av flera möjliga grupperingar för HKV och HL (som DenGamleMuppen antyder)
Zonen hade inte klarat en längre tids drift. Att transportera personal mellan berganläggning och förläggning var en stor risk, tog mycket tid och krävde stora resurser. De viktiga personerna förlades i sitt berg, men omöjligen alla. Man försökte säkert slå en järnring runt området, men att hermetiskt tillsluta var omöjligt och FJ kunde inte bevaka hela området. Zonen var dock den primära och alla Zonens anläggningar byggdes för en primär funktion, även om det i de allra flesta fallen fanns reservanvändning för dem resp reservgruppering för dess primära funktioner.
- MB B bör har grupperat i Zonen eller dess omedelbara närhet.
Att MB B skulle organisera ytterligare ett område att bevaka med egen jägarbataljon och HV tror jag man såg som ineffektivt. Jag tror därför MB B låg närmare Zonen än uppgifterna om A2 i Smedjebacken antyder eller gruppering i Disa (dock möjlig alternativ gruppering om fienden skulle slås i Gävle).

Bra inlägg!

Frågan om hur Zonens närskydd var organiserat, och hur stort område som skulle spärras av helt eller delvis har jag funderar rätt så mycket över. Jag har också svårt att tänka mig att området skulle vara hermetiskt slutet, det är alldeles för stort för detta. Min egen tro är att närskyddet var koncentrerat till de stora anläggningarna, annexen, förläggningsplatserna samt de olika transportvägarna.

Vad gällde transportvägar så behövdes skydd både vid skiftväxlingar men också för vad jag tror var en rätt så intensiv ordonanstrafik. Säkerligen skulle det till Zonen även komma en hel del externa besök i form av diplomater (svenska likväl som utländska) och olika NATO-företrädare.

Att det fanns redundans - både hängslen och livremmar - vad gäller högkvarterets och riksledningens tillflyktsorter tycker jag är tämligen självklart. Detta är en av anledningarna till att jag tror att klustret kring Örebro och Hallsberg var aktuella som reservplatser ända fram tills Zonens avveckling.

Jag tror att vissa större Gpl-anläggningar, t.ex. för Milo Ö, mycket väl kan ha varit del av backup-planeringen. Likaså även många förrådsberg.

Milo B är ju givetvis en stor gåta. Möjligen var Milo B lite annorlunda jämfört med de andra milona, men jag tror att man hade en fortifierad A1-anläggning någonstans i de trakter det brukar att spekuleras om. Jag tror dock att anläggningen sedan länge är borta, och att den var väl gömd i terrängen och att den var relativt liten jämfört med de andra milonas A1-or.

En sak som kan ha varit annorlunda med Milo B är att man hade fler rekognoscerade B-anläggningar. Detta för att ha olika alternativ hur händelserna utvecklades. Jag tror att både Disa och Monika kan ha varit B-platser för milot.

För de övriga milona så var det den närmast liggande LFC'n som var förberedd som B-anläggning. Detta tror jag inte var fallet med Milo B.
Senast redigerad av Folkfiende 2014-10-12 kl. 14:09. Anledning: Tillägg
Citera
2014-10-13, 04:05
Medlem
DenSomSokers avatar
Då var det dags igen för en försäljning av Tulpanen, kan det bli tredje gången gillt för odling av diverse rökbara växter? http://www.objektvision.se/Beskriv/140010799
Citera
2014-10-13, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Då var det dags igen för en försäljning av Tulpanen, kan det bli tredje gången gillt för odling av diverse rökbara växter? http://www.objektvision.se/Beskriv/140010799

Det kanske är det som är det framtida användningsområdet för Zonens bergrum? Stora inomhusodlingar, bjuda ryssen på röka, chilla i soffan och lyssna på Peps Persson?
Citera
2014-10-13, 10:08
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Denna anonsen känns lite serösare än den i våras som de ville ha på 1.8mil.
Sen verkar de ha lyckats sanera mycket av soten som var efter branden.
Synd att nästan all skog är borta. Men intressant, jag minns inte bilder på sambandsrummet, och den typiska tavlan som jag sett tidigare i mindre LGC och LC.

Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Det kanske är det som är det framtida användningsområdet för Zonens bergrum? Stora inomhusodlingar, bjuda ryssen på röka, chilla i soffan och lyssna på Peps Persson?
Ryssen skulle nog bli förvånad om de tror att det är en stab men så är det bara massa röka där inne!
Citera
2014-10-13, 13:24
Medlem
Ok, någon som hörde P3 Dokumentär igår om det misslyckade kidnappningsförsöket av Peter Wallenberg? Tre Spetznaz-soldater gjorde bort sig rejält och åkte fast av polisen. Polisen gjorde några intressanta fynd, bland annat en undervattensmoped. Jag har alldeles nyss skapat en tråd i UE-forumet (läs gärna: (FB) Militärt bergrum vid Stadsgården/Slussen - kidnappningen av Peter Wallenberg), men diskussionen är även intressant här tycker jag. Något som för mig var helt nytt tas upp, nämligen att det ska finnas ett militärt bergrum vid Slussen/Stadsgården, med ingång under vattenytan för dykare. Om det stämmer så måste det vara en av de bäst bevarade hemligheterna vi har i detta land (trots att ryssen uppenbarligen kände till det, med tanke på att soldaterna hade ritningar).

Vad tror ni?
Ett helt okänt ställe, mitt i Stockholm, måste vara en mycket speciell - och viktig - plats.
Citera
2014-10-13, 15:03
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Ok, någon som hörde P3 Dokumentär igår om det misslyckade kidnappningsförsöket av Peter Wallenberg? Tre Spetznaz-soldater gjorde bort sig rejält och åkte fast av polisen. Polisen gjorde några intressanta fynd, bland annat en undervattensmoped. Jag har alldeles nyss skapat en tråd i UE-forumet (läs gärna: (FB) Militärt bergrum vid Stadsgården/Slussen - kidnappningen av Peter Wallenberg), men diskussionen är även intressant här tycker jag. Något som för mig var helt nytt tas upp, nämligen att det ska finnas ett militärt bergrum vid Slussen/Stadsgården, med ingång under vattenytan för dykare. Om det stämmer så måste det vara en av de bäst bevarade hemligheterna vi har i detta land (trots att ryssen uppenbarligen kände till det, med tanke på att soldaterna hade ritningar).

Vad tror ni?
Ett helt okänt ställe, mitt i Stockholm, måste vara en mycket speciell - och viktig - plats.

Det finns en anläggning i Stockholm som är av stort intresse vad gäller trådens ämne. Jag vet dock inte vart utan har bara hört det nämnas i olika sammanhang. Dock är det extremt trovärdiga källor. Någon kanske vet mer?
Citera
2014-10-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint

Vad tror ni?

Rimligen borde det finnas en, eller kanske till och med flera, platser i Stockholm som kan fungera som "riksbunker". En fråga är vilka slags behov sådana Stockholms-bunkar fyller; är det endast temporära skyddade ledningsplatser som är del av evakueringsplanen, eller är de planerade för uthållighet motsvarande Zonens anläggningar?

Att någon slags anläggning med denna funktion finns i stadskärnan, med direkt tunnelförbindelse till slottet, riksdagshuset, Rosenbad, Sagerska huset och departementskvarteren tycker jag själv är rimligt. Men jag har ingen vetskap, tyvärr.
Citera
2014-10-13, 15:42
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Rimligen borde det finnas en, eller kanske till och med flera, platser i Stockholm som kan fungera som "riksbunker". En fråga är vilka slags behov sådana Stockholms-bunkar fyller; är det endast temporära skyddade ledningsplatser som är del av evakueringsplanen, eller är de planerade för uthållighet motsvarande Zonens anläggningar?

Att någon slags anläggning med denna funktion finns i stadskärnan, med direkt tunnelförbindelse till slottet, riksdagshuset, Rosenbad, Sagerska huset och departementskvarteren tycker jag själv är rimligt. Men jag har ingen vetskap, tyvärr.

Slussnings platser tills dess att de tilltänkta anläggningarna i Zonens område kunnat fastställts rent säkerhetsmässigt.
Som t.ex säkerställande av färdvägar, mobilisering, viss förberedande av anläggningarna osv.
Citera
2014-10-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Ja, spetsnäsorna...

Lite smått o gott ifrån spetsnäsornas tomteverkstad: http://www.youtube.com/watch?v=x-P578pnctU

Kanske var det så att Hkv/regering i utgångsläget var planerade för att sitta hos MBB och flexibilitet i den senare delen av kalla kriget att vid olika krigsfall sätta sig hos annan MB? Tex krigsfall IIC som innebar landstigning Gävle och då att Hkv satte sig söder Mälaren för att inte sitta i "draget" och behöva omgruppera i ett kritiskt läge. Kanske gjordes MB NN och Öst så stora för att kunna hysa lite mer folk? Detta innebär ju inte att man kunde ha förbered främre uppehållsplats närmare stridsområdet inledningsvis.
Citera
2014-10-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Lite smått o gott ifrån spetsnäsornas tomteverkstad: http://www.youtube.com/watch?v=x-P578pnctU

Kanske var det så att Hkv/regering i utgångsläget var planerade för att sitta hos MBB och flexibilitet i den senare delen av kalla kriget att vid olika krigsfall sätta sig hos annan MB? Tex krigsfall IIC som innebar landstigning Gävle och då att Hkv satte sig söder Mälaren för att inte sitta i "draget" och behöva omgruppera i ett kritiskt läge. Kanske gjordes MB NN och Öst så stora för att kunna hysa lite mer folk? Detta innebär ju inte att man kunde ha förbered främre uppehållsplats närmare stridsområdet inledningsvis.
Om man funderar kring rikets civila ledning:
Läser man regeringsformen så beskrivs det rätt tydligt hur riket idag ska ledas i krig och hur rikets ledning delegeras allt längre ner beroende på läget. Det var väl troligen liknande planer i slutet 60-talet:
1. Regering och riksdag
2. Regering och krigsdelegation
3. Regeringen
4. Delar av regeringen
5. Annan myndighet (ex vis ÖB)

Kanske omgrupperade HL (Högsta Ledningen) enligt följande ordning:
A. Ordinarie lokaler i Stockholm
Om HL måste lämna Stockholm var detta säkert en så stor process att man inte valde något mellanstopp i Sörmland etc. Bara flytt och uppstart på ny plats borde tagit någon dag, vilket var för lång tid.
B. RB60civ i Zonen (inkl krigsdelegationen)
Skadades RB60civ omgrupperade man till B-anläggningen för att kunna fortsätta använda återstående infrastruktur och militära förband
C. Bergen runt Örebro
Hotades Zonen av ockupation flyttade man längre bort, men antagligen enbart som regering och utan Krigsdelegationen eftersom detta hot innebar att riksdagen "inte kan fullgöra sina uppgifter") vilket innbär att ledningen kan delegeras
D. Milo-stab, ex vis MB NN eller MB V
Kom man i läget att "the shit really hits the fan" och även sådana grupperingsplatser hotas av fienden så skulle man säkert ha flera alternativ för en reducerad regering eller myndighetschef
E1. Regeringen sätter sig i lämpligt bergrum
E2. Regeringen försöker ta sig till vänskapligt sinnat västland
E3. ÖB tar befälet även civilt

Frågan är väl dock om det ens skulle ha kommit till ex vis C? Med tanke på uppgifter om att Sovjetunionen skulle inlett ett angrepp på Sverige med ett antal kärnvapen, och säkert kunnat följa upp med taktiska kärnvapen, så är frågan hur länge politikerna stått emot...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in