Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-10-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Det kan ju lätt bli lite förvirrat med alla bokstäver isf namn (är det berget, närmaste bebyggelse eller annat som förkortas?), men till K hörde nog även utpunkten H-B. Det är en liten fd FortV fastighet en bit norr om K där det idag står kvar betonghusgrunden efter ett litet hus. Jag tror inte det är denna plats du menar med Ö-H.
Dessutom har vi den gamla FortV fastigheten R-H ännu längre bort fast NV. Den har jag inte fått någon ordning på.

Visst kan det vara lite förvirrade med bokstäverna, åtminstone tills vi enats om ett system. Men jag tycker att bokstäver kan vara en bra kompromiss där man kan vara lite tydligare och kan föra bättre resonemang utan att vara helt i klartext vad gäller aktiva ställen.

Jag tror att vi menar samma område, det finns ett övre och ett nedre. Ö:et står för övre. Fortfarande alive and kicking.

Förutom det uppenbara så är det fullt möjligt att R-H har haft fler funktioner. Även har finns obekräftade, men lite envisa, rykten om att det ska ha funnits betydligt fler master då det begav sig.
Citera
2014-10-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Försökte leta efter den, men hittade den inte. Jag måste vara helt blind.
Kan det ha funnits fler platser för Helikoptrar?

Nora-korset. På den gamla riksvägssträckningen ett stenkast utanför anläggningen.
Citera
2014-10-09, 21:30
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Som jag nämnt tidigare så finns det dissonanser i stab-stab. Avståndet mellan K och Nora-korset är en sådan. Detta givet villkoren att K var HKV A1, att Nora-korset var sändarplats åt HKV A1 och att Nora-korset var den plats där vägar möttes. Något eller några av dessa villkor tror jag är falska.

Jag håller med om detta, möjligheten finns faktiskt att alla 3 dessa påståenden i själva verket är falska. Det finns ju mer eller mindre lika mycket bevis som pekar på att K var Civ som att det var HKV A1. Någonting som ännu inte nämnts i tråden vad jag vet är ju tex hur inpasseringen vid vakten såg ut.

Citat:
De annex som hörde till K är nog med säkerhet P och Ö-H. Möjligen också T eller F, i den mån F hade funktionen som annex.

Det håller jag helt med om, stab-stab nämner ju även att vissa RL utpunkter fungerade som sändarplatser för KV nätet.

Citat:
Möjligen är det så att vid P så sändes kortvåg och i området kring Ö-H så togs kortvåg emot. Det sista är en ren spekulation.
Det är en möjlighet, då skulle den stora mottagarparken som nämns i stab-stab kunna finnas där.
Citera
2014-10-09, 22:23
Medlem
Citat:
Visst kan det vara lite förvirrade med bokstäverna, åtminstone tills vi enats om ett system. Men jag tycker att bokstäver kan vara en bra kompromiss där man kan vara lite tydligare och kan föra bättre resonemang utan att vara helt i klartext vad gäller aktiva ställen.

Jag tror att vi menar samma område, det finns ett övre och ett nedre. Ö:et står för övre. Fortfarande alive and kicking.

Förutom det uppenbara så är det fullt möjligt att R-H har haft fler funktioner. Även har finns obekräftade, men lite envisa, rykten om att det ska ha funnits betydligt fler master då det begav sig.
OK. I så fall menar jag N-H, 500 NV om Ö-H, som platsen med husgrunden. Jag har traskat runt Ö-H, men inte sett några spår av antenner. Runt N-H har jag inte gått, så där kan det ju finnas lämningar av antenner.

Jag har även noggrant gått igenom fd FortV fastigheten R-H, men inte hittat ett endaste spår av något intressant, förutom en gammal rulle taggtråd och en plan yta brevid grusvägen som med god vilja kanske kunde visa spår att ha återställts för många år sedan.
Det område vid R-H som är aktivt ligger ca 1 km NV om fastigheten.
Citera
2014-10-10, 20:45
Medlem
kalkonias avatar
Vill man ha lite färskare och lite högre upplösning på satellitbilder (än Eniro hitta och google iaf) över områdets olika "sevärdheter" kan jag rekommendera flightradar24 appen (till alla er med iPads zooma in så kanske ni hittar någonting som ni aldrig sett förut!)?
Citera
2014-10-11, 22:29
Medlem
Redundans och åter redundans.
En av grundvalarna i systemteori.

Alltid ska det i vårt land, i tider av fred, krig eller ofred finnas någon som bestämmer, civilt såväl som militärt.
I detta forum nämns ofta RB Mil och RB Civ. Men, glöm inte bort att makten alltid finns hos RB Civ, vilket talar för att Civ och Mil, nu liksom tidigare, var och måste vara grupperade väldigt nära varandra.

Hjärnorna bakom Sveriges kalla krig är gamla nu, liksom jag, men var verkligen inte dumma.
Alla ägg skulle inte vara i samma korg (berg), apropå alternativa stabsplatser för de som bestämde och deras underlydande.

Tidigare i tråden finns det ett dokument, 'delar av riksledningen ska vara i F051'. Den andra delen som också var beslutsfähig fanns faktiiskt på två andra platser... Liksom den militära delen ledningen fanns på två andra platser utanför zonen.

Fundera på: Hur kunde det vara så att Riksledningen och Militärledningen KUNDE styra Sverige? Oavsett var de var och vilka de var, på grund av manfall osv, samt oavsett hur kriget gick?
Samma gäller såklart militär/civilområdesstaber och så vidare neråt hierarkin.

Om till exempel Tage, kungen och ÖB åkte med en bil, när berget X var nära att förloras, till ett annat berg, hotell eller någon annanstans, hur kunde de hävda att de var just de som bestämde?

I detta forum diskuteras eventuella berg för ledningen av Sverige i krig under 60-talet, civilt såväl som militärt. Yes, i tre berg...
Alternativa platser för Militärområdesstaber, FO-staber, RGLC samt LFC är enklare...
Men även där fanns det många alternativa platser, förutom flygvapnets berg som var låsta pga att att man kan inte kan ha en 'kyrka' varsomhelst:-).
Senast redigerad av DenGamlaMuppen 2014-10-11 kl. 23:08.
Citera
2014-10-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Redundans och åter redundans.
En av grundvalarna i systemteori.

Alltid ska det i vårt land, i tider av fred, krig eller ofred finnas någon som bestämmer, civilt såväl som militärt.
I detta forum nämns ofta RB Mil och RB Civ. Men, glöm inte bort att makten alltid finns hos RB Civ, vilket talar för att Civ och Mil, nu liksom tidigare, var och måste vara grupperade väldigt nära varandra.

Hjärnorna bakom Sveriges kalla krig är gamla nu men var verkligen inte dumma.
Alla ägg skulle inte vara i samma korg (berg), apropå alternativa stabsplatser för de som bestämde och deras underlydande.

Tidigare i tråden finns det ett dokument, 'delar av riksledningen ska vara i F051'. Den andra delen som också var beslutsfähig fanns på två andra platser... Liksom den militära delen ledningen fanns på två andra platser utanför zonen.

Fundera på: Hur kunde det vara så att Riksledningen och Militärledningen KUNDE styra Sverige? Oavsett var de var och vilka de var, på grund av manfall osv, samt oavsett hur kriget gick?
Samma gäller såklart militär/civilområdesstaber och så vidare neråt hierarkin.

Om till exempel Tage, kungen och ÖB åkte med en bil, när berget X var nära att förloras, till ett annat berg, hotell eller någon annanstans, hur kunde de hävda att de var just de som bestämde?

I detta forum diskuteras eventuella berg för respektive ledning.
Alternativa platser för Militärområdesstaber, FO-staber, RGLC samt LFC är enklare...
Men även där fanns det många alternativa platser, förutom flygvapnets berg som var låsta pga att att man kan inte kan ha en 'kyrka' varsomhelst.

Andra här har skrivit 'man fick bara reda på det man måste veta'.
Det handlar såklart alltid om svensk maskirovka, som såklart ska skydda Sverige från andra som vill oss illa.
Inte ens svenska (hyfsat höga) officerare i detta forum eller civilanställda som besöker/eller har besökt anläggningarna får veta hela sanningen om en anläggning, utan bara väl valda, delar av sanningen...
Senast redigerad av DenGamlaMuppen 2014-10-11 kl. 23:11.
Citera
2014-10-11, 23:28
Medlem
Citat:
Andra här har skrivit 'man fick bara reda på det man måste veta'.
Det handlar såklart alltid om svensk maskirovka, som såklart ska skydda Sverige från andra som vill oss illa.
Inte ens svenska (hyfsat höga) officerare i detta forum eller civilanställda som besöker/eller har besökt anläggningarna får veta hela sanningen om en anläggning, utan bara väl valda, delar av sanningen...

Man fick nog bara veta de fragment man var i behov av för sin arbetsuppgift. I ett av de dokument tråden brukar referera till, Högre regional ledning och militärområdesförband, är tydlig med att det var väldigt få som i fredstid fick veta något eller besöka denna typ av anläggningar.

Citat:
Sekretessen runt dessa platser (Gpl milo, min anm) innebar speciella åtgärder för kontroll och insyn i vilka personer som faktiskt besökte dessa. De flesta av stabsmedlemmarna krigsplacerade på denna plats, har i fredstid inte besökt densamma och har därför ej heller kunskap om dess fysiska belägenhet. Respektive Milostab säkerhetsavdelning fattade beslut efter skriftlig ansökan, om vem som vid enstaka tillfälle skulle beredas möjlighet att besöka anläggningen.
Citera
2014-10-12, 00:03
Medlem
Citat:
Man fick nog bara veta de fragment man var i behov av för sin arbetsuppgift. I ett av de dokument tråden brukar referera till, Högre regional ledning och militärområdesförband, är tydlig med att det var väldigt få som i fredstid fick veta något eller besöka denna typ av anläggningar.

Så var det och är så även fortfarande, gud ske lov.
Citera
2014-10-12, 00:43
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:

Jupp. Så var det. Citerar mig själv från inlägg #3656 i den här tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
När det gällde övrningar i GPL av Milo eller Fo nivå så var man mycket restriktiv.
Det var vanligt förekommande att man byggde replikor av stabsbergrummets lokaler i en övningshall eller hangar och körde hela övningen där för att inte röja den skarpa platsen.

Det är inte otroligt att det har förekommit även på högsta nivån.

Jo. Stellan Bojerud (känd från lite varstans) skriver på Skalman:

"Jag har själv gjort KFÖ som stf kompch hkvstabskomp 1978. Den gjordes av sekretesskäl i berghangaren på Barkarby. Så gjorde man vanligtvis för att inte exponera de riktiga berganläggningarna. Var med om en liknande övning 1963 som expuoff. Den gången i berghangaren i Uppsala."
Citera
2014-10-12, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Jupp. Så var det. Citerar mig själv från inlägg #3656 i den här tråden:

Jo. Stellan Bojerud (känd från lite varstans) skriver på Skalman:

"Jag har själv gjort KFÖ som stf kompch hkvstabskomp 1978. Den gjordes av sekretesskäl i berghangaren på Barkarby. Så gjorde man vanligtvis för att inte exponera de riktiga berganläggningarna. Var med om en liknande övning 1963 som expuoff. Den gången i berghangaren i Uppsala."

De som var krigsplacerade tillsammans med kungen, statsministern och krigsdelegationen hade sin inställelseplats vid krig i 'Konungens bergrum'.
De var helt enkelt noname, bara ett nummer och befattning utan personnummer, i berget som kunde vara här eller där, beroende på kriget och några av de platser som diskuterats här i tråden.

Hemligt på grund av att de som skulle vara i kungens berg sannolikt hade blivit mördade, om de hade varit kända, när de skulle gå ut och hämta tidningen, typ.
Samma gällde såklart även de som var krigsplacerade vid HKV och alternativa anläggningar.
Senast redigerad av DenGamlaMuppen 2014-10-12 kl. 01:27.
Citera
2014-10-12, 01:38
Medlem
Citat:
De som var krigsplacerade tillsammans med kungen, statsministern och krigsdelegationen hade sin inställelseplats vid krig i 'Konungens bergrum'.
De var helt enkelt noname, bara ett nummer och befattning utan personnummer, i berget som kunde vara här eller där, beroende på kriget och några av de platser som diskuterats här i tråden.

Hemligt på grund av att de som skulle vara i kungens berg sannolikt hade blivit mördade, om de hade varit kända, när de skulle gå ut och hämta tidningen, typ.
Samma gällde såklart även de som var krigsplacerade vid HKV och alternativa anläggningar.

Spetznaz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in