Hörde gårdagens P3 Dokumentär om kidnappningsförsöket av Peter Wallenberg. De inhyrda Spetznaz-soldaterna trodde att de blivit blåsta av sin uppgragsgivare, en polsk finansman, och slår ner honom och åker för att leverera honom till det tänkta offret, Wallenberg, för att denne ska kunna hämnas. Idioter, klåpare och amatörer (?) får bli min kommentar till detta. Alla blir gripna av polisen..
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/440846?programid=2519
Polisen hittade ett antal intressanta föremål, bland annat en undervattensmoped, dykutrustning och kartor över ingången till ett bergrum vid Slussen/Stadsgården. SÄPO ska tydligen ha blivit förbryllade över hur utlänningarna kände till detta ställe. En ingång ska vara belägen under vattenytan och det underjordiska utrymmet kan således nås av en dykare under vatten. Här tänkte soldaterna tydligen sitta och trycka några dagar och sedan fly till Sankt Petersburg med en snabb båt. Tanken var att lösensumman skulle överlämnas vid Riddarfjärdens norra sida, jag minns inte exakt vart (Skeppsholmen?), sen kunde dykaren fly vattenvägen till detta gömställe.
Låter i mina ögon väldigt underligt. Jag känner inte till något militärt bergrum här, och att det skulle kunna nås under vatten låter nästan alltför otroligt. Däremot har jag, någonstans i UE-forumet, läst en historia om det s.k. Akay-templet och Tariq, några välkända platser vid Slussens tunnelbanestation. Någon påstod att det "längst ned" fanns en militäranläggning som man en period kunde ta sig in i. Klart är i alla fall att man når en avloppstunnel här inne, något som en period orsakade en stank över t-banestationen eftersom några klåpare inte stängt igen bakom sig.
Om det verkligen finns något här, borde det inte vara mer välkänt i UE-forumet?
Jag menar, till och med de allra hemligaste militära anläggningarna i landet är ju välkända och mycket omskrivna på Flashback.
TILLÄGG
Jag gjorde ett kort omnämnande av detta i tråden Sveriges Riksbunkrar, ev. kan något relevant för ämnet avhandlas även där:
(FB) Sveriges riksbunkrar