Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Tänkte sammanfatta och komplettera tråden med några inlägg. Syftet är att främja vidare forskning och att ge andra underlag för utgivning av litteratur i detta intressanta ämne. Kopiera gärna och referera gärna till detta utmärkta forum. Vi tar det ifrån början:

I mitt förra inlägg glömde jag lägga in länken till denna Hallsbergskarta från 1881 som tidigare kunde finnas genom att googla utan att behöva registrera sig för att få ut material ur arkiven. Förstora kartan genom en gång klicka på den och sedan nere till vänster klicka på "View Raw image".
KARTLÄNK: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=nfiblu&s=8#.VFXpN_mG-4E

OBS! Upptäckte nu något väldigt viktigt. I förra inläggets länk till krigsarkivets register där kartan kan hämtas, så upptäcker jag något som länge legat och grott hos mig. Årtalet 1881 som jag förr döpt min kartfil till kommer förmodligen ifrån den text som då syntes i arkivregistret. Förmodligen är det årtalet då kartan ritades vilket stämmer bra med liknande generalstabskartor av backstrecksmodell i övriga landet. Vid närmare granskning på förra inläggets kartlänk så står det längre ner:
Reproducerad på: K0001944 (SE/RA/83004/KrA/2010/K0001944)

Lägg märke till de fyra sista siffrorna. 1944 tror jag befästningsplanernas inprickande skall vara och det stämmer ju bättre av inköpet av Dalaberget 1940/41. Kan detta vara den plats dit man under VK2 flyttade ifrån Karlsborg??? Kanske en Riksbunker i så fall? Eller kanske "Trestabstidens" okända lokalisering och datering? Kan det vara detta som avsågs med utrycket "Viby kyrka"?

Kanske mest troligt är att det var ett av de centrala ammunitionsförråden som då byggdes på denna plats:
Lokalförvaltningen i Hallsberg Arkivbildare/upphov
Krigsmaterielverket (1940 – 1954)
Alternativa namn: Statens ammunitionsnämnd (1940 – 1942)
Alternativa namn: Statens krigsmaterielnämnd (1942 – 1943)

http://korta.nu/rV1

Gick i Samrealskolan i Hallsberg under åren 1944-46. Bodde utanför Hallsberg i ett område som då var militärt och hette Dalaberget (ett ammunitionsförråd)
http://korta.nu/sV1

Skallerud hlp
Trafikplats med expeditions- eller väntsalsbyggnad, riven
(Hallsberg)–Lerbäck–Motala
Sidospår byggt ca 1942 till Försvarets "Ammunitionsförråd E". Spåret rivet tidigt 1990-tal.

http://banvakt.se/hallsberg-lerback-motala/skallerud-hlp/

Kanske är detta också ammunitionsförråd Örebro 1943 som nedan nämns på två ställen:
http://korta.nu/tV1
och
http://korta.nu/uV1

Uttrycket "Viby kyrka" skulle då kunna ha en av flera innebörder:
1. Riksstyrelsen skulle samlas i kyrkan för sammanträden medan Mil HKV satt i Dalabergen.
2. Riksstyrelsen skulle kunnat samlas tillsammans med mil. HKV i Trestabsberget som skulle kunnat varit Dalaberget i Hallsberg from 1943 (eller senare epok i detta ammunitionsförråd)
3. Riksstyrelsen civila delar skulle kunnat vara inhysta i Vattenfallsanläggning i Vretstorp (detaljupplösta flygfotobilder på Hallsbergs kommuns hemsida) som började byggas 1948 samtidigt med Harsprångsledningen som 1952 blev klar dit ifrån norrland. Världens då största likströmsledning. Detta motsägs av att Grecksåsar byggdes samtidigt. Dessutom utgjorde Närkeslätten ett tyskt luftlandsättningshot under VK2.

Eller kanske Viby kyrka är ett felspår?
Citera
2014-11-02, 13:42
Medlem
Citat:

[..]

Uttrycket "Viby kyrka" skulle då kunna ha en av flera innebörder:
1. Riksstyrelsen skulle samlas i kyrkan för sammanträden medan Mil HKV satt i Dalabergen.
2. Riksstyrelsen skulle kunnat samlas tillsammans med mil. HKV i Trestabsberget som skulle kunnat varit Dalaberget i Hallsberg from 1943 (eller senare epok i detta ammunitionsförråd)
3. Riksstyrelsen civila delar skulle kunnat vara inhysta i Vattenfallsanläggning i Vretstorp (detaljupplösta flygfotobilder på Hallsbergs kommuns hemsida) som började byggas 1948 samtidigt med Harsprångsledningen som 1952 blev klar dit ifrån norrland. Världens då största likströmsledning. Detta motsägs av att Grecksåsar byggdes samtidigt. Dessutom utgjorde Närkeslätten ett tyskt luftlandsättningshot under VK2.

Eller kanske Viby kyrka är ett felspår?

Mycket bra jobbat Achtung!

Viby kyrka var en nyhet för mig, men känns absolut relevant då uppgiften tycks komma från en stabil källa samtidigt som det är "rätt" geografiskt område som utpekas.

Vad gäller den militära trestabstiden är min förstahandshypotes att den var centrerad kring Hallsberg och Örebro. Ammoförrådet vid Tomta bör således varit det berg som stab-stab beskriver som denna tids Hkv A1.

Enligt dokument daterade 1956 ska Högkvarteret grp I, vilket var tilldelad bergrum för sina arbetsplatser, ha utgjorts av sammanlagt ca 1160 man, fördelat enligt följande:

ÖB och Fst 1: ca 435 man
CM och MS 1: ca 290 man
CFV och FS 1 samt E 4 stab: ca 435 man

Var Dalabergen tillräckligt stort för att inhysa arbetsplatser åt alla dessa? Eller fanns någon del av detta högkvarter istället inhysta i Sörby? Skulle CFV eller fjärde flygeskaderns stab (som tycks ha räknats till Högkvarteret vid denna tidpunkt) kanske göra det?

Om det finns många frågetecken kring den militära delen så ser jag själv ännu fler frågetecken kring den civila. Om man hade Viby kyrka som mötesplats är det kanske rimligt att tro att man inte hade någon fortifierad plats för det civila riksstyret. Man förlitade sig kanske på att en kyrka belägen på landsbygden skulle skonas från angrepp?

Det var först kring 1958 som dedikerade bergrum för den centrala ledningen var redo för invigning, där bergrummet vid G blev huvudanläggning med statsrådens arbetsplatser, plenisal och det för tiden nödvändiga och stora arkivet.

Anläggningarna vid såväl Vretstorp som Östansjö har flera gånger dykt upp bland spekulationerna. Möjligt är att någon av dessa var förläggningsplatser till riksdag och regering, kanske passar tanken om sovvagnar in även här? Militärer kan man ju förlägga i tält utan problem, men inte bleka civilister.
Citera
2014-11-02, 21:31
Medlem
Xius avatar
En liten detalj, som jag även har från förstahandskälla, är att chefen för Örebro försvarsområde, överste Gösta Mårtenson. hade hus i Viby, vilket är en anledning till att Viby förekommer i Jan Mårtenssons deckare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_M%C3%A5rtenson_%28f%C3%B6dd_1933%29
Citera
2014-11-03, 18:28
Medlem
kalkonias avatar
Jag hittade detta i den sista länken av Achtungs mycket matnyttiga inlägg ovan!

Men det bekräftar bara det kända faktum att det handlar om relativt stora förrådsanläggningar för explosiva varor med ungefär samtida objekt i vårt avlånga land kan något av dom andra nedan också vara kandidater för liknande sekundära uppgifter mån tro?

Lokalförvaltningen Gällö 1943‑1952 Känd förrådsanläggning
Lokalförvaltningen Hallsberg 1942‑1956 Dalabergen
Lokalförvaltningen Korsnäs 1940‑1955 ?
Lokalförvaltningen Kortfors 1950‑1954 Detta borde vara "Stakullen" kändis i RB sammanhang
Lokalförvaltningen Räppe 1943‑1953 Okänt för mig utanför Växjö
Lokalförvaltningen Storuman 1942‑1958 Känd förrådsanläggning
Lokalförvaltningen Tenhult 1942‑1950 Känd förrådsanläggning
Citera
2014-11-03, 19:07
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia
Jag hittade detta i den sista länken av Achtungs mycket matnyttiga inlägg ovan!

Men det bekräftar bara det kända faktum att det handlar om relativt stora förrådsanläggningar för explosiva varor med ungefär samtida objekt i vårt avlånga land kan något av dom andra nedan också vara kandidater för liknande sekundära uppgifter mån tro?

Lokalförvaltningen Gällö 1943‑1952 Känd förrådsanläggning
Lokalförvaltningen Hallsberg 1942‑1956 Dalabergen
Lokalförvaltningen Korsnäs 1940‑1955 ?
Lokalförvaltningen Kortfors 1950‑1954 Detta borde vara "Stakullen" kändis i RB sammanhang
Lokalförvaltningen Räppe 1943‑1953 Okänt för mig utanför Växjö
Lokalförvaltningen Storuman 1942‑1958 Känd förrådsanläggning
Lokalförvaltningen Tenhult 1942‑1950 Känd förrådsanläggning
Gällö var ju inte bara ett bergrum, utan var frånskilda bergrum i samma berg. Bla ett bränsleförråd (inte det som många blandar ihop med Civila SOL anläggningen, utan bredvid det stora bergrummet så fanns det ett nedre inslag för tåg).

Korsnäs/Ryggen fd Bergsanläggning, nu "plomberad". En hel del ammunition dumpad i sjön. Fanns någon youtube video för några år sedan som sprang igenom hela anläggningen, hittar inte den nu.

Räppe = FMLoG, bergsanläggning + förråd.

Gemensamt för alla är ju att det gått tåg till. Dock är ju spåren rivna på många ställen.
Citera
2014-11-03, 22:09
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Kyrkor är skyddade enligt folkrätten.
Hade Sverige utsatts för invasionsförsök eller hamnat i en mindre militär konflikt med t.ex. Sovjet på 60-talet så hade kyrkor inte förskonats.
Citat:
I mitt förra inlägg glömde jag lägga in länken till denna Hallsbergskarta från 1881 som tidigare kunde finnas genom att googla utan att behöva registrera sig för att få ut material ur arkiven. Förstora kartan genom en gång klicka på den och sedan nere till vänster klicka på "View Raw image".
KARTLÄNK: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=nfiblu&s=8#.VFXpN_mG-4E
. . .
Går även att högerklicka på bild och välja "öppna länk i ny flik" så får du den förstorad. I alla fall i Firefox.
Citera
2014-11-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Hade Sverige utsatts för invasionsförsök eller hamnat i en mindre militär konflikt med t.ex. Sovjet på 60-talet så hade kyrkor inte förskonats.

Går även att högerklicka på bild och välja "öppna länk i ny flik" så får du den förstorad. I alla fall i Firefox.
Jo men genom att klicka på "View Raw image" så får du bilden förstorad flera gånger till så varenda karttecken blir skarpt och tydligt. Vore intressant om det finns något vid de andra rödmärkta prickarna.
Citera
2014-11-05, 14:54
Medlem
Idag konstituerande möte med Krigsdelegationen, de som ersätter riksdagen vid ofred. Så det borde vara de som skall lämna stan för att bege sig till lämplig jordhåla.

Länk till vilka som ingår, det är en brokig skara.
Citera
2014-11-05, 18:21
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Jo men genom att klicka på "View Raw image" så får du bilden förstorad flera gånger till så varenda karttecken blir skarpt och tydligt. Vore intressant om det finns något vid de andra rödmärkta prickarna.
Ok nu fattar jag. Dock en riktigt gammal karta...
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Idag konstituerande möte med Krigsdelegationen, de som ersätter riksdagen vid ofred. Så det borde vara de som skall lämna stan för att bege sig till lämplig jordhåla.

Lite småkul att vi har kvar en Krigsdelegation i det här landet fast det är politikerna själva som sagt i många år att det inte finns något krigshot.
Citera
2014-11-05, 19:45
Medlem
kalkonias avatar
50 personer som skall ha logi matplats arbetsplats samt mötesrum kan inrymmas lite varstans från kursgård till skola och rätt enkelt kunna förflyttas vid behov Då vi idag kör med rörlig kommunikationsutrustning osv i containrar.

Har detta antal personer i krigsdelegationen förändrats sedan kalla krigets dagar eller kunde vi hysa in dessa 50 i fler objekt än de vi diskuterar hetast här i tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ

Senast redigerad av kalkonia 2014-11-05 kl. 19:48.
Citera
2014-11-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia
50 personer som skall ha logi matplats arbetsplats samt mötesrum kan inrymmas lite varstans från kursgård till skola och rätt enkelt kunna förflyttas vid behov Då vi idag kör med rörlig kommunikationsutrustning osv i containrar.

Har detta antal personer i krigsdelegationen förändrats sedan kalla krigets dagar eller kunde vi hysa in dessa 50 i fler objekt än de vi diskuterar hetast här i tråden?

Såklart kan det stora kriget fortfarande vara aktuellt.
Men tänk även pandemi, asteroid eller det just nu otänkbara inbördeskriget med mera.
Rikets civila/militära ledning måste vara förberedd, på för hoten(s) ändamålsenlig plats och platser.
Var sak har sin plats.
Citera
2014-11-05, 22:35
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19805036.ab

Tidigare har jag skrivit om vikten av att rikets ledning inledningsvis inte var på samma ställe.
Utan var på MÅNGA ställen.
Detta på grund av alla de kärnvapen som skulle regna ned.

Sen får man höra 'gamla stofiler från kalla kriget´?
Den tidens kärnvapen hade så dålig träffsäkerhet?

Såklart kunde jag såklart inte då skriva 'som svampar ur jorden' det vill säga de eventuella radiostyrda kärnvapenbestyckade minorna vid våra allra viktigaste anläggningar, i land såväl som i sjö.
50 stycken totalt enligt artikeln.

Vad kan inte en rysk TIR-registrerad lastbil göra?
Vad hade de i zonen med flera ställen att göra?
Lyssna på radiotrafik som de kunde höra på hemifrån:-)?
Senast redigerad av DenGamlaMuppen 2014-11-05 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in