För att veta om en anläggning fungerar så krävs det driftkontroll. Ett lätt sätt att övervaka system är förstås att köra allt på sparlåga för att veta att allt fungerar och följa upp driftavvikelser. För så stora berganläggningar kanske inte uppvärmningen i sig är något problem utan snarare att luften måste avfuktas och kylas, det är sant.
Burlington (återigen) hade gigantiska luftschakt och stora mängder tillgång till kylvatten eftersom varje människa genererar dels mycket fukt och dels värme. Allt detta måste ventileras bort utan att skapa för tydliga yttre signaturer genom ventilationsutblåsen.
I modern tid så lär Rb60 upprustats med möjlighet till datorarbetsplatser, vilket inte fanns i samma omfattning som när den en gång byggdes (skrivmaskinseran). Tillkommer serverrum, storkök, duschar, belysning till de 1000-talet personer (?) som den ska betjäna m.m. så handlar den största utmaningen kanske om att kunna vrida upp avfuktaren till maxfart när bomberna faller för att undvika en tropisk djungel innanför stötvågsdörrarna.
För övrigt är mina 2-3 miljoner i gissning enbart drift. Lägger vi på kapitalkostnaderna för investeringar (uppgradering av utrustning, dock inte nytt guld på konungens WC osv) så är det givetvis mer.
Jag lägger ut några infrastrukturfunderingar till: vad har dessa typer av anläggningar för inkommande spänning? 10 kV? Eget ställverk måste ju vara självklart. Och i så fall, var? Och hur klarar man VA mitt ute i obygden, för eget vatten- och reningsverk kan man väl inte ha... Eller det kanske man har för att undvika att behöva betala VA-taxa till kommunen?