Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-02-15, 14:26
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Ingen rätt för dem att ta leg, de kan bara be om namn, ålder och hemvist. (Så länge du är invid och inte brutit mot någon lag. Skall de gripa dig så måste de kalla på polis osv = herrejösses massa jobb = läggs med av åklagare ändå då du enbart är invid och extremt svårt att bevisa uppsåt. Men låt säga att du har en kamera runt halsen - då kan de beslagta den och nej, du får ej tillbaka den..
Vänta nu, att avtvinga en människa hans kamera för kanske 15-20 000:- och sen inte lämna tillbaka den är väl knappast lagligt! Har oerhört svårt att tro på det.
Citera
2014-02-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vänta nu, att avtvinga en människa hans kamera för kanske 15-20 000:- och sen inte lämna tillbaka den är väl knappast lagligt! Har oerhört svårt att tro på det.
Konfiskera kameran kan de väl bara göra om den använts i kriminell verksamhet och då bör de väl endast ta ett ev bildminne. Minneskort.
Citera
2014-02-15, 16:59
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Inget konkret, men jag gissar att Svenska kraftnäts närbelägna kursgård Knottebo var tänkt till nåt annat om det krisade till sig. Intill kursgården finns också SvK's lager med kraftledningsmateriel.
.......

Svensk Kraftnät har ju ett beredskapsansvar för större katastrofer som leder till strömavbrott i Sverige och utbildar ju Civilare i Eldistribution, och sannolikt har kursgården och kraftledningsmaterialet där en viktig funktion att fylla vid stormar och andra elkatastrofer, att ev Riksbunker ligger i området var nog något man tog med i beräkningen när man valde platsen, men sedan kan det ju finnas viktiga knytpunkter för elförsörjningen av Sverige i området ?? som gjort att kursgården finns där dock inget jag vet något om.
Citera
2014-02-15, 17:04
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Men låt säga att du har en kamera runt halsen - då kan de beslagta den och nej, du får ej tillbaka den..

Som tidigare påpekat så är det där rena fantasier, man får alltid tillbaka utrustningen om det är en förstagångsförteelse, och det ska gå extremt långt innan dom kan ta ens kamera m.m annars också, rensa bilder och ge ett lämpligt straff kan de göra men kameran får/kan de inte behålla.
Citera
2014-02-15, 17:08
Medlem
Har jobbat som skyddsvakt både på civila och militära objekt. Brukar räcka att be dom ta bort fotona dom tagit så är allt löst. Vill dom inte då tillkallar man polis och då kan kamerautrustningen konfiskeras av polisen. På ett objekt brukde det alltid sommartid komma tyska tursiter då deras gps visade att det fanns en badplats där, dom vart mäktade förvånade när det dök upp ett gäng skyddsvakter.
Citera
2014-02-15, 20:03
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cujo70
Har jobbat som skyddsvakt både på civila och militära objekt. Brukar räcka att be dom ta bort fotona dom tagit så är allt löst. Vill dom inte då tillkallar man polis och då kan kamerautrustningen konfiskeras av polisen. På ett objekt brukde det alltid sommartid komma tyska tursiter då deras gps visade att det fanns en badplats där, dom vart mäktade förvånade när det dök upp ett gäng skyddsvakter.

Precis, konfiskeras men utrustningen kommer tillbaka till ägaren om inget extremt ovanligt föreligger.
Bekräftat av både Skyddsvakter och Polis jag pratat med angående liknande saker.
Citera
2014-02-15, 21:14
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Brukar räcka att be dom ta bort fotona dom tagit så är allt löst.

Då ska man som vakt också ha klart för sig att en raderad bild inte är en raderad bild. Den går att återskapa.
Citera
2014-02-16, 00:46
Medlem
mummas avatar
Citat:

Dock kan endast ett domstolsbeslut tvinga en att radera bilder. Även om man "råkar" fotografera ett skyddsobjekt, så måste en domstol bevisa att man har uppsåt att avbilda anläggningen för ett mer straff. Vad jag har förstått.
Citera
2014-02-16, 20:30
Medlem
Citat:
Men låt säga att du har en kamera runt halsen - då kan de beslagta den och nej, du får ej tillbaka den..

Detta är naturligtvis en myt. Eller rättare sagt svammel. Detta inlägg handlar delvis om SO men eftersom det även inkluderar verkliga erfarenheter från en del känsliga object i zonen så tycker jag det är ok. Säg till om det är för OT så tar jag bort det.

Det går alldeles utmärkt att uppehålla sig vid ett känsligt SO med kamera, videokamera, kikare, etc. En skyddsvakt har mycket stora befogenheter men kan inte beslagta något du äger. Polis kan tillkallas och man kan bli arresterad. Då tas självklart sakerna i beslag men man får tillbaka prylarna senare. Om man hänger "invid" ett objekt, typ näsan mot stängslet, så kan man få lite mer frågor.

Min approach till att "utforska" känsliga objekt kanske skiljer sig från andras men det har alltid fungerat utmärkt så jag tänkte dela med mig. När man stöter på skyddsvakter vid en känsligt objekt är det bästa, i min åsikt, att vara trevlig och hjälpsam. Att vara en smartass och ha IQ som en dum fiskmås fungerar inte bra. Det hjälper om man är välklädd, kan prata för sig, inte svamlar och pratar sanning. Att gå i rånarluva och en bultsax innanför jackan är ingen bra ide.

När jag blir tillfrågad vad jag gör så säger jag alltid som det är. I tidigare år, för 20-30 år sedan, när värnpliktiga kunde vara del av vaktstyrkan så begärde jag alltid att prata med chefen. Inte lönt att ödsla tid på idioter. Numera är det skyddsvakter och inhyrda vakter från ex. Securitas så lite annorlunda.

Vad jag gör i området har ingen med att göra om jag befinner med utanför skyltar för militärt område. Som tex vid RB60. Att folk i det röda huset på "stora vägen" vid RB 60 tittar när man parkerar bilen och börjar promenera/cykla spelar ingen roll. Man har lagen på sin sida. Skyddsvakter har stora befogenheter men det har man även som svensk medborgare.

Vid tillfrågan om vad jag gör så brukar jag säga att jag är intresserad av det militära som finns i området. Man brukar uppskatta detta svar. Jag brukar även nämna andra anläggningar som ligger nära. Vid RB60 kan man nämna att man tycker annexet är intressant, masten som ligger väldigt nära samt radioannexen. Ingen anledning att säga allt man vet.

Jag brukar dessutom säga att jag tänker uppehålla mig i området under en tid. Kan vara en timme, en dag eller längre. Att jag inte är det minsta intresserad av att klippa hänglås, klättra över staket eller ta otillåtna bilder berättar jag också. Mottagandet brukar då bli mycket bra. Jag har aldrig behövt visa leg eller berätta vem jag är. Ingen har kollat kamera, telefon, etc.

Jag hade en gång ett mycket trevligt sammanträffande vid RB60. Att platsen var känslig visste jag och jag var nästan säker på att det vara RB60. Jag hade tagit med cykeln för att utforska de många grusvägarna i området men cyklande inte innanför militärt område. När fordon inte var tillåtna låste jag cykeln och promenerade.

Jag träffade på en vaktfirma på morgonen och igen på eftermiddagen. Denna gång mycket nära RB60. Man frågade vad jag gjorde och jag berättade. Det visade sig att vakten var mycket intresserad av mountainbike och gillade min hoj. Vi stod och pratade cyklar i över en halvtimme. Mycket trevligt.

På slutet pratade vi lite om objekten i området och vakten berättade inofficiellt på ett diskret sätt att det verkligen var RB60 vi stod vid. Jag hade redan berättat mycket av det jag visste så det var ingen större grej.

Vill man besöka ett objekt så är det bästa sättet att fråga snällt. Detta fungerar naturligtvis inte vid de känsligaste objekten i zonen men det fungerar utmärkt vid mindre känsliga objekt som fortfarande är intressanta. Jag har fått tillgång till många SO genom att helt enkelt presentera mig skriftligt och fråga om ett besök är möjligt.
Citera
2014-02-16, 21:06
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adout
Vill man besöka ett objekt så är det bästa sättet att fråga snällt. Detta fungerar naturligtvis inte vid de känsligaste objekten i zonen men det fungerar utmärkt vid mindre känsliga objekt som fortfarande är intressanta. Jag har fått tillgång till många SO genom att helt enkelt presentera mig skriftligt och fråga om ett besök är möjligt.

Jag håller med dig. Jag har fått tillgång till flera SO, genom att fråga om man får lov att komma på besök för man skriver en avhandling eller enbart är genuint intresserad. Tex att jag fick besöka när Sverige sålde sitt förråd av PBV 501.

Det är fördelen med Sverige, frågar man om lov så får man oftast lov att göra det man vill. Men frågar man inte och gör det ändå, så blir det ajja balja.
Citera
2014-02-17, 00:04
Medlem
mcJOckes avatar
Nu blir jag konfunderad. Mitt påstående har ingen att göra med fallet där man ber om lov, har turen att träffa på den civila skyddsvakten Börje 52 som blir nyfiken på min MTB eller om man håller sig innanför lagen gränser. Jag pekar på det faktum att det finns lagar runt detta och jag är övertygad om att alla skyddsvakter är fullt medvetna om dessa. Sedan handlar det till mångt om mycket om sunt förnuft.

Jag skulle bli oerhört upprörd om en skyddsvakt, civil- eller militär buntar ihop Agda 68 för att hon plockar svamp invid- eller för den delen på ett SO. Men, likt förbannat har man rätt att avvisa henne från objektet. Om däremot Richard 28, iklädd sin vackraste Bandidosväst och bästa verktygsryggsäck stryker omkring samma objekt förutsätter jag att man använder de medel som står till buds för att hindra denna individ.

Man skall också komma ihåg att det inte alltid är dessa mysgubbar från G4S i Karlstad som rondar Sveriges skyddsobjekt. Det kan vara en bevakningspluton från Karlsborg som kommer farande i sina blå bussar, en vit toyota eller varför inte de nya likt polisens reflextejpade folkabussar. Det kan tex vara 2 stycken skyddsvakter från AMF1 som åker en repa i sin g-båt.

Man kan heller inte vara säker på hur vida någon av dessa individer dessutom kommer att vara Militärpoliser, eller varför inte Poliser som jobbar extra i sin roll som RO. Dessa har fördelen att dessutom kunna inleda en förundersökning på plats vilket i de flesta fall underlättar extremt mycket för åklagaren att ta tag i fallet. Kom dessutom ihåg att en Polis har skyldighet att upprätta en anmälan på plats om det kan misstänkas att ett brott har skett. Känner till flertalet sådana fall från föregående år.

Ang detta med kamera, fundera över skillnaden i fall med fildelningsåtal där personers datorer blir beslagtagna och ej återlämnade. Så klart kan man inte bara ta kameran och gå vidare i livet. Men döms du till böter för att ha fotograferat ett SO så kommer du med allra högsta sannolikhet bli av med den.
Citera
2014-02-17, 00:58
Medlem
[quote=mcJOcke|Wall of text[/QUOTE]

Citat:
Skall de gripa dig så måste de kalla på polis osv = herrejösses massa jobb = läggs med av åklagare ändå då du enbart är invid och extremt svårt att bevisa uppsåt. Men låt säga att du har en kamera runt halsen - då kan de beslagta den och nej, du får ej tillbaka den..

Jag vet inte riktigt vad ditt senaste inlägg hade med ditt första svammel att göra men du verkar ju iaf förstå att du hade fel.

I övrigt verkar det som att vi har ett par stycken ypperliga spionmaterial här i tråden Fast det kanske inte är lika lätt att vara övertygande om man inte har rent minneskort i kameran s.a.s. Själv skulle jag nog bli nervös om jag stötte på en patrull just för att man helst inte ska vara nervös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in