2014-10-11, 17:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Läste du recepten jag gav dig på potatismos? Vad står i den allra första meningen i båda recepten?

Jo, jag läste. Men man skalar potatisar för att de är besprutade, vilket ekologiska potatisar inte är.
Citera
2014-10-11, 17:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jo, jag läste. Men man skalar potatisar för att de är besprutade, vilket ekologiska potatisar inte är.
Jag utgår ifrån att du är ett troll och avslutar det här samtalet nu.
Citera
2014-10-11, 17:41
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag utgår ifrån att du är ett troll och avslutar det här samtalet nu.

Du utgår fel.
Citera
2014-10-11, 17:53
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Jag vill bara hoppa in och säga att det inte är varför. För vissa kanske, men inte det rådande varför. Det är för att skalen är tjocka och grova, med mera. Skalen är en del av hållbarheten, kanske man hör i färskpotatis som har tunt skal du kan få bort med inget arbete alls.

I potatismos ska skalet bort, oavsett vilken typ av potatis det är.
Citera
2014-10-11, 18:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag vill bara hoppa in och säga att det inte är varför. För vissa kanske, men inte det rådande varför. Det är för att skalen är tjocka och grova, med mera. Skalen är en del av hållbarheten, kanske man hör i färskpotatis som har tunt skal du kan få bort med inget arbete alls.

I potatismos ska skalet bort, oavsett vilken typ av potatis det är.

Får väl testa att skala potatisen nästa gång jag gör potatismos. Men om man skalar innan man kokar försvinner en del näringsämnen.
Citera
2014-10-11, 18:35
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Jag tog ca 2 dl fet mjölk, sen lite smör till. Jag använde ekologisk potatis, därför skalade jag inte.
Du vet potatisar kan vara olika stora mm. Man börjar alltid med en mindre mängd mjölk än det står och häller i tills det har önskad konsistens. Det sista är det viktigt att hälla försiktigt så det inte blir för löst.
Citera
2014-10-11, 18:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Får väl testa att skala potatisen nästa gång jag gör potatismos. Men om man skalar innan man kokar försvinner en del näringsämnen.
Du kan köpa en potatispress så slipper du skala potatisen.
Delar den bara och lägger den snittade ytan mot silen och pressar.
Bort med skalet och i med nästa potatis...
Citera
2014-10-11, 18:43
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Du vet potatisar kan vara olika stora mm. Man börjar alltid med en mindre mängd mjölk än det står och häller i tills det har önskad konsistens. Det sista är det viktigt att hälla försiktigt så det inte blir för löst.

Mina två potatisar som jag använde var gigantiska. Men om jag tyckte det var trögflytande måste jag alltså ha använt för lite mjölk?
Citera
2014-10-11, 18:47
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du kan köpa en potatispress så slipper du skala potatisen.
Delar den bara och lägger den snittade ytan mot silen och pressar.
Bort med skalet och i med nästa potatis...

Potatispress har jag inte hört talas om, men jag antar att principen är den samma som för en vitlökspress. Fast jag har en jättefin skalare från Fissler som jag köpte på rea.
Citera
2014-10-11, 18:49
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Mina två potatisar som jag använde var gigantiska. Men om jag tyckte det var trögflytande måste jag alltså ha använt för lite mjölk?
Jag tror det är svårt att göra på bara 2 potatisar. Gör en större laddning nästa gång. Det som blir över gör du med fördel potatisbullar av. Platta till som en pannbiff och vänd i ströbröd stek så det får fin yta. Dessa kan lagras och värmas efter ett par dagar utan problem.
Citera
2014-10-11, 18:50
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Potatispress har jag inte hört talas om, men jag antar att principen är den samma som för en vitlökspress. Fast jag har en jättefin skalare från Fissler som jag köpte på rea.
Japp som en vitlökspress i jätteformat. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Potatispress.JPG
Citera
2014-10-11, 18:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag tror det är svårt att göra på bara 2 potatisar. Gör en större laddning nästa gång. Det som blir över gör du med fördel potatisbullar av. Platta till som en pannbiff och vänd i ströbröd stek så det får fin yta. Dessa kan lagras och värmas efter ett par dagar utan problem.

Denna laddning var gigantisk ska jag tala om. Jag funderar att bara använda en potatis nästa gång, så jäkla mycket mos blev det av två potatisar. Jag är ensam i hushållet så jag behöver bara laga mat för en person. Det var säkert 15 år sedan jag åt potatisbullar senast, då tyckte jag om att köpa dem frysta. Men det lockar helt klart att göra ekologiska potatisbullar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in