2022-12-03, 21:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det var en hel hop med varianter. Jag kallade hela fyllningen för toppning men det är tydligen bara pyntet överst som är toppning.

Jag införskaffade detta redan då jag ställde frågan. Blir mitt första försök.
https://www.coop.se/recept/agghalvor-med-farskostkram/
100 g naturell färskost
2 krm cayennepeppar
0.5 tsk paprikapulver
0.5 tsk salt
1 tsk dijonsenap
citronsaft
dill, till garnering

Är nog bara min egen uppdelning där mellan fyllning och topping
Citera
2022-12-05, 14:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Vad kan jag lägga in med ättiksprit, socker och sirap?

Lägger in rödlök och gurka. Vad mer?
Citera
2022-12-10, 19:15
Medlem
När jag var på food court i Singapore fanns det ett mexikanskt ställe där. Jag såg att många beställde någon rätt där det var en ätbar "bowl" gjord på deg och i den låg tex mex fyllning (kött, grönsaker osv.). Alltid tänkt att det hette typ "taco bowl" men har sökt men inte funnit något recept. Vad var det för rätt?
Citera
2022-12-12, 10:23
Medlem
JustZlatans avatar
När man ska steka både kött och lök, ska man steka köttet först och sen löken eller tvärtom?
Citera
2022-12-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
När man ska steka både kött och lök, ska man steka köttet först och sen löken eller tvärtom?

Jag tycker om att ha i löken efter man stekt köttet så det får göttiga köttsafter. Samt om man inte tänker steka löken först och sedan lägga undan och rensa pannan på lök innan man steker köttet så är det lätt att man bränner löken.
Citera
2022-12-12, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
När jag var på food court i Singapore fanns det ett mexikanskt ställe där. Jag såg att många beställde någon rätt där det var en ätbar "bowl" gjord på deg och i den låg tex mex fyllning (kött, grönsaker osv.). Alltid tänkt att det hette typ "taco bowl" men har sökt men inte funnit något recept. Vad var det för rätt?

Enkelt.

Bread bowl chili.
Citera
2022-12-13, 19:01
Medlem
När jag kokar ägg får äggen en lukt som STINKER när jag skalar dem. Äta äggen samma dag? En dag senare? Glöm det, om jag inte har en klädnypa över näsborrarna.
Skalar jag äggen så har stanken försvunnit efter ungefär 2 dagar.
Smaken är det inget fel på. Jag blir inte dålig i magen heller, så det går att äta dem.
Provat olika fabrikat, spelar ingen roll.
Lägger äggen i kallt vatten och kokar dem i 10 minuter på låg värme/ drar bort kastrullen delvis från plattan i några minuter så att värmen sjunker lite snabbare.
Nydiskad kastrull hjälper inte.

Någon som har någon idé vad det kan vara?
Citera
2022-12-13, 19:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saab_90
När jag kokar ägg får äggen en lukt som STINKER när jag skalar dem. Äta äggen samma dag? En dag senare? Glöm det, om jag inte har en klädnypa över näsborrarna.
Skalar jag äggen så har stanken försvunnit efter ungefär 2 dagar.
Smaken är det inget fel på. Jag blir inte dålig i magen heller, så det går att äta dem.
Provat olika fabrikat, spelar ingen roll.
Lägger äggen i kallt vatten och kokar dem i 10 minuter på låg värme/ drar bort kastrullen delvis från plattan i några minuter så att värmen sjunker lite snabbare.
Nydiskad kastrull hjälper inte.

Någon som har någon idé vad det kan vara?

Lukten av ägg?
(Kokta ägg har en lite udda lukt som en del är känsliga för)
Citera
2022-12-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lukten av ägg?
(Kokta ägg har en lite udda lukt som en del är känsliga för)
De luktar verkligen inte ägg de första dagarna, utan mer som något som blivit påkört och sedan legat kvar där på vägen, i solen i 30 grader i 4-5 dagar.
2 dagar tar det innan de luktar normalt.
Tar någon med sig nykokta ägg till jobbet och skalar dem där luktar de som ägg ska.
Citera
2022-12-16, 22:13
Medlem
JustZlatans avatar
Köpte ett paket sprödbakade torskfiléer som jag inte har ätit på 20 år. Kan man göra något roligt med dem istället för att bara lägga dem i ugnen, kanske riva parmesanost över? Tomatsås i formen?
Citera
2022-12-21, 21:35
Medlem
Patrik2108s avatar
Det här med risgrynsgröt. Hur tillreder man det utan att behöva tå och röra om? Det verkar dessutom som om omrörandet skulle försämra gröten, precis som med havregrynsgröt.
Hur gör man enkaelt och snabbt risgrynsgröt av hög kvalitet? Snabbheten är minst viktig.
Citera
2022-12-21, 21:37
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det här med risgrynsgröt. Hur tillreder man det utan att behöva tå och röra om? Det verkar dessutom som om omrörandet skulle försämra gröten, precis som med havregrynsgröt.
Hur gör man enkaelt och snabbt risgrynsgröt av hög kvalitet? Snabbheten är minst viktig.
Tillaga den i ugn är absolut enklast, kör till exempel enligt detta recept:
https://www.ica.se/recept/risgrynsgrot-i-ugn-728420/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in