2014-09-27, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Tänkte bara berätta att jag såg JAS live i år på en uppvisning (även skolversion av Draken, tyvärr ingen Viggen). Helvete vad mäktiga de är.
Gripen kom vid ena tillfället seglande i 250km/h? vinglandes på rumpan och drog sen på full mutter+ ebk:n och stack rakt upp. Sjukt vilken kraft de besitter. Underbart att se och en liten tår i ögat kom som patriot.

hehe yup, det är kul att se dom.

Jag har sett dom ett antal gånger ute på västkusten(har sommarställe vid Smögen), dom flyger rätt ofta där, flyger väl ut från Såtenäs. Den gången som står ut mest var för 3 år sedan kanske, jag var ute vid Brandskär(en ö/skär som i praktiken är sista utposten mot Kattegatt, finns inte mycket mer än öppet hav efter det) och solade och badade och två Gripen körde för fullt runt fyrarna där ute(finns två, Brandskär Flak och Dynabrotts Fyr). Dom gjorde lite allt möjligt, bland annat så flög dom så lågt över vattnet så att det stog i kaskader bakom dom pga jet motorerna, sedan stack dom rätt upp i molnen, det är något väldigt speciellt att se dom flyga live.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-09-27 kl. 00:20.
Citera
2014-09-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
hehe yup, det är kul att se dom.

Jag har sett dom ett antal gånger ute på västkusten(har sommarställe vid Smögen), dom flyger rätt ofta där, flyger väl ut från Såtenäs. Den gången som står ut mest var för 3 år sedan kanske, jag var ute vid Brandskär(en ö/skär som i praktiken är sista utposten mot Kattegatt, finns inte mycket mer än öppet hav efter det) och solade och badade och två Gripen körde för fullt runt fyrarna där ute(finns två, Brandskär Flak och Dynabrotts Fyr). Dom gjorde lite allt möjligt, bland annat så flög dom så lågt över vattnet så att det stog i kaskader bakom dom pga jet motorerna, sedan stack dom rätt upp i molnen, det är något väldigt speciellt att se dom flyga live.
Håller med och att det då är svenska gen 4 top planes gör det inte sämre.
Citera
2014-09-30, 13:18
Medlem
BleAivanos avatar
En bild på hur Gripens flygdatorer är schematiskt uppbyggda:
https://pbs.twimg.com/media/Byg54m8IEAAJMXk.jpg:large
Citera
2014-10-01, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Som jag ser det så har vi 2 vägar att gå ang moderna stridsflygplan till Sverige

* Vi kan satsa på stealth dvs radarsignaturanpassning i en viss frekvens. Det behövs mycket mer forskning och testning och själva planet behöver byggas med mer exotiska matrial på ett mer exotiskt sätt. Det kommer också kräva mycket mer underhåll och hela iden med att kunna sprida ut sig på vägbaser i en konflikt blir svår med känsliga och avancerade stridsflygplan. Dessutom blir dessa flygplan mycket dyrare att utveckla, bygga och operera.

eller

* Vi kan satsa på att bygga vårt flyg som idag, med så låg rcs och irsignatur som möjligt utan att optimera specifikt mot en viss frekvens (stealth tex F35, F22). I stället satsar vi på att ha ett flygplan som är förhållandevis billigt på alla plan, och som enkelt kan operera från vägbaser ute i skogen.
För att ändå kunna mäta sig med vissa stealthplan så använder vi sensorer. Vi bryr oss inte så mycket om att motståndaren kan se våra plan innan vi kan se dom. Det vi bryr oss om är att vi har en ungefär lika stor chans att bekämpa dom som dom har att bekämpa oss. Vi skaffar alltså sensorer (irst, aesa-radar, avancerade datalänkar) och robotar (Meteor) som kan låsa och rimligen bekämpa motståndaren samtidigt eller tidigare än dom kan bekämpa oss.

Eftersom vi inte kommer att anfalla en främmande makt, såsom Ryssland och USA, så behöver vi inte ha "så hemliga" flygplan. Om ryssen anfaller oss så gör det inte så mycket om deras radar kan se våra plan. Det som spelar roll är att dom inte ska kunna bekämpa oss innan vi har chans att bekämpa dom.
Igår och idag så var främsta hotet SU27 och i viss mån SU3X. Gripen E/F med Meteor kan absolut upptäcka och bekämpa dom innan eller samtidigt som dom kan göra detsamma med oss.
Men säg 2025 när PAK-FA kanske börjar användas operativt så kan vi behöva uppgradera igen. Men vi måste inte ha stealth pga att dom har det. Det räcker med att vi uppgraderar Gripen med bättre IR och radar så att vi ändå har samma chans till att kunna bekämpa dom

Redan Gripen E/F har ganska bra möjligheter till "defensiv strid" dvs motmedel. Med bogsermål, störning och radarsändande skenmål så kan Gripen E/F överleva ryska robotskott, även om dessa avlossas från PAK-FA.

Man kan alltså motverka stealth med sensorer, det är inte så att bara stealth kan motverka stealth. Och bara framtiden kan utvisa om stealth verkligen kommer att göra så stor nytta, eller om sensorerna hinner ikapp och till och med går om.

Min åsikt är att vi har valt rätt väg. Givetvis skulle jag gärna se ett svenskt stridsflyg med F-22-kapacitet. Men det är inte realistiskt. Det är däremot den väg vi valt. Kan vi bara se till så att politiska beslut fattas ca 5 år tidigare så hade allt varit jättebra.
För som det är nu så ligger vi ca 5-10 år efter, vi skulle alltså behövt haft Gripen E/F sedan säg 2010, och sedan skaffat Gripen G/H framåt 2025 när PAK-FA ev börjar komma ut på förband.

Vi har alltså både kapaciteten och tekniken att försvara oss även mot stealtplan, även om vi inte har stealthplan. Vi behöver bara snabba på politikerna för att slippa att hela tiden ligga 5-10 år efter, men som vanligt så vill ju politiker skjuta allt försvarsrelaterat på framtiden, såvida det inte gäller besparingar.

Håller med!
Dessutom så är ju sk "stealth" mer eller mindre en bluff!
Citera
2014-10-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kort sagt så är Gripen ett multiroleplan med tyngpunkten på jaktrollen. Då är gripensystemet tänkt att vara ett delsystem i ett större luftförsvarssystem som innehåller radarflygplan, markbaserad radar, luftförsvarscentraler, vägbaser, jaktlänkar, långräckviddigt luftvärn mm.

Se till att få de övriga delsystemen upp på banan och inget land vågar sig på Sverige efter att det är klart.

Helt korrekt enligt min mening!
Citera
2014-10-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Om vi betänker norges geografi och den långa traditionen att operera i radioskugga i dalgångar och fjordar så tycker jag valet av f-35 är ännu mer märkligt. Men beslutet var ju 100% politiskt så man behöver väl inte fundera på logik?

Håller med!
Citera
2014-10-02, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
F35 är ingen prototyp men man skulle kunna tro det, däremot är det ett dåligt konstruerad flygplan och ett ännu sämre skött projekt katastrof är ett milt ord.

Frågar är om USA mäktar med rent politiskt att konstruera ytterligare flygplan efter de två senaste försöken? Det konstiga är att iallafall jag inte har uppfattat att folket inte verkar bry sig om alla misslycke projekt, fartygen är i exakt samma situation som F-22 och F-35:an

F-35 är väl ett typiskt exempel på en prototyp?
Citera
2014-10-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av travelforum1333
Hur bra egenskaper förväntas E-versionen ha? Kommer den numer stå sig mot plan som Rafale eller Eurofighter.

http://4.bp.blogspot.com/-E2bVIJBstFw/TziCzCeyzdI/AAAAAAAACYM/ATw0IaCWB4g/s1600/Swiss_eval_NWA1_appreciations.png

Tjaa, JAS stod väl sig ganska bra mot båda dessa plan i Brasilien-affären! Eller vad tycker du?
Citera
2014-10-02, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
F-35 är väl ett typiskt exempel på en prototyp?
Nja, förserie Och det är ett praktexempel på hur det går när man hoppar över Props TG3
Citera
2014-10-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Tjaa, JAS stod väl sig ganska bra mot båda dessa plan i Brasilien-affären! Eller vad tycker du?

Duke hade ett ganska bra gästinlägg hos WW om detta.. framförallt applicerbart runt nördanted om hårda prestanda som ganska många glider in på: Länk

en i kommentarerna postade en länk till denna godbit också, mycket roligheter runt flygavionikens vagga (iallafall i vårt avlånga land): Länk

Och inte att glöma det senaste för dom som inte sett det än: potentiell påskrift i oktober enligt defesanet.com.br (dom har postat mycket bra/korrekta saker om gripen/brasilien hittills, så jag rankar dom som mycket trovärdig källa): Länk
Citera
2014-10-02, 21:07
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liadin

Och inte att glöma det senaste för dom som inte sett det än: potentiell
påskrift i oktober enligt defesanet.com.br (dom har postat mycket bra/korrekta
saker om gripen/brasilien hittills,

Jag håller med om defesanet.com.br, jag har länkat en hel del till dem i tråden om
Brasiliens upphandling av nytt stridsflyg: (FB) fx 2 Brasilien
Citera
2014-10-07, 00:52
Medlem
Megaforces avatar
Flygvapnet har nyss deltagit i en Nato-övning Mace xvi i slovakien som främst handlade om elektronisk krigsföring mm.

Det ryktas om att det gick bra för Gripen, speciellt det att man fick flyga mer än planerat eftersom en del av de andra länderna hade tekniska problem med sina plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in