Citat:
Ursprungligen postat av
ypsilonsport550
Tänkte bara berätta att jag såg JAS live i år på en uppvisning (även skolversion av Draken, tyvärr ingen Viggen). Helvete vad mäktiga de är.
Gripen kom vid ena tillfället seglande i 250km/h? vinglandes på rumpan och drog sen på full mutter+ ebk:n och stack rakt upp. Sjukt vilken kraft de besitter. Underbart att se och en liten tår i ögat kom som patriot.
hehe yup, det är kul att se dom.
Jag har sett dom ett antal gånger ute på västkusten(har sommarställe vid Smögen), dom flyger rätt ofta där, flyger väl ut från Såtenäs. Den gången som står ut mest var för 3 år sedan kanske, jag var ute vid Brandskär(en ö/skär som i praktiken är sista utposten mot Kattegatt, finns inte mycket mer än öppet hav efter det) och solade och badade och två Gripen körde för fullt runt fyrarna där ute(finns två, Brandskär Flak och Dynabrotts Fyr). Dom gjorde lite allt möjligt, bland annat så flög dom så lågt över vattnet så att det stog i kaskader bakom dom pga jet motorerna, sedan stack dom rätt upp i molnen, det är något väldigt speciellt att se dom flyga live.