2014-08-30, 20:42
Medlem
Dr.Spins avatar
Verkar som om Gripen tjockat till sig och gått upp i vikt. Närmare 8 ton närmare bestämt.

http://www.saabgroup.com/Global/Documents%20and%20Images/Air/Gripen/Technical%20brochure,%20Gripen%20NG,%20English.pdf

Är det verkligen rimligt eller har jag missat något?
Citera
2014-08-30, 22:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Verkar som om Gripen tjockat till sig och gått upp i vikt. Närmare 8 ton närmare bestämt.

http://www.saabgroup.com/Global/Documents%20and%20Images/Air/Gripen/Technical%20brochure,%20Gripen%20NG,%20English.pdf

Ja, motorn väger 70 kilo mer, radarn 60 kilo. Flygkroppen är större och starkare vilket gör att man kan bära mer tung last. De interna bränsletankarna är större. På minussidan är att man slipper minst en extern tank + pylon vilket i sig har en viss tomvikt.

Dock kan det hända att vikten bantas något eftersom man numera har en ny metod att tillverka kolfiberkompositer som ger ca 10% lägre vikt med bibehållen styrka.
Citera
2014-08-30, 22:30
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vi har cirka 100 st C/D idag och tanken är att ersätta alla med 70 st Gripen E. Dock kommer det vara en övergångsperiod tills alla flygplan är levererade kring 2023.
Vad är vitsen med bättre plan när fördelen med dem äts upp av att ha färre plan??
Låter som bortslösade pengar i mina öron.
När vi har Gripen Ä/Ö ska vi då ha 2 st av dem? (Som är lika bra som 100 st C/D).
Citera
2014-08-30, 22:32
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, motorn väger 70 kilo mer, radarn 60 kilo. Flygkroppen är större och starkare vilket gör att man kan bära mer tung last. De interna bränsletankarna är större. På minussidan är att man slipper minst en extern tank + pylon vilket i sig har en viss tomvikt.

Dock kan det hända att vikten bantas något eftersom man numera har en ny metod att tillverka kolfiberkompositer som ger ca 10% lägre vikt med bibehållen styrka.
Tidigare sa SAAB att den skulle vara ca 200kg tyngre än C-versionen. Därav min stilla undran.
Citera
2014-08-30, 22:37
Medlem
Citat:

Kan du utveckla din uträkning?

8 ton är otroligt mycket.
Senast redigerad av qvintusgul 2014-08-30 kl. 22:39.
Citera
2014-08-30, 22:51
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
Kan du utveckla din uträkning?

8 ton är otroligt mycket.
Jag tror att Dr. Spin menade totalvikten (utan last), inte viktökningen.
Citera
2014-08-30, 22:55
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:

Det är totalvikten som är 8000kg, inte viktökningen..
Citera
2014-08-30, 23:03
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Det är totalvikten som är 8000kg, inte viktökningen..
No shit... Jag tyckte att det var mycket med 8 ton i totalvikt när de själva pratar om 7,2 ton. Läs om och läs rätt innan du börjar kommunicera via smileys.

Tittar du i källan så ser du att totalvikten är 8000 kg.
Citera
2014-08-31, 01:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
No shit... Jag tyckte att det var mycket med 8 ton i totalvikt när de själva pratar om 7,2 ton. Läs om och läs rätt innan du börjar kommunicera via smileys.

Drt är nog ett avrundat värde eftersom man inte visst exakt hur mycket vikten skulle hamna på eftersom vissa delar blir lättare och andra inte var helt färdigutvecklade.

Undrar också lite var max flygvikt hamnar på. Det är också av vikt vid långväga anfall där man startar med max vapenlast och lufttankar efter starten.
Citera
2014-08-31, 08:41
Medlem
Spin och megaforce, tyckte det var anmärkningsvärt själv, när Signatory lagt ut broschyren, (för närmare en månad sedan), Saab brukar ju vanligtvis underförsälja, därefter överleverera. Hoppas det är en Maskirovka, närmare ett europeiskt ton är lite för mycket felräkning. Men vi vet ännu inte hur de räknade. Resten av prestanda i aktuell broschyr ligger i linje med tidigare omnämnda värden. Alltså skulle inte vikten påverkat dessa siffror. Knepigt. Var är Signatory när man behöver honom.
Citera
2014-08-31, 15:26
Bannlyst
Hur bra egenskaper förväntas E-versionen ha? Kommer den numer stå sig mot plan som Rafale eller Eurofighter.

http://4.bp.blogspot.com/-E2bVIJBstFw/TziCzCeyzdI/AAAAAAAACYM/ATw0IaCWB4g/s1600/Swiss_eval_NWA1_appreciations.png
Senast redigerad av travelforum1333 2014-08-31 kl. 15:31.
Citera
2014-08-31, 16:13
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:

Oj oj, lite spydigt svar här..

Lär dig formulera dig bättre, det du skrev måste tolkas som att du menar att viktökningen är 8000kg. Det ser helt enkelt ut som att du, med din formulering, inte förstått källan.

Så sluta vara kaxig mot andra när det är du som inte kan svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in