2014-09-28, 19:33
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det där är inte en metonymi. Det räcker inte att det är något närliggande (det är för oprecist) utan det måste finnas en speciell typ av samband, t.ex. att det ena är en del av det andra eller har någon tydlig relation till det. Näsan rinner är ett bra exempel. Det är egentligen inte näsan som rinner utan snoret, men snoret har ett direkt samband med näsan.
OK. Det räcker alltså inte att "svensken" är en del av den större gruppen svenskarna? Vad är det i så fall? Användandet av t ex "svensken" som symbol för hela svenskheten är något jag gärna skulle vilja ha ett namn på.
Citera
2014-09-28, 19:42
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Näsan rinner är ett bra exempel. Det är egentligen inte näsan som rinner utan snoret, men snoret har ett direkt samband med näsan.
Satsförkortningar blir i så fall regelmässigt metonymier:
näsan rinner <- det rinner något från näsan
kranen droppar <- det kommer vattendroppar från kökskranen
radion spelar <- radion återger en låt som Putte Wickman spelade in 1982
Frågan om vad något egentligen är, den frågan leder hur långt som helst.
Senast redigerad av egon2b 2014-09-28 kl. 19:56.
Citera
2014-09-28, 19:45
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
OK. Det räcker alltså inte att "svensken" är en del av den större gruppen svenskarna? Vad är det i så fall? Användandet av t ex "svensken" som symbol för hela svenskheten är något jag gärna skulle vilja ha ett namn på.
Det är en variant av metonymi: pars pro toto
NE : pars pro toto (lat., 'delen i stället för det hela'), oegentligt uttryck där helheten betecknas av en däri ingående del, t.ex. "en flicka på sjutton vårar".
Svensken i form av Medelsvensson eller Svenne Banan är både metonymier och pars pro toto.
Senast redigerad av egon2b 2014-09-28 kl. 19:47.
Citera
2014-09-28, 19:46
Medlem
Citat:
OK. Det räcker alltså inte att "svensken" är en del av den större gruppen svenskarna?
Nej. Däremot skulle man kunna säga Sverige är nöjsamt, vilket vore en metonymi. Det är inte riket eller staten som är nöjsam (ett rike kan ju inte vara det) utan invånarna. Men invånarna är samtidigt en del av riket/staten. Se även egon2b:s exempel som är av samma typ.

Citat:
Vad är det i så fall? Användandet av t ex "svensken" som symbol för hela svenskheten är något jag gärna skulle vilja ha ett namn på.
Ett sätt att uttrycka det på är att bestämd form kan ha så kallad generisk betydelse för att åsyfta hela gruppen av svenskar.
Senast redigerad av In-Fredel 2014-09-28 kl. 19:50.
Citera
2014-09-28, 20:19
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Ett sätt att uttrycka det på är att bestämd form kan ha så kallad generisk betydelse för att åsyfta hela gruppen av svenskar.
Substantivet svensk i obestämd form representerar kategorin. Allmänspråket vacklar och uppslagsböckerna med det, när det gäller att benämna kategorier, klasser och arter.

Substantivet lastbil har generisk betydelse, det representerar en kategori eller klass av fordon. Så skriver någon
Lastbilen orsakar stort slitage på vägarna.
Om något, är det väl pars-pro-toto. En individ får representera hela populationen. Analogt med svensken.
Citera
2014-09-29, 17:02
Medlem
HerbertMarcuses avatar
Så en metonymi skulle kunna vara att referera till USAs utrikespolitik som just "Enligt USA så är det bra att göra si och inte så i Mellanöstern" fastän ett helt land omöjligen kan agera som en enda individ med en viss åsikt utan består av mängd olika viljor och intressen men där "USA" får symbolisera nationens nuvarande politik som drivs av den sittande regeringen? Metonymin missar alltså målet men symboliserar ändå någonting som vi i sammanhanget förstår?

Medan metafor är mer direkt men ändå abstrakt: som att säga att någon är en fitta vilken givetvis inte menas att personen i sig är ett kvinnligt könsorgan utan att personen beter sig på ett sätt ("fittigt") kan karaktärisera negativa kvinnliga egenskaper (typ), eller?

Men om jag säger att en tjej "blev alldeles våt mellan benen" för att hon blev upphetsad (inte sexuellt!) över att hon träffade sin idol eller något annat man kan bli överlycklig av, använder jag mig då av en metonymi eller en metafor? Eller ingen av dem?

Edit: Sedan undrar jag lite överlag vad som menas med "troper" i retoriken -- till vilken hjälp är de här begreppen?
Senast redigerad av HerbertMarcuse 2014-09-29 kl. 17:05.
Citera
2014-09-29, 18:07
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbertMarcuse
...
Edit: Sedan undrar jag lite överlag vad som menas med "troper" i retoriken -- till vilken hjälp är de här begreppen?
Människans förmåga att formulera och förstå troper är nog en del av förklaringen till artens exempellösa fortplantningsframgång och utbredning. På senare tid har det blivit särskilt viktigt att förstå hur en dold agenda kan avslöjas genom att en större allmänhet analyserar budskap på metanivå. Opinionsproduktion (!) sker till stor del via troper. Livsstil är en trop, en eufemism för överkonsumtion. Ibland glöms just eufemismen bland troperna.

(FB) Vilket är världens äldsta språk?

Däremellan kom de gamla grekerna.
Senast redigerad av egon2b 2014-09-29 kl. 18:11.
Citera
2014-09-29, 19:58
Medlem
Vad är ett prisbasbelopp? Är det typ som index som bestämmer begränsar värdehöjningar eller värdesänkningarna? Egentligen vet jag inte heller vad index betyder men jag har hört det ordet innan.
Citera
2014-09-29, 20:45
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Vad är ett prisbasbelopp? Är det typ som index som bestämmer begränsar värdehöjningar eller värdesänkningarna? Egentligen vet jag inte heller vad index betyder men jag har hört det ordet innan.
Wikipedia har en ganska bra beskrivning. Ja, basbelopp är ett index i detta ords vidare bemärkelse (jämförelsetal). Dock brukar index i ekonomiska sammanhang ha 100 % som referenspunkt, vilket inte basbelopp har.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Prisbasbelopp
Citera
2014-09-29, 20:50
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Kan man förkorta "procentenheter" med en symbol, eller på något annat sätt, precis som man exempelvis skriver 4% när man menar fyra procent? Kanske man skulle kunna använda "4%e" när man i stället menar 4 procentenheter?
Citera
2014-09-29, 21:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Kan man förkorta "procentenheter" med en symbol, eller på något annat sätt, precis som man exempelvis skriver 4% när man menar fyra procent? Kanske man skulle kunna använda "4%e" när man i stället menar 4 procentenheter?

Nej, det finns ingen beteckning för procentenheter och att använda pe är inte att rekommendera eftersom det med avskiljande snedstreck betyder price/earnings. Procenttecknet ska dessutom ha ett mellanrum mellan tal och symbol, 4 %.
Citera
2014-09-29, 21:49
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
I princip skulle man kunna skriva procent av första och andra ordningen som %' (prim) respektive %" (bis). Så skulle de fnuttarna för en gångs skull komma till sin rätt. Ändå, vi kommer nog att få svårt att övertyga TT om det rationella i följande notation:
X-partiet minskade från 7 %' till 6 %' dvs med 14 %"
Det skulle alltså vara %' som står för procentenheter och %" som står för procentprocent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in