2015-08-02, 14:35
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Möjlighet.
Dvs possibility, om det var ett engelskt ord som efterfrågades?
Citera
2015-08-02, 15:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Stämmer, men hur vet vi vad som egentligen är grundordet? Diagnos vs. diagnostik etc.

Diagnostik är konsten att medelst diagnostisering ta fram en diagnos som berättar det väsentligaste om en viss saks tillstånd.
Citera
2015-08-04, 19:37
Medlem
Existerar det något ord som man kan ersätta "och/eller" med? (Man kan ju sätta ut några skiljetecken och få det hela att gå ihop. Dock söker jag ett ord eller en kortare fras).
Citera
2015-08-06, 07:23
Medlem
Vissa anser att termen "akronym" endast skall användas för initialförkortningar vilka utläses som uttalbara ord i stället för att uttalas bokstav för bokstav.[1] Exempelvis är initialförkortningen Ikea definitivt en akronym, medan CD inte är en akronym enligt den snävare definitionen.

Är den här uppfattningen vedertagen eller kan även CD kallas för en akronym för Compact Disc?
Citera
2015-08-06, 10:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vissa anser att termen "akronym" endast skall användas för initialförkortningar vilka utläses som uttalbara ord i stället för att uttalas bokstav för bokstav.[1] Exempelvis är initialförkortningen Ikea definitivt en akronym, medan CD inte är en akronym enligt den snävare definitionen.

Är den här uppfattningen vedertagen eller kan även CD kallas för en akronym för Compact Disc?

Du borde ange att du med det fetstilta har citerat Wikipedia rakt av.

I övrigt är detta endast en fråga om tolkning. SAOL anger att en akronym är »en förkortning som består av initialer«. Likaväl som »vissa« ställer krav på att en akronym ska vara ett läsbart ord bestående av initialer, finns det »vissa andra« som tycker att Gestapo är en akronym. Detta trots att Gestapo består av annat än initialer.
Citera
2015-08-06, 10:23
Medlem
Citat:
Du borde ange att du med det fetstilta har citerat Wikipedia rakt av.

I övrigt är detta endast en fråga om tolkning. SAOL anger att en akronym är »en förkortning som består av initialer«. Likaväl som »vissa« ställer krav på att en akronym ska vara ett läsbart ord bestående av initialer, finns det »vissa andra« som tycker att Gestapo är en akronym. Detta trots att Gestapo består av annat än initialer.

Märkligt, jag använde "infoga länk" men den kom visst inte med. Okej, har du någon källa på det? (Alltså att vissa anser att Gestapo är en akronym).
Citera
2015-08-06, 10:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Märkligt, jag använde "infoga länk" men den kom visst inte med. Okej, har du någon källa på det? (Alltså att vissa anser att Gestapo är en akronym).

Har du någon källa på att »vissa« inte anser att CD är en akronym?

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=gestapo+acronym
Citera
2015-08-06, 11:13
Medlem
Citat:
Har du någon källa på att »vissa« inte anser att CD är en akronym?

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=gestapo+acronym

Jag har inte hävdat att vissa inte anser detta, det är en andrahandskälla från Wikipedia.
Citera
2015-08-06, 11:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har inte hävdat att vissa inte anser detta, det är en andrahandskälla från Wikipedia.

Det finns alltid »vissa« som kommer att ha en avvikande uppfattning om allt. »Vissa« kan vara allt mellan en och ganska få. Det finns ju en tendens att artiklar på Wikipedia innehåller mer än de kan belägga.
Citera
2015-08-06, 11:22
Medlem
Citat:
Det finns alltid »vissa« som kommer att ha en avvikande uppfattning om allt. »Vissa« kan vara allt mellan en och ganska få. Det finns ju en tendens att artiklar på Wikipedia innehåller mer än de kan belägga.

"CD-fallet" är ju ganska ointressant. Poängen med mitt inlägg var att få reda på huruvida det råder någon form av tvist överlag och inte just för "CD". Du förstår säkert.
Citera
2015-08-06, 11:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
"CD-fallet" är ju ganska ointressant. Poängen med mitt inlägg var att få reda på huruvida det råder någon form av tvist överlag och inte just för "CD". Du förstår säkert.

Jag har redan svarat på det om du läser mitt senaste inlägg en gång till. Observera att det är Wikipedia som försett dig med informationen om att »vissa anser«. Jag gav dig ju även SAOL:s förklaring.
Citera
2015-08-06, 17:21
Medlem
crillecrilles avatar
Varför har så många börjat skriva "att en gör så här", istället för "att man gör så här"? Är inte det talspråk och dialekt från början och således fel? Jag misstänker att det har något med jämställdhetsrabiata människor att göra eftersom jag ser det mest på Twitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in