2021-07-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
Ok. Hittade inget när jag sökte tidigare (därav denna tråd) så jag kikade runt lite igen och enligt vad jag hittar nu ska för- och efternamn helst vara desamma. Så jag verkar i alla fall inte vara helt fel ute. Men inte undra på att det blir förvirrande med en så slapp definition... Har den alltid varit så eller kan den ha ändrats till det sen efter jag fick lära mig ordet?

Den förtydligande funktionen med benämningen försvinner ju om man får använda den även om personer med bara samma förnamn.

Namne betyder helt enkelt att man delar namn. Förr i tiden har det inte varit lika uppstyrt med för- och efternamn, vi har haft patronymikon istället för släktnamn och många har benämnts med platsnamn t ex "Kalle i Nisshult", "Britta på Åsen", så att man inte definierat exakt vilken sorts namn som ska delas är inte konstigt

Jag tycker det beror på sammanhang hur stor betydelse det har. I en lågstadieklass brukar man använda förnamn, då kan det spela roll om det är två Linnea. Inom vissa yrken använder man ofta efternamn, då kan det bli värre om det är två Lindström. I andra sammanhang använder man vanligtvis hela namnen och då spelar det så klart mindre roll att det finns en Linnea Lindström, en Linnea Hansson och en Henrik Lindström.

På en valpkurs kan det ställa till det när namnarna Dexter och Dexter hamnar i samma grupp.
Citera
2021-07-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Kondensera är huvudsakligen ett fysikaliskt begrepp i svenskan.

”Jag sammanfattade i korthet innehållet i rapporten.”

Äsch, det var det jag anade svaret skulle bli efter jag googlade innan jag postade här.

Tycker det kan användas jäkligt snitsigt i Engelskan på det viset som jag visade.

Har Svenskan inget ord som funkar på samma vis alltså?

Reducera finns ju men det är ju inte samma tyngd på att man verkligen behåller kärnpunkten och tar fram det viktigaste.
Citera
2021-07-26, 23:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
...eller efternamn? Kan man alltså säga namne om någon med bara samma efternamn också?

Trodde botten var nådd redan...

Det funkade förmodligen bättre då när det inte var lika stor folkmängd och ett annat namnbruk att enbart gå efter att ett av namnen skulle vara samma. Man behövde fortfarande inte drunkna i namnar. Rätta mig om jag har fel. I dagens läge med mycket större folkmängd och rätt likriktad namngivning blir ju var och varannan namne med varandra om det räcker med att endast ett av ens namn är lika.

Men som i mitt fall: Om jag sitter och läser ett reportage och låt säga att Peter Olsson har anlagt en trädgård och journalisten prompt måste benämna Peter Svensson som hjälpt till med planteringen för hans namne, fast bådas efternamn är utskrivna, tror de att man inte skulle fatta att det är två olika personer annars eller? Får ju lust att rulla ihop tidningen och drämma till skribenten i huvudet med den.

Jo, såklart har sammanhanget betydelse. Ett djur som bara har ett namn blir ju per automatik namne om ett annat djur med samma namn kommer in. Samtidigt, om en klass har fyra Linnea varav två med även samma efternamn, hur ska dessa benämnas om man redan spelat ut sitt kort på de andra två med olika efternamn?

Du ser är i länken till SAOB:

https://www.saob.se/artikel/?unik=N_0001-0103.byLA

För övrigt känns det som du lägger alldeles för stort engagemang på detta. Du behöver inte ens använda begreppet.

Linnea Andersson och Linnea Andersson heter likadant.

Linnea Andersson och Linnea Svensson har samma förnamn.

Din irritation blir lite grann som att irritera sig på att enäggstvillingar och tvåäggstvillingar i vardagslag benämns tvillingar.
Citera
2021-07-27, 09:28
Medlem
Pillenfilles avatar
Ordet "landsmaninna"

Jag sitter och tittar på damernas mountainbike i OS, där tre från Schweiz tog hem medaljplatserna. Från kommentatorshåll så hör jag ett par gånger benämningen "landsmaninna/or".

Tänkte direkt att det inte kan vara ett riktigt ord, men ta mig fan det var det! https://sv.m.wiktionary.org/wiki/landsmaninna

Finns det nån annan som hört detta ord? Hur ofta händer det att ni använder det, kontra landsman? Borde det inte vara mer naturligt att säga landskvinna egentligen, om man nu ska prata om kvinnlig motsvarighet till landsman?
Citera
2021-07-27, 09:32
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Jag sitter och tittar på damernas mountainbike i OS, där tre från Schweiz tog hem medaljplatserna. Från kommentatorshåll så hör jag ett par gånger benämningen "landsmaninna/or".

Tänkte direkt att det inte kan vara ett riktigt ord, men ta mig fan det var det! https://sv.m.wiktionary.org/wiki/landsmaninna

Finns det nån annan som hört detta ord? Hur ofta händer det att ni använder det, kontra landsman? Borde det inte vara mer naturligt att säga landskvinna egentligen, om man nu ska prata om kvinnlig motsvarighet till landsman?

Landsmaninnor är ett ord som i princip aldrig används i vardagligt uttryck senaste 100 åren.

Hamnar i samma kategori som fröken eller konstapel.
Citera
2021-07-27, 09:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Enligt Svd's arkiv (dvs i deras tidning) har det använts 2 312 gånger mellan 1885 och 2021 (varav 755 gånger sedan 1960, eller 451 sedan 1980). Det är drygt tio gånger mer än ordet sumprunkare (eller långt mycket mer i reella meningar, eftersom sistnämnda ingår i diverse rubriker på historiska vandringar och annat, för att det ordet låter roligt). Ett exempel på artikel om "landsmaninna" här, i lite gulligt språk från 1887.
Citera
2021-07-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Äsch, det var det jag anade svaret skulle bli efter jag googlade innan jag postade här.

Tycker det kan användas jäkligt snitsigt i Engelskan på det viset som jag visade.

Reducera finns ju men det är ju inte samma tyngd på att man verkligen behåller kärnpunkten och tar fram det viktigaste.

Jag sammanfattade, sammanfattningsvis
Kärnan i innehållet
Budskapet var
Det väsentligaste
Essensen i uppsatsen
Jag skrev om, kortade och renodlade

Finns säkert flera sätt att ersätta condensed... Som iofs GÅR att använda i svenska, men det blir lite ansträngd svengelska ja.

Reducera är fö lite farligt, i svenskan betyder det väl närmast förminska, till skillnad ifrån kemistspråket där man mer eller mindre renframställer mha reduktion.
Tex:
Jag trodde att han var en riktig hjälte. Men som det visar sig i tidningsartikeln, han blev reducerad till närmast ett kräk.
Citera
2021-07-27, 09:49
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Landsmaninnor är ett ord som i princip aldrig används i vardagligt uttryck senaste 100 åren.

Fast fröken och konstapel känns det som fler har hört talas om, genom Astrid Lindgren-filmer exempelvis.
Senast redigerad av Pillenfille 2021-07-27 kl. 09:51.
Citera
2021-07-27, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Nja. Landsman används fortfarande ganska ofta.

Vad är du för en landsman? dvs varifrån kommer du, från vilket land (eller landsända) kommer du.

Liksom givetvis; Han är en landsman till mig, det är en riktigt reko kille.

Landsmaninna, femininum, det är riktigt, det används inte så ofta.
Om landsman är något mest män använder, eller om landsman kan användas även om kvinnor, blir väl nästa fundering.
Citera
2021-07-27, 10:23
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt

Jo, i svenskan har vi ”sammanfatta”. Det är lika snitsigt, om än inte från latinet som ”condensed”.

”Han sammanfattade det digra och ganska disparata materialet på ett föredömligt sätt.”
Citera
2021-07-27, 12:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

"Landsmaninna" är inget konstigt. Det har jag använt många gånger. "Jag träffade en landsmaninna när jag vandrade i Peru, och jag tror att vi kommer att förbli väninnor livet ut".
Citera
2021-07-27, 12:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Jag har använt, och använder nog fortfarande vid behov, landsmanninna som femininum av det landsman som betyder medlem av samma studentnation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in