Citat:
Ursprungligen postat av
ekorrerror
Har läst lite i grupper på fejsbok som är emot vargen och man blir ju lite mörkrädd. Varför är folk så hatiska mot vargar? Jag menar, jag förstår att man blir ledsen om ens hund blir dödad...men det är liksom ett rovdjur? Det är inte så att de gör det med illvilja. Hat mot människor kan jag förstå, men mot djur?
Ge fan i vargen säger ja bara, kanske ska skjuta av lite människor istället, de gör ju mest skada.
Vi är inte hatiska mot vargar. Vargar agerar på det sätt deras instinkter får dem att göra. Eftersom många människor vill ha varg, torde det faktiskt finnas ett utrymme för varg i Sverige. Därpå följer 3 st frågor man måste ställa.
1. Hur många vargar ska vi ha i Sverige?
2. Var ska dessa finnas?
3. Hur ska vi göra för att nå dit?
Frågan om vargen blir därmed politisk. När politiker som ger ett bestämt svar på frågan, eller när problem uppstår blir frågan plötsligt juridisk, då frågan hamnar i domstol.
Frågan måste lösas med en förvaltningsplan som i sin helhet kommer att göra såväl vargkramare som vargmotståndare missnöjda, där vi får acceptera varg, men att jakt på varg blir det naturliga sättet att kontrollera och reglera nivåerna.
Som det är nu, när ingen kan/törs ta tag i problemen blir situationen så hätsk att retoriken från bägge sidor tenderar att bli lite dum.