2014-09-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp4x
Ja det är han, han har bland annat påträffats gående i området med en såg.
Men... ingen som sett honom använda den på älgpassen så polisen kan inget göra, tyvärr.

Ärligt talat skulle det inte förvåna mig om denne mupp skulle råka ut för en och en annan "olycka" nu när säsongen har dragit igång... Man vet ju aldrig hur en garvad 75-årig jägare med föga kvar att leva för än jakten skulle reagera om han stötte på en utlänning i full färd med att såga ned ett torn för "djurens skull"
Citera
2014-09-14, 13:13
Medlem
lagu2653s avatar
Det är inte Sverige som bestämmer hur många vargar som skall få skjutas i Sverige. Det är EU som bestämmer det. Allt vi kan göra är att vädja till EU. Det var det som Fredrik Reinfeldt inte ville säga i slutdebatten i TV4 och det som Stefan Lövdén inte visste.
Citera
2014-09-14, 13:25
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagu2653
Det är inte Sverige som bestämmer hur många vargar som skall få skjutas i Sverige. Det är EU som bestämmer det. Allt vi kan göra är att vädja till EU. Det var det som Fredrik Reinfeldt inte ville säga i slutdebatten i TV4 och det som Stefan Lövdén inte visste.

Nånå. Det är dock en stor skillnad på att ha en regering som i alla fall har en ambition att driva frågan om vargjakt än en regering med miljöpartiet som inte tänker driva frågan.
Citera
2014-09-14, 21:27
Medlem
Blacklight6s avatar
Det som jag hoppas på är att den nästkommande regeringen kommer ta upp vargfrågan och bedriva den så det blir tillåtet... För så som det är nu måste man få göra något åt.
Citera
2014-09-15, 18:05
Avstängd
konstapels avatar
Det enda som kommer attt hända vid en ev S+MP regering i vargfrågan är att det blir SGT som blir den rådande normen ute i skogarna.
Citera
2014-09-25, 22:26
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det enda som kommer attt hända vid en ev S+MP regering i vargfrågan är att det blir SGT som blir den rådande normen ute i skogarna.

Blir?

Ah well. Att jaga i renbetesland har sina fördelar. Kliniskt rent från gråben är en av dem...
Citera
2014-09-27, 15:28
Medlem
Har läst lite i grupper på fejsbok som är emot vargen och man blir ju lite mörkrädd. Varför är folk så hatiska mot vargar? Jag menar, jag förstår att man blir ledsen om ens hund blir dödad...men det är liksom ett rovdjur? Det är inte så att de gör det med illvilja. Hat mot människor kan jag förstå, men mot djur?

Ge fan i vargen säger ja bara, kanske ska skjuta av lite människor istället, de gör ju mest skada.
Citera
2014-09-27, 18:58
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Har läst lite i grupper på fejsbok som är emot vargen och man blir ju lite mörkrädd. Varför är folk så hatiska mot vargar? Jag menar, jag förstår att man blir ledsen om ens hund blir dödad...men det är liksom ett rovdjur? Det är inte så att de gör det med illvilja. Hat mot människor kan jag förstå, men mot djur?

Ge fan i vargen säger ja bara, kanske ska skjuta av lite människor istället, de gör ju mest skada.

Vi är inte hatiska mot vargar. Vargar agerar på det sätt deras instinkter får dem att göra. Eftersom många människor vill ha varg, torde det faktiskt finnas ett utrymme för varg i Sverige. Därpå följer 3 st frågor man måste ställa.

1. Hur många vargar ska vi ha i Sverige?

2. Var ska dessa finnas?

3. Hur ska vi göra för att nå dit?

Frågan om vargen blir därmed politisk. När politiker som ger ett bestämt svar på frågan, eller när problem uppstår blir frågan plötsligt juridisk, då frågan hamnar i domstol.

Frågan måste lösas med en förvaltningsplan som i sin helhet kommer att göra såväl vargkramare som vargmotståndare missnöjda, där vi får acceptera varg, men att jakt på varg blir det naturliga sättet att kontrollera och reglera nivåerna.

Som det är nu, när ingen kan/törs ta tag i problemen blir situationen så hätsk att retoriken från bägge sidor tenderar att bli lite dum.
Citera
2014-09-28, 19:20
Medlem
m4tt145s avatar
Klart vi ska spara på vargen, den är ju fin att titta på. Gör ingen skada, det är ju bara sätta upp lite stängsel så är det färdigt sen!
Citera
2014-09-28, 19:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Klart vi ska spara på vargen, den är ju fin att titta på. Gör ingen skada, det är ju bara sätta upp lite stängsel så är det färdigt sen!
Om du nu inte har en aning om ämnet kanske det är bäst att inte uttala sig. Jag brukar inte gå in i diskussioner om kvantfysik eftersom jag inte har koll på vad jag diskuterar. Har du ett maniskt behov av att samla inlägg eller vad är grejen?
Citera
2014-09-28, 20:04
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Om du nu inte har en aning om ämnet kanske det är bäst att inte uttala sig. Jag brukar inte gå in i diskussioner om kvantfysik eftersom jag inte har koll på vad jag diskuterar. Har du ett maniskt behov av att samla inlägg eller vad är grejen?
Hur vet du hur mycket koll jag har inom ämnet? Har du någon magisk insyn som jag inte vet om? Hade jag haft ett "maniskt behov av att samla inlägg" hade jag rimligtvis inte gjort det i denna tråden.

Sedan vet jag inte om du förstod hur pass allvarlig jag var i mitt originella inlägg. Om du nu på något sätt missuppfattade det. (Jag är för vargjakt)
Senast redigerad av m4tt145 2014-09-28 kl. 20:08.
Citera
2014-09-28, 21:05
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Hur vet du hur mycket koll jag har inom ämnet? Har du någon magisk insyn som jag inte vet om? Hade jag haft ett "maniskt behov av att samla inlägg" hade jag rimligtvis inte gjort det i denna tråden.

Sedan vet jag inte om du förstod hur pass allvarlig jag var i mitt originella inlägg. Om du nu på något sätt missuppfattade det. (Jag är för vargjakt)
På internet kommunicerar vi i skrift. Jag läste ditt inlägg och det såg ut som om du uttalade dig oerhört korkat, i skrift är det i stort sett omöjligt att utläsa ironi och jag har inte för vana att söka på alla inlägg min meddebattör skriver och se vad du tycker om samhället i allmänhet. Därför ifrågasatte jag om du hade koll på ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in