2014-07-31, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Inte bara landnäringen är i fara..
http://svenskjakt.se/opinion/debatt/...ref_map=%5B%5D
Blir mer spännande att bada om man vet att det finns Vithaj i närheten
Citera
2014-08-09, 19:45
Medlem
ekerilars avatar
Jag läste i dagens NWT att Jan Bergstam, Rovdjursföreningens regionansvarige i Värmland polisanmälts för att ha lagt ut en bild på en varglya på Rovdjursföreningens facebooksida.

Herre min skapare! Jag delar inte Jan Bergstams åsikter, men att bli anmäld för detta visar än tydligare på att svensk vargpolitik har stora likheter med "Alice i underlandet" som någon så fyndigt skrev.
Citera
2014-08-10, 11:31
Medlem
Ännu ett bevis på att stängsling inte fungerar: http://bohuslaningen.se/nyheter/tanu...r-trots-eltrad

Mycket tråkig utveckling att rovdjur prioriteras för djurhållning och därmed rovdjur före närproducerat kött.
Men fabriksföda och import är ju tydligen vägen majoriteten vill gå.
Citera
2014-08-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag läste i dagens NWT att Jan Bergstam, Rovdjursföreningens regionansvarige i Värmland polisanmälts för att ha lagt ut en bild på en varglya på Rovdjursföreningens facebooksida.

Herre min skapare! Jag delar inte Jan Bergstams åsikter, men att bli anmäld för detta visar än tydligare på att svensk vargpolitik har stora likheter med "Alice i underlandet" som någon så fyndigt skrev.

Polisanmälts av vem då?
Citera
2014-08-12, 01:13
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Polisanmälts av vem då?

Det framgår inte av artikeln, men han kritiseras av länsstyrelsens naturbevakare för att ha lagt ut bilder på varglyan. Anmälaren menar att han stört valparna med sitt fotande vid lyan.

Jag hoppas innerligt att anmälan hamnar i det runda arkivet, även om det kan vara en intressant erfarenhet för Jan Bergstam att drabbas av den absurda rovdjurslagstiftningen.
Citera
2014-08-13, 23:18
Medlem
Citat:
Det framgår inte av artikeln, men han kritiseras av länsstyrelsens naturbevakare för att ha lagt ut bilder på varglyan. Anmälaren menar att han stört valparna med sitt fotande vid lyan.

Jag hoppas innerligt att anmälan hamnar i det runda arkivet, även om det kan vara en intressant erfarenhet för Jan Bergstam att drabbas av den absurda rovdjurslagstiftningen.
F`Det kan han ju ha gjort också en del djurmammor kan ju bli väldigt nervösa och flytta sina ungar om de blir störda vilket iofs kanske inte gör så mycket.
Citera
2014-08-14, 23:04
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:

Av vad som sagts mig, från personer med betydligt bättre insikt i Bergstams förehavanden än undertecknad, så är det inte "bara" en bild. Bergstam har tydligen under betydande tid (år?) rört sig i närheten av en eller flera varglyor, och där fotograferat inte bara "hålet" utan tydligen också vargar. Detta kan vara artskyddsbrott, och det är detta anmälaren vill ha utrett får vi förmoda. Bilderna har publicerats på bla. SRF:s hemsida.

Bergstam är styrelseledamot i Sv. Rovdjursföreningen. Han är också medlem i viltförvaltningsdelegationen, på uppdrag av Sv. Naturskyddsföreningen.
Citera
2014-08-15, 13:56
Medlem
Ceilingcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Av vad som sagts mig, från personer med betydligt bättre insikt i Bergstams förehavanden än undertecknad, så är det inte "bara" en bild. Bergstam har tydligen under betydande tid (år?) rört sig i närheten av en eller flera varglyor, och där fotograferat inte bara "hålet" utan tydligen också vargar. Detta kan vara artskyddsbrott, och det är detta anmälaren vill ha utrett får vi förmoda. Bilderna har publicerats på bla. SRF:s hemsida.

Bergstam är styrelseledamot i Sv. Rovdjursföreningen. Han är också medlem i viltförvaltningsdelegationen, på uppdrag av Sv. Naturskyddsföreningen.

Hur i helvete kan det vara artskyddsbrott att fotografera vilda djur? Ska varenda naturfotograf dras inför rätta för att *le gasp* de har bilder på rovdjur i sin portfolio?

En duktig naturfotograf stör inte djuren h*n fotograferar. Blir han dömd blir det till att se över hela allemansrätten...
Citera
2014-08-15, 22:25
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
Hur i helvete kan det vara artskyddsbrott att fotografera vilda djur? Ska varenda naturfotograf dras inför rätta för att *le gasp* de har bilder på rovdjur i sin portfolio?

En duktig naturfotograf stör inte djuren h*n fotograferar. Blir han dömd blir det till att se över hela allemansrätten...

Nja, allemansrätten behöver nog inte ses över. Och själva fotograferandet är nog inget problem i sig, det är nog mer vart, i detta fall fotografen Bergstam, befinner sig när bilderna tas.

Att vistas för nära/störa fridlysta djur, och då särskilt under deras föryngringsperiod är artskyddsbrott. Om sedan Bergstam blir åtalad och dömd för det är en annan femma. Men jag tycker det är intressant vart gränsen går. Man kan tycka att med Bergstams bakgrund borde han ha insett det olämpliga i att undersöka varglyor?
Citera
2014-08-19, 14:58
Medlem
Mickej79s avatar
Skjuta vargen borde ju vara det bästa men ändå inte då folk har planterat in flera vargar. Bättre o använda pengar på något vettigare sätt än till vargen. Blir så otroligt trött på alla folk med underlig åsikter.
Citera
2014-08-25, 09:41
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Av någon anledning kom jag att tänka på Gianluca Gaudenzi, en sann kämpe för vargens sak. Tidningen Allehanda har gjort ett reportage om honom som jag citerar här:
http://allehanda.se/start/solleftea/...der-for-vargen

Det kan säkert vara trevligt att vara i naturen två månader i sträck, eller att ta en cyckeltur på fyra månader. SR Jämtland har haft ett inslag där de beskriver hans vedermödor att försörja sig.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5139300

Visst är det han som åker runt och sågar ner älgpass i Jämltand?
Citera
2014-08-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
Visst är det han som åker runt och sågar ner älgpass i Jämltand?
Ja det är han, han har bland annat påträffats gående i området med en såg.
Men... ingen som sett honom använda den på älgpassen så polisen kan inget göra, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in