2014-09-29, 12:10
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Har läst lite i grupper på fejsbok som är emot vargen och man blir ju lite mörkrädd. Varför är folk så hatiska mot vargar? Jag menar, jag förstår att man blir ledsen om ens hund blir dödad...men det är liksom ett rovdjur? Det är inte så att de gör det med illvilja. Hat mot människor kan jag förstå, men mot djur?

Ge fan i vargen säger ja bara, kanske ska skjuta av lite människor istället, de gör ju mest skada.
Kanske det är dags att du rannsakar dig själv lite då? Ditt inlägg ovan gör varje normalt tänkande och empatisk människa mörkrädd.
Skjuta av människor? Tur det är den obeväpnade sidan som för en sådan retorik. Eller finns det kanske ett samband?
Citera
2014-10-20, 11:47
Medlem
blowns avatar
Jag har läst lite här av och till och jag tror att jag har rätt när jag säger att s.k. "vargvurmare" påstår att det är renrasiga fina vargar vi numer har i Sverige, och att de inte alls är gulaktiga i pälsen?

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/v...d-hundattack-3

Jag håller inte med, om det är så det är sagt.
Citera
2014-10-21, 11:45
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag har läst lite här av och till och jag tror att jag har rätt när jag säger att s.k. "vargvurmare" påstår att det är renrasiga fina vargar vi numer har i Sverige, och att de inte alls är gulaktiga i pälsen?

Det där är ju en halvårsgammal valp. Hade den fått bli vuxen, skulle det gula blivit rödbrunt och topparna i täckhåret på kroppen och huvudet fått mera svärta. Helt normal färgteckning hos en eurasisk vargvalp. Duger bilderna hos Vargfakta som jämförelse?

http://www.vargfakta.se/fakta-om-vargen/

Det är något skumt med det här, var var resten av flocken? Om jägarens historia stämmer, borde han inte ha sett från 5 meters håll att det var en klumpig valp som inte har mod att gå på en vuxen jämthund? Hur fan kunde besiktningsmannen få det till solklart §28-fall?
Citera
2014-10-21, 19:05
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Det där är ju en halvårsgammal valp. Hade den fått bli vuxen, skulle det gula blivit rödbrunt och topparna i täckhåret på kroppen och huvudet fått mera svärta. Helt normal färgteckning hos en eurasisk vargvalp. Duger bilderna hos Vargfakta som jämförelse?

http://www.vargfakta.se/fakta-om-vargen/

Det är något skumt med det här, var var resten av flocken? Om jägarens historia stämmer, borde han inte ha sett från 5 meters håll att det var en klumpig valp som inte har mod att gå på en vuxen jämthund? Hur fan kunde besiktningsmannen få det till solklart §28-fall?

Well. 30 pannor varg är mer än 25 pannor jämttik? Samtidigt så har ju en sur jämttik inga problem att näpsa en storvuxen jämthane, så ja - något framstår i efterhand som lite märkligt.

Men, enligt uppgift attackerade vargen, och avbröt inte trots varningsskott, efter vilket den sköts på 5 meters håll; vilket besiktningsmannen (imho helt korrekt) bedömde som en §28. Svårare än så är det väl inte?
Citera
2014-10-22, 17:17
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Well. 30 pannor varg är mer än 25 pannor jämttik? Samtidigt så har ju en sur jämttik inga problem att näpsa en storvuxen jämthane, så ja - något framstår i efterhand som lite märkligt.

Men, enligt uppgift attackerade vargen, och avbröt inte trots varningsskott, efter vilket den sköts på 5 meters håll; vilket besiktningsmannen (imho helt korrekt) bedömde som en §28. Svårare än så är det väl inte?
Fattar du inte? Han sköt en tafatt valp, jämför med den här varghybriden i ungefär samma ålder, mognad och storlek:

http://www.youtube.com/watch?v=abbuqHjmQsw

En vargvalp i den åldern är helt hjälplös utan sina föräldrar. Om jägarens historia stämmer, vilket inte är givet, så borde han ha sett att det var en valp och inget hot mot hunden. Och i så fall betyder det att någon redan tjuvjagat föräldrarna till valpen.

Vad heter besiktningsmannen, vilka skjutningar har han besiktat och är han medlem i jägareförbundet?
Citera
2014-10-23, 09:19
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag har kramat små vargvalpar, mina söner med.

Valparna var gratis genom stängslet för länge sedan. en PK-kvinna blev rädd när jag och min treårige son klappade en vargvalp genom stängslet.

Vi har betalat för det när de blivit vuxna också

Vi skulle aldrig gått in ensamma utan stångvapen. Vi gick i grupp om 10 vuxna. Vargen förstår detta. Så är det. Jag klappade dem och de gillade det.

Nu får jag väl på tafsen, men kom igen, håna:
Senast redigerad av Knivur-273 2014-10-23 kl. 09:25.
Citera
2014-10-23, 09:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Hon som dog, blev offer för sitt jobb, eller deras bristande rutiner.

Varg är inte som Schäfer med långa ben. Folk glömmer det. Varg är ett vilt djur, med sina regler.
Citera
2014-10-23, 09:31
Medlem
Knivur-273s avatar
För att svara på ämnet.

Varg eller björn förlorar mot människa med spjut.

Gevär fungerar för de som är bra, men spjut är långt bättre.

Tränade människor vinner alltid. alltid.

Ett spjut är långt farligare än ett gevär på nära håll. Mycket farligare.
Senast redigerad av Knivur-273 2014-10-23 kl. 09:33.
Citera
2014-10-30, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Kanske det är dags att du rannsakar dig själv lite då? Ditt inlägg ovan gör varje normalt tänkande och empatisk människa mörkrädd.
Skjuta av människor? Tur det är den obeväpnade sidan som för en sådan retorik. Eller finns det kanske ett samband?

Det var ingen seriös övervägning att skjuta av människor ditt jävla apnylle, men rent etiskt förstår jag inte vad skillnaden skulle vara, är jakt på djur OK men inte på människor? Är inte människor djur? Har inte djur samma vilja att leva som människor? Varför snackar du om empati när du inte har något emot att döda djur, eller känner du bara empati exklusivt gentemot människor?
Citera
2014-10-30, 09:51
Medlem
RelicDeluxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown

Gammal myt som har kontrollerats via dna...den svenska vargstammen är nog världens mest kontrollerade.

Och den expert som säger att det finns varghybrider i Sverige är en rysk forskare som gjort bedömningen genom att titta på bilder....Bara det säger en del. (Källa: Folkaktionen Ny rovdjurspolitik)
Citera
2014-10-30, 18:44
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Det var ingen seriös övervägning att skjuta av människor ditt jävla apnylle, men rent etiskt förstår jag inte vad skillnaden skulle vara, är jakt på djur OK men inte på människor? Är inte människor djur? Har inte djur samma vilja att leva som människor? Varför snackar du om empati när du inte har något emot att döda djur, eller känner du bara empati exklusivt gentemot människor?

Som människa har man ett okränkbart värde, just i att vara människa. Vid exempelvis en viltolycka där en människa skadats svårt genom att köra på en älg, sätter man in alla tänkbara resurser för att rädda människan, medan älgen avlivas.
Citera
2014-10-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Som människa har man ett okränkbart värde, just i att vara människa.
Jaha, är det det nedskrivet nånstans?

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Vid exempelvis en viltolycka där en människa skadats svårt genom att köra på en älg, sätter man in alla tänkbara resurser för att rädda människan, medan älgen avlivas.
Okej, tack för infon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in