2014-09-25, 19:22
Medlem
saltpastills avatar
Har själv inbillat mig att jag slutat supa, bara för att jag häller i mig massa svag-öl istället. Ska boka tid och försöka med antabus nu, för jag klarar inte av att gå in på affären utan några mellanöl i påsen längre. Dricker alltså inte spriten och vinet som tidigare, men fortsätter med samma dumma beteende som drabbar mig själv och alla andra. En dum fråga, är 16 stycken 3,5% öl detsamma som 8 stycken 7% öl?
Citera
2014-09-25, 22:45
Medlem
Gick på mitt första AA-möte sedan jag tog ett återfall för en dryg månad sedan, tidigare i kväll. Vi får se hur det går, och nu är jag här igen: jag är less, och kan inte fortsätta med supandet. Drack senast natt mot tisdag.
Citera
2014-09-26, 00:24
Medlem
Hade min första nyktra helg nu den som var på nästan tio år skulle jag tro, om man borträknar jobbhelgerna. Jag läste igenom det som skrevs efter jag skrev och kände igen mig väldigt mycket i en som skrev efter mig. Varesig man vill det eller inte så testar man gränserna. Först blir det bakfylla, på skolan i mitt fall och inte jobb, lite för att se hur de reagerar på det. Kom full och skyllde på nollning så då tyckte jag det var lite accepterat. Sen blev det den där jävla återställaren man gärna hävde i sig på morgonen innan skolan ändå. Är det något jag lärt mig så är det att man är så satans blind mot sig själv. Man kan poängtera och peka ut alkisar runtomkring, men fan inte att man själv är det. Jag var ju inte det när jag gick och hade smällt i mig sex öl innan skolan som började på eftermiddagen. (Det var samma dag jag slogs av insikten att det jag gjorde inte kunde bortförklaras på något sätt ens för mig själv). Det suger, det suger jävligt hårt. Men, vad ska jag göra? Jag är ju missbrukare. Jag kan inte dricka bara en öl eller vad det nu serveras. Jag är säker på att om jag tog en enda folköl så skulle jag direkt fundera på om jag inte skulle ta några till. Jag vet det, det är därför jag skriver här, du vet det som skriver här med. Vi skriver ju inte här för att vi har kontroll och allt, då skulle vi för bövelen inte skriva i en "vi som ska bli nyktra"-tråd. Tough luck, vi som känner att vi hör till denna tråden vet nu att vi kan inte ta den där ölen till pizzan en fredag, för det slutar bara med skit och ett fattigt konto i bästa fall.
Citera
2014-09-26, 11:20
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aharu
Gick på mitt första AA-möte sedan jag tog ett återfall för en dryg månad sedan, tidigare i kväll. Vi får se hur det går, och nu är jag här igen: jag är less, och kan inte fortsätta med supandet. Drack senast natt mot tisdag.
Välkommen tillbaka! Visar att du verkligen inser att du ligger illa till.
Ta nu en djupare fundering på hur du ska leva ditt liv och vilken hjälp du behöver. Gå på AA är ett steg, men kanske inte tillräckligt?
Sköt om dig och ta en dag i taget nu. VARJE kväll ska du tänka att även om dagen varit piss, så var du i alla fall nykter. Din viktigaste uppgift just nu.
Citera
2014-09-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Välkommen tillbaka! Visar att du verkligen inser att du ligger illa till.
Ta nu en djupare fundering på hur du ska leva ditt liv och vilken hjälp du behöver. Gå på AA är ett steg, men kanske inte tillräckligt?
Sköt om dig och ta en dag i taget nu. VARJE kväll ska du tänka att även om dagen varit piss, så var du i alla fall nykter. Din viktigaste uppgift just nu.

Tack. Allt blir värre om jag dricker. Jobb eller inget jobb, flickvän eller ingen flickvän, pengar eller inga pengar, allt kraschar när jag super. Så jag får låta bli.

Just nu har jag bara ett mål: att vara nykter. Tidigare hade jag hundra mål, vid sidan av nykterheten. När ett av de inte fungerade, använde jag det som ursäkt för att dricka. Ambitionerna får läggas åt sidan just nu.

Har pratat med min sponsor i dag. Skall på möte i kväll.
Citera
2014-09-28, 17:22
Medlem
Baduffs avatar
Närmar mig sex månader och det har gått otroligt bra. Men idag är en sådan dag jag bara vill dricka mig redlös och koppla bort hjärnan, fan.

Kan inte någon bara säga hur onödigt det vore att kasta allt i sjön bara för att det känns jobbigt en dag som denna?
Senast redigerad av Baduff 2014-09-28 kl. 17:29.
Citera
2014-09-28, 17:37
Medlem
Skall snart dra på ett möte. Just nu går jag på möten varje dag. Det viktigaste i mitt liv är att vara nykter, och jag kan inte tänka mig nykter. Jag talade med min sponsor i dag, och polletten ramlade ned till slut: jag kan inte använda mitt intellekt till att bli nykter. Jag måste förstå att jag måste klamra mig fast vid tolvstegsprogrammet som en drunknande man håller fast i en räddningsplanka på oceanen. Jag måste bara göra som min sponsor säger - och tills vidare, glömma alla mina ambitioner. Poängen med att bli nykter kan inte vara att då får jag jobb, kan utbilda mig, få en bättre bostad, mer pengar, bättre ställning i samhället etc. Nej, poängen med att bli nykter måste vara just att bli nykter. Tror jag.
Citera
2014-09-28, 20:59
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baduff
Närmar mig sex månader och det har gått otroligt bra. Men idag är en sådan dag jag bara vill dricka mig redlös och koppla bort hjärnan, fan.

Kan inte någon bara säga hur onödigt det vore att kasta allt i sjön bara för att det känns jobbigt en dag som denna?
Det kommer såna dagar. Bara ge fan i drickat och var stolt över dig själv i natt och i morron.
Det ÄR inte värt det! Du kommer må bättre i morron, mycket bättre!
Citera
2014-09-29, 01:13
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Skall snart dra på ett möte. Just nu går jag på möten varje dag. Det viktigaste i mitt liv är att vara nykter, och jag kan inte tänka mig nykter. Jag talade med min sponsor i dag, och polletten ramlade ned till slut: jag kan inte använda mitt intellekt till att bli nykter. Jag måste förstå att jag måste klamra mig fast vid tolvstegsprogrammet som en drunknande man håller fast i en räddningsplanka på oceanen. Jag måste bara göra som min sponsor säger - och tills vidare, glömma alla mina ambitioner. Poängen med att bli nykter kan inte vara att då får jag jobb, kan utbilda mig, få en bättre bostad, mer pengar, bättre ställning i samhället etc. Nej, poängen med att bli nykter måste vara just att bli nykter. Tror jag.

Visst är det så. För mig kommer nykterheten först i alla lägen. Tjejen vet och accepterar att hon faktiskt inte är no:1 i mitt liv men det är hon ok med. Utan min nykterhet rasar allt igen och jag går en säker förtidig död tillmötes, det vet jag och därför valde jag idag att inte supa till eller ta någon annan drog heller. Det blir bäst så för mig. Sen att jag genom att vara nykter har skaffat mig en utbildning och ett fast jobb, pengar och prylar om jag vill ha det, det är sidovinster.

Fungerar AA för dig så kör på bara. Jag hade otrolig hjälp av AA speciellt mina första år som nykter och jag betvivlar starkt att jag hade klarat att vara nykter utan AA. Självklart finns det fler sätt att ta hjälp men fungerar det så kör på som sagt.

Pm:a gärna om det skulle vara något som du vill ta privat, det gäller alla som läser och skriver i denna tråd.
Citera
2014-09-29, 01:23
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baduff

Har också sådana dagar ibland trots att jag har fått vara nykter några år. Inte att jag vill supa skallen i bitar direkt, alkohol tankarna är som bortblåsta tack och lov, men just att komma bort från allt, ansvar och verkligheten bara. Bort från livet...
Det går över rätt snabbt numera och efteråt kan jag nästan skratta åt mig själv. Det är rätt skönt faktiskt.

Känner du ett sug att kröka till så skippa trailern med de rimfrostade ölglasen och spola direkt till slutet på filmen. Hur komme det att se ut imorgon om jag super idag och om en vecka eller en månad? Vill jag verkligen riva allt jag har byggt upp som nykter?

Hoppas att det gick över och att du inte gjorde något dumt. Sköt om dig vännen.
Citera
2014-09-29, 09:56
Medlem
Baduffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Det kommer såna dagar. Bara ge fan i drickat och var stolt över dig själv i natt och i morron.
Det ÄR inte värt det! Du kommer må bättre i morron, mycket bättre!

Tack, jag låg hemma och stirrade i taket istället. Tyvärr var det nattetid så jag hade inte ord gå till gymmet eller ut och springa, något som annars brukar skingra tankarna . Det är inte lika överhängande idag och det känns bra med uppmuntrande ord. Tack igen

Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Har också sådana dagar ibland trots att jag har fått vara nykter några år. Inte att jag vill supa skallen i bitar direkt, alkohol tankarna är som bortblåsta tack och lov, men just att komma bort från allt, ansvar och verkligheten bara. Bort från livet...
Det går över rätt snabbt numera och efteråt kan jag nästan skratta åt mig själv. Det är rätt skönt faktiskt.

Känner du ett sug att kröka till så skippa trailern med de rimfrostade ölglasen och spola direkt till slutet på filmen. Hur komme det att se ut imorgon om jag super idag och om en vecka eller en månad? Vill jag verkligen riva allt jag har byggt upp som nykter?

Hoppas att det gick över och att du inte gjorde något dumt. Sköt om dig vännen.

Ja, jag känner igen mig i det där. Det var känslan av att bara slippa allting som jag ville åt, men eftersom jag slutat med både alkohol och weed kände jag mig fångad i en frustrerad situation där jag bara såg en enda lösning - fly.

Jag läser ditt svar idag, dagen efter, och tackar för en bra liknelse. Jag hade varit otroligt besviken på mig själv om jag hade behövt att starta om från ruta ett idag. Jag vill möta mina besvär med nyktra ögon men känslan av att vilja blunda/dricka kändes väldigt påtaglig igår . Tack för att du tar dig tid att skriva, det betyder mycket!
Citera
2014-09-29, 18:43
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Frågan varför jag ska vara nykter har vi alla kämpat med.
Svaret som jag så småningom kom fram till för min del var: för min egen skull.
Kan låta klyschigt och själviskt, men.
Jag trodde jag mådde bra i drogerna; det mesta var problemfritt och enkelt då, bara jag fick vara ifred med mina drycker och piller. Ljuva enkla livet, det dåliga på morron botades snabbt och enkelt.

Det jag gjorde var att bygga upp en falsk fasad med hjälp av lögner och manipulationer.
Så fort jag blev lite nykter mådde jag dåligt av dessa lögner, men botade det snabbt. Till slut orkade jag fan inte bota mig själv längre.
Sanningen om mitt miserabla liv liksom exploderade en dag. Gick inte att bota längre med alkohol och piller, blev bara ett mörker.

Alla människor vill må bra, särskilt en missbrukare.
Vad jag gjorde som missbrukare var att bygga upp ett skuldberg inom mig själv. Ett berg av skit som jag till slut inte orkade bära längre. Jag mådde skit, vilket jag förtjänade.

Genom att bli ren för min egen skull, har detta berg långsamt men säkert rasat sten för sten. Genom att vara ren mår jag bättre och bättre. Långsamt, men jävligt säkert har jag märkt.
Det är för mig en befrielse att slippa ljuga, manipulera och i stället vara ärlig. Kunna vara tillgänglig för familj och vänner. Känna att tilliten långsamt men säkert kommer från omgivningen.
Det och mycket annat är rätta vägen för mig.
Så jag kommer alltid att veta varför jag ska vara ren.
Hoppas ni alla som kämpar hittar ert sätt!
Senast redigerad av Morfar-52 2014-09-29 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in