2014-09-17, 19:14
Medlem
JohnRims avatar
Hej vänner

Har SEK. Ska föra över till amerikan A:s paypal, slutvalutan är alltså $. Känner amerikan B, som har paypal och ett konto på coinbase.

Tänkte se om det går att komma billigare undan genom att använda bitcoin mot att skicka direkt från mitt paypalkonto. Alltså skicka btc till B, som säljer mot $, och sedan, via paypal, skickar till A.

På fybse.se kostar ju en bitcoin 3447 kr, dvs 484 $. Coinbase buy är 451 $. Så där förlorar jag rejält.

Paymium = 460 dollar. Förlorar 9$, men det är mindre än paypal-vägen i alla fall. Måste dock göra en överföring som sedan omvandlas till €, och där är det avgifter på det.

Vilka exchanges bör jag använda för att köpa mina bitcoin?
Vad är det mest prisvärda alternativet?
Citera
2014-09-17, 20:04
Medlem
Nu stupar det gött =) Vad händer här näst, Stiger den?
Citera
2014-09-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac4ever
Nu stupar det gött =) Vad händer här näst, Stiger den?

Hoppas, annars är det åt helvete

EDIT: Priset gick väl upp som en raket någon gång runt sep-nov förra året?
Senast redigerad av TheSuper 2014-09-17 kl. 21:14.
Citera
2014-09-17, 21:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuper

Bitcoin har alltid växt i blixtrande "bubblor". I december förra året var det dock lite speciellt, mycket manipulation, Kina-hets osv, sedan kraschade både spekulanten Kina och manipulatören Gox.

Men ja, nu är det segt. Nu är vi helt sideways sedan Maj. 5 månaders nada.
Det är egentligen inga större konstigheter i bitcoins utveckling, det har varit samma släp förut och sedan har det alltid exploderat. Söker man lite historik ser man också historiskt exakt samma uppgivenhet och exakt samma resonemang (att det redan är känt osv) som idag. Väldigt, väldigt många har uppgivet sålt vid $10, $100, etc. Idag står den i $450.

Om historien upprepar sig har jag ju dock ingen aning om. Det är ju det som är grejen: det går ju naturligt inte att förutse detta, att vara speciellt "smart". Varje gång bitcoin stagnerar och sedan exploderar kommer vi när marknaden är trög ifrågasätta om det någonsin ökar igen. Att köpa vid en lång botten är inte naturligt för någon, det är ju just därför det fortsätter vara en sådan och sedan exploderar när/om det väl svänger.

Det man kan se som positivt idag är att bitcoin går svagt på exchanges men starkt utanför. D.v.s. spekulationsfaktorn är svag, men användningen fortsätter bara att öka (trots det, ska tilläggas, eftersom spekulationsfaktorn förstås hjälper till med exponering annars). Både för konsumenter och företag.
Senast redigerad av Trillske 2014-09-17 kl. 21:42.
Citera
2014-09-17, 22:07
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Hej vänner

Har SEK. Ska föra över till amerikan A:s paypal, slutvalutan är alltså $. Känner amerikan B, som har paypal och ett konto på coinbase.

Tänkte se om det går att komma billigare undan genom att använda bitcoin mot att skicka direkt från mitt paypalkonto. Alltså skicka btc till B, som säljer mot $, och sedan, via paypal, skickar till A.

På fybse.se kostar ju en bitcoin 3447 kr, dvs 484 $. Coinbase buy är 451 $. Så där förlorar jag rejält.

Paymium = 460 dollar. Förlorar 9$, men det är mindre än paypal-vägen i alla fall. Måste dock göra en överföring som sedan omvandlas till €, och där är det avgifter på det.

Vilka exchanges bör jag använda för att köpa mina bitcoin?
Vad är det mest prisvärda alternativet?

Eftersom förutsättningen är att du inte redan sitter på tillräckligt mycket bitcoins är jag ganska säker (utan att ha räknat på det ska erkännas) på att du kommer billigast undan genom paypal. Räknar vi in tidsåtgång och arbetsinsats blir det en jordskredsseger för paypal... Tyvärr.
Citera
2014-09-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bitcoin har alltid växt i blixtrande "bubblor". I december förra året var det dock lite speciellt, mycket manipulation, Kina-hets osv, sedan kraschade både spekulanten Kina och manipulatören Gox.

Men ja, nu är det segt. Nu är vi helt sideways sedan Maj. 5 månaders nada.
Det är egentligen inga större konstigheter i bitcoins utveckling, det har varit samma släp förut och sedan har det alltid exploderat. Söker man lite historik ser man också historiskt exakt samma uppgivenhet och exakt samma resonemang (att det redan är känt osv) som idag. Väldigt, väldigt många har uppgivet sålt vid $10, $100, etc. Idag står den i $450.

Om historien upprepar sig har jag ju dock ingen aning om. Det är ju det som är grejen: det går ju naturligt inte att förutse detta, att vara speciellt "smart". Varje gång bitcoin stagnerar och sedan exploderar kommer vi när marknaden är trög ifrågasätta om det någonsin ökar igen. Att köpa vid en lång botten är inte naturligt för någon, det är ju just därför det fortsätter vara en sådan och sedan exploderar när/om det väl svänger.

Det man kan se som positivt idag är att bitcoin går svagt på exchanges men starkt utanför. D.v.s. spekulationsfaktorn är svag, men användningen fortsätter bara att öka (trots det, ska tilläggas, eftersom spekulationsfaktorn förstås hjälper till med exponering annars). Både för konsumenter och företag.

Nej, du har rätt... Det kommer ta tid för BTC att bli mainstream.
Citera
2014-09-17, 22:36
Bannlyst
skapligt typiskt att det sjunker när jag köpte in mig.
Citera
2014-09-18, 01:07
Medlem
Nvm
Senast redigerad av Karlasson 2014-09-18 kl. 01:18.
Citera
2014-09-18, 21:34
Medlem
Trillskes avatar
Ja du, lider med alla som sitter med en förmögenhet bitcoin just nu. Skulle skita på mig.

Någon som har någon idé om någon fundamental förändring eller är det fortfarande korrektion?

Någon med jätteinnehav (har ju blivit en del sådana i.o.m. gox etc) som tyckte det var läge att dumpa?

Frågan är ju vart botten ligger. Normalt har det varit ganska lätt att avfärda paniken vid irrelevanta "nyheter" och liknande, desto svårare nu när man inte har något som helst att peka på.
Citera
2014-09-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuper

Ja men bara för att kina gick in i spelet. Det kmr förmodligen inte gå till sådana siffror denna vinter
Citera
2014-09-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ja du, lider med alla som sitter med en förmögenhet bitcoin just nu. Skulle skita på mig.

Någon som har någon idé om någon fundamental förändring eller är det fortfarande korrektion?

Någon med jätteinnehav (har ju blivit en del sådana i.o.m. gox etc) som tyckte det var läge att dumpa?

Frågan är ju vart botten ligger. Normalt har det varit ganska lätt att avfärda paniken vid irrelevanta "nyheter" och liknande, desto svårare nu när man inte har något som helst att peka på.

Jag är ärlig och säger att jag precis sålt mina BTC, får se om de sjunker mycket lägre så att man kan köpa några i framtiden.
Senast redigerad av TheSuper 2014-09-18 kl. 21:59.
Citera
2014-09-18, 22:14
Medlem
Citat:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=787840.0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in