2014-09-11, 20:12
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Har också tvingat mig igenom flera verk av Strindberg av olika anledningar. Bland samtida författare föredrar jag lätt Hjalmar Söderberg.

OnT: Börjat läsa ''On the road'' av Jack Keourac. Än så länge intresseväckande.

Jag med helt klart -Hjalmar före Strindberg. Nåja man kanske borde ha läst alla deras verk för en bättre bedömning..

OnT: Satt som ett smäck. Passade mig perfekt -Dock mörk som helvete. Drog av på två dagar!
Citat:
Nu ska jag hoppa på Mons Kallentoft & Markus Luttermans gemensamma verk -Zack! Dessa kloka huvuden ihop, kan ju inte bli annat än succe, av innehållet att läsa -En knarkande snut så kommer de passa mig utmärkt!

Nu blir de Michail Bulgakov -Mästaren och margarita
Citera
2014-09-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Just det bredspektrumperspektivet var en av bokens styrkor, i mina ögon. Lite kosmopolitisk outlook...
Annars är vissa delar av Grimbergs svenska historia rolig läsning om man är ute efter anekdoter och kött på benen. Säkert en föråldrad preferens vilket inte bekymrar mig nämnvärt.

Jo, men mitt påpekande var inte menat som kritik. Var tänkt som en välment varning så att ev läsare inte skulle lägga av i förvirring när nutid plötsligt växlade till medeltid och vice versa. Hade ju bara läst ett kort stycke in i boken då och sedan bläddrat och "hoppläst".

Boken vilar just nu, fick ett par "soprumsexemplar" av granne, skrivna av Unni Drougge Aldrig läst ngt av henne. Inte heller läst något särskilt OM henne som lämnat medvetna spår men känner ju naturligtvis igen namnet - genom osmos? Hon är för rolig. Det är två deckare. Läser den ena nu där hon är huvudperson under namnet Berit, avdankad journalist. Leif GW Persson, Jan Guillou, Unni Drougge som sig själv, Bokmässan och diverse knarkare och Stockholmsslödder medverkar också.
Citera
2014-09-11, 23:01
Medlem
Daniela Krien Någon gång ska vi berätta allt för varandra. Roman som utspelar sej på
landsbygd i Östtyskland 1990. Läst halva boken,hyfsad hitills
Citera
2014-09-12, 14:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Tyckte den var helt ok. Dina tankar?

Löjligt förtjust i Stenbergs debut "Mikael och Poeten" samt hennes andra roman "Vit av natten". Ja, å givetvis trilogin med "Apelsinmannen", "Kärlek i Europa" samt "Spanska trappan" (med reservation för att förväxlar ngn titel).

Snart läst färdigt den och tycker också att den är okej även om det där lilla saknas, men det är en trevlig liten skildring av livet som ung människa på resa, tror dock att Kärlek i Europa är bättre på förhand.
Citera
2014-09-12, 20:24
Medlem
Rakiis avatar
En bit in i Kråkflickan av författarduon Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist som är aktuella med sin nya bok Glaskroppar som jag läste ut igår och tänkte att jag läser deras första trilogi i samma veva då jag gillade den nya boken. Väldigt mörkt och dystert är det, påminner lite om Odjuret av Hellström/Roslund, förutom att denna är mycket mer nattsvart och så.
Citera
2014-09-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En bit in i Kråkflickan av författarduon Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist som är aktuella med sin nya bok Glaskroppar som jag läste ut igår och tänkte att jag läser deras första trilogi i samma veva då jag gillade den nya boken. Väldigt mörkt och dystert är det, påminner lite om Odjuret av Hellström/Roslund, förutom att denna är mycket mer nattsvart och så.

Kråkflickan var överraskande bra faktiskt, har inte läst de två andra delarna ännu, men ska göra någon gång. Tycker ibland att den går att jämföra med Saeterbakkens Osynliga Händer, inte lika välskriven och långt ifrån lika bra, givetvis, men ändå väl värd att läsa tycker jag.

Jag läser fortfarande 2010: Odyssey Two. Inte haft mycket tid senaste dagarna att ägna åt läsande, men är halvvägs nu och nu börjar det verkligen bli intressant, efter Heywood och co.
Citera
2014-09-13, 14:29
Medlem
MrKryptonites avatar
Jorden är en syndig sång av Timo K Mukka.. En mustig och starkt kryddad historia från finska Tornedalen, som gjorde stor skandal på sin tid (70-talet). Författaren förföljdes och söp ihjäl sig innan han blev trettio. Jag gillar den kärva finska stilen
Citera
2014-09-14, 12:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Kråkflickan var överraskande bra faktiskt, har inte läst de två andra delarna ännu, men ska göra någon gång. Tycker ibland att den går att jämföra med Saeterbakkens Osynliga Händer, inte lika välskriven och långt ifrån lika bra, givetvis, men ändå väl värd att läsa tycker jag.

Är snart färdig med boken, kanske läser klart den idag och köper resterande två böcker i morgon då, men hittills gillar jag den väldigt mycket, bättre än författarduons senaste bok om depressiv black metal som du kanske skulle uppskatta! Kråkflickan är verkligen skitmörk så att det nästan gränsar till självparodi emellanåt, och extra jobbigt då det handlar om incest och övergrepp på barn då en av mina närmaste vänner fick leva med det helvetet i barndomen.
Citera
2014-09-14, 17:07
Medlem
Dannyyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Ja just det så hette den.. Då blir de nog att hoppa på den snarast möjligt då minnet ännu är färskt av dom tidigare böckerna.. Just andra världskriget fascinerar mig samtidigt som de skrämmer mig.. Antar hela boken kommer kretsa kring andra världskriget så kommer väl få min beskörda del av de hela. !

Har du hunnit påbörja fjärde boken ännu? Skulle vara kul att veta vad du tycker såhär långt.
Citera
2014-09-14, 18:48
Medlem
ultrasunks avatar
"Legalisera narkotika? Ett diskussionsunderlag" av sociologiprofessor Ted Goldberg, då jag är intresserad av narkotikapolitik och att diskutera olika åsiker om detta, eller bara byta erfarenheter..
Citera
2014-09-14, 20:41
Medlem
Rebali179s avatar
Satt och läste boken.
Pink Floyd: Musiken, människorna, myterna

Den är väldigt bra skriven och samtidigt väldigt bra och svårt att lägga ifrån sig.
Tror nog att jag kommer att läsa ut boken kanske ikväll. Rekommenderas skarpt till alla som är
nyfikna eller intresserade att veta mera om Pink Floyd.
Citera
2014-09-14, 22:29
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Satt och läste boken.
Pink Floyd: Musiken, människorna, myterna

Den är väldigt bra skriven och samtidigt väldigt bra och svårt att lägga ifrån sig.
Tror nog att jag kommer att läsa ut boken kanske ikväll. Rekommenderas skarpt till alla som är
nyfikna eller intresserade att veta mera om Pink Floyd.

Grym bok. Har läst den säkert 3-4 gånger genom åren

Läser ''Den högsta kasten'' av Carina Rydberg. Har kommit ca 100 sidor in i boken. Den är intressant och välskriven, ett typiskt exempel på autofiktion då gränsen mellan fakta och fiktion är ganska otydlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in