2011-01-13, 03:02
Medlem
Huntards avatar
Läser just nu Den långa vägen ut ur helvetet

Börjar riktigt bra i alla fall
Citera
2011-01-13, 03:08
Medlem
Soulshadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Måste kolla upp den, men bör man ha läst Silmarillion före eller räcker det med trilogin plus Bilbo?

Jag själv har bara skummat igenom Silmarillion och de där andra "historieböckerna" till SoR. Däremot så har jag läst Triliogin och Bilbo ett antal gånger och det räcker för att uppskatta Alvklingan.

(Men visst, lite djupare kännedom om Midgård och dess historia skadar ju inte, tvärtom. Men man måste verkligen inte ha läst dem, nej.)

Tycker verkligen du ska läsa den (kommer ytterligare två översatta delar om ca 1 respektive 2 år, då Perumovs verk också är en trilogi, som jag knappt kan bärga mig för att få läsa) då det iaf för mig var en sjukt mysig känsla att få återvända till Midgård och följa allt det som händer där 300 år efter trilogins slut.

Jag ger den en 5:a - en annan hobbyrecensent gav den en 4:a då hon tyckte att miljöbeskrivningar kunde vara lite väl långrandiga ibland, vilket inte jag helt håller med om.

Hoppas du uppskattar den om du köper/lånar och läser den
Citera
2011-01-13, 13:47
Medlem
Rakiis avatar
Just nu läser jag om Ringens brödraskap av Tolkien, var snart elva år sedan sist. Denna gången i de nyöversatta utgåvorna och inte den av Ohlmark som jag annars har hemma.
Citera
2011-01-13, 16:22
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntard
Läser just nu Den långa vägen ut ur helvetet

Börjar riktigt bra i alla fall

Läste den i höstas, var riktigt bra i mitt tycke.
Citera
2011-01-13, 22:50
Medlem
nexss avatar
Precis läst ut The Fountainhead av Ayn Rand, tyckte den var riktigt bra. Håller inte med om allt rent filosofiskt (dock en stor del) men älskar hennes sätt att skriva och klockrena karaktärer. Slog dock självklart inte Atlas Shrugged. Nu letar jag efter nästa bok! Några tips? Behöver inte alls vara likt filosofiskt (även om det är ett plus). Läser helst på engelska.
Citera
2011-01-14, 18:06
Medlem
Läser "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" av Jonas Jonasson, riktigt rolig! Underbart när man har en bra bok att längta till på kvällen.
Citera
2011-01-14, 22:37
Medlem
cool-killes avatar
Stephen king - the mist!
Citera
2011-01-14, 23:12
Medlem
Fris avatar
Jag läser (eller hör som audiobok som jag föredrar) nu Muslis "Mannen utan egenskaper" på originalspråk. Den gick på radio i höstas och det var ett par episoder av det som fick mig att ta mig an detta elände. För underhållning är det inte. Men jag diggar det, och ser fram emot att äntligen verkligen förstå nånting av det

Citat:
Ursprungligen postat av cool-kille
Stephen king - the mist!
Det är väl paradexemplet på när filmen var bättre än boken!
Jag råder dig att avbryta läsandet, och se filmen. Det kändes hela tiden nästan lite kalkon med skådespel och hela scenariot. Men det häll, och slutet imponerade starkt på mig. Och filmens slut är ett annat än bokens. Jag har för mig att Stephen King själv ska ha betraktat filmens nya slut som genialt, vilket lär vara sällsynt för en författare vars bok filmatiserats.
Citera
2011-01-15, 11:26
Medlem
The Runaway jury av John Grisham. Har läst drygt 80%. Det är första gången jag läser på orginalspråk och det enda jag ångrar är att jag inte började tidigare! Grisham har ett enkelt engelskt språk vilket gör att det är en tacksam bok att ta sig an även på engelska. Spänningsnivån är hög.

Kom över boken för en femma på loppis vilket var skönt då de engelska pocketarna på Pocket Shop kostar över 100 spänn.
Citera
2011-01-15, 11:48
Medlem
SweetAsss avatar
Varsel - Stephen King.
Citera
2011-01-15, 12:51
Medlem
VampireLestats avatar
Läste precis ut Survivor av allas vår favorit Chuck Palahniuk. Riktigt bra och originell, som hans böcker brukar vara. Har tänkt fortsätta med Rant från samma författare samtidigt som jag tjuvläser Murakamis Norwegian Wood vid sidan av. Brukar alltid läsa flera böcker parallellt med varandra, antar att det är kul att variera helt enkelt!
Citera
2011-01-15, 13:02
Medlem
rumalapsis avatar
Jag försöker läsa Naked Lunch av William Burroughs. Jag har läst mer än halva, men har läst andra böcker samtidigt. Den är stundvis bra, men jag har lite svårt att få någon övergripande mening ur den och ibland känns det faktiskt som att den är snuskig endast för sakens skull. Det kommer antagligen att ta en bra stund innan jag kommit igenom den, fast den är ganska kort. Men som sagt, stundvis bra och rolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in