2013-10-22, 18:02
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nej, har fått intrycket av att hon är rätt jobbig genom hennes makes böcker, som att hon skulle vara lite väl pretentiös och svårmodig...

Nu har jag bara läst Grand Mal, men det var en väldigt bra, om än spretig, novellsamling. Särskilt en berättelse, om ett babyalarm, grep tag på något sätt.
Citera
2013-10-22, 18:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nu har jag bara läst Grand Mal, men det var en väldigt bra, om än spretig, novellsamling. Särskilt en berättelse, om ett babyalarm, grep tag på något sätt.

Jag har själv bara läst första novellen hittills och den var bra, ser fram emot resten!
Citera
2013-10-22, 18:07
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag har själv bara läst första novellen hittills och den var bra, ser fram emot resten!

Jag hoppas och tror du kommer att gilla den! Själv gillar jag berättelser där det inte alltid är klart vad som händer, och där det helt plötsligt kan smyga in något oväntat ... tar gärna emot tips på sådana samlingar.

För att stanna kvar på topic: Började idag på North American Lake Monsters av Nathan Ballingrud. En samling noveller, löst i genren urban fantasy. Hans berättelse "Monsters of Heaven" (bland annat om fallna änglar) är makalöst bra.
Citera
2013-10-22, 18:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag hoppas och tror du kommer att gilla den! Själv gillar jag berättelser där det inte alltid är klart vad som händer, och där det helt plötsligt kan smyga in något oväntat ... tar gärna emot tips på sådana samlingar.

Har du läst novellsamlingen Papperskorg av Magnus Dahlström, den är lite som du beskriver det?

Ska sätta mig ned med Manic Street Preachers och läsa vidare i Grand Mal nu.
Citera
2013-10-22, 18:16
Medlem
nagelbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitharod
Efter den dokumentär som nyligen sändes på SvT om Svenska Akademien har jag försökt angripa målet att stifta bekantskap med åtminstone ett flertal akademieledamöter. Nyligen avbetades Torgny Lindgrens Hummelhonung samt Bat Seba, två existentialistiska romaner som bägge är suveräna skildringar av livets nyckfullhet och människans villkor. För tillfället har jag lånat ett antal aforismer och religiösa essayer av Gunnel Vallquist. De är väl rätt ointressanta ur ett icke-katolskt perspektiv, dessutom har de ett antal år på nacken, men är man intresserad av femtiotalets katolicism så är väl Vallquists vittnesbörd rätt så oumbärlig. Hon har även gjort en, enligt vad jag hört, fantastiskt skildring Andra Vatikankoncliet i sina dagböcker som tryckts i fyra band på svenska, men jag tvivlar på att mitt bibliotek skulle ha det inne.

Bat Seba är ju en bok som finns på alla second hand-butiker, jag tror att jag till och med räddade mitt olästa exemplar från att pulveriseras. Men enligt dig är den alltså både läs- och tänkvärd? Behöver en mental positiv knuff så jag tar mig an boken någon gång.

Själv läser jag Hemsöborna av Strindberg. Jag märker redan efter 90 sidor att den inte kommer platsa som en favoriterna av herr S, jag känner en distans till historien och jag tycker inte att språket är det vackraste han skrivit. Är nog lite besviken eftersom Hemsöborna har en såpass känd öppning.
Citera
2013-10-22, 19:36
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagelband
Själv läser jag Hemsöborna av Strindberg. Jag märker redan efter 90 sidor att den inte kommer platsa som en favoriterna av herr S, jag känner en distans till historien och jag tycker inte att språket är det vackraste han skrivit. Är nog lite besviken eftersom Hemsöborna har en såpass känd öppning.

"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen".
Hemsöborna var min senaste färdiglästa bok. Finns gratis på apples bokhandel att ladda ner, tillsammans med massa andra svenska "klassiker" som jag bestämt att jag ska plöja igenom, jag har bara inte bestämt vilken som ska bli nästa än...

Den dolda alliansen av Mikel Holmström håller jag på med för tillfället. Den handlar om Sveriges hemliga förbindelser med Nato under det kalla kriget. Jäkligt intressant om man jag som har intresse av just kalla kriget och försvaret.
Citera
2013-10-22, 22:50
Medlem
Jag läser Air Mail.

Det verkar som att Tranströmer till en början är mest sugen på brevkontakt, Bly känns mest upptagen. Efter ett tag har Tranströmer varit så öppenhjärtlig och gemytlig att Bly hankar på. När de talar om att de ser Ho Chi Min på teve tänker jag att det var inte så länge sedan ändå. Man hamnar där mittemellan två människors vänskap i en annan tid. Det är intressant.
Citera
2013-10-23, 00:10
Medlem
Stig Larsson - Nyår

Jag avslutade denna precis. Jag tycker att boken är ren smörja.
Senast redigerad av Kommunistfittan 2013-10-23 kl. 00:12.
Citera
2013-10-23, 03:01
Medlem
Shit89breaks avatar
Robert Goolrich- Trogen hustru sökes

Fick den av min mor för ett bra tag sen. Nu hittade jag den och tänkte ge den en chans. Har dock precis bara börjat så får se hur den utvecklar sig.
Citera
2013-10-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Stig Larsson - Nyår

Ha ha, javisst är det balsam för själen.
Citera
2013-10-23, 08:23
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Stig Larsson - Nyår

Konstigt nog är det den som verkar ses som hans bästa roman. Jag tycker den är bra, men klart sämst av hans romaner. Men jag är osäker.
Citera
2013-10-23, 16:55
Medlem
Kitharods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagelband
Bat Seba är ju en bok som finns på alla second hand-butiker, jag tror att jag till och med räddade mitt olästa exemplar från att pulveriseras. Men enligt dig är den alltså både läs- och tänkvärd? Behöver en mental positiv knuff så jag tar mig an boken någon gång.

Nåväl, det fordrar kanske att man uppskattar de ödestunga gammaltestamentliga berättelserna och språkbruket, men boken genomsyras av en bitter, men samtidigt upplyftande, ironi och dräpande sentenser ("Det finns ingen gräns mellan att älska och skända.", m.fl). Jag tycker absolut att den var läsvärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in