2015-10-20, 12:45
Bannlyst
Läser ofta Jurtjyrkogården just nu. Ofta väldigt lättsam.
Citera
2015-10-21, 20:34
Bannlyst
Jag läste precis ut en bok som heter Vinden är min mor. Är det någon som har läst den? För mig var det en sån där bok som man bara inte kan lägga ifrån sig. Mycket intressant!

Fakta om boken:

"Bear Heart uppmuntrar oss att söka vår egentliga uppgift i livet och att vara mottagliga för andlig ledning. I Vinden är min mor väver han in traditionell indiansk schamansk visdom i små anekdoter och berättelser som visar dig hur du kan lära dig att leva ett rikt liv oavsett vilken tro du har. Bear Heart, som är en traditionellt utbildad medicinman inom Muskogee Creek-nationen, talar om respekt, empati och kärlek. Det är begrepp som ofta glöms bort, men som är grundläggande i våra relationer till andra människor."

En bra recension av boken:

"Vinden är min mor är den i särklass bästa bok jag läst! Den är berörande, spännande, magisk. Man får insyn i en annan kultur, vilket aldrig är fel. Den presenterar genom sina historier det viktiga i livet, i relationer, såsom att man ska respektera varandra. Den andas kärlek och ödmjukhet! Jag säger såhär: Om alla människor läste denna bok och tog den till sig, i sitt hjärta; Ja då funnes det inga krig."
Senast redigerad av Mr.Vinyl 2015-10-21 kl. 20:47.
Citera
2015-10-21, 20:36
Bannlyst
The experience economy, handlar om bl.a. Hur Disney land kom till, han var ute med sitt barn i en vanlig lekpark och tänkte det borde finnas något annat för barn att gå till och så blev Disney land.
Citera
2015-10-21, 22:09
Medlem
Carobnjaks avatar
Precis börjat läsa Christofer Edling & Jens Rydgren - Sociologi genomlitteratur. Har bara läst introduktionen och en analys. Än så länge är det mesta känt men det är inte ointressant för det. Första analysen var något kort, men det är inte forskning så man får ha överseende.

Påbörjade häromdan Zygmunt Baumans - Flytande rädsla. Bauman är en gigant så det är per definition bra. Men jag tyckte att hans annars så utmärkande skärpa och känsla för träffande exempel ur det postmoderna samhället tappade lite fokus några gånger i första kapitlet. Men det tar sig säkert längre fram!

Läser sedan några veckor tillbaka "Islams mångfald" som är en föreläsningsantologi från en konferens som hölls i ämnet 1989. Mycket intressant och förvånansvärt aktuellt än idag trots dryga 25 år på nacken.
Citera
2015-10-21, 22:12
Medlem
P.Gs avatar
Fortsätter att beta av min hög med amerikansk efterkrigstida litteratur; nu Roths Portnoys besvär, sedan blir det DeLillos Americana och Bellows Mosbys memoarer och andra noveller.

Portnoys besvär är precis sådär New York-jude-stereotyp som jag hade hoppats på. Neurotisk, hysterisk och humoristisk.
Citera
2015-10-21, 23:14
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Fortsätter att beta av min hög med amerikansk efterkrigstida litteratur; nu Roths Portnoys besvär, sedan blir det DeLillos Americana och Bellows Mosbys memoarer och andra noveller.

Portnoys besvär är precis sådär New York-jude-stereotyp som jag hade hoppats på. Neurotisk, hysterisk och humoristisk.
På engelska förmodar jag? Roth är en av mina favoritförfattare och jag gillar verkligen hur han skildrar det judisk-amerikanska samhället.
Citera
2015-10-23, 17:36
Avslutad
Eftersom jag köpt på mig nästan en hyllmeter böcker av Foucault börjar jag ikväll på Övervakning och straff: fängelsets födelse (1975). Blir en intensiv helgläsning.
Citera
2015-10-24, 10:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Benrangel (Bag of Bones) av Stephen King. Fick den av en person för säkert sex år sedan och sedan har den stått orörd i bokhyllan sedan dess och nu fick jag ett plötsligt infall att läsa den. Är ungefär 350 sidor in i boken och tycker att den är läsvärd, även om den inte är en av Kings bästa. En blandning av spökhistoria, kärlekshistoria och en historia om en vårdnadstvist, typ.
Citera
2015-10-24, 10:50
Medlem
Trumpeters avatar
Läser och läser..men bläddrar i Kokkonst för livsnjutare av Edward Blom. Som alltid vattnas det i munnen när man tittar i Edwards kokbäcker.
Citera
2015-10-25, 19:00
Medlem
upperkatts avatar
Läser om Sherlock Holmes-serien för... jag vet inte vilken gång i ordningen. Brukar alltid läsa den nu i oktobermörkret, passar på något vis in bra då.
Jag har fått ganska mycket av min filosofi därifrån, även om jag självfallet inte håller med om allt som skrivs.
Läst en bit i första av sjätte boken (samlingsvolym). Redan har de två första citaten från min signatur kommit med.
Citera
2015-10-26, 09:58
Medlem
Arlorks avatar
Har hamnat i en period då jag inte läser. Har sista delen av Millennium serien som jag läser i lite då och då. Inte särskilt bra, men jag måste läsa klart böcker jag börjat med, annars har jag svårt att på börja med en ny.
Citera
2015-10-26, 12:47
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Just nu har jag kommit en bra bit in i Människans Revolt av Albert Camus. I hans filosofiska livsverk diskuteras revolten som ett västerländskt, kristet fenomen och varför den alltid visar sig vara en återvändsgata. Hittills har jag läst de kapitlen där revoltens metafysiska och historiska bakgrund diskuteras. Boken är väldigt anspråksfull och ganska svårläst, men har hittills varit värt besväret. Även om jag inte har läst klart den ännu, känner jag mig redan intellektuellt berikad, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in